Ik heb hier in huis decentrale wtw's, hier al eerder kort benoemd.
Dat is gewoon een gat in de muur naar buiten. Daarin zit n buis met daarin een keramisch element. Ervoor aan de binnenkant zit een ventilator en de afwerking.
Die ventilator blaast 70 seconden warme lucht van binnen maar buiten, dan warmt dat keramisch element op. Daarna stop de ventilator en draait hij de andere kant op: hij zuigt koude lucht van buiten door dat element, die warmt daardoor op en vloeit de kamer in.
Ik heb er twee, ze kunnen met elkaar praten. Als de ene zuigt, blaast de ander en vice versa. Er zit ook n filter in, maar deze zuig je gewoon schoon en reinig je onder de kraan. Dit moet dan wel elke maand. Ben er nog niet achter hoe ik die melding uit kan krijgen.
Wij kunnen geen ramen open, en sinds we deze geïnstalleerd hebben is ons binnenklimaat enorm verbeterd. In onze slaapkamer rook het altijd muf, zo'n lucht als je net geslapen hebt, je kent dat wel. In onze woonkamer hing ook altijd een muffige, oud huis geur. Al na een maandje was dat weg. Ik vind het nog steeds heerlijk!
Enige issue heb ik met dat ding in de woonkamer is dat koude lucht valt. En ik heb de bank eronder staan. Dus in de winter voel je dat daar wel n beetje. Achteraf had ik m t liefste ergens anders in de woonkamer willen hangen maar ik had niet heel veel opties. In mijn vorige huis had ik een centrale wtw en ik had t altijd koud. Altijd die kouval in de woonkamer. Verschrikkelijk. Er is trouwens ook een decentrale wtw van Brink die heeft een verwarmingselement erin zitten voor als het buiten te koud is. Dan wordt de lucht verwarmd zodat er veel minder kouval is. Alleen dat is met een electrisch elementje. Deze units hier verbruiken gemiddeld 6 watt. Dus qua vergelijk met n centrale wtw is dat helemaal niks.
Verder kun je per apparaat via zo'n afstandsbediening instellen of hij blaast of zuigt en de snelheid. Ze doen t ook op vocht en er zitten lichtsensoren in zodat als t donker wordt de ventilator op de laagste stand gaat.
In andere landen gebruiken ze dit soort systemen veel vaker dan in Nederland kwam ik achter toen ik dit ging onderzoeken.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss