abonnement Unibet Coolblue
pi_193100075
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:12 schreef Intint het volgende:
Jezus
[..]

Wat heeft die link daar mee te maken?

Variatie in je dieet is een kwestie van bepaalde essentiele voedingsstoffen binnen krjgen. Dit kun je ook op een vegan dieet. Niet echt een heel sterk argument maak je dus...
Deze meneer meent dat het virus per ongeluk ontsnapt is. Dus wat wil je doen tegen menselijke fouten.
pi_193100526
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:16 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Deze meneer meent dat het virus per ongeluk ontsnapt is. Dus wat wil je doen tegen menselijke fouten.
Die meneer is wel een minderheid.

Tip: kijk even naar de link die ik heb gepost. Laatste half uur. Komt dat lab in Wuhan ook aan bod. Met de boodschap dat het zeer onwaarschijnlijk is, en dat als het toch wel zo is dat het om een menselijke fout gaat, het nog steeds gaat om een virus dat ook in wildlife voorkomt*. Want daar doet het labo onderzoek naar. (*En waar we steeds meer mee in aanraking komen, ook door bush meat en de handel in exotische dieren wereldwijd).
pi_193101067
quote:
13s.gif Op woensdag 13 mei 2020 10:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

1. wat je zegt is totale onzin
2. je link is totaal ongerelateerd aan het topic
3. hln.be :')____!
Ach check youtube. Virussen blijf je houden. Ontsnappen van onder een ijsplaat of uit een lab.

Je wordt niet onoverwinnelijk met een streng dieet.
pi_193101102
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 11:44 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Die meneer is wel een minderheid.

Tip: kijk even naar de link die ik heb gepost. Laatste half uur. Komt dat lab in Wuhan ook aan bod. Met de boodschap dat het zeer onwaarschijnlijk is, en dat als het toch wel zo is dat het om een menselijke fout gaat, het nog steeds gaat om een virus dat ook in wildlife voorkomt*. Want daar doet het labo onderzoek naar. (*En waar we steeds meer mee in aanraking komen, ook door bush meat en de handel in exotische dieren wereldwijd).
MH17, Fukushima, Tsjernobyl. De geschiedenis staat bol van menselijke fouten die pas later zijn toegegeven.

Probleem is dat we maximaal veel rotzooi door het eten gooien, vlees of niet.

Niet dat ik denk dat als dat beter zou gaan je virussen kan voorkomen, wel andere problemen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jed1Gam op 13-05-2020 12:31:51 ]
pi_193101176
quote:
1s.gif Op woensdag 13 mei 2020 12:25 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

MH17, Fukushima, Tsjernobyl. De geschiedenis staat bol van menselijke fouten die pas later zijn toegegeven.

Probleem is dat we maximaal veel rotzooi door het eten gooien, vlees of niet.
Het gaat er niet om dat het waarschijnlijk geen fout is geweest - maar zelfs als dit wel zo is, coronavirussen en andere virussen in wildlife - en dus ook buiten het lab - al voorkomen.

Verspreiding kun je inderdaad niet volledig voorkomen, maar de kans op besmetting van (veel) personen kun je wel verkleinen. O.a door niet zo diep het regenwoud in te trekken (voor boskap/landbouw/jacht) en het intensieve contact met dieren te verminderen. Dit laatste op verschillende wijzen (stoppen met de wereldwijde handel in exotische dieren, de intensieve veeteelt eens minderen, klimaatverandering proberen te beperken (want dit leidt tot verspreiding van vectoren zoals muggen die virussen weer over brengen), en te zorgen dat minder ecologische gebieden verstoord raken, want dat schijnt soorten die gericht zijn op snelle fok/groei en mogelijk minder op immuniteit enorm in het voordeel te brengen, en die vormen dan snel grotere populaties dan de soorten die ze verdrijven. Etc.

Even heel vereenvoudigd in een notendop.
pi_193101468
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 12:32 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat het waarschijnlijk geen fout is geweest - maar zelfs als dit wel zo is, coronavirussen en andere virussen in wildlife - en dus ook buiten het lab - al voorkomen.

Verspreiding kun je inderdaad niet volledig voorkomen, maar de kans op besmetting van (veel) personen kun je wel verkleinen. O.a door niet zo diep het regenwoud in te trekken (voor boskap/landbouw/jacht) en het intensieve contact met dieren te verminderen. Dit laatste op verschillende wijzen (stoppen met de wereldwijde handel in exotische dieren, de intensieve veeteelt eens minderen, klimaatverandering proberen te beperken (want dit leidt tot verspreiding van vectoren zoals muggen die virussen weer over brengen), en te zorgen dat minder ecologische gebieden verstoord raken, want dat schijnt soorten die gericht zijn op snelle fok/groei en mogelijk minder op immuniteit enorm in het voordeel te brengen, en die vormen dan snel grotere populaties dan de soorten die ze verdrijven. Etc.

Even heel vereenvoudigd in een notendop.
Probleem is dat we teveel mensen geconcentreerd op 1 plaats hebben. De balans is zoek.

Iemand kan goed leven met af en toe een stuk vlees en vis, of door iets meer moeite te doen met een vegetarisch dieet.

Maar als je als vegetariër niet sport is het ook niet een heilig gegeven dat je dan gezond bezig bent.

Veganisten daarentegen zitten aan het uiterste van het spectrum. De vegans die ik ken zijn hele obsessieve iele persoontjes die voor bijna alles wat ze eten een vervangend iets moeten zoeken.

Dat is mijns inziens een onnatuurlijk proces, je gaat tegen een biologisch gegeven in. Het is enkel dat onze moderne maatschappij de middelen biedt om toch staande te blijven.

Of het virussen tegenhoudt, er zijn enorm veel virussen die ergens liggen te wachten. En daar komt nog bij dat de moderne mens niets liever doet dan rotzooien met biologie.

De impact van het virus corona heeft alles te maken met de westerse levensstijl, obsessief teveel - of te weinig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jed1Gam op 13-05-2020 13:05:37 ]
pi_193101611
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 12:59 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Probleem is dat we teveel mensen geconcentreerd op 1 plaats hebben. De balans is zoek.

Iemand kan goed leven met af en toe een stuk vlees en vis, of door iets meer moeite te doen met een vegetarisch dieet.

Maar als je als vegetariër niet sport is het ook niet een heilig gegeven dat je dan gezond bezig bent.

Veganisten daarentegen zitten aan het uiterste van het spectrum. De vegans die ik ken zijn hele obsessieve iele persoontjes die voor bijna alles wat ze eten een vervangend iets moeten zoeken.

Dat is mijns inziens een onnatuurlijk proces, je gaat tegen een biologisch gegeven in. Het is enkel dat onze moderne maatschappij de middelen biedt om toch overeind te blijven.

Of het virussen tegenhoudt, er zijn enorm veel virussen die ergens liggen te wachten. En daar komt nog bij dat de moderne mens niets liever doet dan rotzooien met biologie.
Mijn punt (en dat van die prof) gaat er helemaal niet om dat je als vega(n) een betere weerstand zou hebben of whatsoever - het gaat erom dat je als mensheid het contact met dieren vermindert.
Het gaat er om dat je regenwouden veel meer met rust kunt laten en dus in minder nauw contact met wildlife komt, en minder onrust van de ecologie veroorzaakt.

(als je geen zin hebt om de lezing te kijken, lees dan het interview: https://www.mo.be/intervi(...)YC1rwaEt9VNegjTc4dKo )

En natuurlijk, dat we met zoveel mensen op elkaar leven en zoveel reizen helpt ook zeker niet.

(Daarbij: ik weet niet wat voor veganisten jij kent, maar ik durf te stellen dat ik niet ielig en wel gezond ben. :D Ik slik B12 en vitamine D bij omdat bijna iedereen - ook vleeseters - dat zou moeten doen, maar voor de rest kun je werkelijk alles gewoon uit plantjes halen. Er zijn meer dan 500 soorten groenten, fruit, noten.... mijn hemel, er is zoveel keuze! Je moet er alleen soms even handig in worden. Het is heel geen streng dieet, het is gewoon een ander eetpatroon. Niet meer of minder; anders.

Betekent het dat ik een super-immuunsysteem heb dat tegen corona is opgewassen? Niet meer of minder dan een willekeurige 'omnivoor' per se nee. Dat zal ik nooit beweren. (Hoewel veel welvaartsziekten eerder te maken hebben met teveel consumeren van vlees en zuivel, dan met het nuttigen van peulvruchten ;) ) Of je dat virus krijgt en overleeft hangt van zoveel factoren af...
  woensdag 13 mei 2020 @ 14:26:56 #183
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_193102723
Kort antwoord; ja, misschien niet specifiek Covid, maar ook tig andere zoonose ziektebeelden.
Gezonder voor klimaat, gezonder voor jezelf, beter voor anderen, geef je om mensen (dus ook arme immigranten, slachthuismedewerkers die stress, PTSD , alcoholverslaafd zijn enz enz enz) dan ben je geeneens vegetarier, dan zeg je gewoon, fuck deze shit ik ben vanaf nu vegan.

Vegan is btw echt geen extreem links iets, maar een prima moreel standpunt waar je op kunt leven. Paul Cliteur, geestelijk vader van het FvD is een van Nederlands beste filosofen over veganisme (hij pleit voor universele rechten van dieren) en naar mijn weten is bv ene Dion Grauss ook vegetarier. Niet om er iets mee te duiden, maar ik weet dat je al heeeeel snel voor extreem linkse rat wordt uitgemaakt als je het woord veganisme ook maar in de mond neemt (en ik ben centrist).

Voor gezondheid. Ik ben al lange tijd bloeddonor, heb letterlijk nul tekorten en vele voedingsdeskundigen pleiten tegenwoordig ook voor meer plantaardig in je dieet. Je kunt prima zonder. Laat ik het zo zeggen, als een topsporter zonder dierlijke producten kan, kan een zolderkamernerd van fok dit ook. Als ik , iemand die totaal geen ruggengraat heeft, dit nog kan, dan kan de gemiddelde mens dit ook

Mensen begrijpen ook niet wat het woord "omnivoor" betekent. Dat je omnivoor bent, betekent niet dat je beiden nodig hebt, enkel dat je op beiden kunt overleven (waarbij het eten van vlees en in de mate waarin wij het doen weer een heel andere can of worms opentrekt).

De vraag is, je loopt door de supermarkt en je hebt de keuze, kies ik vegan boter of normale boter. Why choose to be cruel? Het staat letterlijk 2mm verderop, je mist er niks aan, dieren bedanken je en de economie bedankt je ook. Ik vind de discussie nog altijd interessant, maar ben de standaard leken claims wel ontgroeit moet ik zeggen;

"Wij staan bovenaan de foodchain"
" We hebben het nodig om te overleven"
" but protein bro"
" planten voelen ook pijn"

enz enz. Als dit je strohalmen zijn, raad ik gewoon aan om terug naar de tekentafel te gaan, maar beter nog.. probeer het gewoon eens. Ik heb het met behulp van een dieetist gedaan. Ik sport, ik ben gezond, ik ben bloeddonor (waar ook carnisten voor worden afgewezen overigens), ik heb laatste keer dat ik bloedtest gedaan heb (2 maanden terug) nul tekorten en eet letterlijk nul dierlijke producten. Dan kun je zeggen: " Ja dat het voor jou werkt, betekent niet dat het voor iedereen werkt". Prima , maar dat zou dan ook moeten gelden voor omnivore diet of zelfs een carnist diet. Toch eten we iets wat bewezen ongezond is, zoals een bigmac :)

Ik heb overigens het boek Dieren Eten als gift (ebook) voor 10 mensen die besluiten het serieus te lezen (via kobo ereader oid) en ook heel serieus overwegen er ook iets mee te doen. HIt me up voor dit.

Als je me vraagt, waarom ben je vegan dan zeg ik in de eerste plaats: omdat dieren naar mijn mening niet moreel waardeloos zijn, zo waardeloos dat het de behandeling rechtvaardigt die we ze nu geven. Daarnaast omdat ik geef om mijn gezondheid, anderen hun gezondheid ik geef om het klimaat en deze Aarde, ik geef om andere mensen en ik wil zoonose ziektebeelden beperken.

Als dit een extreem of irrationeel standpunt is en ik een linkse rat ben enkel hierdoor, so be it :')

[ Bericht 11% gewijzigd door Michielos op 13-05-2020 14:33:51 ]
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
  woensdag 13 mei 2020 @ 14:37:17 #184
489693 Markesh
Antispecisist
pi_193102885
De mensheid vreet zichzelf letterlijk het graf in. ALLE griepvirussen ontstonden en muteerden door het gekloot met dieren. Covid-19 is ook al aan het muteren... na deze doc snap je waarom. Must see.


pi_193102997
quote:
1s.gif Op maandag 11 mei 2020 08:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

heb je wel eens gezien hoe walgelijk boeren met sperzieboontjes omgaan? met enorme trekkers rukken ze ze van hun plantjes en flikkeren ze ze in grote bakken. 1000den bij elkaar in een m3.

De eerste boontjes in zo'n bak worden compleet verdrukt en kunnen geen kant meer op. Als je bedoeld ben om in een potje te eindigen ga je daarna zo het kokende water in. Niks geen verdoving of zo.

Erwtjes gewoon in een grote pan met worteltjes. Walgelijk om te zien..

En dan blikgroente. Na deze marteling kan je niet eens naar buiten kijken.
:')
Go hard or go home
  woensdag 13 mei 2020 @ 15:01:46 #186
489693 Markesh
Antispecisist
pi_193103227
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 14:26 schreef Michielos het volgende:
Kort antwoord; ja, misschien niet specifiek Covid, maar ook tig andere zoonose ziektebeelden.
Gezonder voor klimaat, gezonder voor jezelf, beter voor anderen, geef je om mensen (dus ook arme immigranten, slachthuismedewerkers die stress, PTSD , alcoholverslaafd zijn enz enz enz) dan ben je geeneens vegetarier, dan zeg je gewoon, fuck deze shit ik ben vanaf nu vegan.

Vegan is btw echt geen extreem links iets, maar een prima moreel standpunt waar je op kunt leven. Paul Cliteur, geestelijk vader van het FvD is een van Nederlands beste filosofen over veganisme (hij pleit voor universele rechten van dieren) en naar mijn weten is bv ene Dion Grauss ook vegetarier. Niet om er iets mee te duiden, maar ik weet dat je al heeeeel snel voor extreem linkse rat wordt uitgemaakt als je het woord veganisme ook maar in de mond neemt (en ik ben centrist).

Voor gezondheid. Ik ben al lange tijd bloeddonor, heb letterlijk nul tekorten en vele voedingsdeskundigen pleiten tegenwoordig ook voor meer plantaardig in je dieet. Je kunt prima zonder. Laat ik het zo zeggen, als een topsporter zonder dierlijke producten kan, kan een zolderkamernerd van fok dit ook. Als ik , iemand die totaal geen ruggengraat heeft, dit nog kan, dan kan de gemiddelde mens dit ook

Mensen begrijpen ook niet wat het woord "omnivoor" betekent. Dat je omnivoor bent, betekent niet dat je beiden nodig hebt, enkel dat je op beiden kunt overleven (waarbij het eten van vlees en in de mate waarin wij het doen weer een heel andere can of worms opentrekt).

De vraag is, je loopt door de supermarkt en je hebt de keuze, kies ik vegan boter of normale boter. Why choose to be cruel? Het staat letterlijk 2mm verderop, je mist er niks aan, dieren bedanken je en de economie bedankt je ook. Ik vind de discussie nog altijd interessant, maar ben de standaard leken claims wel ontgroeit moet ik zeggen;

"Wij staan bovenaan de foodchain"
" We hebben het nodig om te overleven"
" but protein bro"
" planten voelen ook pijn"

enz enz. Als dit je strohalmen zijn, raad ik gewoon aan om terug naar de tekentafel te gaan, maar beter nog.. probeer het gewoon eens. Ik heb het met behulp van een dieetist gedaan. Ik sport, ik ben gezond, ik ben bloeddonor (waar ook carnisten voor worden afgewezen overigens), ik heb laatste keer dat ik bloedtest gedaan heb (2 maanden terug) nul tekorten en eet letterlijk nul dierlijke producten. Dan kun je zeggen: " Ja dat het voor jou werkt, betekent niet dat het voor iedereen werkt". Prima , maar dat zou dan ook moeten gelden voor omnivore diet of zelfs een carnist diet. Toch eten we iets wat bewezen ongezond is, zoals een bigmac :)

Ik heb overigens het boek Dieren Eten als gift (ebook) voor 10 mensen die besluiten het serieus te lezen (via kobo ereader oid) en ook heel serieus overwegen er ook iets mee te doen. HIt me up voor dit.

Als je me vraagt, waarom ben je vegan dan zeg ik in de eerste plaats: omdat dieren naar mijn mening niet moreel waardeloos zijn, zo waardeloos dat het de behandeling rechtvaardigt die we ze nu geven. Daarnaast omdat ik geef om mijn gezondheid, anderen hun gezondheid ik geef om het klimaat en deze Aarde, ik geef om andere mensen en ik wil zoonose ziektebeelden beperken.

Als dit een extreem of irrationeel standpunt is en ik een linkse rat ben enkel hierdoor, so be it :')
Een linkse rat? Mensen zouden zich dood moeten schamen om af te geven op veganisten.

Mensen die wat goeds doen voor honden en katten worden de hemel in geprezen.
Mensen die wat goeds doen voor andere dieren worden geschoffeerd en bespuugd.
Waarom?
Omdat ze met hun eigen geweten in aanraking komen.


Mensen hebben hele rare opvattingen en vooroordelen over veganisten.
Ze zijn altijd links, wat dus totaal niet waar is.
De veganisten waar ik mee om ga zijn absoluut niet links.
Ikzelf ben niet links en niet rechts, van beiden iets, neig iets meer naar rechts.

Dat veganisten iel en mager zijn is ook een fabel. Mijn vriendinnen zijn supermooie meiden met perfect BMI en lange haren, make up( uiteraard wel dierproefvrij en zonder toevoegingen van dierlijke producten)

Mij geloven ze nooit als ik zeg veganist te zijn.
Hoe kan dat dan vragen ze, je ziet er zo goed uit! Duhh, waarom zal ik er minder goed uitzien?
Ik heb zelfs een paar wedstrijden gewonnen (Miss bikini) dus je kan hieruit wel concluderen dat ik geen iel lichaam heb

Mijn gezondheid is er heel wat op vooruit gegaan sinds ik niet alleen geen vlees meer eet maar helemaal plantaardig.
Ik had altijd obstipatie wat nu helemaal weg is en mijn te hoge bloeddruk was een paar maanden na ik plantaardig ben gaan eten perfect tot nu toe.

Ik kan het alleen maar aanraden en het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet eerder die stap heb gezet
  woensdag 13 mei 2020 @ 15:09:36 #187
214682 Michielos
Rustige jongen
pi_193103311
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2020 15:01 schreef Markesh het volgende:

[..]

Een linkse rat? Mensen zouden zich dood moeten schamen om af te geven op veganisten.

Mensen die wat goeds doen voor honden en katten worden de hemel in geprezen.
Mensen die wat goeds doen voor andere dieren worden geschoffeerd en bespuugd.
Waarom?
Omdat ze met hun eigen geweten in aanraking komen.

Mensen hebben hele rare opvattingen en vooroordelen over veganisten.
Ze zijn altijd links, wat dus totaal niet waar is.
De veganisten waar ik mee om ga zijn absoluut niet links.
Ikzelf ben niet links en niet rechts, van beiden iets, neig iets meer naar rechts.

Dat veganisten iel en mager zijn is ook een fabel. Mijn vriendinnen zijn supermooie meiden met perfect BMI en lange haren, make up( uiteraard wel dierproefvrij en zonder toevoegingen van dierlijke producten)

Mij geloven ze nooit als ik zeg veganist te zijn.
Hoe kan dat dan vragen ze, je ziet er zo goed uit! Duhh, waarom zal ik er minder goed uitzien?
Ik heb zelfs een paar wedstrijden gewonnen (Miss bikini) dus je kan hieruit wel concluderen dat ik geen iel lichaam heb

Mijn gezondheid is er heel wat op vooruit gegaan sinds ik niet alleen geen vlees meer eet maar helemaal plantaardig.
Ik had altijd obstipatie wat nu helemaal weg is en mijn te hoge bloeddruk was een paar maanden na ik plantaardig ben gaan eten perfect tot nu toe.

Ik kan het alleen maar aanraden en het enige waar ik spijt van heb is dat ik niet eerder die stap heb gezet
ben ik dus enkel met je eens. Ik kan geen enkel tegenargument meer vinden om het niet te doen. Heb zelfs mijn filosofie scriptie over dierenethiek geschreven :) Heb alle argumenten nu wel gehoord. Ik voel me ook gezonder (al was dat niet heel lastig, ik leefde echt ongezond als ultieme BBQ freak), sport en beweeg veel meer , kom helemaal niks te kort (bloeddonor) en enige supplement wat ik gebruik is een b12 spray a 5 euro kruidvat :') Op het moment dat dieren zo moreel waardeloos zijn dat smaak je enige argument is, is het tijd om je moraal kompas een beetje bij te stellen imo :')

Om mijn politieke visie beetje aan te geven -> in NL is het VVD/D66 + PVDD (enkel vanwege dieren ethiek overigens). In USA was ik 100% Yang gang en/of Buttigieg. Ik zie geen SP of Bernie erbij staan iig :D

[ Bericht 5% gewijzigd door Michielos op 13-05-2020 15:18:25 ]
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_193103383
_O_
pi_193103641
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:05 schreef Nicksanders het volgende:
Als homo's niet zouden bestaan was er dan nooit geen aids geweest ?
als die apen niet waren opgegeten dan was er geen aids geweest, dus wederom de schuld van vleeseters...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193116877
Wetenschappers hebben ontdekt:

https://www.vegetariers.n(...)-van-het-coronavirus

quote:
En dan te bedenken, als we de wetenschap volgen, dat dit gestart werd door contact van dieren met mensen waarschijnlijk op drukke markten ofwel door het eten van waarschijnlijk vleermuizen en/of knaagdieren.
De hoge dichtheid (vee)dieren en mensen, zoals op de levende dieren-markten die we ook kort geleden nog in het westen hadden, vergroot de kans dat een virus van dieren naar mensen kunnen overspringen.

Hoe verder?
Er is voor ons geen betere manier te bedenken dat, post-Covid19, de verbinding met elkaar en met de Aarde weer opnieuw gevonden wordt middels voedsel.
https://www.oneworld.nl/l(...)orzaak-te-bespreken/

quote:
Update van de redactie – 1 mei 2020

Er is een verband gevonden tussen fijnstof en corona: 20 procent méér fijnstof in de lucht, leidt tot wel een verdubbeling van het aantal coronabesmettingen. Dit blijkt uit onderzoek van de Wereldbank en de Vrije Universiteit van Amsterdam. Fijnstof neemt toe bij intensieve veeteelt, omdat daar veel stikstof en ammoniak bij vrijkomt.

In de gebieden in Nederland met significant meer coronadiagnoses, Oost-Brabant en Noord-Limburg, is veel veeteelt. De aanvankelijke aanname, dat de Brabantse verspreiding van corona door de carnavalsviering kwam, verklaart de scheve verdeling tussen de Brabantse steden niet. Wat dat wel kan verklaren: in het oosten van de provincie is veel meer intensieve veeteelt, en is het fijnstofgehalte in de lucht hoger.

Tot nu toe gaat het alleen om statistische verbanden, en is daarmee nog geen causaal verband bewezen. Minister Schouten (Landbouw) heeft het RIVM gevraagd verder te onderzoeken hoe de veehouderij en bijbehorende luchtvervuiling zich precies verhouden tot de verspreiding van corona.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op 17 maart 2020 op OneWorld.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 14 mei 2020 @ 11:40:42 #191
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_193119698
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Zou Corona zijn ontstaan als iedereen vegetariër was geweest?
Ik krijg steeds meer sympathie voor vegetariërs.
Ik ben flexitariër en ik heb de afgelopen weken niet de neiging gehad om meer vlees te eten. Uiteindelijk is het virus ontstaan op een vleesmarkt ergens in de wereld.
Ik heb ook nog nooit gehoord van blad- en stronkzeer bij bloemkool, geen uienpest, broccoli-griep of bieten-virus. En ook geen gekke wortel-ziekte.
Met die gedachte speel ik al vanaf het begin van de crisis. Overigens ook of vegetariërs dan ook wellicht minder vatbaar zijn voor corona.
With love :*
  donderdag 14 mei 2020 @ 13:52:34 #192
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_193122387
quote:
6s.gif Op woensdag 13 mei 2020 15:32 schreef Nielsch het volgende:

[..]

als die apen niet waren opgegeten dan was er geen aids geweest, dus wederom de schuld van vleeseters...
Het opeten van apen levert eigenlijk helemaal geen problemen op. Het probleem ontstaat bij de jacht of het slachten van het dier waar er bloedcontact kan optreden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_193124371
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:12 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Klopt, bij ziektes die op mensen overgaan, gaan er maar enkele duizenden dood. Bij mislukte oogsten, en dan vooral als niemand meer vlees zou eten, gaan er miljoenen dood. Idd absoluut niet te vergelijken.
Als de sojateelt mislukt kunnen we jouw koeien ook niet meer voeren. Veehouderij is eveneens afhankelijk van landbouw en heeft dus dezelfde risico's, plús een grotere kans op zoönose.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_193124456
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 22:43 schreef Knipoogje het volgende:
Inmiddels nemen steeds meer media het verhaal over dat er toch wel goede aanwijzingen zijn dat het virus toch per ongeluk uit het nabijgelegen lab is ontsnapt en niet van de markt afkomstig is.
Vegetarier of niet boeit dus in dat geval niet meer.
Jazeker wel, want Mazelen, Cholera, Influenza, Pest, etc zijn ook allemaal zoönose zieken ;)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_193124494
quote:
1s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:27 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Als de sojateelt mislukt kunnen we jouw koeien ook niet meer voeren. Veehouderij is eveneens afhankelijk van landbouw en heeft dus dezelfde risico's, plús een grotere kans op zoönose.
Koeien eten zelfs veeel, veeel meer gewassen dan wij als mensen ooit op zouden kunnen.
Het is een heel inefficiënt systeem. (Het is niet voor niets dat Blauwe Vinvissen kril eten; direct bij de bron...)
pi_193124519
Ook wel heel bijzonder hoe extreem fanatiek #teamvlees hier aanwezig is. Rustig maar zeg :') het lijkt er inderdaad op dat vlees eten slecht is voor je bloeddruk.

Mijn god, iemand anders eet geen vlees. De wereld vergaat. Stel je aan.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_193124573
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:35 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Koeien eten zelfs veeel, veeel meer gewassen dan wij als mensen ooit op zouden kunnen.
Het is een heel inefficiënt systeem. (Het is niet voor niets dat Blauwe Vinvissen kril eten; direct bij de bron...)
Ja dat klopt :) Voor goeien geldt een inefficieslag van factor 6.

Voer een koe voor 600 calorieen aan soja en je krijgt voor 100 calorieen aan vlees.

Overigens bij carnvioren is het nog erger. Voer een tijger 600 calorieen aan koe, en krijg 100 calogieen tijger. Had je ook 3600 calorieen aan soja kunnen overhouden. Daarom eten we die dingen nauwelijks.


Ik ken dan ook steeds meer mensen die met het oog op het klimaat geen of minder vlees eten. Dat is wat mij betreft een hele verstandige keuze.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_193124659
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:38 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ja dat klopt :) Voor goeien geldt een inefficieslag van factor 6.

Voer een koe voor 600 calorieen aan soja en je krijgt voor 100 calorieen aan vlees.

Overigens bij carnvioren is het nog erger overigens. Voer een tijger 600 calorieen aan koe, en krijg 100 calogieen tijger. Had je ook 3600 calorieen aan soja kunnen overhouden. Daarom eten we die dingen nauwelijks.

Ik ken dan ook steeds meer mensen die met het oog op het klimaat geen of minder vlees eten. Dat is wat mij betreft een hele verstandige keuze.
Ik ken genoeg van mijn docenten (veeartsen, biologen) die enorm hard aan het minderen zijn vanwege de schade aan het milieu (en soms ook dierenwelzijn). :Y
pi_193124695
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Zou Corona zijn ontstaan als iedereen vegetariër was geweest?
Wat een vraag. Natuurlijk. Het komt van vleermuizen. Die zijn vegetarisch, nietwaar? En Corona wordt via speeksel en urine verspreid, iets wat vleermuizen ook hebben.

En dan kun je zeggen: ok, dus niet in contact komen met vleermuizen.

Maar andere dieren komen in contact met het speeksel en de urine, bijvoorbeeld muizen. En muizen verspreiden het dan ook weer via de urine. En zo komt het dan toch ook weer bij de mens uit, hoewel niemand muizen eet.

Hoe met deze vraag 4 pagina's discussie gevuld konden worden, daar kan ik met mijn pet niet bij. :P
pi_193124728
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 15:44 schreef RetepV het volgende:

[..]

Wat een vraag. Natuurlijk. Het komt van vleermuizen. Die zijn vegetarisch, nietwaar? En Corona wordt via speeksel en urine verspreid, iets wat vleermuizen ook hebben.

En dan kun je zeggen: ok, dus niet in contact komen met vleermuizen.

Maar andere dieren komen in contact met het speeksel en de urine, bijvoorbeeld muizen. En muizen verspreiden het dan ook weer via de urine. En zo komt het dan toch ook weer bij de mens uit, hoewel niemand muizen eet.

Hoe met deze vraag 4 pagina's discussie gevuld konden worden, daar kan ik met mijn pet niet bij. :P
Misschien moet ook jij even die on line lezing van Prof. Heirs (gespecialiseerd in 'animal borne infectious diseases') even kijken, zie een paar posts van mij terug. Dan snap je het misschien wat beter, waarom ons consumptiepatroon wel degelijk bijdraagt aan het risico ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')