abonnement Unibet Coolblue
pi_192416988
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje m.b.t. toeslagen en eventuele extra kosten voor een extra ingeschreven persoon op mijn adres.

De situatie is als volgt. Mijn broer wil graag bij mij, mijn vriend en dochter tijdelijk intrekken en ingeschreven staan. Nu hebben we hier niet zo'n probleem mee, maar meer dat we zelf eventueel niet overzien wat het met zich meebrengt.

Dingen die ik tot nu toe heb uitgezocht:

Toeslagen
Het lijkt mij dat er een toeslagpartner voor nodig is om gekort te worden in de hoogte en rechtmatigheid van een toeslag. Als er iemand extra ingeschreven staat moet dit niet een probleem zijn?

Gemeentelijke heffingen
Vanaf 2 personen betaal je een vast bedrag per huishouden. Zou dus geen probleem moeten zijn.

Ergens ben ik bang dat we nog tegen andere (financiele) dingen aan gaan lopen behalve een stijging in g/w/l bijvoorbeeld. We hebben net ons huis gekocht en ik heb ook geen idee of hier voorwaarden aan vastkleven.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en wellicht tips heeft.
pi_192417035
Lijkt me wel dat iemand dan meetelt in de toeslagennorm toch? Diegene hoort dan toch ook bij jullie huishouden als hij op hetzelfde adres staat ingeschreven?
  donderdag 2 april 2020 @ 20:16:28 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_192417380
Wat voor toeslagen hebben jullie?
Zijn er mensen in jullie gezin die een uitkering hebben?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_192417507
quote:
https://www.belastingdien(...)/mijn-toeslagpartner

U kunt maar 1 toeslagpartner hebben
Woont u met meer mensen in een huis? De eerst mogelijke situatie uit het overzicht hierboven is dan van toepassing. Hebt u bijvoorbeeld met de 1 een kind (situatie 2) en met de ander een koopwoning (situatie 5)? Dan is degene met wie u een kind hebt, uw toeslagpartner.
quote:
https://www.belastingdien(...)rtoeslag/medebewoner

Een medebewoner is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een medebewoner telt alleen voor de huurtoeslag mee, en niet voor andere toeslagen.
Broerlief is geen toeslagpartner (want OP en echtgenoot zijn al elkaars toeslagpartners), maar wel medebewoner. Maar dat maakt alleen uit voor de huurtoeslag, en OP geeft aan net een huis gekocht te hebben.

Het lijkt er dus op dat het voor enige toeslagen niet uit maakt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_192417610
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:16 schreef Harvest89 het volgende:
Wat voor toeslagen hebben jullie?
Zijn er mensen in jullie gezin die een uitkering hebben?
Wij hebben Kindgebonden budget en Kinderopvangtoeslag.
pi_192417687
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 19:59 schreef Mar_an het volgende:
Lijkt me wel dat iemand dan meetelt in de toeslagennorm toch? Diegene hoort dan toch ook bij jullie huishouden als hij op hetzelfde adres staat ingeschreven?
Je kan maar 1 toeslagpartner hebben. Al zou die broer wel medebewoner zijn, wat uitmaakt voor enige huurtoeslag.
"Pools are perfect for holding water"
pi_192417736
Je broer komt bij je wonen, dus volgens mij is hij wel je toeslagpartner.

https://www.belastingdien(...)/mijn-toeslagpartner
pi_192417749
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:30 schreef Twintig het volgende:
Je broer komt bij je wonen, dus volgens mij is hij wel je toeslagpartner.

https://www.belastingdien(...)/mijn-toeslagpartner
Lees je eigen link eens. Meteen onder dat lijstje.

OP, zijn jij en je vriend toeslagpartners om één van de volgende redenen??

- U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
- U hebt samen een kind.
- U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
- U bent partner voor een pensioenregeling.
- U hebt samen een koopwoning.

Dan zal je broer geen toeslagpartner worden.

[ Bericht 10% gewijzigd door probeer op 02-04-2020 21:05:26 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_192417824
Heeft ie misschien schulden? :@ Wat wellicht de reden is dat hij bij jullie komt wonen... Ook wel iets om rekening mee te houden.
pi_192417875
quote:
14s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:30 schreef probeer het volgende:

[..]

Lees je eigen link eens. Meteen onder dat lijstje.
Yep Precies je hebt gelijk! Je kan maar 1 toeslagpartner hebben. :s)
pi_192417909
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:33 schreef Piles het volgende:
Heeft ie misschien schulden? :@ Wat wellicht de reden is dat hij bij jullie komt wonen... Ook wel iets om rekening mee te houden.
Goed punt. Deurwaarders en zulks. Als een gerechtelijke deurwaarder uiteindelijk de boel leeg komt halen zullen de andere bewoners moeten bewijzen wat hun eigendom is (en dus niet van de schuldenaar).
"Pools are perfect for holding water"
pi_192418359
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:28 schreef probeer het volgende:

[..]

Je kan maar 1 toeslagpartner hebben. Al zou die broer wel medebewoner zijn, wat uitmaakt voor enige huurtoeslag.
Oh okee.

Wat voor gevolgen heeft het wel?
pi_192418470
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 20:55 schreef Mar_an het volgende:

[..]

Oh okee.

Wat voor gevolgen heeft het wel?
Legio gevolgen. Is vaak toch nogal een ding, een 3e volwassene er bij in je huis.

Maar wat betreft de belastingdienst tellen medebewoners alleen mee voor de huurtoeslag.

https://www.belastingdien(...)emand_bij_mij_wonen/

Verder, qua mogelijke financiële gevolgen .. Uitkeringen (bijstand, ww, wao) zijn genoemd. Ik weet niet hoe dat precies zit dus dat zal OP even na moeten gaan. Mogelijke schulden en daaruit voortvloeiende beslaglegging. Gemeentelijke belastingen. GWL, tv, internet. Afspraken over het huishoudbudget en ieders bijdrage daarin. Inkomensberekeningen bij enige terugbetaling van een studieschuld, ook waard om even uit te zoeken.

[ Bericht 7% gewijzigd door probeer op 02-04-2020 21:08:47 ]
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator donderdag 2 april 2020 @ 21:45:57 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192419369
Ik lees een koophuis. al meerdere mensen op het adres (medebewoners) ihkv gemeentelijke belastingen. Huurtoeslag is niet aan de orde...

kijk dus goed uit of je broertje inderdaad geen deurwaarders verwacht langs te krijgen. Plus straks staan er gekke mensen aan je deur wegens problemen die je broertje misschien heeft?? Dat zijn basisdingen waarvan je zeker wil zijn. En in hoeverre vreet hij je koelkast leeg, hoe is het met zijn issues? Geweldadig? Goede afspraken maken over in hoeverre hij meedraait in je huishouden.

NIet alleen WGR maar ook R&P zaken moet je ff goed doornemen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192419916
Maak er een post adres van bij de gemeente plaats van een woonadres.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  Moderator donderdag 2 april 2020 @ 22:14:43 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_192420003
En waar gaat broerlief dan wonen? Op straat met een postadres?
Het gaat over 'intrekken' en niet 'frauderen'.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_192420381
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 22:11 schreef Bzzzzt het volgende:
Maak er een post adres van bij de gemeente plaats van een woonadres.
Dat gaat niet zomaar, daar zijn strenge voorwaarden voor. Waar woont je broer feitelijk? Schrijf je hem wel in en woont hij er niet, dan ben je medeplichtig aan fraude en daar staan o.a. bestuurlijke boetes op.
pi_192470777
Hoe tijdelijk is tijdelijk?
Het lijkt mij vooral goed om daar hele goede afspraken over te maken; ook over de voorwaarden en/of bij gewijzigde omstandigheden.

Het maakt nogal verschil of je een jongere broer in huis neemt (die nu nog bij jullie ouders in huis woont) omdat jouw woonplaats bijv. dichter bij de opleiding is die je broer volgt, of dat je een broer hebt die in een uitzichtloze (financiële, drank, drugs) toestand terecht is gekomen en geen kant meer op kan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')