Vanaf kiemen? Als ze sterk genoeg zijn en een tweede set blaadjes hebben gemaakt. Want eigenlijk zijn de eerste 2 blaadjes niet echt blaadjes maar euhm zaaddingetjes kan even niet op de naam komen. Als je zoals jij bijvoorbeeld 3 wat grotere in een pot hebt moet je even nadenken of je dat zo wil laten (en steeds grotere pot wanneer nodig) of dat je ze ooit allemaal in een eigen potje wil hebben. Want dan moet je voorkomen dat de wortels door elkaar gaan groeien. Voor de rest verpoten wanneer de wortels er aan de onderkant uit beginnen te komen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:40 schreef bitterbal het volgende:
Liesje wanneer weet je wanneer je ze mag verhuizen naar een ander potje?
Datquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:41 schreef Karzai het volgende:
Met de buurvrouw? live long and prosperity![]()
![]()
en bv dit? Geen idee wat het is ookquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:43 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Vanaf kiemen? Als ze sterk genoeg zijn en een tweede set blaadjes hebben gemaakt. Want eigenlijk zijn de eerste 2 blaadjes niet echt blaadjes maar euhm zaaddingetjes kan even niet op de naam komen. Als je zoals jij bijvoorbeeld 3 wat grotere in een pot hebt moet je even nadenken of je dat zo wil laten (en steeds grotere pot wanneer nodig) of dat je ze ooit allemaal in een eigen potje wil hebben. Want dan moet je voorkomen dat de wortels door elkaar gaan groeien. Voor de rest verpoten wanneer de wortels er aan de onderkant uit beginnen te komen.
Dat lijkt wel op de rode peperplantjes die ik ooit had.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:46 schreef bitterbal het volgende:
[..]
en bv dit? Geen idee wat het is ook
[ afbeelding ]
nee deze niet zou 2 derde uitdunnenquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:46 schreef bitterbal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
die pot zou ik even de andere kant op draaienquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:46 schreef bitterbal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ik laat ze ook wel eens staan in de pot (mits de pot mooi en ruim is) waar ik ze ingezaaid heb, paar jaar geleden met zwarte viooltjes gedaan en wow gewoon maandenlange pracht.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:43 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Vanaf kiemen? Als ze sterk genoeg zijn en een tweede set blaadjes hebben gemaakt. Want eigenlijk zijn de eerste 2 blaadjes niet echt blaadjes maar euhm zaaddingetjes kan even niet op de naam komen. Als je zoals jij bijvoorbeeld 3 wat grotere in een pot hebt moet je even nadenken of je dat zo wil laten (en steeds grotere pot wanneer nodig) of dat je ze ooit allemaal in een eigen potje wil hebben. Want dan moet je voorkomen dat de wortels door elkaar gaan groeien. Voor de rest verpoten wanneer de wortels er aan de onderkant uit beginnen te komen.
preiquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:47 schreef bitterbal het volgende:
[..]
Frikandel met patat en appelmoes
jij? Heb hetgemist geloof ik
gedaan :pquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:48 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
die pot zou ik even de andere kant op draaienzodat ze recht omhoog blijven gaan
Zou nog even wachten en dan over een tijdje dit in 4en delen en dan in 4 potjes zetten. Zou het zo ook niet kunnen herkennen want zo zien ongeveer alle net ontkiemden er uit.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:46 schreef bitterbal het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ohh prei is lekkerquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:48 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
preimet worst en aardappel..
maar 0 zin in
quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:48 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Zou nog even wachten en dan over een tijdje dit in 4en delen en dan in 4 potjes zetten. Zou het zo ook niet kunnen herkennen want zo zien ongeveer alle net ontkiemden er uit.
ja zit een wit sausje in op basis van een roux. ga geen heel spectaculaire dingen meer in huis halenquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:48 schreef bitterbal het volgende:
[..]
ohh prei is lekkerMet creme freche
Beiden op zoek naar intimiteit, steun en aanspraak maar door corona de deur niet met goed fatsoen uit kunnen.quote:
is die al in de buurt?quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:49 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
ja zit een wit sausje in op basis van een roux. ga geen heel spectaculaire dingen meer in huis halen
Als de pot groot genoeg is kan dat ook wel hoor. Enige is dat potgrond vaak net iets te agressief is voor tere jonge worteltjes. Dus daar kan je bij zaailingen nog beter een beetje zand door mengen, Wat dan weer te weinig voeding geeft voor grotere planten.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:48 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Ik laat ze ook wel eens staan in de pot (mits de pot mooi en ruim is) waar ik ze ingezaaid heb, paar jaar geleden met zwarte viooltjes gedaan en wow gewoon maandenlange pracht.
Die moet ik trouwens weer eens online bestellen, kan ze live nergens meer vinden namelijk.
Ja die haal ik daar ook elk jaar. En mijn verf begint ook op te raken dus moet toch binnenkort maar weer eens gaan.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:49 schreef bitterbal het volgende:
trouwens liesje bij de action hebben ze leuke plantenbakjes voor goede prijs
Dat van dat agressieve wist ik dan weer niet.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:50 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Als de pot groot genoeg is kan dat ook wel hoor. Enige is dat potgrond vaak net iets te agressief is voor tere jonge worteltjes. Dus daar kan je bij zaailingen nog beter een beetje zand door mengen, Wat dan weer te weinig voeding geeft voor grotere planten.
Maar tuinieren is vooral lekker een beetje prutsen en proberen en als het werkt, werkt het.
hmmm wat ik heb gedaan, kreeg 2 va die klimop plantjes binnen in een lange zwarte kweekbak en die wortels kwamen er onder uit om die pot heen. heb dat met pot en al gepland. Kan dat kwaad?quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:50 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Als de pot groot genoeg is kan dat ook wel hoor. Enige is dat potgrond vaak net iets te agressief is voor tere jonge worteltjes. Dus daar kan je bij zaailingen nog beter een beetje zand door mengen, Wat dan weer te weinig voeding geeft voor grotere planten.
Maar tuinieren is vooral lekker een beetje prutsen en proberen en als het werkt, werkt het.
De enige twee planten die ik ken die het prettig vinden als de wortels opgesloten worden zijn vijgen en druiven.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:53 schreef bitterbal het volgende:
[..]
hmmm wat ik heb gedaan, kreeg 2 va die klimop plantjes binnen in een lange zwarte kweekbak en die wortels kwamen er onder uit om die pot heen. heb dat met pot en al gepland. Kan dat kwaad?
mja deed een poging om die wortels onder pot wat los te maken maar zat vrij strak.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:55 schreef UitStraling het volgende:
[..]
De enige twee planten die ik ken die het prettig vinden als de wortels opgesloten worden zijn vijgen en druiven.
Passiebloemen, die kunnen prachtig uitgroeien in een warme zomer, zou die toch wel de ruimte geven qua wortels joh en die hebben extreem veel voeding nodig, ik gooide bij die altijd bananenschillen, koffieprut en gedroogde koemest bij.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:56 schreef bitterbal het volgende:
[..]
mja deed een poging om die wortels onder pot wat los te maken maar zat vrij strak.
het is zon dingetje
https://www.plantje.nl/sh(...)ora-caerulea-p-16-cm
Euhm, dit moet je me later vanavond even beter uitleggen, want ik kruip even mijn nest in, lekker lezen en dutten. Maar als ik het goed begrijp heb je ze met kweekpot en al weer in een andere kweekpot gezet? Het kan. En wordt vooral gedaan wanneer je de planten er daarna met pot en al weer uit de volle grond wil hebben, Zo ga ik mijn kerstboompje bijvoorbeeld ook in de tuin zetten. Maar in principe zou ik ze altijd zoveel mogelijk ruimte in de grond geven.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:53 schreef bitterbal het volgende:
[..]
hmmm wat ik heb gedaan, kreeg 2 va die klimop plantjes binnen in een lange zwarte kweekbak en die wortels kwamen er onder uit om die pot heen. heb dat met pot en al gepland. Kan dat kwaad?
nee heb ze in de eindpot gezetquote:Op zaterdag 25 april 2020 17:58 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Euhm, dit moet je me later vanavond even beter uitleggen, want ik kruip even mijn nest in, lekker lezen en dutten. Maar als ik het goed begrijp heb je ze met kweekpot en al weer in een andere kweekpot gezet? Het kan. En wordt vooral gedaan wanneer je de planten er daarna met pot en al weer uit de volle grond wil hebben, Zo ga ik mijn kerstboompje bijvoorbeeld ook in de tuin zetten. Maar in principe zou ik ze altijd zoveel mogelijk ruimte in de grond geven.
cola kan ook?quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:58 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Passiebloemen, die kunnen prachtig uitgroeien in een warme zomer, zou die toch wel de ruimte geven qua wortels joh en die hebben extreem veel voeding nodig, ik gooide bij die altijd bananenschillen, koffieprut en gedroogde koemest bij.
Openknippen die hap.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:59 schreef bitterbal het volgende:
[..]
nee heb ze in de eindpot gezet
zoals ze geleverd zijn
[ afbeelding ]
oke. dan zal ik ze uit het kweekbakje halen en dan gewoon zo plantenquote:Op zaterdag 25 april 2020 18:00 schreef liesje1979 het volgende:
Oh een klimplant. Die wil je wanneer hij klimt toch niet meer verplaatsen. Nee dan zou ik dat zeker niet doen en gewoon voorzichtig de plant uit zijn oude potje halen. Het geeft niet als je de wortels wat beschadigd. Sterker nog ik beschadig altijd bewust de wortels een beetje voor ik ze plant. Altijd wortels een beetje los maken anders blijven ze in de vorm van het potje waar ze uitkomen groeien.
Zou ik niet doen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 17:59 schreef bitterbal het volgende:
[..]
nee heb ze in de eindpot gezet
zoals ze geleverd zijn
[ afbeelding ]
Ja bij ridderspoor gooi ik altijd alles wat ik denk dat rot wel, toch een keer dik over de twee meter hoog gehad in een vorige tuin.quote:Op zaterdag 25 april 2020 18:01 schreef liesje1979 het volgende:
En ik gooi ook altijd mijn bananenschillen in de tuin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |