abonnement Unibet Coolblue
pi_192460760
Nu het weer een beetje lekker weer begin te worden ben ik weer wat op het balkon bezig en wil voor dit jaar weer proberen wat kruidenplantjes te laten groeien. Ik heb hier helaas nogal een wisselend succes mee gehad de afgelopen jaren - ik heb er dan ook totaal geen verstand van.

Wat is nou de beste manier om dit te gaan doen? Ik heb grote potten staan met potgrond nu, hier zitten er nog in van vorig jaar. Die ga ik er zo uit trekken. En dan? Starten het beste vanaf zaadjes? Of vanaf plantjes uit de supermarkt/tuincentrum? Dit laatste heb ik vorige jaren gedaan, maar niet altijd met even groot succes.

En dan verder op gebied van onderhoud? Enkel gewoon potgrond en de plantjes er in en water geven of kan ik nog iets doen om ze te "boosten" in hun groei en beter onderhoud?

Hoop dat iemand deze beginner wat kan helpen zodat ik dit jaar hopelijk een wat groter succes heb. ;)

Wil gaan groeien als het kan: dragon, peterselie, munt, citroen verbena, basilicum, bieslook en wellicht thijm ook al heb ik gezien dat die als je die niet regelmatig bij knipt toch flinke dikke takken gaat krijgen en zo heel vaak gebruik ik dat niet.

Heb hier overigens vanaf in de ochtend zon tot een uur of 15. Mocht dat nog nuttig zijn voor eventuele tips (echte beginner hier)
pi_192461115
Ik weet het niet, maar ga het volgen omdat ik het wil weten. Lijkt mij namelijk ook leuk om te doen. Hoop dus op reacties 🤩.

Overigens: ik heb eens munt gehad en dat is net onkruid, zo snel groeit dat. Hoef je weinig voor te doen.
pi_192461513
Het makkelijkst is om te beginnen met plantjes uit de winkel maar die moet je wel meteen groter verpotten (je kan ze dan ook opdelen) anders zijn ze snel dood. Als je vanaf zaadjes begint kun je beter beginnen met kiempotjes inde vensterbank binnen (met zaaigrond, anders kunnen de kiemwortels verschroeien) en dan uitzetten als ze opgekomen zijn.

Het scheelt sowieso wel wat voor grond je nodig hebt, munt groeit bijna overal wel en woekert inderdaad als de neten, maar thijm heeft arme grond nodig en veel zon en warmte. Op mijn balkon op het zuidwesten lukt mij dat niet, jou misschien wel. Bieslook, koriander en dille gaat prima met gewone standaard potgrond. Basilicum is buiten wat lastiger maar binnen lukt dat wel ok al hou ik ze nooit heel lang in leven.

Andere aanrader om mee te beginnen is trouwens rucola. Groeit heel snel (je kan binnen paar weken "oogsten") en bijna overal.
pi_192461609
Hm thijm ging hier prima bij mij destijds, alleen de rest zoals basilicum was een ander verhaal inderdaad. Rucola eigenlijk nog niet aan gedacht, maar dan wel in een aparte pot als ik dat zo lees.
pi_192465934
Op de eerste plaats zoek uit welke planten meerjarig en dan ook winterhard zijn. Bv. Tijm en Rozemarijn zijn meerjarig en redelijk winterhard, maar in een pot kunnen ze alsnog kapot vriezen en dan is extra vorst bescherming wel aan de orde. Basilicum bv. is ook meerjarig mediterrane plant en absoluut niet winterhard.

Dan zijn er tal van kruiden eenjarige planten, dus die groeien 1 seizoen, zaaien zich uit, sterven en het seizoen daarna groeit de uitzaaiing weer terug, mits er uitzaaiing is (Koriander). :)

Wanneer je weet wat en hoe kom je al een heel eind... ^O^ Google is your friend... *O*

(Eenjarig - Meerjarig - Winterhard)

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 05-04-2020 19:14:25 ]
pi_192549241
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 12:46 schreef anndb het volgende:

Wil gaan groeien als het kan: dragon, peterselie, munt, citroen verbena, basilicum, bieslook en wellicht thijm ook al heb ik gezien dat die als je die niet regelmatig bij knipt toch flinke dikke takken gaat krijgen en zo heel vaak gebruik ik dat niet.

Heb hier overigens vanaf in de ochtend zon tot een uur of 15. Mocht dat nog nuttig zijn voor eventuele tips (echte beginner hier)
Mijn ervaring: op het balkon doet tijm, rozemarijn, bieslook, oregano het prima. Dit waren bestaande planten.
Tomatenplanten en basilicum gingen bij mij binnen toch beter. Die had ik gekweekt vanuit zaadjes.
Wat bij mij mislukte op het balkon: munt, die had het echt niet naar zijn zin, zowel binnen als buiten niet, er kwam ook op een gegeven moment luis op.

Succes!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 10 april 2020 @ 10:30:23 #7
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_192549392
Even bij een tuincentrum of de Hema een kweekkas halen die je in de vensterbank kan zetten. Krijg je echt een goed klimaat in met deze temperaturen
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_192956084
TS, je kunt ook op YouTube kijken. Daar vind je instructiefilmpjes over de meest uiteenlopende zaken.
Linkje voor jou:

https://www.youtube.com/results?search_query=zelf+kruiden+kweken
pi_192984546
Ben je al begonnen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')