oh ja laminaat, dan kan je het beste veel en fijne tanden gebruiken.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:47 schreef pvdplanet het volgende:
Hoe harder het hout des te minder tanden. Behalve laminaat (liefst veel daktanden)
Dit idd. .quote:Op woensdag 20 mei 2020 07:20 schreef Makrolon het volgende:
Laminaat overzet treden maakt je blad na een aantal snedes gewoon snel bot.
Heb je t blad we wel goed om in zitten trouwens? Been there done that
Zaagt dat beter dan een normale 48 tands?? Dan ga ik dat een proberen bij m'n volgende traprenovatie. Gebruik nu een 48t maar moet de laatste tredes altijd rokend zagenquote:Op woensdag 20 mei 2020 09:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dit idd. .
Overigens zaag ik laminaat liefst met een 24tands blad.
Heb er ooit speciaal een 36 of 48 (dak)tands blad voor gekocht, echt wat een drama. Schiet voor geen meter op.
Het is goed bevestigd, het is niet de eerste keer dat ik met zaagmachines werk.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:28 schreef cempexo het volgende:
Wel de zaag zelf in de juiste draairichting gemonteerd ?
Ik had een Bosch zaagblad aangeschaft, maar hij ligt nu momenteel op mijn werk.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 22:02 schreef XanderH het volgende:
Welke zaag en welk blad heb je nu precies?
Er zit verschil in bladen voor een (inval)cirkelzaag, afkortzaag, zaagtafel etc. Ik weet er het fijne niet van maar volgens mij staan de tanden in een andere hoek ofzo.
Rustiger als in "lagere snelheid".quote:Op donderdag 21 mei 2020 07:54 schreef Antaris het volgende:
[..]
Rustiger gaat bijna niet, ik ben niet geforceerd aan het duwen want hij moet het werk doen.
quote:Op donderdag 21 mei 2020 07:57 schreef Antaris het volgende:
[..]
Ik ga dat maandag eens bekijken, misschien is dit wel het probleem.
quote:Op donderdag 21 mei 2020 09:24 schreef daNpy het volgende:
Apart dat TS aangeeft dat hij met méér tanden juist een verbrandingsprobleem heeft en grove tanden niet.
Kun je ze staand zagen TS? Nu is laminaat alles behalve dik maar als je zaagblad te "lang"/veel in het hout zit gaat het ook fikken.
Dat klopt, mijn tanden steken net uit het laminaat, ik hou daar rekening mee.quote:Op donderdag 21 mei 2020 09:24 schreef daNpy het volgende:
Apart dat TS aangeeft dat hij met méér tanden juist een verbrandingsprobleem heeft en grove tanden niet.
Kun je ze staand zagen TS? Nu is laminaat alles behalve dik maar als je zaagblad te "lang"/veel in het hout zit gaat het ook fikken. Ik neem aan dat je bladen scherp zijn (immers nieuw, toch), dat levert ook nogal problemen op namelijk.
Dat is toch niet raar? Veel tanden heb je meer kansen op verbranden dan bij minder tanden omdat ie het zaagsel niet kwijt kan. Daarom heeft een schulpblad ook minder tanden dan een afkortblad. Je hebt wel minder kans op stukken die er uitslaan omdat je met elke hap minder materiaal afneemt wat weer (bij massief hout) handig is omdat je haaks op de nerf zaagt ipv. In de lengte van de nerf.quote:Op donderdag 21 mei 2020 09:24 schreef daNpy het volgende:
Kun je ze staand zagen TS? Nu is laminaat alles behalve dik maar als je zaagblad te "lang"/veel in het hout zit gaat het ook fikken. Ik neem aan dat je bladen scherp zijn (immers nieuw, toch), dat levert ook nogal problemen op namelijk.
De eerste adviezen zijn "meer tanden" in dit topic. Terwijl dat dus het probleem veroorzaakt wat TS schetstquote:Op donderdag 21 mei 2020 13:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat is toch niet raar? Veel tanden heb je meer kansen op verbranden dan bij minder tanden omdat ie het zaagsel niet kwijt kan. Daarom heeft een schulpblad ook minder tanden dan een afkortblad. Je hebt wel minder kans op stukken die er uitslaan omdat je met elke hap minder materiaal afneemt wat weer (bij massief hout) handig is omdat je haaks op de nerf zaagt ipv. In de lengte van de nerf.
Laminaat is keihard. Een laag plastic op HDF. Dus nee, ik vind het niet zo vreemd eigenlijk. Een blad met veel tanden heeft ook.moeite met 18mm MDF of multiplex. Tel je er bovenop dat zaagbladen snel bot worden met laminaat (omdat het zo hard is) en we vaak haast hebben en niet heel langzaam zagen, heb je 1+1+1=3quote:Op donderdag 21 mei 2020 13:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
De eerste adviezen zijn "meer tanden" in dit topic. Terwijl dat dus het probleem veroorzaakt wat TS schetst
En dat op 8mm materiaal vind ik wat raar.
Dan lijkt 't erop dat ie 'n beetje klemt of scheef loopt. Het verbranden wordt dan veroorzaakt door wrijving met de zijkant van het zaagblad; niet door de tanden.quote:Op donderdag 21 mei 2020 09:56 schreef Antaris het volgende:
na mijn zaagsnede keek, dan is het niet geheel verbrand maar voornamelijk het middenstuk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |