abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192830910
Mijn huidige schutting is aan vervanging toe en wil deze gaan vervangen. De schutting staat op mijn grond en precies op het randje van de erfgrens. Het is dus niet zo dat een helft van de schutting op de grond van de buren staat en andere helft op mijn grond.

Het lijkt mij dat het dus mijn schutting is. De schutting stamt nog van vorige bewoners dus geen van ons weet of dit door beide buren is betaald.

De buren vinden het prima dat ik de schutting ga vervangen. Hun gaan echter eind van het jaar verhuizen dus willen niet meebetalen. Dat is prima.

Een probleem is dat hun achterpoort deur aan mijn schuttingpaal zit vastgemaakt. Dat moest ik dan wel weer werkend terugbouwen. Op zich logisch, anderzijds kan ik mijzelf hier weer veel problemen mee op de hals halen gezien die poortdeur van hun nog net niet van uit zichzelf uit elkaar valt.

En waarom is het terugbouwen van hun deur mijn verantwoordelijkheid omdat ik mijn schutting wil vervangen? Eigenlijk hoef ik nog niet eens toe te staan dat het scharnierende deel aan mijn schuttingpaal zit gemonteerd.

Een 2e probleem wat zich zeker gaat voordoen is het type schutting. Dit weten ze nog niet maar ik wil zweeds potdeksel. Dat heeft een mooie zijde welke uiteraard aan mijn kant komt. En een minder mooie kant waar hun dan tegenaan zullen kijken.

Als laatste wil ik de schutting 2 meter hoog maken. Ik woon op de hoek en het dus aan de voorkant mijn uitgang. Hun hebben een tussenwoning en hebben achter de uitgang. Als ik de schutting op 2 meter waterpas uitmeet kom ik in de brandgang uit op 2.40 meter.

De nieuw schutting zal in mijn tuin nog steeds 2 meter blijven, maar bij hun ineens 40 cm hoger worden aflopend naar 2 meter naar het huis toe.

Een ander issue is nog de andere buurman, waarmee ik de kosten ga delen van de schutting tussen ons in. Hun hebben weer een tuinhuisje op 15 cm van de erfgrens achterin staan. Hij vindt dat hij maar hoeft mee te betalen tot aan hun tuinhuisje, en vanaf daar zijn de kosten voor mij.
Ik vindt dat we een erfafscheidig betalen die van begin tot eind loopt. Dat hij er iets voor heeft gebouwd doet niks af aan de erfgrens.

Vast meer ervaringen hier met buren en schuttingen?

Ik wil ook voorkomen dat de kopers van de buren alsnog gaan eisen dat ik de schutting verander.

De 2 meter heb ik trouwens gemeten vanaf het terras. Dit ligt ongeveer 5-10 centimer onder het kozijn van de achterdeur.

In overleg met de buren dit al wel teruggebracht naar 1.90, dan nog kom ik op 2.30 uit in de brandgang. Dit is trouwens lager dan alle tuinhuisjes die er staan dus ik heb er geen probleem mee.
pi_192830945
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:46 schreef Glider76 het volgende:
En waarom is het terugbouwen van hun deur mijn verantwoordelijkheid omdat ik mijn schutting wil vervangen? Eigenlijk hoef ik nog niet eens toe te staan dat het scharnierende deel aan mijn schuttingpaal zit gemonteerd.
Dat is niet jouw verantwoordelijkheid.

Ik zou gewoon je schutting plaatsen en tegen de buren zeggen succes met je deur, je mag hem aan mijn nieuwe schutting maken hoor, daar maak ik geen probleem van.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192830956
En als ze lastig worden dan zeg je ok ik verbied jullie om die kutdeur aan mijn mooie nieuwe schutting vast te maken.

Ze hebben geen poot om op te staan.
vosss is de naam,
pi_192831075
Hoe lang staat de schutting er al, en weet je zeker dat hij niet OP de erfgrens staat?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_192831119
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2020 17:50 schreef vosss het volgende:
En als ze lastig worden dan zeg je ok ik verbied jullie om die kutdeur aan mijn mooie nieuwe schutting vast te maken.

Ze hebben geen poot om op te staan.
Op zich heb je daar helemaal gelijk in. En als mijn buurman er zin in had en in staat is om een schroef in de muur te draaien pakken we dat even samen aan. Maar meneer is ambtenaar bij de gemeente en kan werkelijk helemaal niks behalve BBQen.

Verder wil ik het niet op de spits drijven. Hun tuin loopt af naar niveau brandgang, wat inhoudt dat ze een waterpas schutting krijgen gezien vanaf het huis, echter bij hun poort wordt het dan wel 2.40 meter hoog. Ik zelf zou daar denk ik niet heel bij van worden.

Wat ik mij nu ook afvraag is of de nieuwe eigenaren die situatie dan hebben te accepteren of niet aangezien het in overleg is gegaan met de toenmalige eigenaar.
pi_192831127
schuttingen zijn mandelig , dus voor beide partijen . Voor de rest overleggen wat ze willen . Wil je meer en uitgebreider dan dat de buren willen , zijn die kosten voor jou .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  Moderator maandag 27 april 2020 @ 18:03:08 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192831169
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 17:58 schreef tombolafan het volgende:
Hoe lang staat de schutting er al, en weet je zeker dat hij niet OP de erfgrens staat?
De schutting staat er vanaf 2002 toen deze woningen zijn opgeleverd. het afdekkapje bovenop de schutting komt ook wel enkele centimeters op hun huis terecht. Maar dit komt ook omdat de schutting verzakt en krom is.

Buurvrouw wilde al eerder de schutting samen vervangen maar nu ze besloten hebben te verhuizen doen ze er niks meer aan.

Ik heb op een vriendelijk praatje na niet echt contact met hun. Verder nooit problemen met hun maar het is wel een gehaaide tante.

Hun hebbben ook een grote aluminium veranda aan huis die ruim boven de schutting uit steekt. Daarom ook mijn wens voor een 2 meter schutting.
pi_192831365
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:04 schreef Glider76 het volgende:

[..]

De schutting staat er vanaf 2002 toen deze woningen zijn opgeleverd. het afdekkapje bovenop de schutting komt ook wel enkele centimeters op hun huis terecht. Maar dit komt ook omdat de schutting verzakt en krom is.

Buurvrouw wilde al eerder de schutting samen vervangen maar nu ze besloten hebben te verhuizen doen ze er niks meer aan.

Ik heb op een vriendelijk praatje na niet echt contact met hun. Verder nooit problemen met hun maar het is wel een gehaaide tante.

Hun hebbben ook een grote aluminium veranda aan huis die ruim boven de schutting uit steekt. Daarom ook mijn wens voor een 2 meter schutting.
Maar hoe weet je dan zeker dat het niet (ook) hun schutting is?
pi_192831380
Volgens mij mag je schutting niet 2.30 of 2.40 hoog worden. Maximaal 2.00 meter. en ook niet op alle plekken.

Zie https://www.rijksoverheid(...)perceelafscheidingen
dag
  maandag 27 april 2020 @ 18:17:18 #11
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_192831382
Als ik het goed begrijp:
- TS woont in een hoekwoning
- De buren naast TS gaan verhuizen en willen niet investeren in de schutting. Wat TS betreft geen probleem, maar dan moeten zij ook geen eisen stellen. Of zeiken over hun poort.
- De achterburen (?) betalen wel mee. Maar hoeven niet zo nodig achter hun tuinhuis nog een extra schutting.
- Het plan van TS omhelst een model met een mooie en lelijke kant.
- De schutting wordt op enkele plekken erg hoog.

Ik vind het wat lastig er een goed beeld van te vormen. Maar mijn indruk is dat dit niet de manier is om vrienden te maken met je buren... .
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_192831633
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 18:17 schreef Eix het volgende:
Als ik het goed begrijp:
- TS woont in een hoekwoning
- De buren naast TS gaan verhuizen en willen niet investeren in de schutting. Wat TS betreft geen probleem, maar dan moeten zij ook geen eisen stellen. Of zeiken over hun poort.
- De achterburen (?) betalen wel mee. Maar hoeven niet zo nodig achter hun tuinhuis nog een extra schutting.
- Het plan van TS omhelst een model met een mooie en lelijke kant.
- De schutting wordt op enkele plekken erg hoog.

Ik vind het wat lastig er een goed beeld van te vormen. Maar mijn indruk is dat dit niet de manier is om vrienden te maken met je buren... .
Het is bijna goed.

Ik woon op een hoekwoning met garage eraan en mijn buren links hebben een identieke woning. Met hun samen gaan we de schutting tussen ons in vervangen. Echter de rest moet ook gedaan worden dus dat doe ik op eigen rekening.

buurman links heeft achterin een tuinhuisje staan, ongeveer 15 cm van onze erfgrens en strak op de erfgrens aan de brandgang die achter onze huizen loopt.

Omdat ik en buren links langs de garage naar voren kunnen en geen achterpoort hebben lopen onze tuinen niet af naar de stoep in de brandgang. Onze tuin en maaiveld is dus vlak en de schutting zal niet hoger dan 2 meter worden gemeten vanuit ons maaiveld.

Buren rechts is een tussenwoning met poortdeur naar brandgang toe. Hun tuin loopt dus over een lengte van ruim 11 meter ongeveer 40 cm af.

Ter hoogte van de woning krijgen mijn buren een schutting van 2.0 meter, echter gezien ik dit waterpas wil monteren wordt deze schutting 2.4 meter hoog aan het eind van hun tuin.

Hun gaan verhuizen en wensen niet mee te betalen aan de schutting. Dit vindt ik niet erg en dat vraag ik ook niet aan ze. Ik doe het juist nu om eventueel andere wensen van de nieuwe eigenaar te voorkomen.

De schutting zal geheel op mijn grond komen te staan.

De schutting zal inderdaad een mooie en minder mooie kant hebben. Buren staat het vrij en wil daar ook aan mee helpen om hun kant ook van potdeksel te voorzien, gemonteerd op mijn palen. Ik vindt dan echter dat ze de kosten van deze planken zelf moeten betalen. Zo niet dan kijken ze tegen de minder mooie kant aan. Vanwege hun veranda zal het gaan om 4 schermen van 180 cm. Kosten 45 euro per scherm.

Ik wil best helpen hun poortdeur terug te plaatsen. Maar wat als tijdens dat proces dat ding uit elkaar valt en van mij verwachten dat ik maar zorg dat het weer geheel werkend wordt opgeleverd?

Ik heb de vorige eigenaar van mijn huis een mail gestuurd met de vraag of hij nog weet van wie de schutting was.
pi_192831919
Als de schutting op de erfgrens staat maakt het niet uit wie hem betaalt/betaald heeft, dan is ie van beiden.

Ik zou dus voorzichtig zijn met de poort :+
pi_192831993
quote:
De buren vinden het prima dat ik de schutting ga vervangen. Hun gaan echter eind van het jaar verhuizen dus willen niet meebetalen. Dat is prima.
kan je dan niet beter wachten en overleggen met de nieuwe bewoners?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192831996
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:59 schreef tombolafan het volgende:
Als de schutting op de erfgrens staat maakt het niet uit wie hem betaalt/betaald heeft, dan is ie van beiden.
Maar dan moeten ze ook beiden de helft van de kosten van vervangingop zich nemen lijkt me.
vosss is de naam,
pi_192832121
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2020 19:05 schreef vosss het volgende:

[..]

Maar dan moeten ze ook beiden de helft van de kosten van vervangingop zich nemen lijkt me.
Nee, als zij het niet nodig vinden niet hoor :N
pi_192832125
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 19:16 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Nee, als zij het niet nodig vinden niet hoor :N
Waarom niet?
vosss is de naam,
  maandag 27 april 2020 @ 19:17:50 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192832147
TS zet de schutting geheel op eigen grond, zegt hij.
The love you take is equal to the love you make.
pi_192832160
quote:
De schutting staat op mijn grond en precies op het randje van de erfgrens. Het is dus niet zo dat een helft van de schutting op de grond van de buren staat en andere helft op mijn grond.
Precies wat Lienekien zegt.

Waarom is die schutting van beide dan? Hij staat op de grond van TS.
vosss is de naam,
pi_192832168
Dat was een vraag aan @tombolafan en niet aan TS overigens.
vosss is de naam,
pi_192832191
quote:
1s.gif Op maandag 27 april 2020 19:17 schreef Lienekien het volgende:
TS zet de schutting geheel op eigen grond, zegt hij.
Dan moet hij er wel heel zeker van zijn dat de huidige schutting niet op de erfgrens staat, want anders moet hij die sowieso laten staan.
pi_192832215
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2020 19:19 schreef vosss het volgende:

[..]

Precies wat Lienekien zegt.

Waarom is die schutting van beide dan? Hij staat op de grond van TS.
als hij het zeker weet wel. Maar hij weet niet wie de schutting heeft neergezet en dat is bij de bouw/oplevering gedaan. Vandaar mijn vraag of hij zeker weet dat de oude schutting niet op de erfgrens staat. Daar antwoord hij echter niet op
  maandag 27 april 2020 @ 19:23:49 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_192832238
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 19:21 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Dan moet hij er wel heel zeker van zijn dat de huidige schutting niet op de erfgrens staat, want anders moet hij die sowieso laten staan.
Als de buurman toestemming geeft om die weg te halen, dan kan die schutting natuurlijk weg.
The love you take is equal to the love you make.
pi_192832255
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 19:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ja en nee. Ik heb te maken met 2 buren. Links zijn er recentelijk komen wonen en aan het verbouwen gegaan.

Als we dus de schutting gaan vervangen wil ik gelijk alles in mijn tuin ook mee pakken om het zodoende 1 grote partij aan materialen te bestellen. Het kan nog wel tot januari duren eer de nieuwe buren rechts arriveren.

En wat als hun een ander type schutting of kleur betonpaal willen? Ik kan nu de kosten zelf dragen en mijn hele tuin met een zelfde model/kleur en hoogte maken.
pi_192832272
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:59 schreef tombolafan het volgende:

Ik zou dus voorzichtig zijn met de poort :+
Dat wordt door TS in de OP al ontkracht.

quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 19:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die staan inderdaad vast te springen om een nieuwe schutting op de efgrens te plaatsen, de helft mee te betalen en tegen de lelijke zijde aan te kijken :+

quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2020 19:16 schreef vosss het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat ze bij een mandelige schutting (waar hier geen sprake van lijkt te zijn) ook wel nut en noodzaak in moeten zien van een vervanging. Als ze niet willen vervangen, dient een mandelige schutting gewoon te blijven staan :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')