abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7942235
Vanaf het begin.....

Ongeveer 6 jaar geleden vertelde mijn kameraad ooit dat hij, laat maar zeggen voor mijn tijd een poging had gedaan om zelfmoord te plegen.
qoute: 'ik had het touw al in mijn handen, maar ik durfde niet'. Hij vertelde daarna dat zijn leven was veranderd door ons en dat die een leuke tijd had gehad de afgelopen tijd dat die ons kende.

ik vond het altijd wel een beetje een eng idee en kan niet echt zeggen dat het me koud laat.

Het is een hele tijd goed gegaan en een half jaar geleden kreeg die weer een beetje problemen, tijdens het sporten had die het er wel eens over, zijn werk en thuis... problemen op zijn werk waren voornamelijk toen een probleem voor hem, ik heb het er met hem over gehad en ook een andere kameraad van ons heeft het er over gehad met hem.

Daarna ging het allemaal weer reuze goed, lekker stappen, drinken etc, je kent het hele verhaal wel.

Verleden week tijdens het sporten begon die weer, problemen met zijn ouders, op het werk... en hij is een jongen met een zeer goed hard, staat altijd voor iedereen klaar, en trekt zich veel dingen te snel aan.

Hij had het er ook over met de andere kameraad weer over gehad en die heeft nog op hem ingesproken, dat was een aantal dagen voordat ik hem hem sprook.

Gister was die hier en kreeg die te horen dat de kameraden waar hij in eerste instantie mee op vakantie zal gaan een bespreking hadden meer of meer achter zijn rug om. Je zult begrijpen dat dit voor hem hard aan komt. Zelf ga ik niet mee op vakantie, ik heb een vriendin en kies dit jaar wederom daar voor. Het komt er nu op neer dat die als enigste thuis zit "dan ga ik maar weer werken, weer geen vakantie dit jaar", tja verleden jaar is die niet weg geweest, de rest overigens ook niet echt.

Vanavond kreeg ik van mijn kameraad via MSN een bericht of ik erik gesproken had, "Nee zei ik"... ow... Erik zal bij mij komen, en zijn ouders zijden dat die weg was... hij had er al een dik uur moeten zijn..

Ik begon me zorgen te maken, maar gelukkig zat zijn pa achter MSN en zei dat die thuis boven was... gelukkig. Mijn andere kameraad heeft met hem lopen smsén en na wat ge MSN en ge SMS komt het er op neer dat hij er aan heeft gedacht zich van kant te maken. zijn sms: "Ik wou weer dingen doen, ik had sommige mensen al bedankt voor dingen. Ik wou er een eind aan maken maar had er geen lef voor, beloof me een ding, zeg niks tegen mijn ouders".

Ik heb gezegd dat die langs mag komen als die er behoefte aan had, en dat ik niks tegen zijn ouders zegt als hij belooft geen gekke dingen te doen. ik kreeg een sms terug met "Ik lig nu in bed dvd te kijken, ik wil even alleen zijn, ik beloof geen gekke dingen te doen"

Tja, dan schrik je toch wel even, ik weet alleen niet wat ik moet doen? praten, toch naar zijn ouders gaan? hulp zoeken?

heeft er iemand hiero ervaring met zaken als deze..

ik zie graag jullie reacties tegemoet en hoop dat ze serieus zijn.

.

[Dit bericht is gewijzigd door houdini op 16-01-2003 23:43]

Moderator donderdag 16 januari 2003 @ 23:36:08 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_7942389
ik denk dat ie niet dood wil, want als ie dat ECHT wilde, dan had ie t wel gedaan. Ik denk meer dat t een schreeuw om aandacht is. Hij wil hulp en weet niet goed hoe hij die moet krijgen. Iig, wat je doet nu is wel goed denk ik, laat hem niet vallen, hij heeft jullie heel hard nodig !!
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 16 januari 2003 @ 23:37:10 #3
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_7942412
Als ik het goed begrijp wil ie zich van kant maken om onbenulligheden welke hij zich enorm aantrekt,..
Maak hem duidelijk dat die redenen de dood niet waard zijn. Waarom zou hij dat doen als het iets kleins is? Probeer 'm dat duidelijk te maken. Mochat dat niet lukken, is er een mogelijkheid om hem een schuldgevoel mbt zelfmoord aan te praten, zodat jij er zeker van bent dat hij niet aan zelfmoord begint.

iig suc7

Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  donderdag 16 januari 2003 @ 23:38:55 #4
38379 FragFrog
Pitty? Error.. EXTERMINATE!!
pi_7942460
Ik ben gelukkig nooit in jou situatie geweest, maar kan me indenken hoe zwaar beroerd je je nu moet voelen

Denk dat het toch het beste is als je actie onderneemt. Informeer hulpinstanties, probeer hem op te vrolijken waar je maar kan, en als het echt niet anders kan vertel het zijn ouders.

Probeer je in te denken wat er gebeurt wanneer je niks doet, en hij pleegt inderdaad zelfmoord... Zou je dan nog met jezelf kunnen leven? Als je hem had kunnen redden, maar niks gedaan had omdat hij je dat vroeg?

Rest mij niks dan je sterkte te wensen...

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
pi_7942475
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 23:36 schreef CoolGuy het volgende:
ik denk dat ie niet dood wil, want als ie dat ECHT wilde, dan had ie t wel gedaan. Ik denk meer dat t een schreeuw om aandacht is. Hij wil hulp en weet niet goed hoe hij die moet krijgen. Iig, wat je doet nu is wel goed denk ik, laat hem niet vallen, hij heeft jullie heel hard nodig !!
tja, daar hebben wij ook aan zitten denken, maar het is al eerder voor gekomen, dat heeft die nooit tegen iemand gezeg, twee kameraden wisten het toen wel. verder niemand.. In die tijd ging het super en had niemand problemen ofzo. was het toen ook een schreeuw om aandacht dan?
pi_7942489
Raadt hem aan om een doorverwijzing van de huisarts te vragen voor de pschychiater.

Zo te horen heeft hij hulp nodig

pi_7942503
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 23:38 schreef FragFrog het volgende:
Ik ben gelukkig nooit in jou situatie geweest, maar kan me indenken hoe zwaar beroerd je je nu moet voelen

Denk dat het toch het beste is als je actie onderneemt. Informeer hulpinstanties, probeer hem op te vrolijken waar je maar kan, en als het echt niet anders kan vertel het zijn ouders.

Probeer je in te denken wat er gebeurt wanneer je niks doet, en hij pleegt inderdaad zelfmoord... Zou je dan nog met jezelf kunnen leven? Als je hem had kunnen redden, maar niks gedaan had omdat hij je dat vroeg?

Rest mij niks dan je sterkte te wensen...

zijn er instanties waar ik terecht kan om meer informatie in te winnen?, om te vragen wat ik als kameraad nu voor hem het beste kan doen? hoe op hem in te praten? zo ja weet iemand er een?
pi_7942757
Als dat maar goed afloopt...

Het begint meestal met gedachten, dan pogingen en dan echt doen.. Ik zou als ik hem was maar heel snel een goeie psychiater zoeken want hij is duidelijk niet ok..

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 00:30:00 #9
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_7943462
Het is niet aan jou om contact op te nemen met instanties enzo, ALS hij het wil, zal hij het toch echt zelf moeten doen. Hij heeft er veel meer aan als je er voor hem bent als vriend, als je begrip toont en laat merken dat je achter hem staat en hem wilt steunen, en dat je ziet dat hij het moeilijk heeft. Ik heb ooit voor een vriendin met wie het slecht ging contact opgenomen met de vertrouwenspersoon bij ons op school, en dat had ik achteraf nooit moeten doen. Want op die manier kon zij mij niet meer 100% vertrouwen, terwijl ze dat juist zo hard nodig had.
Leg niet teveel verantwoordelijkheid bij jezelf, als er iets gebeurt, kun je dat toch niet tegenhouden (minder lullig bedoeld dan het hier staat hoor). Je bent zijn vriend, geen hulpverlener. (En dit geldt nog meer voor contact met zijn ouders, blijf daar alsjeblieft buiten...).
Sterkte!, het is voor jou ook niet makkelijk.
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_7943830
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 23:36 schreef CoolGuy het volgende:
ik denk dat ie niet dood wil, want als ie dat ECHT wilde, dan had ie t wel gedaan. Ik denk meer dat t een schreeuw om aandacht is.
Uit cijfers blijkt juist dat mensen die vaak eerst een schreeuw om aandacht geven later vaak zelfs een echte poging ondernemen. De stap om zelfmoord te nemen is behoorlijk groot. Ik denk dat hij het wil maar het gewoon (nog) niet durft. Die jongen moet hulp zoeken en krijgen.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 01:11:35 #11
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_7943994
Hij moet es goed praten want tot 2 keer toe willen en niet kunnen lost niets op. Voor hem niet en jullie niet.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  vrijdag 17 januari 2003 @ 03:47:31 #12
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_7944830
[offtopic]
ben je de vriend van SEMTEX?
[/offtopic]

ik heb zelf niet echt ervaring met zulke erge dingen maar ik hoop dat je met hem kan praten en hem hulp en steun bieden.

lees anders dit effe.

http://www.free4all.nl/forum/viewtopic.php?t=2094

pi_7945031
Ik heb geen ervaring op dat gebied maar ik heb ook een tijdje gehad dat ik liever dood wilde. Geen echte plannen gemaakt ofzo maar ik had het helemaal gehad met het leven. Alleen zei ik het tegen niemand omdat ik me schaamde ervoor.

Op die momenten had ik iemand nodig die me moed deed inspreken en me hard deed steunen. Op het Riagg kreeg ik die steun gelukkig en thuis ook wel. Maar echt een serieus gesprek met vrienden heb ik toch wel gemist.

Hem aanraden om hulp te zoeken is wel verstandig. Dat ie kan praten met iemand die ervaring heeft. Misschien zoeken ze dan ook wel ander werk voor hem want als het werk je niet bevalt dan ga je er al snel onderdoor.

Hem ook wijzen op de leuke dingen van het leven en dat het allemaal goed kan komen. En dat ie als ie zou doen ( zelfmoord) kansen kan missen. Een leuke relatie, kinderen, vakantie en nog meer. Dat het leven veel te bieden heeft en dat het nu even slecht gaat maar straks zeer zeker beter kan gaan. Zo'n gesprek voeren in het bos of in de natuur. Waar het ontspannend lopen is. Te opdringerig overkomen is denk ik ook niet goed, zo van :" je moet je goed voelen". Het een beetje relaxed brengen en niet teveel verlangen ervan. Denk dat die zich dan teveel gaat verzetten.

Ik spreek uit eigen ervaring nu, hoe ik het liefst benaderd zou zijn geweest. Of het de juiste methode is dat weet ik dus niet.

Veel sterkte ermee en volgens mij ben je een hele goede kameraad/maat/vriend. Dat valt me al op aan je post.

Succes.

[Dit bericht is gewijzigd door yingyang op 17-01-2003 07:41]

pi_7945424
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 00:30 schreef Marialice het volgende:
Het is niet aan jou om contact op te nemen met instanties enzo, ALS hij het wil, zal hij het toch echt zelf moeten doen. Hij heeft er veel meer aan als je er voor hem bent als vriend, als je begrip toont en laat merken dat je achter hem staat en hem wilt steunen, en dat je ziet dat hij het moeilijk heeft. Ik heb ooit voor een vriendin met wie het slecht ging contact opgenomen met de vertrouwenspersoon bij ons op school, en dat had ik achteraf nooit moeten doen. Want op die manier kon zij mij niet meer 100% vertrouwen, terwijl ze dat juist zo hard nodig had.
Leg niet teveel verantwoordelijkheid bij jezelf, als er iets gebeurt, kun je dat toch niet tegenhouden (minder lullig bedoeld dan het hier staat hoor). Je bent zijn vriend, geen hulpverlener. (En dit geldt nog meer voor contact met zijn ouders, blijf daar alsjeblieft buiten...).
Sterkte!, het is voor jou ook niet makkelijk.
Ik zal ook geen hulp voor hem gaan zoeken achter zijn rug om, dat zou ik nooit doen tenzij hij er zelf achter staat. Maar het is misschien wel makkelijk een adres te hebben waar ik zelf wat informatie kan vragen, dus niet hulp voor hem, laat dat duidelijk zijn.
pi_7945740
Ik denk ook dat hij zichzelf niet van kant wil maken, maar gewoon echt heel erg mentaal in de put zit en iemand moet hem daaruit trekken. Indirect vraagt hij daar gewoon om. Spreek hem moed in, ga met hem stappen, luister naar zijn problemen en vertel hem dat dit allemaal niet de moeite waard is om zo depressief over te zijn.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 12:13:09 #16
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_7948335
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 23:29 schreef houdini het volgende:
Ik kreeg een sms terug met " Ik lig nu in bed dvd te kijken , ik wil even alleen zijn, ik beloof geen gekke dingen te doen"
Tja, mentaal in de put zitten is niet leuk, maar ik blijf het vreemd en paradoxaal vinden dat wij hier in het westen, waar we gvd materieel gezien alles hebben wat we ons maar wensen kunnen, zo suicidaal kunnen zijn. Valt niet echt goed uit te leggen in de Derde Wereld.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_7948374
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 12:13 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Tja, mentaal in de put zitten is niet leuk, maar ik blijf het vreemd en paradoxaal vinden dat wij hier in het westen, waar we gvd materieel gezien alles hebben wat we ons maar wensen kunnen, zo suicidaal kunnen zijn. Valt niet echt goed uit te leggen in de Derde Wereld.

Tja, das wel waar, we zijn hier maar verwend, eigelijk stom als je er op deze manier bij nadenkt.
pi_7950176
Hier in het westen is het ook niet alles. In de derde wereld zijn ze alleen bezig met overleven en hebben ze denk ik niet eens tijd om na te denken over zelfmoord. De enige stressfactor die ze daar hebben is dat er te weinig water, eten en hygiene is.

In het drukke westen is het vaak stressen. Je moet dit en je moet dat. Je moet geld op tafel krijgen om rond te komen, een vriendin die je moet behagen, een auto om je te vervoeren, studeren, koken, huishouden etc.

pi_7951437
Ik denk dat je vriend duidelijk moet maken dat die hulp moet gaan zoeken , maar dat jij naar hem toe ook grenzen aan moet gaan geven.
Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn leven , in die positie mag die je ook niet plaatsen. Je kan wel een luisterend oor geven maar sommige dingen zijn gewoon te ingewikkeld en daar kan je met vrienden niet over praten , daarvoor zal die hulp moeten gaan vragen bij instanties , zolang jij deze vriendschap door laat gaan als die nu is word het een hulpverlener/patient relatie en dat kun je er niet bij hebben .
Het enige wat je kan doen is aangeven dat die hulp moet gaan zoeken , en niet te veel mee gaan in het dreigen met zelfmoord , hij mag jou niet verantwoordelijk laten voelen voor zijn leven . Dat is tegenover jou niet eerlijk .
We are the weirdo's mr - The Craft
  vrijdag 17 januari 2003 @ 14:42:07 #20
24924 HeavyD
They all do that ??
pi_7951531
Volgens mij hebben we allemaal wel eens het gevoel "Is dit alles !!"
Althans dat gevoel bekruipt mij de laatste tijd steeds meer, en volgens mij ben ik niet de enige. Zoals de andere poster al zei, je heb alle stres van alle dag. Op je werk, je familie, je vrienden, je vriend/vriendin geldeisers. Soms wordt de drukte een mens gewoon te VEEL en is het machtig mooi als je een schouder heb om ff relax op uit te huilen. Mischien zoekt die jongen dat wel gewoon iemand om ff bij uit te huilen of gewoon even iemand om tegenaan te ouwe hoeren. Dus gewoon met hem in discussie gaan over wat hem nou dwars zit, je moet natuurlijk wel proberen niet alles aan te trekken anders ga je er zelf aan onder door.
Als dit niet helpt zit er niks anders op om hem naar het RIAG te sturen, ken zelf een paar mensen die bij het RIAG zijn geweest en die zijn er in iedergeval niet slechter op geworden
Sterkte Ermee !!!!
I will wear black untill they invent something darker ! & Heavy metal is best played with a Rapid fireing heavy machinegun.
pi_7952274
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 23:29 schreef houdini het volgende:
-knip-

Tja, dan schrik je toch wel even, ik weet alleen niet wat ik moet doen? praten, toch naar zijn ouders gaan? hulp zoeken?

heeft er iemand hiero ervaring met zaken als deze..

ik zie graag jullie reacties tegemoet en hoop dat ze serieus zijn.

.

Helaas heb ik er wel ervaring mee. Diegene zag het ook niet meer zitten en wou op een gegeven moment liever niet meer. Ik zat met hetzelfde probleem toen als jij, wel of niet tegen diege zijn of haar ouders zeggen? Toen is dat toch min of meer uitgelekt (niet door mij) en wist dr moeder dus dat ze er zo over dacht. Althans ze wist dat dr dochter depri was maar hoe ernstig het was wist ze niet. Ik heb haar er doorheen gesleept zonder hulp van buitenaf, ik was op het laatst ook de enige vriend die ze nog had. Ik heb dr toen vooral laten inzien dat het maar een fase was, dat in de verte achter de grote regenwolken de zon echt nog wel scheen. En dat er mensen zijn die WEL om zo iemand geven. Hopelijk kun je dr wat mee.. Succ6!
-edit: probeer je niet teveel te laten meeslepen! (en dat is moeilijk ik weet het) Als het alleen niet red trek op tijd aan de bel!
pi_7953112
Je idd niet teveel laten meeslepen in de ellende. Anders ga je je straks ook nog rot voelen.

Toen ik me rot voelde toen wilde ik trouwens geen steun van vrienden omdat ik me schaamde erom en ze niet lastig wilde vallen. Ik ging ook nooit naar ze toe als ik me zwaar ellendig voelde maar probeerde het allemaal zelf te doen en af en toe praten met ouders en broer.

Alleen heb ik een paar keer met vrouwen gesproken die ook in de groep zitten omdat ik daar makkelijker mee kon praten erover.

Maar goed het gaat hier niet om mij maar om jouw kameraad.

Sterkte ermee en ik hoop dat het snel goed komt.

vrijdag 17 januari 2003 @ 18:15:53 #23
4423 Evil
Yo-skippely-dai-dee-doe
pi_7956444
In ieder geval zal ik heel veel luisteren naar hem als ik jou was....
Wat sommige (de meeste hier eigenlijk) zeggen over profesionele hulp zoeken: ja, ach, wat zal ik er over zeggen. Mij is dat nie goed bevallen. Na nog geen uur praten mocht ik weer gaan en kreeg de mededeling dat ik het maar bij mn vrienden moest proberen met praten. Zolang ik een luisterend oor had, konden zij niets anders voor me doen......

Neem hem zoveel mogelijk mee om leuke dingen te gaan ondernemen, dat heeft mij wel vaak geholpen....

Sterkte!!!!

Ride on, I'll see you [br] I could never go with you, no matter how I wanted to
  vrijdag 17 januari 2003 @ 21:07:43 #24
40678 Zichje
Mooi he? *zwijmel*
pi_7959711
Een vriend van mij praat oowk (bijna dagelijks) over "weggaan". Hij vraagt me om "toestemming" zodat hij in zijn opinie niemand pijn zal doen. Ik weet me ook niet echt raad, ik probeer hem zoveel mogelijk te steunen.
Gelukkig hebben zijn ouders het sinds vorige week een beetje door en zijn ze geloof ik bezig met hulp zoeken... Tenminste dat hoop ik
Ik weet niet echt wat je moet doen, maar praten en steunen lijkt mij toch wel iets goeds sowieso...
Niet welke dingen je kunt, bepalen wie je bent, maar de dingen die je kiest.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 21:20:18 #25
2433 Capoeiristas
Eej waor gaode gij naor toe?
pi_7959898
Mensen die er over praten is meer een roep om aandacht als dat ze het echt gaan doen.

Mensen die er niet over praten moet je voor uitkijken, zo ook mijn broer verloren 5mnd terug zonder dat iemand het van te voren wist.

hulp is altijd een goeie optie natuurlijk.

Elke morgen als ik wakker word weet ik dat ik weer 24 uur heb om te leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')