abonnement Unibet Coolblue
pi_192541708
Ik zit met een onverklaarbaar hoog gasverbruik in mijn nieuwe woning, ik ben benieuwd of iemand weet waar dit aan zou kunnen liggen/wat ik verder zou kunnen onderzoeken.

Situatie: Afgelopen december heb ik de sleutels van ons nieuwe huis (appartement, 94m2) ontvangen. Vanaf december t/m maart 2020 is er verbouwd waarbij het huis niet bewoond is en de verwarming altijd op 16 graden heeft gestaan (feitelijk uit dus, al is wel een keer een week per ongeluk het weekprogramma van de vorige bewoner gestart voor de verwarming). De radiatoren/leidingen zijn tijdens het verbouwen wel ergens in februari/maart vervangen door nieuwe exemplaren en uiteraard is daarbij het e.e.a. getest aan functionaliteit. Sinds april wonen we in het huis en koken elektrisch.

Sinds de sleuteloverdracht in december is er in 4 maanden ongeveer 307m3 aan gas verbruikt in het nieuwe huis, terwijl wij er nog niet woonden en de verwarming heeft uitgestaan. Ter vergelijking, over de afgelopen jaren verbruikten we ongeveer 620m3 gemiddeld per jaar met zijn drieën (inclusief koken op gas). Het oude huis was bovendien een ouder appartement (jaren 30), op een hoek, en overal tochtgaten bij de kozijnen en niet eens zoveel kleiner (72m2). Het nieuwe huis is op eigenlijk alle vlakken beter qua isolatie/tocht enz.

De ketel is een Vaillant thermoCOMPACT CWK NL 245/4-5 (laatste onderhoud 2018 meen ik). Het enige dat eigenlijk opvalt is dat de druk van het verwarmingssysteem niet hoger te krijgen is dan ongeveer 1 a 1.2 bar. De waterdruk is hier erg laag.

Enig idee waardoor dit gasverbruik kan zijn ontstaan en wat ik verder zou kunnen onderzoeken om de oorzaak hiervan te achterhalen?
  donderdag 9 april 2020 @ 20:11:41 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192541835
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:06 schreef bokkesprong het volgende:
[..] de verwarming altijd op 16 graden heeft gestaan (feitelijk uit dus, al is wel een keer een week per ongeluk het weekprogramma van de vorige bewoner gestart voor de verwarming). De radiatoren/leidingen zijn tijdens het verbouwen wel ergens in februari/maart vervangen door nieuwe exemplaren en uiteraard is daarbij het e.e.a. getest aan functionaliteit.
En de bouwvakkers hebben vervolgens de hele tijd de deur open gehad om naar binnen en buiten te lopen?
Ook voor 16 graden moet de cv ook gewoon werken en als er toch op de achtergrond een weekprogramma heeft gedraaid heb je best kans dat je het warmer hebt gestookt dan je denkt.
quote:
Enig idee waardoor dit gasverbruik kan zijn ontstaan en wat ik verder zou kunnen onderzoeken om de oorzaak hiervan te achterhalen?
Ik denk dat het door de winter komt.
So we just called him Fred
pi_192542412
Toch vrij normaal hoor, vocht weg stoken leeg huis ed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192542602
Wow, dan leef je wel heel (ontzettend) zuinig dus met zijn 3en. Wat voor een persoon ben je dat je mensen laat werken in 16 graden?

Ze hebben gewoon normaal nagedacht en de radiator een beetje verhoogd. Of dat hebben ze niet, verklaart alsnog gewoon het gebruik in veel situaties.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2020 20:47:43 ]
pi_192542697
Helft van het gas in de koudste maanden van het jaar? Is toch normaal?

Ik zit hier op 450 kuub voor dec-maart en 750 een heel jaar.

[ Bericht 33% gewijzigd door Fer op 09-04-2020 20:56:26 ]
.
pi_192542777
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:44 schreef phoenyx het volgende:
Wow, dan leef je wel heel (ontzettend) zuinig dus met zijn 3en. Wat voor een persoon ben je dat je mensen laat werken in 16 graden?

Ze hebben gewoon normaal nagedacht en de radiator een beetje verhoogd. Of dat hebben ze niet, verklaart alsnog gewoon het gebruik in veel situaties.
16 graden is een prima temperatuur om te werken als je fysieke arbeid moet verrichten.

OT Het eerdere antwoord dat tijdens de verbouwing de deuren veel open hebben gestaan lijkt mij erg waarschijnlijk. Ga het gasverbruik wekelijks en in de koude periode dagelijks bijhouden. Dan krijg je snel en goed inzicht in het verbruik.
pi_192542820
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:52 schreef rutger05 het volgende:

[..]

16 graden is een prima temperatuur om te werken als je fysieke arbeid moet verrichten.

OT Het eerdere antwoord dat tijdens de verbouwing de deuren veel open hebben gestaan lijkt mij erg waarschijnlijk. Ga het gasverbruik wekelijks en in de koude periode dagelijks bijhouden. Dan krijg je snel en goed inzicht in het verbruik.
Hoe kom je daar nou weer bij?

https://www.dekorenbeurs.nl/laminaat-leggen

Bij zoiets als dit is het al minimaal 18 graden wat geadviseerd wordt.
pi_192542868
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:53 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij?

https://www.dekorenbeurs.nl/laminaat-leggen

Bij zoiets als dit is het al minimaal 18 graden wat geadviseerd wordt.
Dat heeft te maken met het materiaal laminaat en niet met de bouwvakkers.
pi_192542944
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:55 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met het materiaal laminaat en niet met de bouwvakkers.
Het gaat om de verbouwing van een huis. Je laat ze daar nooit met 16 graden werken, ook al geloof jij dat blijkbaar wel.
pi_192543088
Nou ja ik geloof best dat TS dat wel heeft gedaan maar het is niet normaal om dat te doen.
pi_192543774
Haha, natuurlijk heb ik ze niet verplicht in 16 graden laten werken ;) maar had het ff bij de aannemer gechecked, en ze hebben zelf eigenlijk nooit de verwarming aan gehad verder. Bovendien is er gemiddeld iets van 2x per week gewerkt, dus niet 5 dagen per week met deuren open. En onze buitendeur zit aan een gesloten portiek, niet direct aan de straat. Sowieso is de CV ook nog eens een tijd helemaal buiten bedrijf geweest en van de stroom (ongeveer 3 weken) ivm het onverwachts vervangen van leidingen e.d.

Ik blijf het dan dus gek vinden dat er "zoveel" gas verbuikt is terwijl er niemand echt in heeft geleefd (dus nauwelijks gestookt, niet gekookt, niet gedouched etc). Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet helemaal rekening gehouden had met dat dit natuurlijk de maanden zijn geweest waarin normaliter het hoogste gasverbruik plaatsvindt, dus dat het gemiddeld aan het eind van het jaar misschien alsnog ongeveer rond ons reguliere verbruik of daaromheen uit zal komen onder de streep.
pi_192544449
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:57 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Het gaat om de verbouwing van een huis. Je laat ze daar nooit met 16 graden werken, ook al geloof jij dat blijkbaar wel.
Nou als ik ga verbouwen in huis hoef ik het niet warmer dan 16 graden hoor, een beetje bouwvakker heeft met die temperatuur alsnog zweet in de bilnaad staan.
Laat die handjes wapperen!
pi_192544569
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:57 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Het gaat om de verbouwing van een huis. Je laat ze daar nooit met 16 graden werken, ook al geloof jij dat blijkbaar wel.
Hmmm ik heb toch ook wel bij verbouwingen meegewerkt en in de winter maar mooi geen verwarming aan.
Over het algemeen mag je blij zijn als het 16 graden is binnen. Bovendien staan er toch constant deuren en ramen open en loopt iedereen in en uit :D
Do what you love, love what you do!
pi_192545380
Je hebt ontzettend weinig gas verbruikt. Je TT is niet correct.
pi_192546412
Je kan je cv op druk zetten met een handafperspomp als je waterdruk te laag is om hem fatsoenlijk bij te vullen.

Hoe staat je tapwatervoorziening, kan wel een sluipverbruiker zijn, soms wel 10% van je verbruik. In mijn oude huis had ik die standaard uit, in mijn nieuwe huis ben ik dat aan het onderzoeken, maar ik vermoed dat ie bij mij wel 0.4m3 per dag verbruikt, ongeacht of ik warm water gebruik. Puur om hem op temperatuur te houden (of beter gezegd wat cv-water op temperatuur te houden, die vervolgens het water meteen kan opwarmen).

En met koppelen, ontkoppelen, aanzetten, uitzetten, vullen, nieuwe leidingen, et cetera, kan er best telkens wat lucht in je systeem komen, dat is natuurlijk niet best voor je rendement.
  vrijdag 10 april 2020 @ 00:15:15 #16
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_192546794
Meten is weten. Start een spreadsheet op en ga dagelijks of per week meten. Dan krijg je inzicht, dat is iets wat je nu niet heb :)
pi_192547657
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 20:44 schreef phoenyx het volgende:
Wow, dan leef je wel heel (ontzettend) zuinig dus met zijn 3en. Wat voor een persoon ben je dat je mensen laat werken in 16 graden?

Ze hebben gewoon normaal nagedacht en de radiator een beetje verhoogd. Of dat hebben ze niet, verklaart alsnog gewoon het gebruik in veel situaties.
Een heel fijn persoon, ik zweet me altijd een ongeluk als ik bij mensen moet werken die het lekker een graad of 20-21 hebben in huis.
pi_192586532
quote:
2s.gif [b]Op
Hoe staat je tapwatervoorziening, kan wel een sluipverbruiker zijn, soms wel 10% van je verbruik. In mijn oude huis had ik die standaard uit, in mijn nieuwe huis ben ik dat aan het onderzoeken, maar ik vermoed dat ie bij mij wel 0.4m3 per dag verbruikt, ongeacht of ik warm water gebruik. Puur om hem op temperatuur te houden (of beter gezegd wat cv-water op temperatuur te houden, die vervolgens het water meteen kan opwarmen).
Er stond inderdaad een warmwater voorziening aan, maar volgens mij wel in stand-by modus en niet "actief". Beetje vage handleiding omdat hij voor meerdere types geschreven is. Ik heb het helemaal uitgezet nu.

Ook even de radiator-warmte niveau ingesteld, volgens de handleiding moet deze op max staan (75 graden) als er een losse (woonkamer) thermostaat wordt gebruikt, omdat de thermostaat dan zelf zou moeten bepalen wat nodig is enz. Kan daar alleen niks over terugvinden in de handleiding van de thermostaat (een oude Honeywell Chronotherm III), dus hoop dat ik daar goed aan doe :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')