abonnement Unibet Coolblue
pi_192423992
Ik heb een oude Macbook Pro met een trage hhd. Deze wil ik klonen naar een ssd. Dat blijkt helaas niet zomaar te gaan.

Inmiddels heb ik begrepen dat deze geïnitialiseerd moet worden. Maar het begint al bij een reeks keuzes. Moet ik de optie 'journaled' kiezen, of een van de andere in de rij?

En is een op de Mac geïnitaliseerde ssd later eventueel nog te gebruiken in een Windows-laptop?
pi_192425258
Welke opties heb je? Journaled lijkt me sowieso een goede.
Powered by Janetje®
  vrijdag 3 april 2020 @ 11:38:24 #3
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_192427929
Journaled (Niet encrypted, niet case sensitive) of APFS afhangende van welk OS je op je huidige MacBook hebt draaien. Daarna kun je je opstartschijf klonen met Carbon Copy Cloner maar het is verstandiger om een clean install te doen.

Als je 'm daarna ooit weer in een pc wil doen kun je 'm gewoon terug formatteren naar exfat, ntfs of whatever of MacDrive gebruiken om de mac schijf onder windows te kunnen lezen.
Ik ga naar huis.
pi_192428046
Ik heb er Catalina op draaien.

De schijf ergens later in mijn leven nog in een Windows-computer kunnen stoppen is belangrijk, aangezien het een Macbook van medio 2012 is, die qua ondersteuning vermoedelijk nog maar een paar jaar te gaan heeft. Het volgende besturingssysteem zal er al niet meer op kunnen.

Het zal verder een kloon worden, want voor een clean install ontbreekt de kennis.
pi_192428089
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2020 11:38 schreef nietzman het volgende:
Journaled (Niet encrypted, niet case sensitive) of APFS afhangende van welk OS je op je huidige MacBook hebt draaien. Daarna kun je je opstartschijf klonen met Carbon Copy Cloner maar het is verstandiger om een clean install te doen.

Als je 'm daarna ooit weer in een pc wil doen kun je 'm gewoon terug formatteren naar exfat, ntfs of whatever of MacDrive gebruiken om de mac schijf onder windows te kunnen lezen.
En waarom precies niet hoofdlettergevoelig? :')
  vrijdag 3 april 2020 @ 14:18:15 #6
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_192430567
Omdat case sensitivity met nogal wat software voor gezeik kan zorgen. Veel Adobe software vertikt het geïnstalleerd te worden op een Journaled case sensitive file system. Maargoed, aangezien TS Catalina draait zal z'n file system al APFS zijn.
Ik ga naar huis.
pi_192451645
Inmiddels heb ik de HDD (met SuperDuper) gekopiëerd naar SSD. Er is APFS gebruikt.

Nu blijkt, in schijfbeheer, dat er in het Mac OS data-gedeelte van de HDD (in z'n totaliteit 700 gb) zo'n 30 gb meer staat dan op de SSD (die 1 tb groot is). Het zou min of meer gelijk moeten zijn, zoals bij een vergelijkbaar klusje op een Windows-laptop het geval was.

Wat is hier fout gegaan?
pi_192460300
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2020 14:18 schreef nietzman het volgende:
Omdat case sensitivity met nogal wat software voor gezeik kan zorgen. Veel Adobe software vertikt het geïnstalleerd te worden op een Journaled case sensitive file system. Maargoed, aangezien TS Catalina draait zal z'n file system al APFS zijn.
Ahja, dat is inderdaad waar. Al moet ik wel zeggen dat macOS uiteindelijk wel gewoon UNIX-achtig is en daarom doe ik altijd beklemtonen het FS hoofdlettergevoelig te maken.

Zelf heb ik veel verschillende programma's gedraaid onder macOS, maar ben nooit echt tegen problemen aangelopen.
pi_192461905
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 april 2020 11:38 schreef nietzman het volgende:
Daarna kun je je opstartschijf klonen met Carbon Copy Cloner maar het is verstandiger om een clean install te doen.
CCC levert in mijn ervaring precies hetzelfde resultaat op in een fractie van de tijd, het systeem wordt bij macOS namelijk niet aangepast op je hardware tijdens de installatie, het is geen Windows. Het is immers gemaakt om een exacte bootable backup te maken van je hele systeem, dus ook geschikt om het te klonen als primaire opstartbare systeemschijf.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')