abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192882186
Hallo!

Mijn vriend en ik gaan binnenkort verhuizen en het is voor het eerst dat we in een lege woning terecht komen; daarvoor hebben we altijd een gemeubileerde woning gehuurd.

We hebben allebei geen meubels en eigenlijk hebben we behalve kleding, boeken, planten, en andere onnodige zooi ook geen praktische dingen zoals bestek, borden, glazen etc.

We hebben een lijst opgesteld van dingen die we het eerst moeten aanschaffen en zijn overal aan het overwegen wat we nieuw en wat we tweedehands zouden willen kopen.

De belangrijkste dingen die we nieuw kopen zijn een wasmachine, een matras, koffie apparaat en waterkoker (gelukkig zit er al een keuken met afwasmachine in de woning).. Maar eigenlijk zijn we tot de conclusie gekomen dat we zo veel mogelijk willen beginnen met tweedehands te kopen, met name dingen zoals meubels (eettafel, stoelen, kledingkasten, boekenkasten) en servies, pannen, etc.

We willen IKEA producten zoveel mogelijk vermijden en voor massief houten meubels kiezen...

Nu ben ik best benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben toen jullie voor het eerst in een woning zonder meubels zijn getrokken. Hebben jullie alles nieuw gekocht of ook tweedehands? En wat was dan nieuw en wat niet en waarom?

Ben benieuwd!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_192882234
Nieuw gekochte meubelen. Ja waarom, geen idee, gewoon alles nieuw
  Spellchecker donderdag 30 april 2020 @ 22:17:11 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_192882280
Toen mensen hoorden dat wij gingen samenwonen kregen we meteen van alles aangeboden. Hebben we ook bijna allemaal aangenomen. En op een later tijdstip dingen vervangen.
pi_192882299
Ja, boeiend...

[ Bericht 97% gewijzigd door Peejtur op 30-04-2020 22:54:48 ]
Nieuw is niet altijd beter.
  Spellchecker donderdag 30 april 2020 @ 22:18:32 #5
197773 crew  maily
pi_192882309
Maar het lijkt me aan de andere kant (mits je je niet per se aan een budget moet houden) heel leuk om zelf alles uit te kiezen.
pi_192882414
Ik zou alles tweedehands doen, om zo de moeite om alles meteen perfect te krijgen te voorkomen. Dat kunnen jullie het stapsgewijs in de loop der jaren jullie eigen maken. Bekvechten om de kleur van gordijnen is een ding als alles in één keer moet _O-
Nieuw is niet altijd beter.
pi_192882462
We hebben niet actief vrienden gevraagd of ze nog spullen konden missen, en omdat we in het buitenland wonen hebben we ook niet echt familie van wij we spullen zouden kunnen krijgen.

Ik heb nog niet voor mijn eigen interieur moeten zorgen, maar vind het nu stiekem wel super leuk om me ermee bezig te houden. Ik heb nog niet het budget om de dingen die ik mooi vind nieuw te kopen, maar vind dat websites zoals marktplaats veel mogelijkheden bieden om toch zelf een mooi interieur te kunnen samen stellen! :D

We vinden het ook oke als we niet meteen alles hebben. Het enige dat we wel snel hopen te vinden, naast een bed en kledingkasten, is een eettafel en stoelen om te zitten. Voor de rest zijn we best bereid om een poosje zonder meubels te zitten en we een beetje tijd nemen om mooie dingen te vinden!
pi_192882473
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:24 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Ik zou alles tweedehands doen, om zo de moeite om alles meteen perfect te krijgen te voorkomen. Dat kunnen jullie het stapsgewijs in de loop der jaren jullie eigen maken. Bekvechten om de kleur van gordijnen is een ding als alles in één keer moet _O-
Jaaaa, zo denken wij er ook over! :D
pi_192882489
Bankstel zou ik nieuw kopen, je wil toch proberen of het lekker zit, ipv bij mensen langsgaan en even proefzitten.

Massieve kasten zijn loodzwaar, als je weer gaat verhuizen. En niks mis met Ikea kasten, kwa looks.

En waarom een nieuwe wasmachine? Die koop je pas als je schoolgaande kinderen hebt en dagelijks 8kg wil wassen.
.
pi_192882577
Online zoeken naar tweedehands spullen ?
pi_192882634
Ahja, mijn vriend krijgt van zijn ouders een budget om een nieuw bankstel te kopen! Haha, heel lief; mijn ouders zijn niet zo lief! :p

Waschmachine nieuw is iets persoonlijks, iets wat we ons gewoon willen gunnen. Geen idee, maar we waren het er meteen over eens dat we die nieuw wilden hebben. :) Maar ik begrijp je punt !

En ja, massief hout is inderdaad zwaar, maar ook mooi. Kledingkasten vinden we ook oke om van ikea te kopen. Massief hout willen we voor het bed en voor meubels die in de woonkamer komen te staan, gewoon omdat we het mooi vinden. We hoeven ook niet een hele woonkamer vol met boekenkasten (zoveel boeken hebben we niet), maar we willen gewoon niet zo'n standaard kallax ding in de woonkamer hebben staan.

Maar het klopt dat dat een kwestie van smaak is.
pi_192882638
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:33 schreef Enawh het volgende:
Online zoeken naar tweedehands spullen ?
Jaa, inderdaad!
pi_192882946
Ik ben ooit begonnen met een houten kastje en twee houten stoelen van opa en oma, en een foeilelijke fauteuil van hen, waar ik een grote lap stof overheen heb gedrapeerd. Pannen en servies waren van een kampeersetje dat ergens bij mijn ouders op zolder lag, bestek was een gratis setje bij een bestelling van Yves Rocher. Ik mocht de inrichting van mijn slaapkamer bij mijn ouders meenemen en verder heb ik een klaptafel, een paar driehoekige Lacktafeltjes en wat voorraadbussen enzo bij Ikea gehaald. De hele familie is zegeltjes van Zeeman gaan sparen voor gratis servies waarmee ik het melamine kampeerservies kon vervangen. Handdoeken en keukengerei enzo van opa en oma en een oudtante, iedereen had wel wat over. Later had iemand een pannenset over, volgens mij van de oma van de buren die naar het bejaardentehuis ging.
Twee eetkamerstoelen waren door de vorige bewoner achtergelaten en mijn balkonmeubels vond ik bij het grofvuil. Toen mijn opa en oma een paar jaar later naar het bejaardentehuis gingen had ik eerste keus uit keukenspullen enzo.
Dus: voornamelijk gekregen en bij elkaar gesprokkelde dingen.
pi_192883002
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:17 schreef maily het volgende:
Toen mensen hoorden dat wij gingen samenwonen kregen we meteen van alles aangeboden. Hebben we ook bijna allemaal aangenomen. En op een later tijdstip dingen vervangen.
Dit. En de rest een beetje tweedehands en nieuw bij elkaar scharrelen. Een deel pas toen ik er woonde, dat je denkt : oh, het is toch wel handig om een dunschiller te hebben. Of: ik mis een bank, en ik weet nu ongeveer hoe groot ik m wil omdat ik weet hoe de ruimte voelt.
Gewoon gaandeweg dingen aanschaffen.
Somebody that I used to know
pi_192883045
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:24 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Protip: beginnen met de gordijnen, en de rest van de huisraad en muren en dergelijke er op aanpassen :7. Gordijnen kan best lastig zijn! Als je een mooie stof vindt, kan je die als leidraad gebruiken voor de rest van het interieur.
pi_192883148
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:08 schreef margaretha_01 het volgende:

We willen IKEA producten zoveel mogelijk vermijden en voor massief houten meubels kiezen...

Nu ben ik best benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben toen jullie voor het eerst in een woning zonder meubels zijn getrokken. Hebben jullie alles nieuw gekocht of ook tweedehands? En wat was dan nieuw en wat niet en waarom?

Ben benieuwd!
Mijn eerste woning was vooral ingericht met IKEA-spul. Daarna heb ik nog twee keer een verhuizing gehad waarbij ik vrij weinig meubels meenam (cq. die overleden waren bij aankomst in het nieuwe huis, tja IKEA).

Beide keren heb ik gewoon wat dingen op marktplaats bij elkaar gezocht. Maar het hangt een beetje af van wat voor een interieur je wilt: Ik woon in een nog redelijk authentiek huis uit de vorige eeuwwisseling en daar passen ouderwetse massief houten meubels goed bij. Als je modern, strak massief houten spul zoekt, is marktplaats minder handig.

En het andere punt is dat je wel even de tijd moet nemen en een aantal maanden neemt om je huis helemaal te vullen. Als er vandaag geen geschikt ladekastje op staat, staat het er misschien over 2 maanden wel op.

Afhankelijk van waar je woont, kun je ook nog best wel goed in de kringloop slagen. Bij verschillende omliggende kringlopen kijken wil ook nog wel een helpen: Hier in Utrecht hebben de kringlopen in de stad vooral de wat mindere kwaliteit meubels, terwijl 5 km verderop in Bilthoven de kringloop volstaat met de afdankertjes uit kapitale villa's.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 30 april 2020 @ 23:15:22 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192883309
Wij hebben nog steeds heel veel 2e hands spullen :D . Ik zit even te denken wat we wél nieuw hebben...

Wasmachine (nieuwe maakt minder kabaal)
Eetkamerstoelen
Tuinbank
Alle matrassen
Bureaustoel

That's it!

Verder hebben we een heel huis vól met 2e hands spullen of zelfgemaakt.

Zelfs met verbouwen kopen we veel 2e hands. Design douchebak, design wastafel. Bad en douchecabines in beide badkamers wel nieuw. Dingen waarvan de onderdelen onderhoudsgevoelig zijn kopen we wel altijd nieuw (denk kranen, deuren van douchecabines enzo).

Een aantal meubels hebben we zelfgemaakt, schommelbank en een zwevend bureau.

Ik zit ff te denken waar dit nou aan ligt. Want het is geen geldkwestie, er komt hier ruim 2x modaal binnen en we hebben geen hypotheek aan de top van ons inkomen. Onze prioriteiten liggen dan eerder in de verbeteringen van de woning zelf (we gaan nu voor een tweede keer enorm verbouwen). En ik heb ook weinig met gloednieuwe spullen. Ja, decoratie. Maar een bank van 4000 euro of zo.. voor zulke bedragen hebben we onze tuin van a tot z verbouwd :+ .
Resistance is futile.
pi_192883408
alles nieuw
  Spellchecker donderdag 30 april 2020 @ 23:22:24 #19
197773 crew  maily
pi_192883423
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:54 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik ben ooit begonnen met een houten kastje en twee houten stoelen van opa en oma, en een foeilelijke fauteuil van hen, waar ik een grote lap stof overheen heb gedrapeerd. Pannen en servies waren van een kampeersetje dat ergens bij mijn ouders op zolder lag, bestek was een gratis setje bij een bestelling van Yves Rocher. Ik mocht de inrichting van mijn slaapkamer bij mijn ouders meenemen en verder heb ik een klaptafel, een paar driehoekige Lacktafeltjes en wat voorraadbussen enzo bij Ikea gehaald. De hele familie is zegeltjes van Zeeman gaan sparen voor gratis servies waarmee ik het melamine kampeerservies kon vervangen. Handdoeken en keukengerei enzo van opa en oma en een oudtante, iedereen had wel wat over. Later had iemand een pannenset over, volgens mij van de oma van de buren die naar het bejaardentehuis ging.
Twee eetkamerstoelen waren door de vorige bewoner achtergelaten en mijn balkonmeubels vond ik bij het grofvuil. Toen mijn opa en oma een paar jaar later naar het bejaardentehuis gingen had ik eerste keus uit keukenspullen enzo.
Dus: voornamelijk gekregen en bij elkaar gesprokkelde dingen.
Dat vind ik zo tof .... spullen met geschiedenis ... O+
  donderdag 30 april 2020 @ 23:24:32 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192883459
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 22:27 schreef margaretha_01 het volgende:
We hebben niet actief vrienden gevraagd of ze nog spullen konden missen, en omdat we in het buitenland wonen hebben we ook niet echt familie van wij we spullen zouden kunnen krijgen.

Ik heb nog niet voor mijn eigen interieur moeten zorgen, maar vind het nu stiekem wel super leuk om me ermee bezig te houden. Ik heb nog niet het budget om de dingen die ik mooi vind nieuw te kopen, maar vind dat websites zoals marktplaats veel mogelijkheden bieden om toch zelf een mooi interieur te kunnen samen stellen! :D

We vinden het ook oke als we niet meteen alles hebben. Het enige dat we wel snel hopen te vinden, naast een bed en kledingkasten, is een eettafel en stoelen om te zitten. Voor de rest zijn we best bereid om een poosje zonder meubels te zitten en we een beetje tijd nemen om mooie dingen te vinden!
Precies dit. Wekenlang websites afspeuren, bij die zoektocht ook steeds meer ontdekken 'wil ik nou precies' en dan iets vinden dat precies in dat plaatje past. Of juist andersom. Geen idee wat je wil en dan als je het dan ineens tegenkomt ineens weten 'dit is het!' ^O^ . Soms is zo'n vondst dusdanig leidend dat je daar de rest van je interieur weer op af gaat stemmen.

Ik vind dit proces oneindig veel meer voldoening geven dan naar de Ikea. Daar ga ik altijd naartoe met een lijstje om af te tikken, langer dan 1,5 uur spendeer ik daar nooit.
Resistance is futile.
pi_192883508
Ik heb mijn stoelen tweedehands. Waren nieuw onbetaalbaar en zijn goede kwaliteit, het eigenlijk niet uitmaakt. Mijn eettafel heb ik ook tweedehands. Dat is meer toeval, kwam iets moois tegen.
Bureaustoel is ook tweedehands, die heb ik wel laten herstofferen. Dat is een miskoop geweest. Schitterend ontwerp, maar een ergonomische stoel is fijner. Merk ik nu pas, bij volledig thuiswerken.
80% van mijn bloempotten is tweedehands. Nieuw weinig moois te vinden naar mijn smaak.

Witgoed heb ik bewust nieuw gekocht, vanwege het lagere verbruik.
  donderdag 30 april 2020 @ 23:32:02 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192883545
Een paar jaar terug las ik een oproep op FB van een man die vroeg om huisraad omdat hij samen met zijn dochter van 11 'helemaal opnieuw moest beginnen'. De toedracht werd niet gegeven.

FB explodeerde bijna met het aanbod. Zelf bood ik hem een kledingkast voor meisjes aan, maar die heeft hij uiteindelijk niet opgehaald (daarna voor E50 aan een asielzoeker verkocht). Maar die man kreeg dus wél in 1 keer echt alles wat je kon bedenken. Voor niks. Veel mensen die het lazen dachten natuurlijk ook: Ik heb op zolder nog een (televisie/bestekset/nachtkastje/etc) waar ik vanaf wil. Nu hoef ik niet naar de stort en maak iemand nog blij ook!

Ik denk dat je voor 40 euro aan benzine en 15 euro voor de huur van een aanhanger je complete huis kunt inrichten. Met kwalitatief goed spul.

Zelf hebben wij een mix van spullen. Niet zoveel eigenlijk nieuw gekocht. Veel van de betaalbare meubels zijn van erg slechte kwaliteit (triplex hout etc). Op MP kun je voor hetzelfde geld wel goede oudere meubels vinden (massief, etc).
The End Times are wild
  donderdag 30 april 2020 @ 23:36:11 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192883587
Antiek is op dit moment trouwens spotgoedkoop of gratis. Dat komt omdat in de jaren 70 er veel antiek verzameld werd (toen werden topprijzen betaald). Die mensen gaan nu naar een bejaardenhuis of dood en dan staat dat huis vol antiek en de kinderen willen het niet (allemaal) want het staat niet tussen de Ikea-meubels. Handelaren zitten ook vol. Alleen de echte top-top-top zaken leveren nog wat op. Maar zeer goede kwaliteit al bijna niks meer.

Ik weet nog dat mijn ouders in 1980 of zo een Perzisch tapijt kochten. Dat was toen echt een hele uitgave, paar duizend gulden (in die tijd! Voor 150.000 gulden kocht je een huis!). Paar jaar terug heb ik een handgeknoopt Perzisch tapijt gekocht voor 500 euro. Bijna niks dus, zeker niet in verhouding.
The End Times are wild
pi_192884329
Goed bed is trouwens ook wel wat.
.
pi_192885265
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:28 schreef Bucketlist het volgende:

80% van mijn bloempotten is tweedehands. Nieuw weinig moois te vinden naar mijn smaak.

Dit is zo waar _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')