abonnement Unibet Coolblue
pi_193064028
quote:
Advies aan kabinet: ‘Geef 1 miljard euro voor bestrijding coronavirus in Afrika’
Nederland moet snel 1 miljard euro ter beschikking stellen voor de bestrijding van de coronacrisis in ontwikkelingslanden in Afrika.

Volgens de AIV stelt het coronavirus de wereld voor ongekende problemen, met name in de armste, kwetsbaarste landen in Afrika. ,,Covid 19 is nu in vrijwel alle landen vastgesteld, er dreigt een economische en humanitaire catastrofe zonder weerga”, schrijft de raad. Het is daarbij behalve een kwestie van solidariteit en barmhartigheid, ook ‘welbegrepen eigenbelang’ dat Nederland royaal de beurs trekt voor de bestrijding van Covid-19 elders op de wereld.

,,De coronacrisis is niet voorbij, zolang die elders in de wereld nog voortduurt”, vertelt voorzitter Jaap de Hoof Scheffer in een toelichting op het advies. Hij wijst op het risico van een tweede infectiegolf door de instroom van mensen uit gebieden waar Covid-19 nog heerst. Als handelsland heeft ons land verder baat bij een goed functionerende wereldeconomie. ,,Pas als alle continenten weer ‘open’ zijn kan de wereldeconomie echt herstellen.”

Het coronavirus kan tenslotte leiden tot vluchtelingenstromen richting de Europese grenzen. Weliswaar is het aantal vluchtelingen en migranten tijdelijk gedaald door de dichte grenzen en alle beperkende maatregelen, maar dat kan snel veranderen. ,,De gevolgen van corona in combinatie met sprinkhanenplagen en klimaatschade, kunnen de economieën van arme landen doen instorten en grote migratiestromen op gang brengen”, stelt De Hoop Scheffer.

Ontwikkelingshulp
De AIV adviseert een bedrag van 1 miljard euro beschikbaar te stellen voor het lenigen van de meest acute noden. De raad baseert de hoogte van het bedrag onder meer op de miljard euro die het kabinet bereid was uit te trekken voor Italië. ,,Als je 1 miljard uittrekt voor Italië dat zo lijdt dan denk ik niet dat we overvragen als we om zo’n bedrag voor een heel continent en daarbuiten verzoeken.”

De Hoop Scheffer waarschuwt dat het echt om extra geld moet gaan. ,,Dit bedrag mag niet uit de begroting van ontwikkelingssamenwerking komen. Anders zou sprake zijn van een sigaar uit eigen doos.” Hij stelt verder dat er later niet mag worden bezuinigd op ontwikkelingshulp, ook niet nu Nederland in een enorme economische crisis terechtkomt en het Kabinet flink moet bezuinigen.

Het Kabinet verzocht de onafhankelijke Adviesraad Internationale Vraagstukken vorige maand om een spoedadvies nadat de Tweede Kamer daar tijdens het coronadebat van 16 april geleden nadrukkelijk om verzocht. Een kleine maand later ligt dat advies ligt er nu dus.

‘Eerste crisis zonder Amerikaans leiderschap’
Met het geld moeten ontwikkelingslanden in eerste instantie worden geholpen met de hygiëne, zoals toegang tot schoon water en zeep. Ook het verhogen van de testcapaciteit en de beschikbaarheid van beschermende middelen zoals mondkapjes zijn belangrijk. Snelheid en focus is daarbij cruciaal, aldus de raad. Tenslotte moeten ook Afrikaanse landen straks snel de beschikking krijgen over vaccins en medicijnen. ,,Er mag geen strijd om vaccins tussen landen ontstaan", aldus De Hoop Scheffer. ,,Die moeten beschikbaar komen waar ze het hardst nodig zijn.”

De AIV en zijn voorzitter De Hoop Scheffer waarschuwen voor de potentieel ernstige geopolitieke consequenties als Nederland en Europa hun rol niet pakken. ,,Covid-19 is de eerste wereldwijde crisis zonder Amerikaans leiderschap en verscherpt de rivaliteit tussen de VS en China”, wijst oud-NAVO baas en minister van Buitenlandse Zaken De Hoop Scheffer ‘met spijt in het hart’ op het geruzie tussen Trump en Beijing. ,,Normaal pakte de VS altijd de leiderschapsrol en meestal was dat een force for good. Nu ligt de VN Veiligheidsraad op zijn rug. Als de EU geen geopolitieke rol claimt wordt Europa als een notenkraker verdrukt tussen de VS en China. ”

De Hoop Scheffer waarschuwt er voor om in deze coronacrisis niet te navelstaren op Nederland zelf. ,,Enerzijds is dat begrijpelijk met duizenden doden, de coronacrisis is zo groot en belangrijk dat al het andere even wegvalt. Tegelijk is het onze taak als AIV ook om er op te wijzen dat er honderden miljoenen, nee miljarden mensen op aarde zijn die zich in een veel kwetsbaardere positie bevinden als wij hier in Nederland.”

In een reactie bedankt Sigrid Kaag, minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de AIV op Twitter voor het advies. Ze zegt dat het kabinet spoedig met een reactie daarop zal komen.
Hoe verkoop je dit aan het NLse volk..
  maandag 11 mei 2020 @ 13:03:11 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193064052
Miljardje hier, miljardje daar.
  PR/Manusje van alles maandag 11 mei 2020 @ 13:06:29 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_193064091
Zouden die lui nou ook andere landen bellen of doen ze dat alleen met Nederland?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_193064437
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  maandag 11 mei 2020 @ 13:26:03 #5
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_193064441
Eens. Afrikanen hebben veel minder toegang tot zorg ( en ook veel slechtere zorg ) dus wij moeten ze helpen :)
#KICKOUTZP
pi_193064588
Ja joh, toch geld zat.
pi_193064618
We hebben hier al ellende genoeg lijkt mij zo. Laat die andere landen maar eens bijspringen.

Eventuele vluchtelingen door corona zoals beschreven in de tekst ook niet toelaten. Nederland is vol. Doordat het hier zo dichtbevolkt is zitten we zo in de shit.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_193064653
Misschien daar minder corona omdat ze veel buiten zijn? De meeste besmettingen vinden in gesloten ruimten plaats zonder veel ventilatie.
pi_193064675
quote:
13s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:37 schreef DeVerzamelaar het volgende:
We hebben hier al ellende genoeg lijkt mij zo. Laat die andere landen maar eens bijspringen.

Eventuele vluchtelingen door corona zoals beschreven in de tekst ook niet toelaten. Nederland is vol. Doordat het hier zo dichtbevolkt is zitten we zo in de shit.
Dat doen ze gelukkig ook
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193064689
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:40 schreef Mondkapje het volgende:
Misschien daar minder corona omdat ze veel buiten zijn? De meeste besmettingen vinden in gesloten ruimten plaats zonder veel ventilatie.
Misschien wel....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193064779
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:26 schreef wollah het volgende:
Eens. Afrikanen hebben veel minder toegang tot zorg ( en ook veel slechtere zorg ) dus wij moeten ze helpen :)
Dit.
pi_193064822
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Misschien wel....
De kans dat het virus buiten in je gezicht waait, is behoorlijk klein. Mensen voelen dat aan en het is een eerste stap om in een park met veel mensen te zijn. Kijk of het tot een toename leidt of niet.
Natuurlijk niet doen in de buurt van een nertsenfarm of andere bioindustrie.
pi_193064859
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:51 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Zeker weten. De kans dat het virus buiten in je gezicht waait, is behoorlijk klein.
Uiteraard als dat de enige verspreidingsmogelijkheid is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193064876
Voor 1 miljard kun je heel wat hekken plaatsen en kogels kopen.
pi_193064882
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:55 schreef Confetti het volgende:
Voor 1 miljard kun je heel wat hekken plaatsen en kogels kopen.
Men wil geld zien maar je kunt ook eerst kijken hoe het daar verloopt voordat je een miljard geeft.
pi_193064963
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 13:55 schreef Confetti het volgende:
Voor 1 miljard kun je heel wat hekken plaatsen en kogels kopen.
Maar niet genoeg. Afrika is groot hoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')