quote:
Op zaterdag 18 april 2020 15:34 schreef BlaZ het volgende: Op zaterdag 18 april 2020 15:27 schreef Scrummie2.1 het volgende:
Mijn hemel, als je de hashtag #appathon een beetje doorleest weet je 1 ding zeker: dat app gebeuren gaat 1 groot drama worden.
Sommige ideeën klinken in theorie leuk maar werken in de praktijk niet, dit is er een van. Het is erg naïef van politici überhaupt te denken dat dit mogelijkerwijs werkt.
Yep. Ik heb met een schuin oog wat bekeken maar het heeft meer een karakter van een soort hobbyachtige brainstormsessie waarbij iedereen erg blij was om mee te doen. Ik vond het wel vermakelijk.
Vooralsnog krijg ik geen goed gevoel dat dit 'm gaat worden, nog los van wenselijkheid.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-app7 deelnemers; wat qua presentatie vooral een commerciële aanbestedingszaak lijkt te gaan zijn:
• Covid19 (covid19-alert.eu) --> UseMeGood; reeds op playstores
• DDT Consortium (dtact.com) - data verzamelaars
• Accenture B.V. (accenture.com) - Business=Bussiness
• Capgemini Nederland BV (capgemini.com) = idem
• ITO (ito-app.org) - Jappanners die het al weten wat goed is.
• DEUS BV (deus.ai) - research team
• Sia Partners (sia-partners.com) - Doen alles en dus ook Covid
Met bovengenoemde deelnemers krijg ik geen goed gevoel omdat die nergens zichzelf de vraag leken te stellen of wat zij (moeten) gaan maken wel datgene is dat zo wenselijk is.
Ms. ook logisch omdat ze anders daar niet zouden zijn uitgenodigd.
Bedrijven die wat anders denken/willen, kun je missen als kiespijn. Begrijpelijk verder ook omdat bovengenoemde zich primair richten op de opdrachtgever zijnde GGD aka. Minister van Volksgezondheid. "U vraagt en wij draaien wat u maar wilt....." het recept voor een #disaster.
Ik kreeg een soort DeJaVu van eigen pitches waarbij je vooral moet zorgen dat je alle vragen/eisen kan afvinken; en de opdrachtgever je voldoende aardig moet gaan vinden.
Op een incidenteel geluid na, werd weinig kritiek gegeven op het pakket-van-eisen ("zijn jullie wel goed bij je hoofd").
Leuk was dat bedrijven wat vraagtekens stelden bij de invoerbaarheid en dat voor promotie bv. gedragswetenschappers en psychologen nodig zijn om het met verttrouwen de publieke strot in te duwen.
Daarmee werd - voor mij - de primaire kernvraag niet beantwoord: wat is waartoe nu het doel van een APP precies en zou dit niet anders kunnen om dan de pandemie te controleren.
Vandaag zijn allerlei zaken besproken, die vannacht door bedrijven worden uitgewerkt en morgen worden getoond als resultaat. Het ministerie neemt dat uiterlijk dinsdag een beslissing over hoe e/o met wie verder.
NB: Als ik Hugo de Jonge zou zijn; zou ik een consortium samenstellen die alles op "GitHub" transparant ontwikkeld en aanpassingen peered; inclusief de security.De deelnemers - op het oog, prima bedrijven verder - zijn daar om vooral om hun gedreven zaken te p
utschen, die hapklaar uit te werken en daarmee de suggestie te wekken dat er goed naar wordt gekeken.
Ook lijk mij de kans groot dat er straks een APP komt die aan alles voldoet maar niet bruikbaar is. Het bekende overheids ICT traject die een niet werkende applicatie afdwingt.