abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 april 2020 @ 14:12:25 #1
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192630696

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Alle grafieken
Spreadsheet met cijfers die user joyvke bijhoudt
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• wie geen symptomen vertoont is onwaarschijnlijk het virus te verspreiden
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf godverdomme thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
  woensdag 15 april 2020 @ 14:12:48 #2
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192630702
En dan juist interpreteren
  woensdag 15 april 2020 @ 14:13:25 #3
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_192630711
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:08 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Simpelweg het aantal stergevallen dat het RIVM per datum heeft doorgegeven.
Redelijk nutteloze grafiek dus aangezien die data weinig zeggen. De gemelde gevallen van vandaag gaan nog tot een week terug.
pi_192630716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:11 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Het valt me op dat die jonge mensen die zijn overleden nog steeds niet op dit lijstje voorkomen. Bijzonder.
Die grafiek meldt tussen de 25-29 3 sterfgevallen. Zijn er nog jongere mensen overleden in NL dan?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 15 april 2020 @ 14:15:09 #5
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_192630722
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:11 schreef Mammietje het volgende: [..] Het valt me op dat die jonge mensen die zijn overleden nog steeds niet op dit lijstje voorkomen. Bijzonder.
Die staan er gewoon in hoor. Als je op de leeftijden drukt zie je het aantal gevallen. Dan zie je ook dat er bij de groep van 25 drie overledenen zijn. Alleen is dat zo’n klein aantal dat je geen balkje ziet in die tabel.
pi_192630739
Ik ben net getest, ik belde om te vragen of ik nu “veilig” was aangezien mijn oma op sterven ligt en ik daar wel naar toe wil, maar mijn vader in de risico groep valt. Maar omdat ik in golven toch een soort van klachten blijf houden. Ik dacht zelf aan hooikoorts...

Maar de huisarts legde uit dat je het gewoon opnieuw kan krijgen als je niet de hele erge variant hebt gehad (dus 3wk ziek met longonsteking was mild :') ).

Anyway.. ieg nu wel een echte test.. en wachten.
pi_192630742
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:15 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Die staan er gewoon in hoor. Als je op de leeftijden drukt zie je het aantal gevallen. Dan zie je ook dat er bij de groep van 25 drie overledenen zijn. Alleen is dat zo’n klein aantal dat je geen balkje ziet in die tabel.
Owkee.... er zit een gebruiksaanwijzing bij. Had ik niet gezien. Thanks! ^O^
  woensdag 15 april 2020 @ 14:16:57 #8
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_192630744
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:12 schreef Frozen-assassin het volgende:
En dan juist interpreteren
Leer kritisch naar jezelf kijken voordat je anderen beticht. Je beschuldiging hierboven zou je in mijn optiek aan jezelf moeten richten. ;)

De getallen die het RIVM dagelijks doorgeeft zijn een afspiegeling van het aantal overleden patiënten verdeeld over een aantal dagen. Daarmee heeft het figuur dat ik eerder poste meer interpretatiewaarde dan de fluctuerende grafieken op de RIVM website. Tenzij je precies weet welk percentage cases er op de 2de, 3de en 4de dag na dato nog worden toegevoegd kan niemand daar een dalende trend uit afleiden.
pi_192630762

Start van een opwaartse trend vanwege het mooie weekend van vorige week (4-5 April) ?
Dobbert nu even niet de wereld rond.
pi_192630766
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:16 schreef Logician2.0 het volgende:
Ik ben net getest, ik belde om te vragen of ik nu “veilig” was aangezien mijn oma op sterven ligt en ik daar wel naar toe wil, maar mijn vader in de risico groep valt. Maar omdat ik in golven toch een soort van klachten blijf houden. Ik dacht zelf aan hooikoorts...

Maar de huisarts legde uit dat je het gewoon opnieuw kan krijgen als je niet de hele erge variant hebt gehad (dus 3wk ziek met longonsteking was mild :') ).

Dat klinkt niet positief.... :X
Wel fijn dat je nu getest bent. Sterkte met je Oma.
pi_192630777
quote:

Je zou denken dat je dan wel antistoffen hebt :|W
pi_192630781
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:18 schreef Mammietje het volgende:
Dat klinkt niet positief....
Die huisarts weet dat helemaal niet.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_192630785
@Logician2.0 sterkte met oma :*
vosss is de naam,
  Moderator woensdag 15 april 2020 @ 14:20:25 #14
382129 crew  Donna
pi_192630790
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:13 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Redelijk nutteloze grafiek dus aangezien die data weinig zeggen. De gemelde gevallen van vandaag gaan nog tot een week terug.
Zelfs nog 1 van 29 maart.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:20:30 #15
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192630793
quote:
3s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:16 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Leer kritisch naar jezelf kijken voordat je anderen beticht. Je beschuldiging hierboven zou je in mijn optiek aan jezelf moeten richten. ;)

De getallen die het RIVM dagelijks doorgeeft zijn een afspiegeling van het aantal overleden patiënten verdeeld over een aantal dagen. Daarmee heeft het figuur dat ik eerder poste meer interpretatiewaarde dan de fluctuerende grafieken op de RIVM website. Tenzij je precies weet welk percentage cases er op de 2de, 3de en 4de dag na dato nog worden toegevoegd kan niemand daar een dalende trend uit afleiden.
De pieken die je ziet in jouw grafiek zijn van respectievelijk dinsdag, dinsdag en vandaag. Daar zit registratievertraging in vanwege bezetting in weekenden. En de vertraging is nu nog groter vanwege Goede Vrijdag en Paasmaandag.

Doorgaans zijn erop woensdag, donderdag en vrijdag minder vertraging en is dat een goede aanwijzing voor trend. Tot slot vult RIVM in de dagen daarna inderdaad de grafieken aan naar gelang vertraagde meldingen. En daar zie je gewoon een dalende trend, ik snap niet hoe je dat anders kan interpreteren.
  woensdag 15 april 2020 @ 14:21:35 #16
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_192630803
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:20 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

De pieken die je ziet in jouw grafiek zijn van respectievelijk dinsdag, dinsdag en vandaag. Daar zit registratievertraging in vanwege bezetting in weekenden. En de vertraging is nu nog groter vanwege Goede Vrijdag en Paasmaandag.

Doorgaans zijn erop woensdag, donderdag en vrijdag minder vertraging en is dat een goede aanwijzing voor trend. Tot slot vult RIVM in de dagen daarna inderdaad de grafieken aan naar gelang vertraagde meldingen. En daar zie je gewoon een dalende trend, ik snap niet hoe je dat anders kan interpreteren.
We weten het over ongeveer 5 dagen. :)
  woensdag 15 april 2020 @ 14:21:40 #17
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192630804
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:20 schreef Donna het volgende:

[..]

Zelfs nog 1 van 29 maart.
Eentje van 21 maart zelfs
pi_192630816
Thx O+

En idd ik ben stiekem best geschrokken dat dat als mild werd bestempeld ... en dat ik dat zo weer kan krijgen terwijl ik nog echt niet helemaal hersteld ben ...

Maar je moet dus echt die longziekte hebben gehad denkt hij.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2020 14:23:24 ]
  Moderator woensdag 15 april 2020 @ 14:22:58 #19
382129 crew  Donna
pi_192630825
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:21 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Eentje van 21 maart zelfs
Die had ik niet gespot, sorry!
  woensdag 15 april 2020 @ 14:23:21 #20
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_192630829
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:22 schreef Donna het volgende:

[..]

Die had ik niet gespot, sorry!
Ik keek nog verder terug, had hem anders ook niet gezien :P
pi_192630854
quote:
3s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:16 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Het is toch veel belangrijkerer om naar het aantal opnames te kijken? Het aantal doden kan je toch niets uit afleiden. Sommigen liggen er misschien wel maar een paar dagen en anderen misschien al wel een maand.
pi_192630864
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:22 schreef Logician2.0 het volgende:
En idd ik ben stiekem best geschrokken dat dat als mild werd bestempeld ... en dat ik dat zo weer kan krijgen terwijl ik nog echt niet helemaal hersteld ben ...
Dat weet niemand met zekerheid. Ook jouw huisarts niet!!!!
vosss is de naam,
pi_192630880
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:25 schreef HarrieKeen het volgende:
Het is toch veel belangrijkerer om naar het aantal opnames te kijken?
Aantal opnames ziet er wel positief uit.
vosss is de naam,
pi_192630883
quote:

Mild is tot ziekenhuisopname.
Geen idee wat jouw huisarts weet maar zeggen dat je het opnieuw kan krijgen als je de milde vorm had, is wel heel dom. Men weet dat nl helemaal niet.

Sterkte voor jou en je familie de aankomende tijd!
Go hard or go home
  woensdag 15 april 2020 @ 14:28:48 #25
3542 Gia
User under construction
pi_192630884
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:13 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Komt nog bij dat je beter kunt wachten op de getallen van de oversterfte. Er sterven nu ook mensen aan Corona die niet getest zijn. Die worden nu niet meegeteld.

Ik kijk zelf eigenlijk alleen naar IC-bezetting. Daaruit blijkt veel beter hoe snel we, eventueel, weer uit die lockdown kunnen.

Economie moet weer aangezwengeld worden. Risico-gevallen, waar ik ook bij hoor, moeten zelf vrijwillig meer thuis blijven. En dan zien wat de IC aan kan.

Ik zou het wel fijn vinden als ik getest zou worden op antistoffen. Dan weet je hoe voorzichtig je moet zijn.
pi_192630891
quote:
4s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:26 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat weet niemand met zekerheid. Ook jouw huisarts niet!!!!
Ik herhaal enkel mijn huisarts.. ik hoop van harte dat het niet zo is want het klinkt allemaal nu best eng zoals hij het vertelde en ik heb echt geen huisarts die normaal heel snel bezorgd lijkt..

Ik hoop nu vooral dat het negatief is zodat ik naar mijn oma en vader mag..
  woensdag 15 april 2020 @ 14:30:00 #27
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_192630899
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:25 schreef HarrieKeen het volgende:

[..]

Het is toch veel belangrijkerer om naar het aantal opnames te kijken? Het aantal doden kan je toch niets uit afleiden. Sommigen liggen er misschien wel maar een paar dagen en anderen misschien al wel een maand.
Yep, m’n buurman was opgenomen in het ziekenhuis, spontaan heel benauwd, 4 dagen later overleden.

Van anderen hoor je inderdaad dat ze na weken op de IC in ene overlijden.
pi_192630905
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:29 schreef Logician2.0 het volgende:
Ik hoop nu vooral dat het negatief is zodat ik naar mijn oma en vader mag..
Een negatieve uitslag kan ook vals negatief zijn he.

Maargoed, als je oma bot gezegd toch al op sterven ligt dan maakt het ook niks meer uit mocht jij toch positief zijn.
vosss is de naam,
pi_192630912
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:28 schreef Noek het volgende:

[..]

Mild is tot ziekenhuisopname.
Geen idee wat jouw huisarts weet maar zeggen dat je het opnieuw kan krijgen als je de milde vorm had, is wel heel dom. Men weet dat nl helemaal niet.

Sterkte voor jou en je familie de aankomende tijd!
Dank je, hier idd niet opgenomen wel op het randje gezeten.

De andere huisarts waar de test was zei ook dat je telkens als je weer opnieuw klachten krijgt, je moet binnenblijven tot je 24u klachtvrij bent..

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2020 14:34:20 ]
pi_192630927
quote:
7s.gif Op woensdag 15 april 2020 14:30 schreef vosss het volgende:

[..]

Een negatieve uitslag kan ook vals negatief zijn he.

Maargoed, als je oma bot gezegd toch al op sterven ligt dan maakt het ook niks meer uit mocht jij toch positief zijn.
Het gaat mij vooral om mijn vader die in de risicogroep valt.. anders zou het idd niets uitmaken (op de zorgverlening bij haar thuis/etc na...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')