abonnement Unibet Coolblue
pi_193060067
Wij blijven sowieso tot 1 september allemaal thuiswerken. Zo geeft de werkgever uitvoer aan de regels van het vermijden van ov en drukke plekken. Bijna alle 30.000 medewerkers komen met het ov namelijk. Z'n 1 x per drie weken ga ik wel een dagje naar kantoor maar dat doe ik vooral om te printen voor mijn studie.
  maandag 11 mei 2020 @ 08:53:37 #77
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193060165
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:36 schreef Injetta het volgende:

[..]

Dit...
Wij krijgen ook de boodschap dat op kantoor werken nog lang niet aan de orde is...
Echt... ik ben er al zo klaar mee en dan nog maanden zo door. Ik word echt moedeloos.
En ja... er zijn ook collega’s die heel opgewekt en fris en fruitig het fantastisch vinden. Dat maakt me nog moedelozer. Straks krijgen dit soort geluiden de overhand en zit ik de rest van mijn werkleven op de bank op mijn laptopje te werken. Geen afwisseling van omgeving meer. Dag in dag uit exact hetzelfde.... :N :N :N
Wat is precies het verschil met elke dag in dezelfde file, naar hetzelfde kantoor, met dezelfde collega's (ik moest lopen met de fiets, want het weekend zit erop ghehehehe!!!)? ;)

Maar zonder gein, ik snap wel dat mensen weer graag naar kantoor willen, al zou ik het prima vinden als er straks tóch meer thuis gewerkt zou worden. De afgelopen 2 maanden is wel bewezen dat het gewoon kán voor mensen die op hun werk toch alleen maar computeren.
Het ontlast de wegen en je hebt er zelf ook voordeel van, als je slim bent natuurlijk. Sowieso geen reistijd en minder kosten.

Wat ik snap is waarom mensen zoveel moeite hebben werk en prive te scheiden.
Je doet je laptop dicht en klaar. Dag werk! Maar goed ik werk dan ook om te leven, waar sommige mensen dat liever andersom doen.

[ Bericht 22% gewijzigd door daNpy op 11-05-2020 09:00:30 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193060610
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 19:36 schreef Injetta het volgende:

[..]

Dit...
Wij krijgen ook de boodschap dat op kantoor werken nog lang niet aan de orde is...
Echt... ik ben er al zo klaar mee en dan nog maanden zo door. Ik word echt moedeloos.
En ja... er zijn ook collega’s die heel opgewekt en fris en fruitig het fantastisch vinden. Dat maakt me nog moedelozer. Straks krijgen dit soort geluiden de overhand en zit ik de rest van mijn werkleven op de bank op mijn laptopje te werken. Geen afwisseling van omgeving meer. Dag in dag uit exact hetzelfde.... :N :N :N
Die geluiden krijgen bij mijn werkgever inderdaad de overhand (tegengeluiden zijn er gelukkig ook). Als de directie bij ons "thuiswerken" het nieuwe normaal gaan vinden, dan gaan bij mij alle alarmbellen af, want dat is in dat geval zeker niet in het belang van de medewerker.

Mail van mijn werkgever uit 2017: "We merken dat er steeds vaker wordt thuisgewerkt of op onregelmatige momenten. De bezetting op kantoor is hierdoor te laag. Omdat jullie werk voor een groot deel bestaat uit samenwerken en het bieden van ondersteuning aan collega's en klanten, wijzen wij er op dat jouw aanwezigheid op kantoor van groot belang is, in ieder geval tussen 9:30 en 16:00."

Mijn werkgever in 2020: "Wat goed dat we met z'n allen kunnen thuiswerken in deze tijd! Wij denken dat we jullie na de Coronacrisis ook veel minder vaak op kantoor gaan zien en veel vaker via Teams. We moeten ons altijd blijven afvragen: zijn al die vergaderingen op kantoor en de reisbewegingen die daarbij horen echt nodig? Heeft iedereen die vaste werkplek nog nodig?"

De mail uit 2017 was verzonden door een old-school micro-manager, die er inmiddels zelf uitgetrapt is, maar in 2020 ineens zo'n omslag is echt geen positief nieuws.

Thuiswerken is voor 1 of 2 dagen per week: prima. Ook als dat verplicht wordt. Maar dan wel met een door de werkgever betaalde ergonomische werkplek.

De rest van de tijd: gewoon op lokatie.

Het directe en vooral "real life" face-to-face contact met je collega's en dan ook vooral de collega's buiten je eigen team is gewoon ontzettend belangrijk voor het werkklimaat en prestaties.
Ik merk het nu al dat het met sommigen erg lastig is om in contact te komen. Heel veel mensen heb ik al 2 maanden niet gezien of gesproken. Nog los van het feit dat contact nu beperkt is tot zakelijk contact.

Gebrek aan contact en toenemende fysieke klachten (rug) door een slechte werkplek zorgt bij inmiddels voor veel minder werkplezier en meer vermoeidheid dan tijdens een dag op kantoor. Inmiddels heeft de arbodienst al een mail van mij gehad....
  maandag 11 mei 2020 @ 09:38:32 #79
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_193060811
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:22 schreef quarterpounder het volgende:
Gebrek aan contact en toenemende fysieke klachten (rug) door een slechte werkplek zorgt bij inmiddels voor veel minder werkplezier en meer vermoeidheid dan tijdens een dag op kantoor. Inmiddels heeft de arbodienst al een mail van mij gehad....
Koop dan een fatsoenlijke bureaustoel? Dit is toch puur aan jezelf te wijten niet aan de arbodienst...
Niemand houdt je tegen om thuis een fatsoenlijke werkplek in te richten.

Sommige mensen kunnen echt overal over blijven klagen, mag je thuis werken is het nog niet goed want kun je niet zo fijn zitten :')
pindazakje
pi_193060819
quote:
12s.gif Op maandag 11 mei 2020 08:53 schreef daNpy het volgende:
Wat is precies het verschil met elke dag in dezelfde file, naar hetzelfde kantoor, met dezelfde collega's (ik moest lopen met de fiets, want het weekend zit erop ghehehehe!!!)? ;)
Ik denk dat Injetta bedoelde: elke dag hetzelfde, maar dan zonder sociale contacten. Waardoor een werkdag in feite toch veel dynamischer wordt dan zonder die contacten. ;)

quote:
12s.gif Op maandag 11 mei 2020 08:53 schreef daNpy het volgende:
Wat ik snap is waarom mensen zoveel moeite hebben werk en prive te scheiden.
Je doet je laptop dicht en klaar. Dag werk! Maar goed ik werk dan ook om te leven, waar sommige mensen dat liever andersom doen.

Laptop dicht, telefoon uit, en klaar. Dat is zo en zo het beste. Maar dan nog kunnen mensen moeite hebben met de scheiding werk-privé. Denk aan thuis rondhuppelende kleine kinderen (vanaf deze week wellicht niet meer of veel minder).

Die laatste zin, daar kan ik me niet in vinden. Het niet kunnen scheiden van werk en privé heeft echt helemaal niets te maken met "leven om te werken, i.p.v. werken om te leven", mijns inziens dan. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  maandag 11 mei 2020 @ 09:41:06 #81
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193060857
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:38 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik denk dat Injetta bedoelde: elke dag hetzelfde, maar dan zonder sociale contacten. Waardoor een werkdag in feite toch veel dynamischer wordt dan zonder die contacten. ;)
Ja, dat is waar natuurlijk ;)

quote:
Die laatste zin, daar kan ik me niet in vinden. Het niet kunnen scheiden van werk en privé heeft echt helemaal niets te maken met "leven om te werken, i.p.v. werken om te leven", mijns inziens dan. ;)
Hoe zie jij het dan? Als je je werk niet los kan laten, of (continue) boven je privé leven stelt, hoe noemen we het dan?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 09:45:29 #82
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_193060902
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:38 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Koop dan een fatsoenlijke bureaustoel? Dit is toch puur aan jezelf te wijten niet aan de arbodienst...
Niemand houdt je tegen om thuis een fatsoenlijke werkplek in te richten.
Nee, maar toch is het in eerste instantie wel de verantwoordelijkheid van de werkgever.

https://www.arbo-online.n(...)u-op-letten-10120492
pi_193060941
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:38 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Koop dan een fatsoenlijke bureaustoel? Dit is toch puur aan jezelf te wijten niet aan de arbodienst...
Niemand houdt je tegen om thuis een fatsoenlijke werkplek in te richten.

Sommige mensen kunnen echt overal over blijven klagen, mag je thuis werken is het nog niet goed want kun je niet zo fijn zitten :')
Dus omdat deze user thuis moet werken, moet hij/zij zelf maar opdraven voor de kosten m.b.t. eventuele benodigdheden wat betreft aangepaste werkplek?

Niet mee eens.

Werkgever dient uiteraard deze kosten op zich te nemen, zéker als deze user (en elke andere medewerker waar dan ook) op het werk al een aangepaste werkplek en/of aangepaste, op maat gesneden benodigdheden/faciliteiten in gebruik had. Geen idee of dat bij betreffende user het geval is trouwens. Lees ik niet zo snel terug, zowel het thuis moeten werken als het al dan niet hebben van aangepaste werkplekfaciliteiten (denk aan bureau, bureaustoel, aangepast beeldscherm, aangepaste muis).

Bij mij is alles prima geregeld:

Van de plusminus 50-60 directe collega's werken er nog dagelijks 3 op kantoor:
Een persoon zonder computer/internet thuis (ja, echt), één persoon met aangepast bureau (te groot om thuis weg te zetten) en één persoon met aangepaste werkplek en muis (geen arm).
Rest werkt thuis.

Werkgever heeft gezorgd voor een extra, tweede beeldscherm (op kantoor werkt ook bijna iedereen met 2 schermen naast elkaar) en ze zijn voor degenen die wilden zelfs de bureaustoelen langs komen brengen. Prima geregeld.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193060959
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 07:22 schreef quirina het volgende:
Ov of geen Ov. We gaan allemaal weer naar kantoor!
Zolang de NS treinen stil zet en met politie-inzet dreigt omdat ze het te druk vinden ga ik niet naar het werk.
Ik heb er geen zin in om straks aan eind van werkdag op Utrecht CS te staan en daar te moeten wachten op een trein die minder dan 40% vol is
pi_193061005
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:41 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja, dat is waar natuurlijk ;)
[..]

Hoe zie jij het dan? Als je je werk niet los kan laten, of (continue) boven je privé leven stelt, hoe noemen we het dan?
Ik bedoel maar: het niet kunnen scheiden van werk en privé heeft met méér te maken dan alleen maar het werk belangrijk vinden, of het werk belangrijker vinden dan leven. Zelfs als je je werk niet zo belangrijk vindt, kun je toch flink gehinderd worden door privézaken thuis als je partner ook thuis werkt of als je om aandacht vragende kinderen thuis hebt.
Staat denk ik wel los van wat je belangrijker vindt: werk of privé.

Uiteraard doe je 's avonds wel netjes laptop en telefoon uit. Maar overdag kun je toch wel flink gehinderd worden door van alles en nog wat.

Overigens word ik vandaag gehinderd door geboor in de flat. :N
Zat ik maar op kantoor.

Als dit de hele week zo doorgaat, moet ik woensdag toch naar kantoor. Zo kan ik niet werken, heb woensdag enkele conference call afspraken.

[ Bericht 12% gewijzigd door Salina op 11-05-2020 10:27:36 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  maandag 11 mei 2020 @ 09:54:17 #86
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193061042
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:49 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Zolang de NS treinen stil zet en met politie-inzet dreigt omdat ze het te druk vinden ga ik niet naar het werk.
Ik heb er geen zin in om straks aan eind van werkdag op Utrecht CS te staan en daar te moeten wachten op een trein die minder dan 40% vol is
De overheid zegt dan ook dat je thuis moet blijven (werken) als dat gewoon mogelijk is.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 11 mei 2020 @ 09:57:06 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193061082
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:51 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik bedoel maar: het niet kunnen scheiden van werk en privé heeft met méér te maken dan alleen maar het werk belangrijk vinden, of het werk belangrijker vinden dan leven. Zelfs als je je werk niet zo belangrijk vindt, kun je toch flink gehinderd worden door privézalen thuis als je partner ook thuis werkt of als je om aandacht vragende kinderen thuis hebt.
Staat denk ik wel los van wat je belangrijker vindt: werk of privé.

Uiteraard doe je 's avonds wel netjes laptop en telefoon uit. Maar overdag kun je toch wel flink gehinderd worden door van alles en nog wat.
Ah zo, ja dat klopt. Daar heb ik in mijn geval geen last van.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193061408
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:54 schreef daNpy het volgende:

[..]

De overheid zegt dan ook dat je thuis moet blijven (werken) als dat gewoon mogelijk is.
Dat is in principe het advies, maar toch zijn er nu aardig wat bedrijven van plan om hun werknemers binnenkort naar weer naar kantoor te halen.

En als de baas vindt dat het 'nodig' is dat je komt, heb je je als werknemer daar in principe aan te houden.

quote:
Ik werk niet in een cruciaal beroep of vitaal proces. Kan mijn werkgever eisen dat ik naar mijn werk kom? En kan mijn werkgever zeggen dat ik niet thuis mag werken?

De oproep is dat mensen bij lichte klachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn of hoesten) thuisblijven en ook thuisblijven als een huisgenoot koorts en/of benauwdheid heeft. Daarnaast wil het kabinet dat mensen zo veel mogelijk thuiswerken en de werktijden spreiden. Het is aan werkgevers om dat waar mogelijk te faciliteren. Zij hebben immers een zorgplicht voor hun medewerkers.

Maar als thuiswerken naar inschatting van de werkgever geen optie is, en de werknemer (of zijn huisgenoten) geen klachten heeft zoals omschreven in de maatregelen van het kabinet, dan kan van de werknemer verwacht worden dat hij komt werken. Niettemin blijft de zorgplicht van de werkgever bestaan: hij is ervoor verantwoordelijk dat er een veilige werkomgeving is.

https://www.rijksoverheid(...)/werken-in-nederland
pi_193061589
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:54 schreef daNpy het volgende:

[..]

De overheid zegt dan ook dat je thuis moet blijven (werken) als dat gewoon mogelijk is.
Je hebt zelf dit topic geopend :?
Thuis werken is het advies, geen eis
pi_193061619
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 10:33 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Je hebt zelf dit topic geopend :?
Thuis werken is het advies, geen eis
Ik heb het topic geopend, niet daNpy ;)
  maandag 11 mei 2020 @ 11:22:00 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193062278
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 10:22 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Dat is in principe het advies, maar toch zijn er nu aardig wat bedrijven van plan om hun werknemers binnenkort naar weer naar kantoor te halen.

En als de baas vindt dat het 'nodig' is dat je komt, heb je je als werknemer daar in principe aan te houden.
[..]

Ja, dat klopt. Bij ons willen ze ook weer op gaan starten, uiteraard niet met al het personeel tegelijk maar stapsgewijs en wisselen. Als je echt niet wil hoef je niet overigens.
Productie gaat ook weer beginnen, er komen weer afroepen van klanten binnen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193062721
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 10:35 schreef Jake_Skywalker het volgende:

[..]

Ik heb het topic geopend, niet daNpy ;)
Oh ja :D
pi_193063757
quote:
0s.gif Op maandag 11 mei 2020 09:38 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Koop dan een fatsoenlijke bureaustoel? Dit is toch puur aan jezelf te wijten niet aan de arbodienst...
Niemand houdt je tegen om thuis een fatsoenlijke werkplek in te richten.

Sommige mensen kunnen echt overal over blijven klagen, mag je thuis werken is het nog niet goed want kun je niet zo fijn zitten :')
Er is een verschil tussen incidenteel thuiswerken en langdurig thuiswerken. In het laatste geval moet een werkgever gewoon zorgen dat dit verantwoord kan, zeker als dit verplicht is.

"Fijn zitten" is namelijk voor mij toch wel een voorwaarde om de komende +/- 30 jaar nog mee te kunnen blijven draaien. Werkgever heeft er alle belang bij dat werknemers gezond blijven en ze moeten op z'n minst checken of iedereen thuis de juiste middelen heeft.

Een goede bureaustoel is een bureaustoel die voldoet aan de NEN-EN 1335 norm. Een werkgever kan dit prima onder de werkkostenregeling vergoeden, als dit noodzakelijk blijkt.

Ik laat de bedrijfsarts nu checken wat ik nog nodig heb en mocht blijken dat dit niet voldoet dan dan wordt dit door haar aangevraagd en gaat de werkgever dit gewoon belastingvrij vergoeden. Zit momenteel op een bureaustoel die wel is goedgekeurd volgens die normen, maar het bureau zal zeker niet door de "test" komen.

Uiteraard doe ik al genoeg om in beweging te blijven en weet ik wat de juiste "houding" is achter het beeldscherm. Fysio heb ik al ingeschakeld en heeft ook adviezen /gegeven.
Mijn werkgever kan er bij mij op rekenen dat ik dit soort adviezen dan ook serieus neem, dus omgekeerd verwacht ik dat de werkgever ook investeert in eventuele aanpassingen aan de thuiswerkplek, mits dit nodig is.

En ja: op kantoor is mijn werkplek destijds ingericht door de bedrijfsarts. Zowel bureau en stoel staan op een bepaalde manier afgesteld, wat thuis niet lukt.
pi_193064034
Ik kreeg net wel al de vraag hoe ik er tegenaan kijk om over zeg een maand weer naar kantoor te gaan (even los van wat het advies van de overheid dan is).
Gezien ik met OV moet ook gezegd dat gebruik maken van het OV mij totaal nog niet trekt en er zelfs tegenop zie. Mogelijk te volle treinen, mondkapjes etc. Ook lijkt mij het OV nou net de plek waar je extra risico loopt. Daarnaast heb ik geen beroep waarbij ik per se naar kantoor hoef dus gezegd dat ik verwacht dat we als laatste in de rij staan voor een plek in het OV.

Sowieso heeft deze crisis mij wel aan het denken gezet om toch rond te kijken voor een andere baan die dichterbij is. Nu ik geproefd heb van (niet per se thuiswerken) geen reistijden meer hebben zie ik dat straks ook zeker niet meer full-time zitten. Ik hoop dan ook dat er straks meer bespreekbaar is van zeg 2 dagen kantoor en 3 thuis en desnoods week er na 3 kantoor en 2 thuis. Dat zou al heel veel schelen. Maar ik vrees dat er weinig extra speelruimte gaat komen. Dan zit er maar 1 ding op en iets zoeken wat dichterbij is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')