Wat is een dropout?quote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:14 schreef Hamzoef het volgende:
Heb je horizontale of verticale dropouts?
En 80 euro voor fietsketting en stuurpen is wel duur zeg.
Wellicht maar dan zit ik nog met het probleem dat dat kastje kapot is.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:13 schreef Clupea het volgende:
Ja dat kan. Je moet wel letten op de breedte van de wielas, die moet passen. Verder moet de maat van het tandwiel achter passen bij de maat van je tandwiel voor, qua verhoudingen. Anders fiets je nog steeds in de 'verkeerde' versnelling.
Heeft die fietsenmaker geen oud wiel met 3 of 7 versnellingen te koop?
Waar je je wiel inzet. Maar denk dat je naafversnelling hebt, dus sowieso kettingspanners?quote:
Tip: koop een reparatiesetje voor fietsen. Dan kan je dit soort dingen zelf doen. Ik ben echt niet handig, maar met youtube kom je een heel eind. Ketting vervangen, cassette vervangen, crankstel vervangen etc. is eigenlijk best heel makkelijk eigenlijk. Ik in vind het leuk als het me zelf lukt, maar dat heeft misschien niet iedereen.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:32 schreef kalinhos het volgende:
Tsj ketting was 20-30 uit mn hoofd inclusief arbeid.
Volgens mij heb ik kettingspanners ja.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:36 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Waar je je wiel inzet. Maar denk dat je naafversnelling hebt, dus sowieso kettingspanners?
[..]
Tip: koop een reparatiesetje voor fietsen. Dan kan je dit soort dingen zelf doen. Ik ben echt niet handig, maar met youtube kom je een heel eind. Ketting vervangen, cassette vervangen, crankstel vervangen etc. is eigenlijk best heel makkelijk eigenlijk. Ik in vind het leuk als het me zelf lukt, maar dat heeft misschien niet iedereen.
Ketting is echt makkelijker en sneller dan banden vervangen. Je moet wel ff handschoentjes aan ander krijg je vieze handen.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:41 schreef kalinhos het volgende:
probeer veel zelf te doen (banden vervangen, etc) maar ketting leek me ff teveel gedoe (helpt ook niet mee wat dat betreft dat er 2 fietsenmakers binnen 150meter zitten).
Is juist fijn, kun je de hele avond genieten van je werkhandenquote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:50 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ketting is echt makkelijker en sneller dan banden vervangen. Je moet wel ff handschoentjes aan ander krijg je vieze handen.
Wat is dit voor gay shitquote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:50 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ketting is echt makkelijker en sneller dan banden vervangen. Je moet wel ff handschoentjes aan ander krijg je vieze handen.
Niet alle naaf versnellingen hebben zo'n kastje, maar dan moet je weer opletten dat je bedieningshandel past bij de naaf.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 19:34 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Wellicht maar dan zit ik nog met het probleem dat dat kastje kapot is.
Maar als ik zeg maar kan fietsen als ware het een opoefiets, ben ik tevreden.
Probeer je hem nu bewust met misinformatie op een dwaalspoor te zetten? Versnellingsnaaf of terugtraprem heeft niks met velgmaat te maken en kan je in alle combinaties kopen. En er zijn zelfs naven met terugtraprem en versnellingen ineen. De velgmaat heeft ook weinig met al dan niet modern zijn van doen. En achternaven zijn er met veel inbouwbreedtes te vinden, 120mm, 130mm, 135mm, maar 114mm bestaat niet.quote:Op zondag 10 mei 2020 21:49 schreef gewoonmeppen het volgende:
Als je nu een moderne fiets hebt, dan heb je nu een 28 inch wiel. (ETRTO maat 622)
De fiets wielen met terugtraprem, zoals in een omafiets worden ook aangeduid als 28 inch, maar hebben ETRTO maat 635.
Door de andere hoogte van de band, zijn die wielen in omtrek kleiner.
Daarnaast is de inbouw breedte 11,4 cm en bij moderne fietsen 13,5 cm.
Gewoon een vergelijkbaar wiel op MP scoren.
Eerste gedeelte klopt, als je je wiel wil vervangen, dan zijn de velgdiameter en de inbouwbreedte beide van belang. Het tweede kan je natuurlijk niet zo als waarheid neer zetten. Je kan op marktplaats wielen met versnellingsnaven vinden in alle groottes tussen 16" en 28". En je kan ook wielen met terugtraprem vinden met alles tussen 12" en 28". Versnellingsnaven zijn meestal 130mm, of 135mm als ze met schijfrem zijn. Terugtrapremmen krijg je van shimano net zo goed in alle breedte van 100mm tot 135mm.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 13:14 schreef gewoonmeppen het volgende:
Hij wil zijn wiel vervangen, dan heb je wel degelijk te maken met de maat van het wiel/velg en met de inbouwbreedte.
28 inch is tegenwoordig het meest voorkomend, maar deze moet je niet verwarren met de 28 inch wielen die vaak worden gebruikt in die goedkope omafietsen met terugtraprem.
Dat kan je niet zo algemeen stellen. Er zijn heel veel verschillende maten, maar er zijn ook genoeg versnellingsnaven en terugtrapremnaven die dezelfde inbouwbreedte hebben. Sterker nog, er zijn zelfs versnellingsnaven met terugtraprem.quote:Meer info: https://www.fietsparts.nl/fietsonderdelen/2121-fietsband-maten
Dus een goedkoop achterwiel van MP met terugtraprem heeft waarschijnlijk een andere maat en inbouwbreedte dan een 28 inch wiel met versnellingsnaaf.
Zie je die 3mm dikke ringen die links en rechts zitten? Daarmee kom je op 120mm inbouwbreedte. Dat is hetzelfde als dat veel 130mm naven eigenlijk 127mm naven zijn met 1,5mm opvulringen links en rechts. Of in oude fietsen de terugtrapremnaaf 95mm breed was met aan beide kanten een 2,5mm opvulring om op 100mm te komen.quote:Linkje naar een volgens jou niet bestaande naaf met een inbouw breedte van 114mm: https://www.internet-bike(...)eel-36-gaats-zilver/
VOlgens de OP gaat het om "het versnellingskastje/doosje wat bij de naaf van het achterwiel zit". De 7v nexus naaf heeft geen kastje, dus denk ik dat het een 7v sachs naaf is. Die heeft een kastje dat een dun stangetje in de naaf duwt om het schakelmechanisme te bedienen. Een berucht onderdeel, omdat het inderdaad snel kapot gaat als de fiets om valt.quote:De inbouw breedte is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen, zowel voor als achter.
TS geeft aan dat de versteller op het stuur kapot is door een val en dat het kettingwiel afgebroken zou zijn. ( Ik neem aan van het achterwiel, want hij wil immers een ander achterwiel)
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een a chtertandwiel afbreekt, maar die kun je los kopen voor weinig geld. Een oude versteller is nog wel op MP te vinden.
Dat lijkt mij een heel goed idee. Doe maar een foto van de naaf met merk/type en van het beruchte kastje wat kapot is. Eventueel kan je ook direct op je band kijken wat voor een grootte daar op staat. Je moet een getal zoeken dat zoiets is als 35-622. Dan weten we meteen wat de velggrootte is.quote:Op dinsdag 12 mei 2020 22:21 schreef kalinhos het volgende:
Ik zal morgen ff wat foto's maken want het wordt wel vrij technisch nuwellicht bdoel ik iets anders dan ik zei
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 73% gewijzigd door kalinhos op 13-05-2020 15:36:31 ]Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
quote:Op woensdag 13 mei 2020 15:29 schreef kalinhos het volgende:
Ik heb de foto's hiergezet: https://imgur.com/a/ylX9cz4
Zal zo ff als afbeelding in een spoiler zetten omwille vd leesbaarheidVolgens mij mist daar een onderdeeltje. In je foto’s zie je dat de as hol is. Daar hoort een los stiftje in te zitten, waar vervolgens de schakelbox op duwt om de versnellingen intern te verstellen. Kan het zijn dat dit stiftje er niet meer in zit?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nummer 25 in deze afbeelding.Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
Standaard manco bij deze naven. Stiftje kwijt of verbogen als je je fiets om laat vallen.quote:Op woensdag 13 mei 2020 21:05 schreef kalinhos het volgende:
Stiftje is er niet meer inderdaad. Geen idee waar die gebleven is
Is voor zover ik weet een "standaard" tandwiel voor een versnellingsnaaf, hier te vinden. Moet je alleen nog even zo een borgveertje (nr 23 in bovenstaand plaatje vinden, anders blijft hij niet zitten.quote:Maargoed, het tandwiel is ook weg dus die zal ik dan ook moeten hebben.
Toch nog wat er aan gehad, dat ik in mijn studententijd als fietsenmaker heb gewerkt. En bij dit soort dingen, exploded views of technische tekeningen, is het een goede tip om ook in het Duits te zoeken. (zeker bij Sachs) Dat doen die duitsers namelijk graag, dingen documenteren.quote:Dat je deze gevonden hebt trouwens![]()
Ik ga hier morgen op de laptop ff naar kijken. Heb nog verder alles (behalbe t staafje en het tandwiel dan) maar dat staat niet op de foto.quote:Op woensdag 13 mei 2020 23:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Standaard manco bij deze naven. Stiftje kwijt of verbogen als je je fiets om laat vallen.
Is gewoon nog te krijgen, bijvoorbeeld hier.
[..]
Is voor zover ik weet een "standaard" tandwiel voor een versnellingsnaaf, hier te vinden. Moet je alleen nog even zo een borgveertje (nr 23 in bovenstaand plaatje vinden, anders blijft hij niet zitten.
Als ik je fotos zie, dan heb je nog wel meer klein spul nodig om alles weer te monteren, dus waarschijnlijk zou het handig zijn als je een montageset zoals deze zou kunnen vinden. Deze is alleen voor shimano, dus weet niet zeker of die dezelfde spoed voor de wielmoeren gebruiken. De rest zou eigenlijk moeten passen, denk ik.
[..]
Toch nog wat er aan gehad, dat ik in mijn studententijd als fietsenmaker heb gewerkt. En bij dit soort dingen, exploded views of technische tekeningen, is het een goede tip om ook in het Duits te zoeken. (zeker bij Sachs) Dat doen die duitsers namelijk graag, dingen documenteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |