Al weer 7 jaar geleden poste ik hier over mijn idee om bestaande TL armaturen te renoveren.
K&W / TL armaturen renoverenHeb dat uiteindelijk niet gedaan omdat het veel gedoe was en kostentechnisch niet zo interessant.
Inmiddels zijn LED buizen niet of nauwelijks duurder dan een goede TL buis dus ik doe opnieuw een onderzoekje hoe e.e.a. te verbeteren is. (compleet nieuwe armaturen plaatsen vind ik nog steeds geen optie)
Als ik het goed zie kun je op dit moment twee soorten LED buizen kopen.
Het ene type kun je 1:1 in een bestaand armatuur drukken waarbij je in het geval van een conventioneel voorschakelapparaat de starter moet vervangen door een dummy starter. Hoe je de buis plaatst maakt niet uit, de voetjes waarin je de buis klikt zijn aan beide kanten aangesloten.
In deze oplossing blijft het voorschakel apparaat gewoon zitten.
Het andere type wordt slechts aan één kant gevoed met 230 volt. In een bestaand armatuur kunnen starter, VSA en een groot deel van de bedrading er gewoon uit.
Een paar vragen:
Klopt mijn aanname m.b.t. de twee typen buizen?
Heeft er iemand ervaring met het toepassen van LED buizen in bestaande armaturen en hoe verhoudt de lichtopbrengst zich tussen de oude en nieuwe situatie?
[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 26-04-2020 20:09:35 ]