abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192817973
Al weer 7 jaar geleden poste ik hier over mijn idee om bestaande TL armaturen te renoveren. K&W / TL armaturen renoveren
Heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat het veel gedoe was en kostentechnisch niet zo interessant.

Inmiddels zijn LED buizen niet of nauwelijks duurder dan een goede TL buis dus ik doe opnieuw een onderzoekje hoe e.e.a. te verbeteren is. (compleet nieuwe armaturen plaatsen vind ik nog steeds geen optie)
Als ik het goed zie kun je op dit moment twee soorten LED buizen kopen.

Het ene type kun je 1:1 in een bestaand armatuur drukken waarbij je in het geval van een conventioneel voorschakelapparaat de starter moet vervangen door een dummy starter. Hoe je de buis plaatst maakt niet uit, de voetjes waarin je de buis klikt zijn aan beide kanten aangesloten.
In deze oplossing blijft het voorschakel apparaat gewoon zitten.

Het andere type wordt slechts aan één kant gevoed met 230 volt. In een bestaand armatuur kunnen starter, VSA en een groot deel van de bedrading er gewoon uit.

Een paar vragen:
Klopt mijn aanname m.b.t. de twee typen buizen?
Heeft er iemand ervaring met het toepassen van LED buizen in bestaande armaturen en hoe verhoudt de lichtopbrengst zich tussen de oude en nieuwe situatie?

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 26-04-2020 20:09:35 ]
-
pi_192822037
Ik heb in 1 armatuur de TL buis vervangen door een LED buis. Dit is het model waarbij de starter vervangen is door een dummy. De lichtopbrengst is prima. Je kan overigens ook gewoon de kleurintensiteit van de LED buis kiezen, dit zal afhangen van de toepassing. De LED buis zit er nu al enkele jaren in en ik heb er geen enkel probleem mee ondervonden.
pi_192846206
Op steeds meer plaatsen de TL buis vervangen door LED buis.
Zelfde licht en zelfde "warmte".

10 euro bij de hornbach voor een "normale lengte". Zeer tevreden over.

Ook lekker dat de TL buis niet hoeft op te starten. Dus je hebt meteen licht.
pi_192846470
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:38 schreef HarryP het volgende:

10 euro bij de hornbach voor een "normale lengte". Zeer tevreden over.

Zat er een starter bij? Op de site van hornbach zie ik namelijk niets over een starter voor led buizen.
-
pi_192846846
Die van philips daar zit een dummy starter in de verpakking.
pi_192878104
Ik ga het toch anders doen.
Het idee om de bestaande armaturen te laten zitten was gebaseerd op het feit dat ik ze achter elkaar gemonteerd heb en de bedrading voor een groot deel door armaturen loopt. Om extra werk te vermijden is het aantrekkelijk om alles te laten zitten maar op die manier blijf je wel zitten met een achterhaalde techniek.

Vandaag bij hornbach ledbakken gekocht voor 25 euro per stuk die een lichtsterkte hebben van 5000 lm, dat is fiks meer dan de 1000-2000 lm van een standaard buis.
Het bestaande opbouwmateriaal gaat er dus af en ik monteer een paar wcd's. De nieuwe armaturen krijgen een stekker en worden naast de pvc-buizen gemonteerd. Bij een defecte led balk kan er en snel een vervangend type opgehangen worden. Als het af is plaats ik wel even een fotootje.
-
pi_192926785
Een aantal jaren geleden aangelegd met 4x 36W TL bakken. Alles doorgelust via de behuizingen.

Afgezien van de wisselschakelaars aan de uiteinden zowat alles weer afgebroken en opnieuw aangelegd, maar nu met wcd's zodat het eenvoudiger is om een armatuur te wisselen.

Het komt op deze foto niet goed naar voren maar 250 watt aan led verlichting is een enorme bak met licht.
-
pi_192962794
Zijn dit die lichtbakken van de Hornbach voor 25 euro? Dus incl LED buis en armatuur. Dat is niet heel duur... Misschien toch een goed idee om mijn oude TL buizen te vervangen in de schuur.
pi_192963166
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 20:27 schreef Harveo het volgende:
Zijn dit die lichtbakken van de Hornbach voor 25 euro? Dus incl LED buis en armatuur. Dat is niet heel duur... Misschien toch een goed idee om mijn oude TL buizen te vervangen in de schuur.
Goed idee!!

Heb ik ook gedaan; veel meer en prettiger licht. En mijn schuur is 's winters steenkoud, heb bij LED's meteen bak licht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192978599
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 mei 2020 20:27 schreef Harveo het volgende:
Deze twee op de foto zijn 150 cm en hebben een lichtopbrengst van 6300 lm en kosten 30 euro. De andere twee zijn 120 cm met 5000 lm en kosten 25 euro.

In het armatuur zijn allemaal leds gemonteerd die je niet kunt vervangen.

Op het moment dat er geen of onvoldoende licht uit komt moet je het geheel ding vervangen. Vandaar mijn keuze om het nu met wcd's op te bouwen.

In de oude situatie had ik 4x 36 = 144 watt aan TL verlichting. Met de luxmeter op de smartphone registreerde ik tussen 100 en 200 lux.
Nu hangt er 2x 56 en 2x 70 dus in totaal 252 watt en de luxmeter wijst zo'n 1200-1500 lux aan.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')