abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192687242
Gisteren (17 april) begonnen. Tim den Besten en Nicolaas Veul gaan 100 dagen les geven aan leerlingen op alle lesniveaus. Maatschappijleer, geschiedenis en Nederlands.
Ik vond de eerste aflevering mooi. Ze moeten nog even zoeken naar de leraar in zichzelf (op dag 1 voelen ze zich meer leerling dan docent) maar ze doen het best goed.

Wie heeft er ook gekeken?

Een recensie: https://www.nrc.nl/nieuws(...)niatuurtjes-a3997041

[ Bericht 14% gewijzigd door pietkanarie op 18-04-2020 18:42:16 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_192700534
Ik heb ook gekeken en vond het best aardig. Deze aflevering was natuurlijk nog een hoop introductie maar ik ben wel benieuwd geworden naar de rest.
pi_192722875
Ja, klopt... nu nog veel introductie inderdaad. Ik denk dat het steeds interessanter wordt in de komende afleveringen, als ze meer zelfstandig les gaan geven. Want dat zal nog de nodige uitdagingen gaan geven. Ze hebben beide misschien wel het voordeel van het feit dat sommige leerlingen hen kennen en wel leuk vinden op tv. Dan zullen zij hen misschien minder snel uitdagen/hun grenzen opzoeken.

Ben ook wel benieuwd hoeveel invloed zo'n camera nou heeft op zo'n klas. Misschien went het in de loop van de tijd, maar kan me voorstellen dat leerlingen ook anders worden daardoor. Drukker/aanweziger of juist rustiger.
I believe i can fly!
pi_192723638
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 21:24 schreef pietkanarie het volgende:
Ben ook wel benieuwd hoeveel invloed zo'n camera nou heeft op zo'n klas. Misschien went het in de loop van de tijd, maar kan me voorstellen dat leerlingen ook anders worden daardoor. Drukker/aanweziger of juist rustiger.
Ja lijkt mij ook. Denk dat de meeste kinderen rustiger worden, want ze willen gewoon een goed beeld van zichzelf neerzetten. Maar je hebt er natuurlijk ook een hoop die ineens stoer willen doen.

Vind het wel een mooi programma. Veel mensen denken toch altijd dat een docent vrij makkelijk zijn geld verdiend met veel vakantie etc. Ben wel benieuwd hoe het gaat als ze inderdaad zelf les moeten gaan geven.
Ik zou het zelf denk ik wel trekken, totdat ze vervelend gaan doen en je streng moet gaan zijn. Dat is niet zo aan mij besteedt. :P
pi_192782766
Ze brengen wel de vooroordelen in beeld. Ze benoemen continu dat het beroep geen status kent etc. Lijkt me niet handig. Als het niet gescript is, is het wel mooi om te zien hoe Tim denkt 'wel even voor de klas te staan' en er voorlopig dus nog weinig van bakt. Dan liever Nicolaas die verzuipt in de voorbereiding, maar het wel serieus neemt. Die geschiedenisdocent benaderde hem daarin ook niet echt constructief.
't Echte en 't ware!
pi_192783263
Het programma laat mooi zien dat lesgeven iets meer is dan ‘de helft van de tijd loop je het beter te weten dan een stel kinderen en de andere helft van de tijd lig je vakantie te houden’. Zeker vmbo-klassen kosten veel moeite, als je dan ook nog wil kunnen uitleggen en wat wil bijbrengen. Daar komt nog bij dat de opvattingen over de relatie tussen docent en leerling per persoon verschillen. Geen gemakkelijk vak dus!
pi_192783440
Ik vond het ook wel treffend om te zien hoeveel voorbereiding er in zo'n les zat. Toen ze eerst zeiden van een fulltime docent geef 21 lesuren les, dacht ik echt van hoezo is dat full time? Dan werk je met wat voorbereidings- en administratietijd toch max 30 uur. Nu is mijn mening wel een beetje bijgesteld :P Al doet een gemiddelde docent natuurlijk we iets minder dan Nicolaas, omdat die wel al meer kennis heeft.
pi_192784292
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:48 schreef Pinuts het volgende:
Ik vond het ook wel treffend om te zien hoeveel voorbereiding er in zo'n les zat. Toen ze eerst zeiden van een fulltime docent geef 21 lesuren les, dacht ik echt van hoezo is dat full time? Dan werk je met wat voorbereidings- en administratietijd toch max 30 uur. Nu is mijn mening wel een beetje bijgesteld :P Al doet een gemiddelde docent natuurlijk we iets minder dan Nicolaas, omdat die wel al meer kennis heeft.
Verschilt heel erg per vak. LO-docenten hebben bijvoorbeeld veel voorbereiding, omdat alles klaargezet moet worden en de nodige veiligheidsregels in acht moeten worden genomen.
Dan heb je ook nog de nakijktijd. Docenten geschiedenis, Nederlands en andere vakken met veel schrijfopdrachten zijn gerust een uur per schoolexamen bezig. Een so met woordjes voor Engels duurt nog geen uur per klas.
Ten derde heb je nog de taken binnen de school: mentoraat, werkweken, vertrouwenspersoon, vakgroepoverleg en nog veel meer.
pi_192784919
Net even de aflevering van gisteren terugkijken, was weer interessant. Behoorlijk intensief vak, daar had ik me ook wel een beetje op verkeken. Voor Nicolaas als onervaren docent gaat er natuurlijk extra veel tijd in zitten en hij heeft een gymnasiumklas, waarin foutjes gecorrigeerd worden (verkeerde uitspraak) en vragen die je misschien niet direct verwacht: "is aristocratie afgeleid van Aristoteles? " Tim zou zich beter moeten voorbereiden. Vond het wel goed dat hij vroeg: "wat doen andere leraren om jullie stil te krijgen?"
Die meme... wat een lastige situatie. Mijn eerste reactie zou denk ik zijn om ook een meme te maken met 'Timothy als hij merkt dat meneer Veul weet dat het vitesse account van hem is.'
Maar volgens mij zou dat helemaal niet de goede reactie zijn. Later kun je zoiets misschien doen, eerst streng zijn. Want ze zoeken duidelijk de grens op en gaan er hiermee ook overheen. Goed dat hij naar de afdelingsleider ging en dat die het oppakte.

De begeleider van Nicolaas vond ik wel streng reageren op het 'de mentorles niet voorbereid hebben', Nicolaas is duidelijk nog een manier aan het zoeken om niet te verzuipen in de voorbereiding. Hij heeft er wel van geleerd en ik zou het dan nu toch even overnemen. Aan de andere kant: een leraar die net begint heeft ook geen back-up, dus misschien wel net zo 'eerlijk' (maar die heeft wel 4 gestudeerd, dus toch al niet helemaal te vergelijken)

[ Bericht 0% gewijzigd door pietkanarie op 24-04-2020 18:06:58 ]
I believe i can fly!
pi_192789595
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 17:57 schreef pietkanarie het volgende:
De begeleider van Nicolaas vond ik wel streng reageren op het 'de mentorles niet voorbereid hebben', Nicolaas is duidelijk nog een manier aan het zoeken om niet te verzuipen in de voorbereiding. Hij heeft er wel van geleerd en ik zou het dan nu toch even overnemen. Aan de andere kant: een leraar die net begint heeft ook geen back-up, dus misschien wel net zo 'eerlijk' (maar die heeft wel 4 gestudeerd, dus toch al niet helemaal te vergelijken)

Pittige dame vond ik dat ja, en ze is ook nog maar 24 als ik het goed had begrepen.

Verder wel erg leuk om te zien allemaal, je gaat toch nadenken hoe je het zelf eventueel zou doen. Zo'n VMBO-klas zou ik echt een ramp vinden. Wel grappig om het verschil te merken met zo'n gymnasiumbrugklas.
Koel en donker bewaren
pi_192803061
Ze is 24 inderdaad! Ik dacht, toen ze haar leeftijd nog niet genoemd hadden, dat ze wel een jaar of tien ouder was.

Ja, dat nadenken hoe je het zelf zou aanpakken herken ik. Dat is (mede) wat het ook leuk maakt denk ik. Ik zou ook niet gemaakt zo'n voor die vmbo-klas. Wel voor geduldig begeleiden en uitleggen maar je moet ook wel heel stevig in je schoenen staan m.b.t. grenzen stellen aan gedrag. Een gymnasiumklas zou me meer liggen. Even zwart-wit gezegd. De ene vmbo-klas is de ander niet natuurlijk en dat geldt ook voor gymnasiumklassen. Maar ik denk dat in het algemeen het verschil toch groot is.
I believe i can fly!
pi_192803102
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 22:19 schreef Guanabana het volgende:

[..]

Pittige dame vond ik dat ja, en ze is ook nog maar 24 als ik het goed had begrepen.

Verder wel erg leuk om te zien allemaal, je gaat toch nadenken hoe je het zelf eventueel zou doen. Zo'n VMBO-klas zou ik echt een ramp vinden. Wel grappig om het verschil te merken met zo'n gymnasiumbrugklas.
Jezus wat een oude kop en lichaam al zeg!
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zaterdag 25 april 2020 @ 19:05:17 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_192803360
Ik zie zo veel dingen terug die mij in mijn eerste twee schooljaren ook overkwamen. Leuk om te zien voor mij als docent, maar ik denk ook zeker leuk voor mensen van buiten de sector, om een beeld te krijgen van de interactie tussen leerling en docent in de klas. Als ouder zie je daar toch vrij weinig van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 25 april 2020 @ 19:09:17 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192803438
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 14:45 schreef Japepk het volgende:
Ze brengen wel de vooroordelen in beeld. Ze benoemen continu dat het beroep geen status kent etc. Lijkt me niet handig. Als het niet gescript is, is het wel mooi om te zien hoe Tim denkt 'wel even voor de klas te staan' en er voorlopig dus nog weinig van bakt. Dan liever Nicolaas die verzuipt in de voorbereiding, maar het wel serieus neemt. Die geschiedenisdocent benaderde hem daarin ook niet echt constructief.
Ik had het idee dat die vooral even duidelijk wou maken hoe zwaar docenten het wel niet hebben.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 25 april 2020 @ 19:10:27 #15
459912 FlippingCoin
pi_192803463
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 15:48 schreef Pinuts het volgende:
Hm ja het bijwerken zal toch een stuk minder tijd kosten dan het initieel leren. Zeker als je er voor opgeleid bent denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zaterdag 25 april 2020 @ 19:24:55 #16
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_192803684
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 18:43 schreef pietkanarie het volgende:
...Een gymnasiumklas zou me meer liggen. Even zwart-wit gezegd. De ene vmbo-klas is de ander niet natuurlijk en dat geldt ook voor gymnasiumklassen. Maar ik denk dat in het algemeen het verschil toch groot is.
Dat is, vermoedelijk, tussen vmbo en havo al zo.

Ik heb havo gedaan en ging daarna naar het mbo, tussen mensen die het jaar ervoor nog deden wat tegenwoordig het vmbo heet. Hier is het woord 'cultuurshock' voor uitgevonden.

O.k., m'n middelbare school had relatief veel aantrekkingskracht op 'andersdenkenden'. Dat zal niet geholpen hebben.
  zondag 26 april 2020 @ 20:13:23 #17
219073 pietkanarie
Vreemde vogel
pi_192818148
Leuk dat jouw middelbare school veel 'andersdenkenden' aantrok, een gemengd gezelschap dus!

Denk inderdaad dat er ook al wel verschil zit tussen havo en vmbo. Ik deed vmbo 4, die klas was vrij druk als ik het me goed herinner (niet zoals bij Tim, wel wat rustiger), vooral bij docenten met minder overwicht.
Een aantal docenten had het vak zo in de vingers dat het een stuk rustiger was in hun lessen (vooral een kwestie van aansluiten/aanvoelen, humor en op tijd grenzen stellen denk ik).
MBO-klas daarna hetzelfde. Kan me voorstellen dat dat wel een groot verschil is, met wat jij op de havo gewend was.

Ik ging af en toe met een vriendin mee, die havo deed, naar activiteiten op haar school zoals een voorlichtingsavond, een voorstelling o.i.d. Vond de sfeer daar altijd duidelijk anders, rustiger.
I believe i can fly!
  zondag 26 april 2020 @ 21:14:54 #18
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_192819504
Op het mbo werden de vuisten gebruikt.

'Normale' mensen had je er daarnaast ook veel. Maar er zaten er erg veel tussen die nogal veel moeite hadden met mensen en dingen die een beetje 'eigen'/creatief waren. Op de havo was duidelijk meer mogelijk.

[ Bericht 15% gewijzigd door Eightyone op 28-04-2020 13:08:01 ]
pi_192851232
Poe ik vind het bijna gênant om te zien hoeveel moeite Tim heeft met lesgeven, wát een moeilijke leerlingen ook zeg 😳
Maar wel een heel interessant programma
  donderdag 30 april 2020 @ 20:54:03 #20
459912 FlippingCoin
pi_192880705
Ja ja
pi_192881017
Als ouders van deze vmbo klas schaam je je toch kapot als je het gedrag van je kind op tv zo ziet.
Hoop maar dat m'n eigen kinderen later een hoger niveau halen 🤦🏻‍♀️
  donderdag 30 april 2020 @ 21:08:52 #22
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_192881031
Wat een vervelende leerlingen zijn dit. Typisch VMBO.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
pi_192881063
Heel interessant programma. Zo’n klas lijkt me echt slopend.
  donderdag 30 april 2020 @ 21:15:42 #24
459912 FlippingCoin
pi_192881187
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2020 21:08 schreef Anouk83 het volgende:
Als ouders van deze vmbo klas schaam je je toch kapot als je het gedrag van je kind op tv zo ziet.
Hoop maar dat m'n eigen kinderen later een hoger niveau halen 🤦🏻‍♀️
Ja vreselijk vooral bij die kopstoot gozer en die andere knul
pi_192881382
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 21:08 schreef MisterJ.Lo het volgende:
Wat een vervelende leerlingen zijn dit. Typisch VMBO.
Ik vind dit nog wel tam voor VMBO
Het ligt aan de instanties zelf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')