De oorzaak is de open ensuite badkamer die we op de begane grond hebben gebouwd, in combinatie met geen ventilatie op de hele verdieping.quote:Op zondag 3 mei 2020 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
[edit verkeerde post gequote]![]()
je kan beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg.
Normaal is de rl laag in de winter. Rond de 40-50%. Is die standaard hoger dan moet je op speurtocht naar de reden ipv symptoonbestrijding.
Vaak is het de kruipruimte.
Helder. De keus is WTW of mechanische ventilatie, dus zal een beetje liggen aan het budget. Ik vind MV wel een beetje zonde, je blaast alleen warme lucht weg.quote:Op zondag 3 mei 2020 20:45 schreef klipper het volgende:
Een WTW-unit doe je voor het milieu, niet voor de besparing.
Als je het doet om te besparen, zijn er veel beter alternatieven dan een WTW.
Dus doe je het voor standpunt 1, zeker doen.
Doe je het om te besparen, dan kom je met een WTW bedrogen uit.
Aanschaf unit en de benodigde reparaties gedurende de levensduur haal je er nooit uit aan energiebesparing.
We gaan de CV nog niet vervangen. Tegen de tijd dat die het loodjw legt, komt er sowieso een warmtepomp.quote:Op zondag 3 mei 2020 21:52 schreef Fer het volgende:
Is een warmtepompboiler op ventilatielucht geen optie?
Een warmtepompboiler is geen warmtepomp. Zelfs met een warmtepomp is een aparte warmtepompboiler geen slecht ideequote:Op zondag 3 mei 2020 21:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
We gaan de CV nog niet vervangen. Tegen de tijd dat die het loodjw legt, komt er sowieso een warmtepomp.
OK, duidelijk verschil maar warmtepompboiler doet niets voor de luchtcirculatie in huisquote:Op maandag 4 mei 2020 00:28 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Een warmtepompboiler is geen warmtepomp. Zelfs met een warmtepomp is een aparte warmtepompboiler geen slecht idee
Juist wel. Eentje die werkt op ventilatie lucht haalt de warmte van je ventilatie lucht weg en gooit de rest naar buiten.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK, duidelijk verschil maar warmtepompboiler doet niets voor de luchtcirculatie in huis
Maar dan moet je 'm combineren met mechanische ventilatie?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:59 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Juist wel. Eentje die werkt op ventilatie lucht haalt de warmte van je ventilatie lucht weg en gooit de rest naar buiten.
Vervangen. https://www.milieucentraa(...)entilatiewarmtepomp/quote:Op maandag 4 mei 2020 01:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Maar dan moet je 'm combineren met mechanische ventilatie?
Het is dan ook een wtwquote:Op maandag 4 mei 2020 11:31 schreef daNpy het volgende:
Ga je ook je waterleidingen laten opwarmen door deze dmv rioolwater te verwarmen? Zelfde principe als WTW
Ja uiteraard, voor lucht bedoelde ik in dit gevalquote:
Haha, ik wist niet eens dat dat kon!quote:Op maandag 4 mei 2020 11:31 schreef daNpy het volgende:
Ga je ook je waterleidingen laten opwarmen door deze dmv rioolwater te verwarmen? Zelfde principe als WTW
Dat zat in mijn vorige nieuwbouw huurhuis, de woningbouwvereniging had er een beetje een prestigeprojectje van gemaakt. Helaas geen zonnepanelen en de mechanische ventilatie had ik meer uit staan dan aan, maar goed. Geen idee of dat ding op de riolering nou echt veel energiebesparing opleverde, maar het is een vrij simpel iets volgens mij. https://www.milieucentraa(...)rm-water/douche-wtw/quote:
Ventileert ie 's winters harder om je huis op temperatuur te krijgen dan? Waardoor er dus meer koude lucht binnenkomt, en dus meer moet verwarmen, etc. Of pakt ie dan op een gegeven moment een elektrisch element?quote:Op maandag 4 mei 2020 11:12 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Vervangen. https://www.milieucentraa(...)entilatiewarmtepomp/
In principe is het dus wel WTW, alleen ipv dat je warmte terug in huis blaast door een lading filters, gebruik je de warmte om water op te warmen.
Wel de voordelen van WTW, niet de nadelen.
(er zijn wel weer andere nadelen, maar dat is een andere vraag)
Wtw is ook mechanische ventilatie.quote:Op maandag 4 mei 2020 11:29 schreef Seven. het volgende:
Wat een wisselende verhalen! Bedankt voor de input tot zover.
We leggen in ieder geval de boel zo aan dat het zou kunnen want we moeten hoe dan ook mechanische ventilatie óf wtw. Aan het eind van de verbouwing kijken we wel even hoeveel cash er nog over is. Waarschijnlijk net genoeg voor mechanische ventilatie.
WTW is geen magie ofzoquote:Op maandag 4 mei 2020 18:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, nou zie ik door de bomen het bos niet meer.
😁quote:Op maandag 4 mei 2020 18:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, nou zie ik door de bomen het bos niet meer.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |