hmmm die heeft buiten weer twee vierkante meter ruimte nodig. En daar liggen juist zonnepanelen.quote:
Deels wel, tot ca 55 graden. Dat doet hij in het standaard legionella programma ook. Met de eerder genoemde weerstand zit ik rond die temperatuur.quote:Op vrijdag 3 april 2020 12:05 schreef Fer het volgende:
Kan de legionella cyclus ook uitgevoerd worden door de warmtepomp als de aanvoerlucht warm genoeg is?
Een groter boilervat er aan hangen?quote:Op vrijdag 3 april 2020 10:17 schreef Speekselklier het volgende:
Wie heeft er nog meer slimme ideeen om de boiler zo veel mogelijk energie te laten verbruiken als de zon schijnt???
Kan je de temperatuursensor van het vat niet foppen zodat hij denkt dat hij 's nachts op temperatuur is en overdag denkt dat hij is afgekoeld?quote:Op vrijdag 3 april 2020 10:17 schreef Speekselklier het volgende:
Zonnepanelen, saldering, thuisaccu's...
De MaxiCool 200LD is een prima warmtepomp boiler maar met bovenstaande houd hij geen rekening.
Elk uur controleert hij de temperatuur van het watervat en als het onder de ingestelde temperatuur is dan warmt hij het op. Dag en nacht, zon of niet.
Eens in de week om 23u start hij een legionella-programma. Een uur lang staat hij te pruttelen op 2000Watt. Om 23u de tijd dat de zonnepanelen per definitie uit staan en je toekomstige thuisaccu berekend is op andere taken dan een legionelle programma.
Vrijwel niks is in te stellen. Ja, ik kan jokken met de interne klok en zo het legionella-programma naar een beter moment verplaatsen.
Na met succes mijn warmtepomp CV aan de domoticz te hebben geknutseld is het nu tijd om de boiler eens onder handen te nemen.
1) Het is me al gelukt om het legionella programma af te breken. (een week later probeert hij het dan opnieuw, maar weer om 23u).
2) Ik ben bezig om het legionella-programma zelf aan te sturen. (extra thermostaat en element zelf aanzetten)
3) En ik ben in staat om de gemeten temperatuur 5 graden te verlagen. (extra weerstand in serie, hiermee kan ik de boiler dus meer opwarmen dan ingesteld)
Doel 1 en 2 lijkt me duidelijk.
Ik ga het programma op mijn eigen tijd starten en kijk ook of de zon schijnt (opwek zit al in domoticz). Zo niet, dan probreer ik het een dag later nog opnieuw.
Met punt 3 heb ik in elk geval 1 doel, als de zon nog schijnt de boiler extra opwarmen zodat hij daarna een poos warm genoeg is als er geen zon meer is.
Uiteraard komt er ook een fatsoenlijke vakantiestand op.
Wie heeft er nog meer slimme ideeen om de boiler zo veel mogelijk energie te laten verbruiken als de zon schijnt???
Dan krijg je wel heel inefficiėnte runs en veel start-stops voor de compressor.quote:Op vrijdag 3 april 2020 16:46 schreef Fer het volgende:
Overdag de compressor activeren zodra je water afneemt?
dat doe ik eigenlijk met punt3 hij word dan extra opgewarmt voor de nacht. Ik douche om 6:15 smorgens dus 'uit' is geen optie. Wel minimaal opwarmen omdat hij nog warm is van de dag er voor.quote:Op vrijdag 3 april 2020 16:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kan je de temperatuursensor van het vat niet foppen zodat hij denkt dat hij 's nachts op temperatuur is en overdag denkt dat hij is afgekoeld?
Dat is wat ik met optie drie wil bereiken inderdaad. Ik dacht aan 5 graden maar daar kan ik mee spelen.quote:Op vrijdag 3 april 2020 16:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je om 12:30 een relais kan laten schakelen dat een weerstand parallel (of in serie, afhankelijk van wat er nodig is) zet met de sensor waardoor hij denkt dat het vat 10 graden is afgekoeld, dan zal hij aan het werk gaan lijkt me.
En dan de rest van de dag laten denken dat het vat op temperatuur is.
ik krijg dan te veel stops inderdaad maar ik kan de compressor niet daadwerkelijk activeren.quote:Op vrijdag 3 april 2020 16:46 schreef Fer het volgende:
Overdag de compressor activeren zodra je water afneemt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |