abonnement Unibet Coolblue
pi_192501529
Hey allen,

Ik voer onderzoek naar het gebruik van herbruikbare drinkbekers. Zouden jullie deze enquête voor mijn masterproef willen invullen? Ik heb tegen dit weekend 300 antwoorden nodig, dus het zou mij enorm helpen. Het duurt slechts enkele minuten. Alvast bedankt! Let op! Eerst wordt gevraagd om "akkoord" aan te duiden, nadien ‘niet akkoord’. Anders is het antwoord niet geldig.

Alvast super hard bedankt!

https://febugent.eu.qualt(...)_tUfqiHpbNJdawjGhnYQ
  woensdag 8 april 2020 @ 21:15:04 #2
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_192521225
Ingevuld
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_192523927
Ik mis de "Terug" knop.
Ingevuld!
Oblahim
  donderdag 9 april 2020 @ 00:05:40 #4
104963 ETA
European Travel Author
pi_192524364
Ingevuld, maar ik wilde even wat ophelderen, want het onderzoek gaat mijn inziens uit van verkeerde uitgangspunten. Problematiek rondom plastic bekers is best complex waar ik dagelijks mee bezig ben vanuit werk.

Een paar opmerkingen:

• PLA beker kan je niet recyclen. Deze zullen in de praktijk ook niet worden gecomposteerd, deze zullen alleen meer bijdragen aan de vervuiling. Ook de kartonnen bekers die je tegenkomt bij koffie automaten worden in de praktijk zelden gerecycled. Deze categorie aanduiden als recyclebaar/composteer klopt niet.

• Verder zijn plastic bekers allemaal in principe te recyclen. Je laatste categorie bekers als weggooi bekers aanduiden klopt niet, al zullen ze in de praktijk wel vaak in de verbrandingsoven belanden.

• Verder is rangschikken op milieuimpact zinloos op basis van het type materiaal. Het type materiaal is namelijk ondergeschikt. Het gaat erom hoe de bekers worden verwerkt, en dat hangt vaak af van de lokale situatie. Zo kan een beker in Antwerpen een lagere milieuimpact hebben dan dezelfde beker in Amsterdam. Het kan zelfs per evenement verschillen in dezelfde stad. Een praktisch vereenvoudigde voorbeeld, PP is lichter dan PET, dus als de bekers niet worden gerecycled, dan is PP beter omdat je minder materiaal gebruikt. Echter PET kan hoogwaardiger worden gerecycled, dus als de beker wel netjes wordt gerecycled, dan is PET weer beter.

• En de aanduiding wegwerpbeker van plastic, niet recycleerbaar. Technisch gezien zijn alle plastic bekers (in de huidige markt grotendeels van PP en recent ook veel PET) recyclebaar, echter belanden ze vaak op de vuilnishoop omdat ze niet goed worden ingezameld. Dus nogmaals, het gaat om de verwerking, niet zozeer het materiaal.

• Verder de stelling of het gezonder is uit een herbruikbare beker te drinken, dit wordt gevraagd zonder het materiaal aan te geven. Alleen al tussen de verschillende plastics heb je verschil. Drink je liever uit een melamine beker of uit een PP beker? Dan zou de oorsprong van het product nog meespelen. En bij een kind zou ik het drinken uit een herbruikbare PC beker zo mogelijk vermijden.

Dit is geen kritiek want ik snap hoe complex het is en hoeveel tegenstrijdige informatie te vinden is. Ik adviseer je alleen goed vooronderzoek te doen voordat je een enquête gaat houden, dan krijg je betere resultaten. Als je inhoudelijk vragen hebt, stel ze gerust.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')