abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192725400
D66 lanceerde enkele maanden terug het initiatief #ikmaakmedrug, over een al dan niet bestaande war on drugs in Nederland. Een belangrijk argument voor het gereguleerd vrijgeven van bijna alle soorten drugs is volgens D66 omdat we die oorlog verliezen.

Wanneer stopt de oorlog tegen volwaardige zelfbescherming in Nederland? We kunnen dankzij corona flinke bezuinigingen verwachten, ook nog meer op politie en justitie. De straten zouden weleens in handen kunnen komen van criminelen.

Als de oorlog tegen drugs niet te winnen is, waarom blijven we dan wel burgers weerhouden van wapenbezit? Veel van de onderliggende argumenten zijn hetzelfde.

NRC: Politie en justitie krijgen geen grip op illegale wapenhandel
Volkskrant: Politie bezorgd over florerende vuurwapenhandel
RTL Nieuws: Meer drugs- of wapenhandel in bijna 700 Nederlandse dorpen en steden
KRO-NCRV Pointer: Legaal wapenbezit op laagste punt in 12 jaar
Business Insider: Deze grafiek laat zien dat Nederland al sinds 1950 bij de top 10 van mondiale wapenexporteurs zit

Stelling: Het is tijd voor een serieuze discussie over vrij wapenbezit in Nederland

Voor FOK!'kers die direct over de VS beginnen. In landen als Tsjechië (voorbeeldland qua wapenwetgeving), Polen, Kroatië, Italië, Switzerland kun je als burger wapens in bezit hebben ter zelfverdediging. In die landen vinden niet of nauwelijks 'mass shootings' plaats.

Wat zijn jullie argumenten om voor of tegen wapenbezit te zijn?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  maandag 20 april 2020 @ 23:25:08 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192725423
Wat is het nieuwsbericht?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_192725431
Wat is een wapen beezit?
pi_192725433
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:25 schreef golfer het volgende:
Wat is het nieuwsbericht?
NRC & VK, de bovenste twee.
  maandag 20 april 2020 @ 23:28:42 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192725474
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:26 schreef Oostwoud het volgende:

NRC & VK, de bovenste twee.
Ik lees daarin niks over vrij wapenbezit en een 'oorlog tegen volwaardige zelfbescherming'?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_192725487
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:28 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik lees daarin niks over vrij wapenbezit en een 'oorlog tegen volwaardige zelfbescherming'?
Dan begrijp je mijn OP niet.

Heel kort samengevat:
D66: we moeten drugs vrijgeven want we verliezen de strijd tegen illegale drugshandel.
OP: we moeten wapens vrijgeven want we verliezen de strijd tegen illegale wapenhandel.
  maandag 20 april 2020 @ 23:30:25 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192725492
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:29 schreef Oostwoud het volgende:

Dan begrijp je mijn OP niet.

Heel kort samengevat:
D66: we moeten drugs vrijgeven want we verliezen de strijd tegen illegale drugshandel.
OP: we moeten wapens vrijgeven want we verliezen de strijd tegen illegale wapenhandel.
Dat is geen nieuws, maar een algemene discussie.
Poef.....gone! ©golfer
pi_192725500
Interessante discussie. Groot verschil is wel dat drugsgebruik met name gevaarlijk is voor jezelf. Eigen verantwoordelijkheid dus zou je kunnen zeggen.

Bij vuurwapens ligt dat fundamenteel anders. Die zijn bedreigend voor andere personen, die ook recht hebben op veiligheid. Dat moet je niet uit het ook verliezen.
zie email 27 oktober
pi_192725527
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:31 schreef trein2000 het volgende:
Interessante discussie. Groot verschil is wel dat drugsgebruik met name gevaarlijk is voor jezelf. Eigen verantwoordelijkheid dus zou je kunnen zeggen.

Bij vuurwapens ligt dat fundamenteel anders. Die zijn bedreigend voor andere personen, die ook recht hebben op veiligheid. Dat moet je niet uit het ook verliezen.
Is het zo dat drugsgebruikers vooral gevaarlijk zijn voor zichzelf en niet zozeer voor anderen? Kun je daar bronnen voor aandragen?

Harm to Others From Substance Use and Abuse
pi_192725543
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:33 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Is het zo dat drugsgebruikers vooral gevaarlijk zijn voor zichzelf en niet zozeer voor anderen? Kun je daar bronnen voor aandragen?

Harm to Others From Substance Use and Abuse
Ja dat is zo. Feit van algemene bekendheid. Ik ga niet dood omdat jij drugs gebruikt. Ik ga wel dood als jij een vuurwapen gebruikt.
zie email 27 oktober
pi_192725556
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:34 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ja dat is zo. Feit van algemene bekendheid. Ik ga niet dood omdat jij drugs gebruikt. Ik ga wel dood als jij een vuurwapen gebruikt.
Dus al die verkeersdoden met drank en drugsmisbruik zijn verzonnen? Bronnen graag. Feit van algemene bekendheid is te makkelijk.
pi_192725605
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:35 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Dus al die verkeersdoden met drank en drugsmisbruik zijn verzonnen? Bronnen graag. Feit van algemene bekendheid is te makkelijk.
Ik ga niet op commando met bronnen komen. Het gaat niet om dat drugs ook anderen kunnen schaden. Het gaat om het fundamentele verschil dat je met drugs jezelf de vernieling in helpt terwijl je met een vuurwapen een ander het leven ontneemt.

Vuurwapens zijn naar hun aard bedoeld om een ander letsel toe te brengen. Dat maakt het een heel ander uitgangspunt dan drugs die voor jezelf bedoeld zijn.
zie email 27 oktober
  maandag 20 april 2020 @ 23:39:42 #13
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_192725612
Ik ben wel voor een verlichting van de wapenwet. Misschien niet meer een jaarlijkse controle of 12 verplichte tripjes naar de schietclub.

Misschien initieel meer training en dan 1x per 5 jaar een vernieuwing van je vergunning tijdens een kort examen bij een schietclub.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 20 april 2020 @ 23:39:53 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192725614
Overigens is er geen vrij wapenbezit in al de door de TS genoemde landen.
Je moet daarvoor wel degelijk een vergunning hebben, net zoals in Nederland.
Poef.....gone! ©golfer
pi_192725617
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:39 schreef SpecialK het volgende:
Ik ben wel voor een verlichting van de wapenwet. Misschien niet meer een jaarlijkse controle of 12 verplichte tripjes naar de schietclub.

Misschien initieel meer training en dan 1x per 5 jaar een vernieuwing van je vergunning tijdens een kort examen bij een schietclub.
Maar dan hebben we het over wapens voor sportschutters of als zelfverdedigingsmiddel?
zie email 27 oktober
pi_192725626
We gaan toch Amerika niet achteraan!
Met duizenden doden per jaar door alleen met wapens al daar.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 20 april 2020 @ 23:41:21 #17
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_192725633
Er is wel een verschil tussen drugsgebruik en wapengebruik.
Drugsgebruik is overal onder alle lagen van de bevolking, (vuur)wapenbezit is niet zoiets algemeens. Er valt bij het vrijgeven van wapenbezit dus veel meer te verliezen. Drugsgebruik bestaat immers al op grote schaal. Je zou dan alleen wapenbezit legaal maken om criminelen wind uit de zeilen te nemen. Je kunt je dus afvragen welk probleem je oplost met legaliseren van wapens.
  maandag 20 april 2020 @ 23:41:33 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_192725635
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:40 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Maar dan hebben we het over wapens voor sportschutters of als zelfverdedigingsmiddel?
Zelfverdediging. Ook voor dat doeleinde moet je nu actief regelmatig deelnemend lid zijn van een schietclub.

Dat is.hoe de overheid passief bezit tegen gaat.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 20 april 2020 @ 23:42:04 #19
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_192725643
Als twee kerels ruzie met elkaar krijgen dan loopt het af met hoogstens een bloedneus en een gekneusde vuist. Als twee kerels met vuurwapens ruzie met elkaar krijgen..
  Licht Ontvlambaar maandag 20 april 2020 @ 23:42:33 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_192725647
TS, serieuze vraag... Waarom zou jouw leven er beter uitzien in de door jou omschreven/gewenste situatie?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_192725664
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Zelfverdediging. Ook voor dat doeleinde moet je nu actief regelmatig deelnemend lid zijn van een schietclub.

Ik ben heel benieuwd of je überhaupt een verlof krijgt voor zelfverdediging eerlijk gezegd. Het enige geval daarvan wat ik ken was niet bepaald een doorsnee Nederlander.
zie email 27 oktober
  maandag 20 april 2020 @ 23:46:42 #22
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_192725696
Wapenbezit lijkt me geen goed idee.
Doe dan net als de Duitsers, zij staan wel Tierabwehrschutzspritz toe, zodat vrouwen zich bijvoorbeeld wel kunnen verdedigen tegen iemand die hen wil verkrachten. Met Tierabwehrschutzspritz kan je niet iemand aanvallen en een bank overvallen lukt ook niet.

Verder zou het een idee zijn het gehele Nederlandse politiekorps te vervangen door die van Oostenrijk, daar functioneert de politie wel en het taalprobleem lijkt me niet onoverkomelijk. Iedere Nederlander is toch zeker het Duits machtig. Het zou voor vrouwen of ouderen wel fijn zijn bijvoorbeeld als het straatbeeld iets veiliger wordt en er iets serieuzer wordt opgetreden tegen psychopaten.
De strafmaat hoeft niet eens echt omhoog, het gaat er meer om dat er uberhaupt opgetreden wordt. Strafmaat maakt eigenlijk niet veel uit, hoge straffen gaat de samenleving ook niet veiliger maken. Maar helemaal niet optreden en een psychopaat gewoon vrouwen in elkaar laten rossen is ook weer niet het antwoord.

Serieus, praat eens met de Oostenrijkse overheid, zij hebben vast wel agenten over en het salaris ligt daar ook niet veel hoger. Moet te doen zijn dus voor onze overheid om Oostenrijkse agenten in te zetten.
  maandag 20 april 2020 @ 23:47:25 #23
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_192725702
Zo snel mogelijk legaliseren. Ik heb momenteel een 9mm verstopt in me auto en soms als ik in gevaarlijke buurten in Amsterdam en Den Haag meetings heb draag ik hem ook voor de veiligheid maar als het legaal is hoef ik niet meer stiekem snap je
#KICKOUTZP
  maandag 20 april 2020 @ 23:47:47 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_192725709
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:42 schreef tfors het volgende:
Als twee kerels ruzie met elkaar krijgen dan loopt het af met hoogstens een bloedneus en een gekneusde vuist. Als twee kerels met vuurwapens ruzie met elkaar krijgen..
Je kan concealed- en open-carry voor NL gewoon illegaal houden. En thuisgebruik blijft bij max semi-automatische handpistolen.

Echter de reden dat het in NL minder nodig lijkt te zijn is omdat de responstijd van de politie snel is en de hoeveelheid home-invasions laag is. In de VS is het anders. Daarom denk ik wel dat er een soort grens is aan hoe vrij wapens voor NL moeten zijn.

In de VS is dat heel anders. Veel meer platteland. Veel meer armoede.
pi_192725724
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 23:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]

https://wetten.overheid.n(...)_Circulaire.divisie6

Jij gaat geen verlof krijgen voor zelfverdediging.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')