In dit topic wordt weer een verhaal geplaatst over de moeilijkheden die we gaan treffen bij de ombouw van het defecte blok naar wederom ( hopelijk) een goed blok.
Ik heb dus nu in voorraad:
mijn oude 130 pk blok (D6B) met gescheurde ophanging ( maar met snellere nokkenas en verstelbaar tandwiel).
een half 130pk blok (D6B) met goede ophanging.
een 109 pk blok (DDZ) uit een PSA auto die nu nog in een 205 GTI zit.
Algemene opmerking
Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom,
Slowchat daarintegen
Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier in hebben om dit topic te volgen dan dat ik heb met het sleutelen.
Werkzaamheden zijn eventueel ook te bezichtigen op afspraak. Geintresseerden aanmelden via dit topic of mail
het gaat trouwens om de volgende auto:
Fotoooooooooooo's!!
Ontopic:
He wat ga je doen man?
Die volledige motor in je eigen auto bouwen, en dan de rest uit de halve motoren ombouwen?
Of die hele slopen en een half blokje reviseren/opnieuw opbouwen?
quote:Waarschijnlijk *ahum* wordt eerst het 109 pk blok in de mijne gelepeld zodat ik eerst weer kan rijden.
Op vrijdag 17 januari 2003 00:16 schreef Tjabbo het volgende:
Oh goodie! another Gizard ombouwtopic.
wat riepen we ook weer standaard? ehm....ah..ja. ik weet het weer:Fotoooooooooooo's!!
Ontopic:
He wat ga je doen man?
Die volledige motor in je eigen auto bouwen, en dan de rest uit de halve motoren ombouwen?
Of die hele slopen en een half blokje reviseren/opnieuw opbouwen?
Ben in de tussentijd onderdelen van de donorauto aan het verkopen, zie ook mijn V&A topic. Om zo extra geld in het laadje te brengen. ( het blijft een dure hobbie he )
Nu ben ik eik wel eens nieuwsgierig hoe dit is afgelopen Dus... how's life met de 1.9 gti?
Let op het scheurtje
Heb er inmiddels al wel de grill voorweg evenals de koplampen.
Ontsteking is al verwijdert.
57i Kit van K&N is verwijderd ( komt nog wel terug hoor )
Onder de kap al wat slangen losgehaald, zodat de motor er uit kan binnen een week of 2 ( ik ga me niet haasten )
Onderdelen voor het nieuw op te bouwen blok zijn bij elkaar gezocht/gevonden.
Heb er foto's van dit keer!
Nieuwe koppeling + drukgroep schoongemaakte kop ( waar nog wat aan verandert gaat worden ), nieuwe startmotor etc.
Blauw gespoten onderblok ( geen idee of ik em zo wil houden, maar okay), nieuwe dynamo, nieuwe waterpomp, aangepaste gasklep, etc.
op zijn kant gezien, het spaghetti spruitstuk ( 4> 2> 1) En een Sebring Einddemper met 90 mm pijp, di eik er waarschijnlijk ni etop wil hebben.
Toch liever mijn ovaaltje er weer onder Die traanplaat matten komen er NIET in.
Foto's van de auto op het moment:
En ja, de flitser is klote.
Hier was ie opgekrikt, normaal staat ie nie tzo hoog
So sue me!
Plannen( behalve een nieuwe blok in mekaar zetten):
Strips op de zijkant van de auto laten spuiten.
Krukas laten balanceren.
Racekoppeling ?
Kop laten bewerken.
Andere velgen, of kijken of deze achter verbreed kunnen worden ivm bodykit.
309 achteras ( breder).
Vliegwiel afdraaien.
Ofwel, mijn "missie" maak van een snelle 205 een nog snellere 205.
Hier zal ik proberen mijn vorderingen neer te zetten.
Zin om langs te komen, wil je iets weten of eis je meer foto's laat het me weten.
quote:Niets extreems hoor, gewoon een Gutmann setje.
Op donderdag 2 oktober 2003 20:10 schreef jacco het volgende:
Ik lees bodykit? me curious. Maar verder suc6 met de ombouw. En zoals altijd we wachte af
* GizartFRL zoekt foto van vergelijkbare set.
gevonden:
In tegenstelling tot een gewone GTI heeft deze set een andere voorspoiler die breder en lager is.
Buiten het bredere gezicht kheeft deze voorspoiler ook meer koelsleuven.
Voorste wielkasverbreders zijn breder en lopen aan de achterkant verder door naar beneden.
Voor de achterste wielkasten ook een gedeelte van deze bodykit. Oogt daardoor ook bredere.
Dit alles natuurlijk wel in mijn kleur M0TW ofwel antraciet.
[Dit bericht is gewijzigd door GizartFRL op 02-10-2003 20:16]
quote:Kunststof voor het lagere gewicht.
Op donderdag 2 oktober 2003 20:42 schreef jacco het volgende:
Subtiel..... maar die wielkast verbredingen zijn gewoon losse onderdelen en van kunstof? of worden die aan de carroserie gelast ?
Afgelopen maandag de bevestigingsbouten van het subframe losgedraaid, maar nog niet gedemonteerd.
Alle vloeistoffen zijn inmiddels al afgelopen.
Vandaag de auto weer op zijn wielen gezet nadat de aandrijfasmoeren zijn verwijderd.
Auto is nu naar een andere plek in de stalling geschoven.
Zodat ik er makkelijker mee kan werken.
Aan de binnenkant de achterbank losgehaald en uitgebouwd, evenals gordelbevestigingspunten achter en wat plastic kappen aan de zijkant.
Binnenkort gaan ook de voorstoelen eruit en daarna de complete vloerbedekking.
Het doel van deze auto is simpel:
Minimaal gewicht met maximaal vermogen.
Voor normaal gebruik heb ik toch een andere auto, en deze is dan voor het rijgenot / samen met de vriendin eens een rallyproef doen.
Volgende keer wil ik minimaal het subframe verwijderen en als het kan ook een proberen het blok er uit te krijgen.
Als het goed is heb ik ook al iemand gevonden die het blok wil opbouwen ( daar heb ik zelf de technische kennis waarschijnlijk niet voor).
En omdat ik het goed wil doen, laat ik het dan maar doen door iemand die er verstand van heeft.
Als het goed is zijn deze artikelen morgen binnen bij de lokale Peugeot dealer.
Kan ik daar weer een deel van mijn loon heen gaan schuiven
quote:heb je de kop ook laten afvlakken, en laten testen op lekken en zo, dat lijkt me wel handig als je toch de pakkingen gaat vervangen, dan heb je de kop er toch al af liggen..
Op donderdag 27 november 2003 17:37 schreef GizartFRL het volgende:
Vandaag de pakkingset voor het complete blok besteld.
Evenals een nieuw V snaartje en een distributieriemsetje.Als het goed is heb ik ook al iemand gevonden die het blok wil opbouwen ( daar heb ik zelf de technische kennis waarschijnlijk niet voor).
En omdat ik het goed wil doen, laat ik het dan maar doen door iemand die er verstand van heeft.Als het goed is zijn deze artikelen morgen binnen bij de lokale Peugeot dealer.
Kan ik daar weer een deel van mijn loon heen gaan schuiven
quote:Zoals eerder gezegd:
Op donderdag 27 november 2003 18:20 schreef Ultimora het volgende:[..]
heb je de kop ook laten afvlakken, en laten testen op lekken en zo, dat lijkt me wel handig als je toch de pakkingen gaat vervangen, dan heb je de kop er toch al af liggen..
Dus dat gaat ook nog wel goed komen.
keep up the goood work.
quote:nokkenassen worden vanzelf warm hoor.
Op vrijdag 28 november 2003 14:27 schreef slashme het volgende:
Ziet er goed uit. Al aan een heet nokkenasje gedacht? Je kunt die injectie toch mappen?
quote:Maar je mot een echte hete hebben.
Op vrijdag 28 november 2003 14:35 schreef Ultimora het volgende:[..]
nokkenassen worden vanzelf warm hoor.
quote:Gasbrander erop
Op vrijdag 28 november 2003 15:40 schreef slashme het volgende:[..]
Maar je mot een echte hete hebben.
quote:je kan nog een stukkie uit het dak zagen, dat scheelt ook gewicht
Op woensdag 26 november 2003 18:50 schreef GizartFRL het volgende:
Het doel van deze auto is simpel:
Minimaal gewicht met maximaal vermogen.
autootje ziet er verder uit!
quote:Zit al een snellere nokkenas in met verstelbare poelie.
Op vrijdag 28 november 2003 14:27 schreef slashme het volgende:
Ziet er goed uit. Al aan een heet nokkenasje gedacht? Je kunt die injectie toch mappen?
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 00:16 schreef Tjabbo het volgende:
Oh goodie! another Gizard ombouwtopic.
wat riepen we ook weer standaard? ehm....ah..ja. ik weet het weer:Fotoooooooooooo's!!
LOL
Veel succes Giz met opbouwen van je wagen.
Vandaag het subframe eronderweg gehaald.
Kabelbomen losgehaald ( en alles gelabeld)
En jawel, vandaag is zelfs het blok eruit gekomen.
Ik heb dus nu een motorloze auto te staan.
Het word dus de komende tijd vooral bezig zijn met het opbouwen van het blok en het onder de kap schoonmaken( en misschien opnieuw spuiten?)
Valt niet mee om zoiets in je eentje te doen, maar het gaat.
quote:hmmm... doet me aan een ander GizartFRL project denken
Op vrijdag 28 november 2003 17:59 schreef extreme het volgende:[..]
je kan nog een stukkie uit het dak zagen, dat scheelt ook gewicht
Vandaag de radiateur en de accubak verwijdert.
Onder de accubak zat wat roest, ds ik moet onder de motorkap ook nog wel wat spuitwerk verrichten.
Gelukkig hoeft het daar niet zo netjes, maar toch wil ik het goed doen: grondlaag; kleur; toplaag.
Tevens een aantal onderdelen van het oude blok af gehaald.
Sensoren; versnellingsbak; startmotor en dynamo.
Sensoren en enkele bouten meteen overgezet naar het nieuwe blok om hun positie niet te vergeten
De versnellingsbak ligt nu half open op tafel. Het schakelen van 1 naar 2 ging soms wat hakerig ( vooral op hogere toeren) dus daarom wil ik bekijken of ik er wat aan kan doen.
Lukt dit niet en verneuk ik de hele bak, das nog geen probleem aangezien ik nog enkele versnellingsbakken heb liggen
Onderwijlst nog even een andere 205 rijder aan een motorkap en een paar knipperlichtjes geholpen.
Volgende week weer verder. En deze week ge ik een afspraak maken met degene die mijn blok gaat herbouwen.
( Dat gaat ook nog wel wat worden vrees ik).
quote:that's the spirit. Waarschijnlijk een klein beetje krom vorkje.
Op zaterdag 6 december 2003 17:38 schreef GizartFRL het volgende:De versnellingsbak ligt nu half open op tafel. Het schakelen van 1 naar 2 ging soms wat hakerig ( vooral op hogere toeren) dus daarom wil ik bekijken of ik er wat aan kan doen.
Het interieur is nu redelijk leeg.
Stoelen en achterbank zijn eruit.
Vloerkleed is er uit en ook de bodem isolatie ( die vol met water zat )
Ook is het dashboard nu wat uitgekleed.
Zo is de middentunnel verdwenen. ( inclusief verwarming voor de beentjes)
De handrem ligt nu open en bloot, evenals de schakelpook.
De armsteunen + zijpaneeltjes voor de achterpassagiers zijn eruit, evenals de gordels die daarin zaten.
Voor komen nu andere 3 puntsgordels. Vooralsnog behoud ik wel de stoelen ( voor het extra zitcomfort)
Afdekplaat voor de kachelunit is ook verwijderd.
Een gedeelte van de kabelboom kan in de loop der tijd nog verdwijnen, zoals: radio+boxen en antenne aansluiting.
Voor de rest is het 1.9 blok verhaal van de baan.
Ik ga weer fijn voor een 16je.
Veel minder gedoe.
Misschien dat ik nog wel dat blok eens voor een andere gti ga gebruiken, maar dat zal de tijd laten blijken.
Het goede nieuws: het blok wat erin komt ligt op het moment al klaar op ettelijke kilometers van mijn auto.
Waarschijnlijk gaan auto en blok dit weekend kennis maken met elkaar. Inbouwen ga ik eerst nog niet doen aangezien ik de motoruimte wat wil opschonen en bijwerken ( enkele roestplekjes )
Zodra dat gebeurt is kan er een aanpassing aan de motorkabelboom beginnen.
En daarna kan het blok+bak op zijn plek gelegd worden.
Nieuwe motorsteun voor de versnellingsbakkant ligt inmiddels klaar ( als je iets doet, doe het dan goed).
Vooralsnog loop alles volgens een breed uitgestrekt plan.
Primaire doelen: Auto lichter maken.
Ander blok inbouwen.
Tot de volgende update.
quote:klinkt goed, geen foto's?
Op donderdag 18 december 2003 18:43 schreef GizartFRL het volgende:
Update voor de afgelopen weekenden.Het interieur is nu redelijk leeg.
Stoelen en achterbank zijn eruit.
Vloerkleed is er uit en ook de bodem isolatie ( die vol met water zat)
Ook is het dashboard nu wat uitgekleed.
Zo is de middentunnel verdwenen. ( inclusief verwarming voor de beentjes)
De handrem ligt nu open en bloot, evenals de schakelpook.
De armsteunen + zijpaneeltjes voor de achterpassagiers zijn eruit, evenals de gordels die daarin zaten.
Voor komen nu andere 3 puntsgordels. Vooralsnog behoud ik wel de stoelen ( voor het extra zitcomfort)
Afdekplaat voor de kachelunit is ook verwijderd.
Een gedeelte van de kabelboom kan in de loop der tijd nog verdwijnen, zoals: radio+boxen en antenne aansluiting.Voor de rest is het 1.9 blok verhaal van de baan.
Ik ga weer fijn voor een 16je.
Veel minder gedoe.Misschien dat ik nog wel dat blok eens voor een andere gti ga gebruiken, maar dat zal de tijd laten blijken.
Het goede nieuws: het blok wat erin komt ligt op het moment al klaar op ettelijke kilometers van mijn auto.
Waarschijnlijk gaan auto en blok dit weekend kennis maken met elkaar. Inbouwen ga ik eerst nog niet doen aangezien ik de motoruimte wat wil opschonen en bijwerken ( enkele roestplekjes)
Zodra dat gebeurt is kan er een aanpassing aan de motorkabelboom beginnen.
En daarna kan het blok+bak op zijn plek gelegd worden.
Nieuwe motorsteun voor de versnellingsbakkant ligt inmiddels klaar ( als je iets doet, doe het dan goed).Vooralsnog loop alles volgens een breed uitgestrekt plan.
Primaire doelen: Auto lichter maken.
Ander blok inbouwen.Tot de volgende update.
quote:Over een maandje of 2
Op donderdag 18 december 2003 18:47 schreef slashme het volgende:[..]
klinkt goed, geen foto's?
quote:Morgen ook goed?
Op donderdag 18 december 2003 18:50 schreef -Eddow- het volgende:[..]
Over een maandje of 2
quote:Zo snel
Op donderdag 18 december 2003 18:51 schreef GizartFRL het volgende:[..]
Morgen ook goed?
Rechterzijde onder de motorkap.
Linkerzijde onder de motorkap.
Midden onder de motorkap
En toen waren de batterijen op.
Morgen hopelijk foto's van het interieur.
quote:0,0 denk ik
Op donderdag 18 december 2003 19:32 schreef Xtreem het volgende:
he zwarte,
hoe groot is de kans dat we jouw projectje mogen bewonderen bij de meet? ben NOGAL benieuwd![]()
quote:Ik ben vanaf kerst vrij, dus misschien dat het blok erin gelepeld kan worden voor de meet.
Op donderdag 18 december 2003 19:35 schreef -Eddow- het volgende:[..]
0,0 denk ik
Ps, iedereen is trouwens uitgenodigd om eens een middagje te komen kijken in Fryslân.
quote:Tis gelukkig oppervlakkig, dus beetje bijwerken en het kan weer jaren mee!
Op donderdag 18 december 2003 19:37 schreef slashme het volgende:
http://www.zauberpilz.com/upload/pictures/dsc_0008.jpg
valt mee met de roest heb erger gezien
quote:25 januari
Op donderdag 18 december 2003 19:51 schreef GizartFRL het volgende:[..]
Ik ben vanaf kerst vrij, dus misschien dat het blok erin gelepeld kan worden voor de meet.
( wanneer is die trouwens?)
Ps, iedereen is trouwens uitgenodigd om eens een middagje te komen
kijken in Fryslân.
Als het niet zo ver was geweest had ik langsgekomen
quote:Mietje, ik rij dit weekend toch ook zo effe richting Limburg met een huur Almera Tino 2.2 DCI.
Op donderdag 18 december 2003 19:53 schreef -Eddow- het volgende:[..]
25 januari
Als het niet zo ver was geweest had ik langsgekomen
Wat nou ver?
quote:behoefte aan een koffiepauze halverwege?
Op donderdag 18 december 2003 19:54 schreef GizartFRL het volgende:[..]
Mietje, ik rij dit weekend toch ook zo effe richting Limburg met een huur Almera Tino 2.2 DCI.
Wat nou ver?
quote:Niet snachts
Op donderdag 18 december 2003 19:57 schreef Xtreem het volgende:[..]
behoefte aan een koffiepauze halverwege?
*roedtripje doen dus*
En het kloppende hartje wat zich gaat nestelen in het vooronder van mijn 205je.
Zijn luchtaanzuigbuisje:
Zijn uitlaatspruitstukje:
Morgen de binnenkant van de motorruimte bijwerken en laten drogen, en daarna: Inbouwen die hap. it's easier said then done!
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 29-12-2003 18:15]
quote:Kijk maar eens verder op die site, dan zie je de vreemdste dingen....
Op maandag 29 december 2003 18:08 schreef jacco het volgende:
Still going strong zie ik. Maar wat is de connectie met:
[afbeelding]
Maar het gaat in ieder geval de goede kant op met de 205
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 29-12-2003 18:15]
quote:Mooie bak,ik heb ook een 205GTI gehad met bodykit,die zag er nog mooier uit als deze.(ik zal morgen effe een foto posten)
Op donderdag 2 oktober 2003 20:19 schreef GizartFRL het volgende:
Zijaanzicht van dezelfde auto:
Heb je mischien ook een
"How to fix een lekke koppakking" Dat is dus die olie lekkage..
quote:Nee, helaas( of gelukkig) heb ik daar geen ervaring mee.
Op maandag 5 januari 2004 12:32 schreef -Eddow- het volgende:
Giz!Heb je mischien ook een
"How to fix een lekke koppakking" Dat is dus die olie lekkage..
Het volgende gedaan:
V-snaar van het blok afgehaald, aangezien er een nieuwe op moet, en de dealer de oude moet zien.
Die kan ik als het goed is morgen( woensdag) dus ophalen.
Ook de warmtewisselaar van het blok gehaald.
In plaats daarvan komt er een ouderwetse ( maar uitstekend werkende) oliekoeler met radiateur op.
De bevestiging van een 1.9 blok past ook op het 16tje.
Gaf wel een beetje troep met de olie die nog in het filter zat, maar twas voor een goed doel.
Helaas moet ik de aansluiting van de koelslang van de radiateur naar het blok nu ook ombouwen.
Ik hoop dat er een aansluitstuk van de 1.9 op past.
Anders moet ik een andere uitgang ( die eerst voor de warmtewisselaar bedoelt was) Met een slang afsluiten.
Maar zo te zien viel het wel om te zetten.
Wat else: het beschermkapje voor de bougiekabels ook weer juist gemonteerd.
tevens de accubak annex motorsteunhouder compleet opgeschuurd ontvet en in de zinkspray gezet.
Fuck Roestvorming.
Morgen maar in kleur spuiten en in de blanke lak.
Morgen meer dus.
Geen foto's ( kutaccu....)
Vandaag eerst de nieuwe koppelingskabel voor de mi16 bak maar vastgezet. Moest het hele pedaal ook nog ver angen voor een nieuwere exemplaar.
Eigenlijk moest de hele hoofdremcylinder om, maar ik heb de aansluiting maar op maat gemaakt aangezien dit veel werk zou schelen.
Tevens de oude kabelboom uit de auto gehaald ( nieuwe blok moet een andere kabelboom op...)
De net gespoten motorsteun annex accubak vastgemaakt, en toen maar een beetje passen of het blok er in wilde.
Vanavond even kijken of het blok nog steeds zo goed past als het subframe er onder hangt.
Uitlaat gaat namelijk net wel/net niet met het spaghettiespruitstuk.
Voorbumper/spoiler heb ik er ook maar voor weg geschroeft aangezien de radiateur ook ngo een stukje naar voren verplaatst moet worden....
2B continued.
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 13:04 schreef Yakult het volgende:
Leuk project!
Je had het over een Gutmann kit, heb je die al in huis?
Anders kun je misschien nog een Dimma overwegen.
Lekker breed en die kun je dacht ik nog steeds nieuw bestellen, ff een pic:
[afbeelding]
(klik plaatje voor meer)
Ik vond em weer via googlequote:Op zondag 7 maart 2004 11:31 schreef PeuRac het volgende:
Heerlijk, die GizartFRL ombouw topics miste ik toch wel
Haha ok. En laat ooit nu net binnen nu en 4 weken vallen dit jaar...quote:Op zondag 7 maart 2004 12:13 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Ik vond em weer via google
En de foto's komen ooit nog wel eens(met de nadruk op ooit)
Als je echt leuk bezig wilt zijn heb ik nog wel wat ideeen van me oom:quote:Op zaterdag 6 maart 2004 19:18 schreef GizartFRL het volgende:
*blijft bezig*
Ohh als het leven toch zo simpel was..... Een auto die alleen van voren totalloss is is niet totaal maar halflossquote:Op zondag 7 maart 2004 13:18 schreef Supaaah het volgende:
[..]
Als je echt leuk bezig wilt zijn heb ik nog wel wat ideeen van me oom:
Op de sloop voor een habbekrats 2 dezelfde auto's halen; 1 die van voren totalloss is en 1 die van achteren totall loss is. En dan beide auto's aan elkaar 'lijmen'. Nu heeft mn oom een nieuw-uitziende auto voor een habbekrats
.
En hij is ook bezig met een eigen ontwerp.. Ruim 10 jaar geleden begonnen met een carroserie van hout (als vorm) die hij later ingegoten heeft en nu heeft ie een carroserie van kunststof waar straks metaal ofzo overheen komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |