abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 2 mei 2020 @ 12:41:36 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192905630
Hello, wij wonen in een drive-in woning van 50 jaar oud. Overal zit HR glas, gevel isolatie pakken we per verdieping aan (begane grond gedaan). Wij zijn onze zolder ingrijpend aan het verbouwen en deel van de verbouwing is het bouwen van een stookhok en verplaatsen van de CV, en uiteraard gaan we de gevelisolatie aanpakken. Dakisolatie is wel verouderd, willen we over 5-10 jaar laten vernieuwen.

Nou wil het toeval dat we een overload aan dakdoorvoeren hebben en we willen aan het eind van de verbouwing een warmte-terugwin unit plaatsen.

Langetermijn doel is overstappen op een warmtepomp, als onze ketel doodgaat (Intergas uit 2009).

Wie heeft ervaring met deze dingen? Hoe bevalt het? Het liefst hoor ik voor en na verhalen natuurlijk ;) . Ook erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met warmtepomp in combinatie met wtw unit!
Resistance is futile.
pi_192906172
bedoel je zo'n unit die warme lucht uit je douche/wc haalt en daarmee koude lucht opwarmt wat naar je woonkamer gaat?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 13:48:37 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192906491
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
bedoel je zo'n unit die warme lucht uit je douche/wc haalt en daarmee koude lucht opwarmt wat naar je woonkamer gaat?
Niet persé uit je douche/wc maar inderdaad wel zo een ding, ja.
Resistance is futile.
pi_192906558
Geen ervaring met zo’n unit, maar wel een woning uit 98 met moderne isolatie en een mechanische afzuiging.

M.i is de besparing maar klein.

Ik haal moderne verbruikscijfers 700-800 m2 per jaar, terwijl er dagelijks vanaf 6.30 gestookt wordt naar 21c en de ventilatie altijd op 2 staat en op 3 tijdens douchen. Nieuwere woningen doen het niet beter kwa verbruik.

Mijn opa en oma hebben we zo’n apparaat. Het is nu 10 jaar oud en ik hoor hem resoneren. Gelukkig horen zijn ze inmiddels hardhorend. Ikzelf had er nieuwe fans ingezet en die zijn niet goedkoop.
.
pi_192908299
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 13:48 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niet persé uit je douche/wc maar inderdaad wel zo een ding, ja.
die dingen zijn duur in aanschaf en installatie vanwege de buizen. Alles moet open liggen om die buizen te installeren, en ze vragen veel onderhoud.
De besparing is gering en ze worden toegepast in nieuwe huizen vanwege de epc waarde.
Ik zou dat ding eruit slopen als ik er 1 had.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192908648
Quote myself

quote:
En helemaal daarom vind ik het niks.(heb een stork air wh91 trouwens)

Het maakt lawaai. De kinderen vragen om de ventilatie van stand 2 te halen omdat het te veel lawaai maakt.
De lucht in huis is heel droog en ik moet vooral in de winter juist een luchtbevochtiger aanzetten :X
Het feit dat de uitgangen zwart uitslaan heeft het qua zuivere lucht ook niet al te veel voordelen.
Het is gemaakt/ingesteld met de gedachte dat alle deuren dicht gaan. Deur open = ongebalanceerd. Wij houden alle binnendeuren open.

Ik ben dan ook blij dat we vanwege een nieuwe woning hier vanaf zijn.
quote:
met het verschil dat je Hans en Joop kan laten zwijgen door de kostenbesparingen van een wp vs gas door te berekenen. Dezelfde berekeningen zijn voor wtw juist ongunstig.
100m3 gas besparing wordt er aangenomen voor wtw. 200 kwh dus. oftewel 45 euro per jaar. Een WTW unit zelf is minimaal 900 euro. Dat heeft al een terugverdientijd van 20 jaar. en dan zijn de gaten en leidingen niet meegenomen.

Ware het niet dat je aan filters al 50 euro per jaar kwijt bent...
quote:
Ik heb niet het nog niet exact uitgerekend, maar hier moeten we om de 3 maanden de filters wisselen @53 euro per jaar.
Afgelopen jaar ook nog 200 euro utigegeven voor de periodieke kanaalreiniging+herbalanceren. (1x per 5 jaar)
Om het jaar ook 100 euro voor kanaalreiniging.
In de zomer houdt ie ook nog eens het huis lekker warm, terwijl ik juist wilt koelen...
En dan ook nog het stroomverbruik...


Dus economisch gezien EN qua comfort is de WTW een grote fail voor mij.
Ik ben er geen fan van.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 17:54:19 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192909840
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 16:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die dingen zijn duur in aanschaf en installatie vanwege de buizen. Alles moet open liggen om die buizen te installeren, en ze vragen veel onderhoud.
De besparing is gering en ze worden toegepast in nieuwe huizen vanwege de epc waarde.
Ik zou dat ding eruit slopen als ik er 1 had.
Het mooie is dat wel alles open ligt, als we het gaan installeren dan hebben we nu een uitgelezen kans.
Resistance is futile.
pi_192909862
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 17:54 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het mooie is dat wel alles open ligt, als we het gaan installeren dan hebben we nu een uitgelezen kans.
tja dat is 1 ding an de vele andere nadelen... voordelen heb ik nog niet gevonden trouwens... alleen voor aannemers van nieuwbouw, wat dit wordt meegenomen in de epc waarde.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192910116
Absoluut doen. Wel goed opletten dat je de installatie goed inregelt, liefst gelijk een unit met CO2 sturing. Je hebt veel en veel minder last van externe omstandigheden, zoals geluid, wind, muggen en tocht. In de zomer werkt het zelfs als koudeterugwinning. En je hebt 24/7 een goed klimaat. Dat is met die 19e eeuwse mechanische ventilatie niet zo. Verder is de temperaruur binnen enorm stabiel en daardoor comfortabel.

De besparing zal wel meevallen maar daar comfort is ook veel waard.

Mensen die nu nog steeds mechanische ventilatie aanraden leven echt in het stenen tijdperk en geloven vast al die onzinverhalen van Radar e.d. Mits goed onderhouden is er geen beter systeem.
pi_192910466
mechanische ventilatie ben ik zelf ook geen fan van.
Bij mij kan niks tegen natuurlijke ventilatie op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 19:06:53 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192910905
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 18:08 schreef Confetti het volgende:
Absoluut doen. Wel goed opletten dat je de installatie goed inregelt, liefst gelijk een unit met CO2 sturing. Je hebt veel en veel minder last van externe omstandigheden, zoals geluid, wind, muggen en tocht. In de zomer werkt het zelfs als koudeterugwinning. En je hebt 24/7 een goed klimaat. Dat is met die 19e eeuwse mechanische ventilatie niet zo. Verder is de temperaruur binnen enorm stabiel en daardoor comfortabel.

De besparing zal wel meevallen maar daar comfort is ook veel waard.

Mensen die nu nog steeds mechanische ventilatie aanraden leven echt in het stenen tijdperk en geloven vast al die onzinverhalen van Radar e.d. Mits goed onderhouden is er geen beter systeem.
We hopen er ook een ventilatieprobleem mee op te lossen maar een installateur zei van de week wel dat hij dat zelf nooit zo zou doen.

Maar dus, als we puur naar luchtkwaliteit kijken, dan is het wat jou betreft de moeite. Goed om te weten.
Resistance is futile.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 19:07:58 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192910925
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 13:53 schreef Fer het volgende:
Geen ervaring met zo’n unit, maar wel een woning uit 98 met moderne isolatie en een mechanische afzuiging.

M.i is de besparing maar klein.

Ik haal moderne verbruikscijfers 700-800 m2 per jaar, terwijl er dagelijks vanaf 6.30 gestookt wordt naar 21c en de ventilatie altijd op 2 staat en op 3 tijdens douchen. Nieuwere woningen doen het niet beter kwa verbruik.

Mijn opa en oma hebben we zo’n apparaat. Het is nu 10 jaar oud en ik hoor hem resoneren. Gelukkig horen zijn ze inmiddels hardhorend. Ikzelf had er nieuwe fans ingezet en die zijn niet goedkoop.
Hebben zij de aanvoer in de badkamer?
Resistance is futile.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 19:09:20 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192910944
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
mechanische ventilatie ben ik zelf ook geen fan van.
Bij mij kan niks tegen natuurlijke ventilatie op.
Daar zijn we de fout in gegaan met de verbouwing op de begane grond (vergeten :@ ). Dus ergens hoopten we dat een wtw dat op kon lossen, maar gaat 'm niet worden.
Resistance is futile.
pi_192911030
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:09 schreef Seven. het volgende:

[..]

Daar zijn we de fout in gegaan met de verbouwing op de begane grond (vergeten :@ ). Dus ergens hoopten we dat een wtw dat op kon lossen, maar gaat 'm niet worden.
een gat in je voorgevel en een gat in je achtergevel boren. Roostertje ervoor en klaar.
Een rooster bij je raam is beter, maar als je dat niet hebt, dan boor je zelf de gaten.

Naar mijn mening kan er niks boven natuurlijke ventilatie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192911063
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hebben zij de aanvoer in de badkamer?
Keuken badkamer toilet, maar de unit hangt in de hal in een kast. Het is een appartement. Maar als ik bij hun in de woonkamer ben, hoor ik die unit brommen/resoneren.
.
pi_192911115
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:16 schreef Fer het volgende:

[..]

Keuken badkamer toilet, maar de unit hangt in de hal in een kast. Het is een appartement. Maar als ik bij hun in de woonkamer ben, hoor ik die unit brommen/resoneren.
Ik hoor ook bij iedereen met een ventilatie unit de motor draaien. Ik zou het zelf heel vervelend vinden en daarom zou ik als ik dat had, hem eruit slopen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 19:53:30 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192911755
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een gat in je voorgevel en een gat in je achtergevel boren. Roostertje ervoor en klaar.
Een rooster bij je raam is beter, maar als je dat niet hebt, dan boor je zelf de gaten.

Naar mijn mening kan er niks boven natuurlijke ventilatie.
Why?
Resistance is futile.
pi_192912022
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:53 schreef Seven. het volgende:

[..]

Why?
geen geluid, bijna geen onderhoud en geen kosten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 20:08:10 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192912062
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 20:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

geen geluid, bijna geen onderhoud en geen kosten.
OK.. zijn geen argumenten die mij direct over de streep trekken, heel eerlijk ;) .
Resistance is futile.
pi_192912083
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 20:08 schreef Seven. het volgende:

[..]

OK.. zijn geen argumenten die mij direct over de streep trekken, heel eerlijk ;) .
jij wilt wel geluid, veel onderhoud en veel kosten hebben zonder dat het iets opbrengt?
Ik ben hier ook niet om je over de streep te trekken, alleen wat advies en mijn mening.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 21:07:18 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192913306
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 20:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

jij wilt wel geluid, veel onderhoud en veel kosten hebben zonder dat het iets opbrengt?
Ik ben hier ook niet om je over de streep te trekken, alleen wat advies en mijn mening.
Wij bouwen een geïsoleerd stookhok, alle apparatuur moet onderhouden worden, en het hoeft zich niet in geld uit te drukken, die opbrengst. Goede luchtkwaliteit en luchtventilatie is heel wat waard, heb ik gemerkt afgelopen winter.
Resistance is futile.
pi_192913348
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 21:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wij bouwen een geïsoleerd stookhok, alle apparatuur moet onderhouden worden, en het hoeft zich niet in geld uit te drukken, die opbrengst. Goede luchtkwaliteit en luchtventilatie is heel wat waard, heb ik gemerkt afgelopen winter.
is een hvac unit dan geen optie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 21:18:13 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192913574
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 21:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

is een hvac unit dan geen optie?
Een wat?
Resistance is futile.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 22:09:39 #24
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192914858
HVAC is de Engelse verzamel naam voor heating, ventilation and air-conditioning.

Ben ook benieuwd wat er hier bedoeld wordt.
Laat die handjes wapperen!
pi_192915242
Je hebt tegenwoordig ook decentrale wtw units. Die hebben een geveldoorvoer. Voor als je niet makkelijk overal nog bij kan.

Als je het open hebt liggen zou ik het zeker doen. Ga maar eens meten aan co2 waardes. Met isolatie komt ventilatie.
  zondag 3 mei 2020 @ 08:15:08 #26
339155 Robbberttt
Robbberttt
pi_192921339
Ik woon in een huis uit 2002 met een zonneboiler, wtw en een cv ketel nog uit 2002.
Ik heb een huishouden van 5 (drie kleine kinderen).
Vorig jaar was mijn gasverbruik 350 m3. Dit terwijl ik dagelijks een kwartier douche en dagelijks op gas kook.
pi_192922345
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 21:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Een wat?
dat is een apparaat dat het klimaat in een ruimte regelt. Dat wordt voor voor commerciele of industriele toepassingen gebruikt, maar als jij het klimaat in je stookruimte zo belangrijk vind, dan kan je daaraan denken.
Net zoals een wtw heeft dit ook veel onderhoud nodig. Een hvac is maatwerk en al je wensen en opties zijn mogelijk.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922415
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 19:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

een gat in je voorgevel en een gat in je achtergevel boren. Roostertje ervoor en klaar.
Een rooster bij je raam is beter, maar als je dat niet hebt, dan boor je zelf de gaten.

Naar mijn mening kan er niks boven natuurlijke ventilatie.
Dat is natuurlijk je reinste onzin. Bij een wtw systeem wordt ook verse lucht ingeblazen, alleeen dan via buizen en door een warmtewisselaar waardoor je dus veel minder warmte naar buiten laat waaien zoals jij prefereert.

Ik heb ook een wtw systeem hangen en dat werkt gewoon naar behoren.
pi_192922429
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk je reinste onzin. Bij een wtw systeem wordt ook verse lucht ingeblazen, alleeen dan via buizen en door een warmtewisselaar waardoor je dus veel minder warmte naar buiten laat waaien zoals jij prefereert.

Ik heb ook een wtw systeem hangen en dat werkt gewoon naar behoren.
ik snap dat bij natuurlijke ventilatie je meer warmte vverlies hebt, echter je hebt geen onderhoud, geen kosten en geen geluidsoverlast.
Ik snap natuurlijk dat een wtw verse lucht aanzuigt, ik ben geen gekke henkie
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922430
Hier hangt een WTW unit.

Geen ervaring mee verder. Dat ding staat aan. En doet wat ie moet doen. Denk ik. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922442
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:32 schreef vosss het volgende:
Hier hangt een WTW unit.

Geen ervaring mee verder. Dat ding staat aan. En doet wat ie moet doen. Denk ik. :)
als het goed is vervang je af en toe de zwart geworden filters, zodat je weet dat die werkt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922461
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als het goed is vervang je af en toe de zwart geworden filters, zodat je weet dat die werkt
Filters zijn nog niet vervangen, paar keer uitgezuigd/afgezuigd.

Zijn niet zwart. Apparaat hoor je wel blazen zachtjes door die roosters in het plafond overal. Ik ga er van uit dat ie werkt.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922462
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat is een apparaat dat het klimaat in een ruimte regelt. Dat wordt voor voor commerciele of industriele toepassingen gebruikt, maar als jij het klimaat in je stookruimte zo belangrijk vind, dan kan je daaraan denken.
Net zoals een wtw heeft dit ook veel onderhoud nodig. Een hvac is maatwerk en al je wensen en opties zijn mogelijk.
Is dat dan niet gewoon een warmtepomp? Wat eigenlijk gewoon een opgevoerd wtw systeem is met wat verwarming en koeling erin. ;)
pi_192922471
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Is dat dan niet gewoon een warmtepomp? Wat eigenlijk gewoon een opgevoerd wtw systeem is met wat verwarming en koeling erin. ;)
er zijn allerlei opties mogelijk... het is maatwerk
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922484
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef vosss het volgende:

[..]

Filters zijn nog niet vervangen, paar keer uitgezuigd/afgezuigd.

Zijn niet zwart. Apparaat hoor je wel blazen zachtjes door die roosters in het plafond overal. Ik ga er van uit dat ie werkt.
Hoelang zitten de filters er al in?

Ik vervang de buitenfilter om het half jaar en dan is dat ding grijs tot pikzwart. :D
pi_192922490
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:35 schreef vosss het volgende:

[..]

Filters zijn nog niet vervangen, paar keer uitgezuigd/afgezuigd.

Zijn niet zwart. Apparaat hoor je wel blazen zachtjes door die roosters in het plafond overal. Ik ga er van uit dat ie werkt.
je woont niet in een een stad en ook niet in brabant?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922491
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:36 schreef Basp1 het volgende:
Hoelang zitten de filters er al in?
Sinds we er wonen, 2017.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922494
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

je woont niet in een een stad en ook niet in brabant?
Nee en nee.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922510
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:37 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee en nee.
de vervuiling vvan je filter hangt af van de luchtvervuiling... in een stad is die eerder zwart en in brabant wordt die nog zwarter dan zwarter.

Maar goed, ik zou hem vervangen en niet uitzuigen of afspoelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922528
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Maar goed, ik zou hem vervangen en niet uitzuigen of afspoelen.
Ik vervang niks meer, dat is voor de volgende bewoner, huis is verkocht :)

Wat is het directe effect als zo een filter niet meer goed filtert?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922576
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:40 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik vervang niks meer, dat is voor de volgende bewoner, huis is verkocht :)

Wat is het directe effect als zo een filter niet meer goed filtert?
dat komt er vieze lucht in je huis volgens mij
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192922593
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:44 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat komt er vieze lucht in je huis volgens mij
Gewoon de lucht van buiten bedoel je?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922614
Als ik zie hoe die filters in mijn WTW unit zitten dan komt er sowieso ongefilterde lucht langs. Die steken daar los in en aan alle kanten rondom gewoon open waar de lucht langsaf kan. Dus in hoeverre dat daadwerkelijk iets filtert en wat dat boeit vraag ik me af.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192922710
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:45 schreef vosss het volgende:

[..]

Gewoon de lucht van buiten bedoel je?
het kan ook dat het nog viezer wordt vanwege je filter wat vies is.
Daarnaast stijgt de drukval, waardoor je pomp harder moet werken en het dus meer energie kost.
De unit kan ook stuk gaan naar verloop van tijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 mei 2020 @ 12:07:54 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192923681
Even for the record, wij hebben een vochtprobleem op de begane grond. In de winter loopt de luchtvochtigheid op naar bijna 80% :+ en aangezien we daar tukken, betekent dat een klam bed en klamme kleding :') . Met een elektrische ontvochtiger is het wel onder controle te houden.

Dus wij moeten sowieso 'iets' dat lawaai maakt. Mechanische ventilatie óf evt. wtw unit.
Resistance is futile.
pi_192923948
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik snap dat bij natuurlijke ventilatie je meer warmte vverlies hebt, echter je hebt geen onderhoud, geen kosten en geen geluidsoverlast.
Ik snap natuurlijk dat een wtw verse lucht aanzuigt, ik ben geen gekke henkie
Afhankelijk van waar je woont levert een open raam veel meer vervelende geluiden op. Met een WTW kun je een woning lucht-en geluiddicht maken zonder grote lekken. Laat staan al die vervelende beesten in de zomer die niet binnen kunnen vliegen.
pi_192924633
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:25 schreef Confetti het volgende:

[..]

Afhankelijk van waar je woont levert een open raam veel meer vervelende geluiden op. Met een WTW kun je een woning lucht-en geluiddicht maken zonder grote lekken. Laat staan al die vervelende beesten in de zomer die niet binnen kunnen vliegen.
daarom heb ik gelukkig ook geen raam dat open kan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192925273
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:07 schreef Seven. het volgende:
Even for the record, wij hebben een vochtprobleem op de begane grond. In de winter loopt de luchtvochtigheid op naar bijna 80% :+ en aangezien we daar tukken, betekent dat een klam bed en klamme kleding :') . Met een elektrische ontvochtiger is het wel onder controle te houden.

Dus wij moeten sowieso 'iets' dat lawaai maakt. Mechanische ventilatie óf evt. wtw unit.
dat hadden we ook. bleek dat het van de kruipruimte komt. druppels water op de wc. na isolatie is het prima.
pi_192925394
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 13:55 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

dat hadden we ook. bleek dat het van de kruipruimte komt. druppels water op de wc. na isolatie is het prima.
ik had natte vloerbalken in de winter, kwam ook door de kruipruimte. Ik heb een zeil op de grond in de kruipruimte gelegd en toen was het weg.

Ik had meerdere adviezen gevraagd van zgn experts en die waren bijna allemaal tegenstrijdig met elkaar. Ik had er ook 1 die zei dat met deze situatie in de zomer de balken nat moesten zijn. Toen ik zei dat het andersom was, geloofde hij mij niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192925416
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 12:07 schreef Seven. het volgende:
Even for the record, wij hebben een vochtprobleem op de begane grond. In de winter loopt de luchtvochtigheid op naar bijna 80% :+ en aangezien we daar tukken, betekent dat een klam bed en klamme kleding :') . Met een elektrische ontvochtiger is het wel onder controle te houden.

Dus wij moeten sowieso 'iets' dat lawaai maakt. Mechanische ventilatie óf evt. wtw unit.
[edit verkeerde post gequote] :@

je kan beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg.
Normaal is de rl laag in de winter. Rond de 40-50%. Is die standaard hoger dan moet je op speurtocht naar de reden ipv symptoonbestrijding.
Vaak is het de kruipruimte.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 3 mei 2020 @ 15:25:22 #51
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192926375
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 14:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

[edit verkeerde post gequote] :@

je kan beter de oorzaak aanpakken dan het gevolg.
Normaal is de rl laag in de winter. Rond de 40-50%. Is die standaard hoger dan moet je op speurtocht naar de reden ipv symptoonbestrijding.
Vaak is het de kruipruimte.
De oorzaak is de open ensuite badkamer die we op de begane grond hebben gebouwd, in combinatie met geen ventilatie op de hele verdieping.
Resistance is futile.
  zondag 3 mei 2020 @ 16:24:13 #52
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_192927029
Ik heb een mv box met vochtsensor geplaatst in de en-suite beneden.

Echt een wereld van verschil. Veel beter binnenklimaat, zeker gezien ik 10 ramen heb in die ruimte maar slechts één rooster dat open kan. Geen enkel raam kan open :|W

Aangaande wtw totaal geen ervaring. Lijkt me wel mooi als je echt serieus gaat isoleren en met warmtehuishouding aan de slag gaat.

Zoals gezegd uiteraard wel goed inregelen, filters onderhouden etc.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 3 mei 2020 @ 16:29:54 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192927071
Haha, wij hebben gelukkig 1 raam dat open kan maar in de winter ga je niet zomaar ff een uurtje luchten of zo :+ .

Ons wasgoed hangt in de winter ook op de begane grond te drogen trouwens :+
Resistance is futile.
pi_192930656
Een WTW-unit doe je voor het milieu, niet voor de besparing.
Als je het doet om te besparen, zijn er veel beter alternatieven dan een WTW.
Dus doe je het voor standpunt 1, zeker doen.
Doe je het om te besparen, dan kom je met een WTW bedrogen uit.
Aanschaf unit en de benodigde reparaties gedurende de levensduur haal je er nooit uit aan energiebesparing.
  zondag 3 mei 2020 @ 21:35:08 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192931693
quote:
0s.gif Op zondag 3 mei 2020 20:45 schreef klipper het volgende:
Een WTW-unit doe je voor het milieu, niet voor de besparing.
Als je het doet om te besparen, zijn er veel beter alternatieven dan een WTW.
Dus doe je het voor standpunt 1, zeker doen.
Doe je het om te besparen, dan kom je met een WTW bedrogen uit.
Aanschaf unit en de benodigde reparaties gedurende de levensduur haal je er nooit uit aan energiebesparing.
Helder. De keus is WTW of mechanische ventilatie, dus zal een beetje liggen aan het budget. Ik vind MV wel een beetje zonde, je blaast alleen warme lucht weg.
Resistance is futile.
pi_192931981
Is een warmtepompboiler op ventilatielucht geen optie?
.
  zondag 3 mei 2020 @ 21:55:48 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192932029
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 21:52 schreef Fer het volgende:
Is een warmtepompboiler op ventilatielucht geen optie?
We gaan de CV nog niet vervangen. Tegen de tijd dat die het loodjw legt, komt er sowieso een warmtepomp.
Resistance is futile.
pi_192934199
quote:
7s.gif Op zondag 3 mei 2020 21:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

We gaan de CV nog niet vervangen. Tegen de tijd dat die het loodjw legt, komt er sowieso een warmtepomp.
Een warmtepompboiler is geen warmtepomp. Zelfs met een warmtepomp is een aparte warmtepompboiler geen slecht idee
  maandag 4 mei 2020 @ 00:32:17 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192934266
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 00:28 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Een warmtepompboiler is geen warmtepomp. Zelfs met een warmtepomp is een aparte warmtepompboiler geen slecht idee
OK, duidelijk verschil maar warmtepompboiler doet niets voor de luchtcirculatie in huis ;)
Resistance is futile.
pi_192934590
quote:
2s.gif Op maandag 4 mei 2020 00:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

OK, duidelijk verschil maar warmtepompboiler doet niets voor de luchtcirculatie in huis ;)
Juist wel. Eentje die werkt op ventilatie lucht haalt de warmte van je ventilatie lucht weg en gooit de rest naar buiten.
  maandag 4 mei 2020 @ 01:02:27 #61
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192934614
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 00:59 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Juist wel. Eentje die werkt op ventilatie lucht haalt de warmte van je ventilatie lucht weg en gooit de rest naar buiten.
Maar dan moet je 'm combineren met mechanische ventilatie?
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2020 @ 10:24:08 #62
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_192937761
Ik heb hier in huis decentrale wtw's, hier al eerder kort benoemd.

Dat is gewoon een gat in de muur naar buiten. Daarin zit n buis met daarin een keramisch element. Ervoor aan de binnenkant zit een ventilator en de afwerking.
Die ventilator blaast 70 seconden warme lucht van binnen maar buiten, dan warmt dat keramisch element op. Daarna stop de ventilator en draait hij de andere kant op: hij zuigt koude lucht van buiten door dat element, die warmt daardoor op en vloeit de kamer in.

Ik heb er twee, ze kunnen met elkaar praten. Als de ene zuigt, blaast de ander en vice versa. Er zit ook n filter in, maar deze zuig je gewoon schoon en reinig je onder de kraan. Dit moet dan wel elke maand. Ben er nog niet achter hoe ik die melding uit kan krijgen.

Wij kunnen geen ramen open, en sinds we deze geïnstalleerd hebben is ons binnenklimaat enorm verbeterd. In onze slaapkamer rook het altijd muf, zo'n lucht als je net geslapen hebt, je kent dat wel. In onze woonkamer hing ook altijd een muffige, oud huis geur. Al na een maandje was dat weg. Ik vind het nog steeds heerlijk!

Enige issue heb ik met dat ding in de woonkamer is dat koude lucht valt. En ik heb de bank eronder staan. Dus in de winter voel je dat daar wel n beetje. Achteraf had ik m t liefste ergens anders in de woonkamer willen hangen maar ik had niet heel veel opties. In mijn vorige huis had ik een centrale wtw en ik had t altijd koud. Altijd die kouval in de woonkamer. Verschrikkelijk. Er is trouwens ook een decentrale wtw van Brink die heeft een verwarmingselement erin zitten voor als het buiten te koud is. Dan wordt de lucht verwarmd zodat er veel minder kouval is. Alleen dat is met een electrisch elementje. Deze units hier verbruiken gemiddeld 6 watt. Dus qua vergelijk met n centrale wtw is dat helemaal niks.

Verder kun je per apparaat via zo'n afstandsbediening instellen of hij blaast of zuigt en de snelheid. Ze doen t ook op vocht en er zitten lichtsensoren in zodat als t donker wordt de ventilator op de laagste stand gaat.

In andere landen gebruiken ze dit soort systemen veel vaker dan in Nederland kwam ik achter toen ik dit ging onderzoeken.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  maandag 4 mei 2020 @ 10:27:11 #63
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192937813
Ik hoor er alleen maar slechte verhalen over. Wij hebben er geen laten installeren, was 2,5 keer duurder dan normale ventilatie.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192938561
quote:
2s.gif Op maandag 4 mei 2020 01:02 schreef Seven. het volgende:

[..]

Maar dan moet je 'm combineren met mechanische ventilatie?
Vervangen. https://www.milieucentraa(...)entilatiewarmtepomp/

In principe is het dus wel WTW, alleen ipv dat je warmte terug in huis blaast door een lading filters, gebruik je de warmte om water op te warmen.
Wel de voordelen van WTW, niet de nadelen.

(er zijn wel weer andere nadelen, maar dat is een andere vraag)
  maandag 4 mei 2020 @ 11:29:21 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192938833
Wat een wisselende verhalen! Bedankt voor de input tot zover.

We leggen in ieder geval de boel zo aan dat het zou kunnen want we moeten hoe dan ook mechanische ventilatie óf wtw. Aan het eind van de verbouwing kijken we wel even hoeveel cash er nog over is. Waarschijnlijk net genoeg voor mechanische ventilatie ;) .
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2020 @ 11:31:18 #66
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192938866
Ga je ook je waterleidingen laten opwarmen door deze dmv rioolwater te verwarmen? Zelfde principe als WTW :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_192938908
quote:
5s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:31 schreef daNpy het volgende:
Ga je ook je waterleidingen laten opwarmen door deze dmv rioolwater te verwarmen? Zelfde principe als WTW :)
Het is dan ook een wtw ;)
  maandag 4 mei 2020 @ 11:34:54 #68
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192938927
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:33 schreef GX3 het volgende:

[..]

Het is dan ook een wtw ;)
Ja uiteraard, voor lucht bedoelde ik in dit geval :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 4 mei 2020 @ 11:40:26 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192939025
quote:
5s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:31 schreef daNpy het volgende:
Ga je ook je waterleidingen laten opwarmen door deze dmv rioolwater te verwarmen? Zelfde principe als WTW :)
Haha, ik wist niet eens dat dat kon!
Resistance is futile.
pi_192939536
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:40 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, ik wist niet eens dat dat kon!
Dat zat in mijn vorige nieuwbouw huurhuis, de woningbouwvereniging had er een beetje een prestigeprojectje van gemaakt. Helaas geen zonnepanelen en de mechanische ventilatie had ik meer uit staan dan aan, maar goed. Geen idee of dat ding op de riolering nou echt veel energiebesparing opleverde, maar het is een vrij simpel iets volgens mij. https://www.milieucentraa(...)rm-water/douche-wtw/
  maandag 4 mei 2020 @ 18:00:24 #71
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_192945107
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Vervangen. https://www.milieucentraa(...)entilatiewarmtepomp/

In principe is het dus wel WTW, alleen ipv dat je warmte terug in huis blaast door een lading filters, gebruik je de warmte om water op te warmen.
Wel de voordelen van WTW, niet de nadelen.

(er zijn wel weer andere nadelen, maar dat is een andere vraag)
Ventileert ie 's winters harder om je huis op temperatuur te krijgen dan? Waardoor er dus meer koude lucht binnenkomt, en dus meer moet verwarmen, etc. Of pakt ie dan op een gegeven moment een elektrisch element?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 4 mei 2020 @ 18:01:10 #72
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_192945124
quote:
7s.gif Op maandag 4 mei 2020 11:29 schreef Seven. het volgende:
Wat een wisselende verhalen! Bedankt voor de input tot zover.

We leggen in ieder geval de boel zo aan dat het zou kunnen want we moeten hoe dan ook mechanische ventilatie óf wtw. Aan het eind van de verbouwing kijken we wel even hoeveel cash er nog over is. Waarschijnlijk net genoeg voor mechanische ventilatie ;) .
Wtw is ook mechanische ventilatie.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 4 mei 2020 @ 18:22:15 #73
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192945412
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 18:01 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Wtw is ook mechanische ventilatie.
Ja, nou zie ik door de bomen het bos niet meer.
Resistance is futile.
  maandag 4 mei 2020 @ 20:49:30 #74
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_192948540
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2020 18:22 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja, nou zie ik door de bomen het bos niet meer.
WTW is geen magie ofzo :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 4 mei 2020 @ 20:51:06 #75
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_192948596
quote:
10s.gif Op maandag 4 mei 2020 18:22 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ja, nou zie ik door de bomen het bos niet meer.
😁

Mechanische afvoer (en natuurlijke toevoer) wordt in dit topic mechanische ventilatie genoemd. Je hebt ook mechanische afvoer en toevoer (balansventilatie); is ook mechanische ventilatie. WTW is balansventilatie met een warmtewisselaar.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 4 mei 2020 @ 20:57:04 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192948772
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 20:49 schreef daNpy het volgende:

[..]

WTW is geen magie ofzo :+
Om dit soort redenen ben ik met @Six. getrouwd, hij heeft véél meer verstand van dit soort dingen!
Resistance is futile.
pi_192950829
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 10:24 schreef zwahiel het volgende:
Ik heb hier in huis decentrale wtw's, hier al eerder kort benoemd.

Dat is gewoon een gat in de muur naar buiten. Daarin zit n buis met daarin een keramisch element. Ervoor aan de binnenkant zit een ventilator en de afwerking.
Die ventilator blaast 70 seconden warme lucht van binnen maar buiten, dan warmt dat keramisch element op. Daarna stop de ventilator en draait hij de andere kant op: hij zuigt koude lucht van buiten door dat element, die warmt daardoor op en vloeit de kamer in.

Ik heb er twee, ze kunnen met elkaar praten. Als de ene zuigt, blaast de ander en vice versa. Er zit ook n filter in, maar deze zuig je gewoon schoon en reinig je onder de kraan. Dit moet dan wel elke maand. Ben er nog niet achter hoe ik die melding uit kan krijgen.

Wij kunnen geen ramen open, en sinds we deze geïnstalleerd hebben is ons binnenklimaat enorm verbeterd. In onze slaapkamer rook het altijd muf, zo'n lucht als je net geslapen hebt, je kent dat wel. In onze woonkamer hing ook altijd een muffige, oud huis geur. Al na een maandje was dat weg. Ik vind het nog steeds heerlijk!

Enige issue heb ik met dat ding in de woonkamer is dat koude lucht valt. En ik heb de bank eronder staan. Dus in de winter voel je dat daar wel n beetje. Achteraf had ik m t liefste ergens anders in de woonkamer willen hangen maar ik had niet heel veel opties. In mijn vorige huis had ik een centrale wtw en ik had t altijd koud. Altijd die kouval in de woonkamer. Verschrikkelijk. Er is trouwens ook een decentrale wtw van Brink die heeft een verwarmingselement erin zitten voor als het buiten te koud is. Dan wordt de lucht verwarmd zodat er veel minder kouval is. Alleen dat is met een electrisch elementje. Deze units hier verbruiken gemiddeld 6 watt. Dus qua vergelijk met n centrale wtw is dat helemaal niks.

Verder kun je per apparaat via zo'n afstandsbediening instellen of hij blaast of zuigt en de snelheid. Ze doen t ook op vocht en er zitten lichtsensoren in zodat als t donker wordt de ventilator op de laagste stand gaat.

In andere landen gebruiken ze dit soort systemen veel vaker dan in Nederland kwam ik achter toen ik dit ging onderzoeken.
Interessant, welk merk en type heb je?
pi_193014310
Vreemd dat juist in de winter je vochtprobleem ervaart. Normaal komt in de winter koude lucht je woning binnen en door stoken neemt de relatieve luchtvochtigheid af. In de winter heb je normaal gesproken eerder een te droge dan een te vochtige lucht.
Ergens zit er waarschijnlijk een lek of condensatievlak in je huis. Dat kan een koudebrug zijn, zoals een balk of een latei.
Ik vraag me af of een wtw unit gaat helpen. En je moet forse aanpassingen maken in je woning. Vaak is er alleen afzuiging in een woning en met een wtw moet je ook ergens lucht naar binnen brengen. Dit betekent dat je ook aanvoerkanalen moet hebben.
En dan type wtw, een simpele kruisstroomwisselaar is gebruikelijk voor woningen maar is slecht regelbaar. Liefst wil je met (in dit geval geen hygroscopisch) warmtewiel maar dan zit je al aan een grote installatie die gebruikelijker is in kantoren.
Mijn advies, eerst zoeken wat de bron is van het vocht. Is de kruipruimte geventileerd? Zou zo maar daar vandaan kunnen komen. Als dat we zo is een thermografisch onderzoek laten doen, liefst als het buiten koud is.
  maandag 1 juni 2020 @ 14:28:57 #79
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_193418678
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2020 22:34 schreef Erik het volgende:

[..]

Interessant, welk merk en type heb je?
Südwind Ambetika, en dan de wireless versie. Die moeten met elkaar kunnen communiceren maar dat heb ik werkelijk nog nooit instelt. Achteraf had ik beter de normale kunnen kopen. Al hebben deze een afstandsbediening die ook wel erg makkelijk is.
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
pi_193419593
Mijn huis van 2002 is gebouwd met een WTW unit welke afzuigt in de keuken en badkamer en verse lucht toevoert naar de woonkamer en slaapkamers.

Tijdens de verbouwing heb ik deze WTW eruit gesloopt. De aanzuigbuizen van buiten naar de WTW unit toe zat helemaal vol met dode vliegen en stof en spinnenwebben. De buizen na de unit waren brandschoon. Ik heb er een normale mechanische ventilatie voor terug in de plaats gezet. De afzuig is dus nog steeds intact, maar het verse lucht toevoer is verwijdert.

De reden dat ik deze unit eruit heb gehaald is het hoorbare blazen, het stroomverbruik, 2 lelijke gaten in het plafond en het formaat van de unit waar nu een complete wasmachine staat, het er niet mee van huis uit bekend mee zijn, de vooroordelen van mijn vader die het maar een onding vond enz.

Nu ik hier enige jaren woon heb ik er toch wel een beetje spijt van. Dit huis heeft dus geen natuurlijke ventilatie mogelijkheden in de woonkamer, behalve dan aan de voorzijde bij de keuken roosters in de ramen. Dit was niet origineel maar ik heb het kozijn verbouwd en nieuw glas laten plaatsen met roosters.

ik mis eigenlijk nog een rooster aan de achterzijde. Ik heb een goede kwaliteit CO meter in de woonkamer en als we hier met een paar mensen zitten staat dat ding vol in het rood later op de avond. Even de deur open en je ziet de Co waarde weer kelderen, maar in de winter is dat dus wel erg fris.

Maar wellicht stel ik mij er wel teveel van voor. Ik heb hier nooit gewoond met dat ding nog bij, want tijdens de verbouwing na aankoop woning gelijk er uit gesloopt. Ik kan dus geen oordeel geven of het wel goed werkt.

Ik zit er wel eens aan te denken om een nieuwe moderne WTW unit terug te plaatsen. Tegenwoordig de helft kleiner van formaat en een stuk energie zuiniger. Maar omdat ik mijn plafond ook heb gestuct is het originele gat niet meer zichtbaar. Ik zou daar nog wel een andere oplossing voor kunnen verzinnen daar ik de buis in de slaapkamer naar de woonkamer nooit heb verwijderd.

Al met al vindt ik het concept an sich wel heel goed, maar of het ook echt werkt en het geadverteerde rendement haalt is nog de vraag.

Mijn oplossing zou ook kunnen betekenen om mijn achterpui te vervangen voor openslaande deuren, en waar nu de tuindeur zit te vervangen voor glas met een rooster erin.
pi_193420315
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:02 schreef Glider76 het volgende:
Mijn huis van 2002 is gebouwd met een WTW unit welke afzuigt in de keuken en badkamer en verse lucht toevoert naar de woonkamer en slaapkamers.

Tijdens de verbouwing heb ik deze WTW eruit gesloopt. De aanzuigbuizen van buiten naar de WTW unit toe zat helemaal vol met dode vliegen en stof en spinnenwebben. De buizen na de unit waren brandschoon. Ik heb er een normale mechanische ventilatie voor terug in de plaats gezet. De afzuig is dus nog steeds intact, maar het verse lucht toevoer is verwijdert.

De reden dat ik deze unit eruit heb gehaald is het hoorbare blazen, het stroomverbruik, 2 lelijke gaten in het plafond en het formaat van de unit waar nu een complete wasmachine staat, het er niet mee van huis uit bekend mee zijn, de vooroordelen van mijn vader die het maar een onding vond enz.

Nu ik hier enige jaren woon heb ik er toch wel een beetje spijt van. Dit huis heeft dus geen natuurlijke ventilatie mogelijkheden in de woonkamer, behalve dan aan de voorzijde bij de keuken roosters in de ramen. Dit was niet origineel maar ik heb het kozijn verbouwd en nieuw glas laten plaatsen met roosters.

ik mis eigenlijk nog een rooster aan de achterzijde. Ik heb een goede kwaliteit CO meter in de woonkamer en als we hier met een paar mensen zitten staat dat ding vol in het rood later op de avond. Even de deur open en je ziet de Co waarde weer kelderen, maar in de winter is dat dus wel erg fris.

Maar wellicht stel ik mij er wel teveel van voor. Ik heb hier nooit gewoond met dat ding nog bij, want tijdens de verbouwing na aankoop woning gelijk er uit gesloopt. Ik kan dus geen oordeel geven of het wel goed werkt.

Ik zit er wel eens aan te denken om een nieuwe moderne WTW unit terug te plaatsen. Tegenwoordig de helft kleiner van formaat en een stuk energie zuiniger. Maar omdat ik mijn plafond ook heb gestuct is het originele gat niet meer zichtbaar. Ik zou daar nog wel een andere oplossing voor kunnen verzinnen daar ik de buis in de slaapkamer naar de woonkamer nooit heb verwijderd.

Al met al vindt ik het concept an sich wel heel goed, maar of het ook echt werkt en het geadverteerde rendement haalt is nog de vraag.

Mijn oplossing zou ook kunnen betekenen om mijn achterpui te vervangen voor openslaande deuren, en waar nu de tuindeur zit te vervangen voor glas met een rooster erin.
Kapitaalvernietiging dit, want roosters plaatsen heeft vast ook weer aardig wat geld gekost. En als je in een luidruchtige omgeving woont zijn die dingen voor de geluidsisolatie killing, nog los van insecten e.d. die erdoorheen vliegen. De nieuwe units zijn inderdaad een stuk stiller en zuiniger (25 watt bij doorlopend gebruik, dus eigenlijk niets).

Ik heb ook in een huis met natuurlijke ventilatie gewoond, en het is een verademing dat ik nooit meer wakker wordt van geluid van buiten of 10 muggen in mijn kamer heb in de zomer. En dan toch constant frisse lucht, zonder dat ik de hele tijd ramen moet openen of de co2 in de gaten moet houden.
pi_193420571
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 17:02 schreef Confetti het volgende:

[..]

Kapitaalvernietiging dit, want roosters plaatsen heeft vast ook weer aardig wat geld gekost. En als je in een luidruchtige omgeving woont zijn die dingen voor de geluidsisolatie killing, nog los van insecten e.d. die erdoorheen vliegen. De nieuwe units zijn inderdaad een stuk stiller en zuiniger (25 watt bij doorlopend gebruik, dus eigenlijk niets).

Ik heb ook in een huis met natuurlijke ventilatie gewoond, en het is een verademing dat ik nooit meer wakker wordt van geluid van buiten of 10 muggen in mijn kamer heb in de zomer. En dan toch constant frisse lucht, zonder dat ik de hele tijd ramen moet openen of de co2 in de gaten moet houden.
Die roosters zijn niet goedkoop, maar vanwege een ander voorpui moest er ziezo toch al ander glas in.

Kwa geluid ben ik niet zo bang voor, ik slaap ook het liefst met het raam open.

En voor de achterkant zijn openslaande deuren zoiezo wel mooi. Mocht ik dat doen dan is een rooster erbij kleine moeite.
pi_193422159
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 16:02 schreef Glider76 het volgende:
Mijn huis van 2002 is gebouwd met een WTW unit welke afzuigt in de keuken en badkamer en verse lucht toevoert naar de woonkamer en slaapkamers.

Tijdens de verbouwing heb ik deze WTW eruit gesloopt. De aanzuigbuizen van buiten naar de WTW unit toe zat helemaal vol met dode vliegen en stof en spinnenwebben. De buizen na de unit waren brandschoon. Ik heb er een normale mechanische ventilatie voor terug in de plaats gezet. De afzuig is dus nog steeds intact, maar het verse lucht toevoer is verwijdert.

De reden dat ik deze unit eruit heb gehaald is het hoorbare blazen, het stroomverbruik, 2 lelijke gaten in het plafond en het formaat van de unit waar nu een complete wasmachine staat, het er niet mee van huis uit bekend mee zijn, de vooroordelen van mijn vader die het maar een onding vond enz.

Nu ik hier enige jaren woon heb ik er toch wel een beetje spijt van. Dit huis heeft dus geen natuurlijke ventilatie mogelijkheden in de woonkamer, behalve dan aan de voorzijde bij de keuken roosters in de ramen. Dit was niet origineel maar ik heb het kozijn verbouwd en nieuw glas laten plaatsen met roosters.

ik mis eigenlijk nog een rooster aan de achterzijde. Ik heb een goede kwaliteit CO meter in de woonkamer en als we hier met een paar mensen zitten staat dat ding vol in het rood later op de avond. Even de deur open en je ziet de Co waarde weer kelderen, maar in de winter is dat dus wel erg fris.

Maar wellicht stel ik mij er wel teveel van voor. Ik heb hier nooit gewoond met dat ding nog bij, want tijdens de verbouwing na aankoop woning gelijk er uit gesloopt. Ik kan dus geen oordeel geven of het wel goed werkt.

Ik zit er wel eens aan te denken om een nieuwe moderne WTW unit terug te plaatsen. Tegenwoordig de helft kleiner van formaat en een stuk energie zuiniger. Maar omdat ik mijn plafond ook heb gestuct is het originele gat niet meer zichtbaar. Ik zou daar nog wel een andere oplossing voor kunnen verzinnen daar ik de buis in de slaapkamer naar de woonkamer nooit heb verwijderd.

Al met al vindt ik het concept an sich wel heel goed, maar of het ook echt werkt en het geadverteerde rendement haalt is nog de vraag.

Mijn oplossing zou ook kunnen betekenen om mijn achterpui te vervangen voor openslaande deuren, en waar nu de tuindeur zit te vervangen voor glas met een rooster erin.
Als je de roosters in de woonkamer had gemaakt, wordt daar de verse lucht aangezogen om dan via de keuken afgezogen te worden naar de MV.

Dan was er volledige ventilatie in de hele beneden verdieping.
.
pi_193424581
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 18:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Als je de roosters in de woonkamer had gemaakt, wordt daar de verse lucht aangezogen om dan via de keuken afgezogen te worden naar de MV.

Dan was er volledige ventilatie in de hele beneden verdieping.
Dat klopt wel. De aanzuig zit halverwege de woonkamer. Dit was de oude lokatie van de keuken. Die keuken naar voren geplaatst waardoor ik kozijn moest aanpassen. En dus andere roosters kon plaatsen. Achter is er niks veranderd en enkel nieuw glas nemen voor een rooster zag ik op dat moment niet zitten.
pi_193485846
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 16:32 schreef athlonkmf het volgende:
Quote myself
[..]

[..]

[..]

Ik ben er geen fan van.
Maar de andere oplossing is mechanische ventilatie met lelijke luchtroosters in je ramen en tocht.

Juist om dat laatste zou ik er graag 1 willen. Heb nu dauerluftung maar dat is echt verschrikkelijk lelijk en oncomfortabel. Gevolg is dat ik die rooster dicht hou omdat ik het anders koud heb.

[ Bericht 4% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 05-06-2020 11:23:57 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 13 juni 2020 @ 12:02:51 #86
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193613105
Goed en leerzaam topic is dit wel.

Nog maar een update. We zijn dus aan het klussen op zolder. We blijken op alle plafonds op zolder veegvast te hebben en daar kun je niet zomaar overheen stucen. Dus de keus om dat allemaal zelf af te steken, óf plafonds verlagen en gelijk het dak van binnenuit isoleren. Aangezien de zolder bloedheet wordt in de zomer en het isoleren in onze lange-termijnplanning past, zijn we dus het dak aan het isoleren. Daarnaast is de gevel isolatie op zolder verbeterd.

Iemand zei het al, met isolatie, komt ventilatie. Ondertussen heeft de dak isolatie wel een gat geslagen in het budget voor de WTW unit (en de zichtvloer is 700 euro duurder dan gebudgetteerd :@ ) dus het wordt mechanische ventilatie. Wie weet ooit nog WTW, die optie houden we nog wel open want over 4-5 jaar gaan we nog een verdieping verbouwen. Dan komen alle ventilatiebuizen samen in 1 koof die van zolder recht naar de kruipruimte leidt.

Ondertussen zitten we dus ook nog met het ventilatieprobleem op de begane grond, wat alleen in de winter problematisch is (geen vloerisolatie, dat is het enige dat nog echt een verbetering zou zijn na de ingreep op zolder).

Het idee is nu om de badkamerafzuiging van de begane grond, aan te sluiten op de mechanische ventilatie. Evt gaat dat bij de verbouwing over 3-4 jaar wel weer aangepast worden.

Maar kan dat eigenlijk wel?
Resistance is futile.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 12:36:43 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193613438
Bij ons is alles aangelegd voor WTW qua buizen, maar wij hebben een mechanische ventilatie (= afzuiging) want dat scheelde 1000en euro's. Mooi systeem wel wat detecteerd als er teveel CO in de lucht zit, of je aan het douchen bent etc en dan harder gaat afzuigen.
Wat jij wil moet in principe gewoon kunnen?

Wat betreft die isolatie; je gaat hopelijk wel voor B-keus? Dat scheelt tot 2/3e in prijs en is hetzelfde spul... Ja je moet iets meer aanschaffen vanwege beschadidingen maar dat weegt echt niet op tegen het voordeel.

Wat is veegvast overigens? :@
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 13:34:16 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193614019
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 12:36 schreef daNpy het volgende:
Bij ons is alles aangelegd voor WTW qua buizen, maar wij hebben een mechanische ventilatie (= afzuiging) want dat scheelde 1000en euro's. Mooi systeem wel wat detecteerd als er teveel CO in de lucht zit, of je aan het douchen bent etc en dan harder gaat afzuigen.
Wat jij wil moet in principe gewoon kunnen?

Wat betreft die isolatie; je gaat hopelijk wel voor B-keus? Dat scheelt tot 2/3e in prijs en is hetzelfde spul... Ja je moet iets meer aanschaffen vanwege beschadidingen maar dat weegt echt niet op tegen het voordeel.

Wat is veegvast overigens? :@
Witkalk. Daar wil bijna niets goed aan hechten.

Ik zie hier hele pakken isover staan, geen idee of dat een B merk is.
Resistance is futile.
pi_193614557
Goede stabiliserende diepgrond erover lijkt me voldoende?
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 13 juni 2020 @ 14:32:27 #90
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193614607
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 14:26 schreef Gieliovd het volgende:
Goede stabiliserende diepgrond erover lijkt me voldoende?
Maar nu hebben we alles al om het dak te isoleren :+
Resistance is futile.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 14:39:23 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193614654
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 13:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Witkalk. Daar wil bijna niets goed aan hechten.

Ik zie hier hele pakken isover staan, geen idee of dat een B merk is.
B keus is niet B merk ;)

B keus is a merk (of enig merk) die niet 100% aan de kwaliteits standaard voldoet en voor de helft ofzo verkocht wordt.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')