abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 april 2020 @ 14:49:54 #1
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_192495976
Goedemiddag,

Paar dagen terug ben ik verhuisd van een appartement naar een huis met een tuintje. Dat betekent dat mijn twee katten naar buiten zouden kunnen en dat vinden ze zelf ook, maar ik vind het wat eng. Het gaat om twee nogal fancy uitziende beesten (kruising Maine Coon en een odd eyed Turkse angora), met name de x Maine Coon is een avontuurlijk beest en de tuin is niet goed af te schermen. De hele zomer met alles dicht zie ik ook niet echt zitten.

Nu dacht ik aan een GPS tracker. Dat helpt natuurlijk niet wanneer iemand hem af doet, maar icm een live tracker met locatiegeschiedenis geeft het in elk geval info tot op dat moment. Ze zijn 8 en ~3,5 kilo, met name voor de kleinste maakt gewicht wel veel uit. Ik zit liever niet aan een abonnement vast, maar als het moet dan moet het. Wie heeft ervaring met zulke dingen en kan me vertellen wat het beste is?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_192498569
Geen idee welke goed is. Maar het lijkt me leuk om te zien hoe ver je kat gaat. (de bbc heeft ooit verschillende katten gevolgd en die gingen verder als je verwachtte, en ook huizen van ander katten binnen _O- ) Ik wacht op een update
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_192498773
Bestaat niet. Tenzij je dagelijks wilt opladen. Veel gedoe.
pi_192510202
Houd de katten de eerste dagen gewoon even binnen, om ze te laten aarden, het huis verkennen en het nieuwe huisje ook als hun nieuwe huisje zien en ruiken. En maak dan eens voorzichtig de deur open en ga samen met de katten naar buiten de boel even verkennen. Het hangt ook veel van de karakter van de kat af.

Wanneer je dit rustig aan aanpakt en je dappere katten hebt die nieuwsgierig zijn en niet snel schrikken of angstig zijn. Dan komt dit best snel goed. Ze zullen de eerste tijd niet erg ver van huis gaan. Jou aanwezigheid zal hun aanvankelijk zeker op het gemak stellen, hier moet je wel een paar uurtjes voor vrijmaken... Na een paar keer en paar dagen gooi je gewoon de deur open en laat je ze hun eigen plan maar trekken.

Verder afhankelijk van de omgeving waar je woont zul je risico's moeten afwegen.

Een smart kattenluikje die alleen opent voor de geprogrammeerde chip is ook wel aan te raden. Hiermee houd je andere buurtkatten buiten.

Ik ben zelf ook al 3 x verhuisd met buitenkatten.. Op deze manier nooit problemen ervaren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 08-04-2020 10:16:34 ]
  zondag 12 april 2020 @ 22:47:12 #5
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_192588633
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 10:10 schreef Watuntrik het volgende:
Houd de katten de eerste dagen gewoon even binnen, (...) Op deze manier nooit problemen ervaren.
Dat weet ik allemaal wel, maar er zijn zat verhalen van katten die zich dood laten rijden of zomaar verdwijnen, ook katten die hun hele leven al buiten komen. De mijne zijn dat niet gewend en zijn ook duidelijk geen htk'tjes. Het is een hele rustige en katvriendelijke buurt, maar ik laat ze echt niet zomaar los zonder dat ze op zijn minst te traceren zijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_192592100
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 22:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat weet ik allemaal wel, maar er zijn zat verhalen van katten die zich dood laten rijden of zomaar verdwijnen, ook katten die hun hele leven al buiten komen. De mijne zijn dat niet gewend en zijn ook duidelijk geen htk'tjes. Het is een hele rustige en katvriendelijke buurt, maar ik laat ze echt niet zomaar los zonder dat ze op zijn minst te traceren zijn.
Tja, datzelfde geldt voor mensen/ kinderen... Geen idee of je kinderen hebt, maar dan zal er een dag komen dat ze toch onbegeleid op eigen houtje de straat op gaan. Die kun je tegenwoordig den wel wat makkelijker traceren, maar het zal de risico's en gevarnen niet geheel wegnemen.

Is me wel al vaker opgevallen dat veel mensen zich meer zorgen maken over hun katten dan hun kinderen wanneer het alleen naar buiten gaan betreft.

Afijn, er is momenteel geen praktische traceer mogelijkheid voor huisdieren. Het zal dan altijd een halsband worden die redelijk vast moet zitten met daarop een gps tracker. Ze bestaan en zijn ook al gebruikt voor dit doel. En het is niet bepaald goedkoop... Daarnaast voor permanent gebruik (althans voor elke keer dat ze buiten zijn) brengt een vast zittende halsband bij een kat ook risico's en gevaren met zich mee. Katten stropen door dichtbegroeide struiken en klimmen in bomen etc. Kunnen zich verstrikken en zich zelf verhangen met zo'n halsband. Dan vind je je kat mogelijk terug vast hangend aan een struiken of prikkeldraad.

Wil je een veilige halsband die dit risico voorkomt gaat weer ten koste van de GPS tracker, ze raken het kwijt. En dan kun je die gaan zoeken ipv de kat.

Wat jou te doen staat is niet alleen je katten maar ook jezelf te conditioneren en daarmee het vertrouwen te winnen dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. En dit kun je alleen maar samen doen en rustig opbouwen. Daar moet je dan tijd voor uittrekken en samen naar buiten gaan, eerst in de tuin spelen. Later ga je samen wandelen en de buurt verkennen.

Ik heb mijn hele leven al katten gehad en allemaal waren ze dol op samen wandelen. En overal is wel een mouwtje aan te passen met een beetje meedenken over de situatie. Bv. Ik woon in een omgeving waar veel honden loslopen. Wanneer ik dan eens zin heb om met de kat te gaan wandelen. Dan doe ik dit na 23:00 uur. Omdat dan de meeste honden wel uitgelaten zijn en naast hun baasje op de bank liggen. En met katten wandelen is een tijdrovend klusje, wanneer ze dan eens een struiken in glippen om te snuffelen, zul je moeten wachten tot ze daar klaar mee zijn. Het is maar zelden dat ze meteen op commando naar je toe komen. Katten commandeer je niet die moet je vragen. :P Katten hebben geen baas, die hebben een butler....
pi_192595341
Wij hebben een petalways mini voor de beagle. Die heeft ie overdag altijd om, hij gaat nogal eens uit wandelen als ie de mogelijkheid heeft :+

We hadden ook naar de tractive gekeken, maar goed dat is een vrij fors apparaat op een relatief klein dier.
  woensdag 6 mei 2020 @ 23:38:00 #8
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_192985706
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:46 schreef valentijn101 het volgende:
Geen idee welke goed is. Maar het lijkt me leuk om te zien hoe ver je kat gaat. (de bbc heeft ooit verschillende katten gevolgd en die gingen verder als je verwachtte, en ook huizen van ander katten binnen _O- ) Ik wacht op een update
Ja ik heb die BBC docu ook bekeken, maar dat was wel een klein dorpje met veel weiden en akkers.
Daar gaan katten veel verder van huis, dan wanneer je in een nieuwbouwwijk woont waar het stikt van de katten.
Ik heb 4 katers (en nog eentje die niet van mij is, maar hier wel vaker is dan thuis)... maar 4 katten blijven binnen een straal van 50 meter vanaf mijn woning, meestal komen ze de tuin amper uit.... en maar eentje (het alfa mannetje) die heel soms een dag wegblijft.
Dat komt omdat in mijn straat er gemiddeld 2 katten per woning zijn, dus wat de katten als territorium zien waar ze veilig zijn... is vele malen kleiner dan wanneer je in een plattelands dorpje woont.
  woensdag 6 mei 2020 @ 23:41:36 #9
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_192985742
@ fluitbekzeenaald2.0

Laat nog eens weten wat je gedaan hebt en of je een goede GPS tracker gevonden hebt.

En succes met jouw katten! :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')