Standaard fietsketting hebben allemaal dezelfde schakellengte, de breedte kan afwijken t.o.v. het aantal tandwielen. Er bestaat een stukje meetgereedschap voor de fietsketting "Chain Checker" of (Fiets) Ketting Slijtage Indicator.
https://www.toolstation.n(...)WEAQYAiABEgL3YfD_BwEJe meet met de ketting door deze eerst licht op spanning te brengen dan plaats je de indicator tussen de schakels. Valt het geheel in de kettingschakels dan is de ketting te lang geworden, maximaal uitgesleten/opgerekt.
Kettingen en tandwielen slijten op elkaar in, fiets je te lang door met de ketting dan zal het zo op elkaar inslijten dan een nieuwe ketting niet meer lekker loopt op het oude tandwiel. Zal er vanaf lopen of overspringen tijdens kracht zetten. Met name de kleinste tandwielen het eerst omdat deze hoger toeren draaien met minder tandjes, dus sneller inslijten. In de regel is dat het achtertandwiel, de grote voor bladen doen het wel veel langer.
Controleer je de ketting regelmatig met de indicator en vervang je hem meteen wanneer hij te lang is, dan kun je gemiddeld 3 kettingen op 1 set tandwielen verslijten. Doe je dat niet dan moet je beide vervangen, ketting en achtertandwiel(en).
Hoe langer je wacht hoe meer risico je loopt op kettingbreuk... En dan moet je lopen... Breekt de ketting terwijl je in de pedalen staat, dan ga je mogelijk meteen over het stuur heen met je smoel op of over het wegdek.
Dus ga je nonchalant met de ketting om, draag dan maar liever een botsmutsje...