abonnement Unibet Coolblue
pi_192369460
Ik wil ik de gemeenschappelijke gang een noodtrap maken voor de onderburen, zodat ze bij brand of ander gevaar naar buiten kunnen op deze manier. Het zolderraam is al aanwezig en zo'n 70 cm bij 50cm.

Ik heb meerder (vlizo)trappen gezien alsmede noodladders, maar kom niet helemaal uit wat de beste oplossing is.

Zie hierbij de situatie in foto's:

https://drive.google.com/(...)E2dxbu1Xlmi6Rvrzs3Jg

De afstand van de rand van het zolderraam helemaal naar beneden tot de treden is zo'n 3,6m. De afstand schuin van de rand van het zolderraam naar de treden is 3,3m

Alle tips zijn welkom *O*
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192369873
Geen idee of er alternatieve vluchtroutes zijn voor ze. Bij nood en zeker bij brand zou ik liever niet omhoog willen vluchten maar juist naar beneden.

Ik zou geen andere oplossing zien dan een verticale ladder waarvan je de onderste helft kan schuiven of omhoog klappen. Maar dan moet je dus in paniek in je onderbroek een verticale ladder op waarbij je mogelijk bovenaan ook nog een luik moet openmaken boven je hoofd.
pi_192370419
De vraag is dus hoe je van boven aan de trap bij het dakraam aan de andere kant van het trapgat komt?

Ik zie wat opties:

Je laat een ladder schuin naar beneden vallen zodat je van jouw verdieping naar het raam kan komen.

Die ladder zal dan wel de weg langs de trap (deels) blokkeren.
Als je er van af valt dan val je diep.

Je maakt een ladder van het raam tot aan jouw verdieping en dan een loopbrug.

Die loopbrug zal dan wel de weg langs de trap (deels) blokkeren.
Als je er van af valt dan val je diep.

Je maakt een ladder van het raam tot onder aan de trap.

Als je er van af valt dan val je diep.
Van jouw verdieping moet je eerst naar beneden.

Daar komt nog bij dat deze vluchtweg niet in de meest gunstige omstandigheden gebruikt zal worden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192370923
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:00 schreef draadstalig het volgende:
Ik wil ik de gemeenschappelijke gang een noodtrap maken voor de onderburen
Dus niet voor jezelf? Waarom wil jij dat maken voor je onderburen? Heb je een bestaande vluchtroute geblokkeerd?
pi_192386099
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 12:58 schreef jeroen25 het volgende:
De vraag is dus hoe je van boven aan de trap bij het dakraam aan de andere kant van het trapgat komt?

Ik zie wat opties:

Je laat een ladder schuin naar beneden vallen zodat je van jouw verdieping naar het raam kan komen.
[ afbeelding ]
Die ladder zal dan wel de weg langs de trap (deels) blokkeren.
Als je er van af valt dan val je diep.

Je maakt een ladder van het raam tot aan jouw verdieping en dan een loopbrug.
[ afbeelding ]
Die loopbrug zal dan wel de weg langs de trap (deels) blokkeren.
Als je er van af valt dan val je diep.

Je maakt een ladder van het raam tot onder aan de trap.
[ afbeelding ]
Als je er van af valt dan val je diep.
Van jouw verdieping moet je eerst naar beneden.

Daar komt nog bij dat deze vluchtweg niet in de meest gunstige omstandigheden gebruikt zal worden.
Thnx voor je heldere mail. Ik neig naar die 1e omdat het de meest logische oplossing is en volgens mij het beste past in het trappenhuis.

Ik weet alleen niet goed welk type trap ik hiervoor het beste kan aanschaffen..
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192386902
Dan kom je uit op een ladder van 5 meter.
( (3,62+3,32)0,5 )

Een probleem is dat die ladder dan relatief vlak (~45 graden) zal staan en dus wat zal doorbuigen als iemand (of iemanden) er op staat.


2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192411393
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 10:40 schreef jeroen25 het volgende:
Dan kom je uit op een ladder van 5 meter.
( (3,62+3,32)0,5 )

Een probleem is dat die ladder dan relatief vlak (~45 graden) zal staan en dus wat zal doorbuigen als iemand (of iemanden) er op staat.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nee de afstand van die plek naar de bovenste tree is 3,3m ongeveer.

En wat voor type trap zou hierbij passen die inklapbaar is? Dat vind ik lastig om te bepalen..
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192411880
Maar dit kan toch helemaal geen vluchtroute zijn? Je blokkeert de trap naar beneden!
pi_192411889
De maten zijn dus zo?

Hoe hoog is jouw etage van vloer tot plafond?
Dan weten we hoe steil die trap gaat worden.

Ik vraag me af of je voor iets inklapbaars wil gaan.
Hoe minder steil die trap is hoe meer hij zal buigen als er gewicht op staat.
Scharnieren en vergrendelingen zullen dan sterk genoeg moeten zijn.

Hij zal het gewicht van meerdere personen moeten kunnen dragen.

Een vlizotrap bijvoorbeeld is best steil.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 15:02 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Maar dit kan toch helemaal geen vluchtroute zijn? Je blokkeert de trap naar beneden!
Dat is wel het grootste bezwaar.
Je moet dan of die ladder steeds omhoog en omlaag doen of eerst iedereen boven aan de trap laten opstellen voordat de ladder omlaag gaat.

Of je maakt een heel smal laddertje met het risico dat je er van af valt.

[ Bericht 34% gewijzigd door jeroen25 op 02-04-2020 15:10:48 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192412020
TS, jij woont hier nog weer boven en gaat ook via deze mogelijkheid "vluchten"?
Ik snap de hele idee eigenlijk niet, waarom kunnen jullie niet gewoon naar beneden vluchten? Via het dak is geen officiële vluchtroute omdat je niet op openbaar toegankelijk terrein komt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_192413998
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 15:03 schreef jeroen25 het volgende:
De maten zijn dus zo?
[ afbeelding ]
Hoe hoog is jouw etage van vloer tot plafond?
Dan weten we hoe steil die trap gaat worden.

Ik vraag me af of je voor iets inklapbaars wil gaan.
Hoe minder steil die trap is hoe meer hij zal buigen als er gewicht op staat.
Scharnieren en vergrendelingen zullen dan sterk genoeg moeten zijn.

Hij zal het gewicht van meerdere personen moeten kunnen dragen.

Een vlizotrap bijvoorbeeld is best steil.
[..]

Dat is wel het grootste bezwaar.
Je moet dan of die ladder steeds omhoog en omlaag doen of eerst iedereen boven aan de trap laten opstellen voordat de ladder omlaag gaat.

Of je maakt een heel smal laddertje met het risico dat je er van af valt.
Nee excuus, de 3,3m klopt, de 3,6m moet 4,8m zijn. En inderdaad hoe minder stijl hoe beter lijkt mij ook. Een persoon is in principe genoeg. Het gaat om een noodtrap voor de onderburen. Ik zal niet via die route vluchten, heb nog een eigen vluchtroute. Dit was voorheen ook de vluchtroute van de onderburen, maar hiervoor moeten ze altijd door mijn huis en dat vinden we niet praktisch: Dit is dus een noodoplossing enkel als het moet, bijvoorbeeld bij brand op de 1e of BG.

Ik neig zelf naar zoiets (maar dan beter passend op de situatie waar ik dus nu hulp bij zoek:

https://www.zoldertrap-aa(...)1mJaNvAaAtHuEALw_wcB
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192414160
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 17:09 schreef draadstalig het volgende:
Dit was voorheen ook de vluchtroute van de onderburen, maar hiervoor moeten ze altijd door mijn huis en dat vinden we niet praktisch
Hoe vaak moeten je buren vluchten?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192414178
quote:
10s.gif Op donderdag 2 april 2020 17:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Hoe vaak moeten je buren vluchten?
Haha ik ben het eens met dat het veel gedoe voor (bijna) niets is, maar kan er ook niet zo makkelijk overheen stappen. Als er wel iets gebeurd en is geen oplossing...
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192414348
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 17:09 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Nee excuus, de 3,3m klopt, de 3,6m moet 4,8m zijn. En inderdaad hoe minder stijl hoe beter lijkt mij ook. Een persoon is in principe genoeg. Het gaat om een noodtrap voor de onderburen. Ik zal niet via die route vluchten, heb nog een eigen vluchtroute. Dit was voorheen ook de vluchtroute van de onderburen, maar hiervoor moeten ze altijd door mijn huis en dat vinden we niet praktisch: Dit is dus een noodoplossing enkel als het moet, bijvoorbeeld bij brand op de 1e of BG.

Ik neig zelf naar zoiets (maar dan beter passend op de situatie waar ik dus nu hulp bij zoek:

https://www.zoldertrap-aa(...)1mJaNvAaAtHuEALw_wcB
Dan moeten ze vanaf bovenaan de trap helemaal over het trapgat heen reiken om het luik te openen, die ladder te pakken, uit te vouwen en netjes neer te zetten.

Ik zou dan gaan voor een ladder uit één stuk die plat tegen het plafond hangt.
Die scharniert dan aan de overkant van het raam en de vergrendeling hangt dan bovenaan de trap boven je hoofd.

Wat is de horizontale afstand tussen de bovenkant van de trap en de verste kant van het raam?
En de verticale afstand tussen jouw vloer en het plafond?
Dan weten we hoe steil die ladder moet worden.

Je kunt niet rekenen op het gewicht van één persoon.
Als mensen in paniek naar buiten willen is de kans groot dat men er met twee of zelfs drie op gaat staan.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192414537
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 17:33 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan moeten ze vanaf bovenaan de trap helemaal over het trapgat heen reiken om het luik te openen, die ladder te pakken, uit te vouwen en netjes neer te zetten.

Ik zou dan gaan voor een ladder uit één stuk die plat tegen het plafond hangt.
Die scharniert dan aan de overkant van het raam en de vergrendeling hangt dan bovenaan de trap boven je hoofd.

Wat is de horizontale afstand tussen de bovenkant van de trap en de verste kant van het raam?
En de verticale afstand tussen jouw vloer en het plafond?
Dan weten we hoe steil die ladder moet worden.

Je kunt niet rekenen op het gewicht van één persoon.
Als mensen in paniek naar buiten willen is de kans groot dat men er met twee of zelfs drie op gaat staan.
Het gaat erom dat ze omhoog kunnen, niet naar beneden hé :)
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192418047
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 17:44 schreef draadstalig het volgende:

[..]

Het gaat erom dat ze omhoog kunnen, niet naar beneden hé :)
Ja, daar hebben we het toch over?

Voor de goede orde, met 'trap' bedoel ik de vaste trap naar jouw verdieping en met 'ladder' de noodladder naar het dakraam.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192419392
Als het echt alleen een vlucht route is wat is er mis met de normale vlucht touwladder:
https://www.abcblusser.nl(...)2pm-s2kaAiZ3EALw_wcB
https://www.google.com/se(...)=5646492667463836738
pi_192421617
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 21:46 schreef bartos het volgende:
Als het echt alleen een vlucht route is wat is er mis met de normale vlucht touwladder:
https://www.abcblusser.nl/vluchtladder-5-meter
https://www.google.com/se(...)=5646492667463836738
Die is bedoeld om aan een vensterbank te hangen zodat je van boven naar beneden kunt vluchten.
De buren van TS moeten hier echter van beneden naar boven vluchten waar er een dakraam en geen vensterbank is.

Maar je zou zo'n ladder kunnen aanpassen zodat deze in een houder aan het plafond zit waar je hem beneden met een koord uit kunt trekken.
Dan krijg je deze situatie.

Alleen is er bij het onderste tuk geen muur om tegenaan te rusten wat het daar erg wiebelig maakt.

Deze staat misschien wat steviger:
https://www.rhpreventie.nl/vluchtladder-regenpijp.html

@draadstalig
We hebben nu foto's gezien vanaf bovenaan de trap maar hoe ziet het er uit bij het dakraam?
Is het van binnenuit te openen? (staande op een ladder en met haast)
Is er op het dak iets van houvast waaraan je je vanuit het dakraam kan ophijsen?

En hoe kom je vervolgens van het dak af?

[ Bericht 4% gewijzigd door jeroen25 op 02-04-2020 23:40:11 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192421847
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die is bedoeld om aan een vensterbank te hangen zodat je van boven naar beneden kunt vluchten.
De buren van TS moeten hier echter van beneden naar boven vluchten waar er een dakraam en geen vensterbank is.

De buren zullen vast wel een raam in hun woning hebben toch?

Het verhaal komt op mij over dat de benedenburen eerst een nood-uitgang naar boven hadden via de trap en vervolgens de woning van TS. Nu de woning van TS uitgesloten is, probeert men geforceerd een nood-uitgang te maken via de trap en een dakraampje dat op een onmogelijke plek zit. Je krijgt het gevoel dat er vast betere oplossingen moeten zijn dan dit.

Wel tof hoe jij meedenkt trouwens (met tekeningen en al)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2020 23:46:41 ]
pi_192422145
Ja, het lijkt mij ook een verre van ideale vluchtroute.
Ik zie al iemand 4 meter naar beneden donderen omdat hij bovenaan een ladder dat raam probeerde te openen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_192424823
In ieder geval even bij bij de brandweer checken of ze het een goede oplossing vinden voordat je geld uitgeeft. Ik kan me niet voorstellen dat de voorgestelde 'oplossingen' als veilig worden aangemerkt.

Nogmaals de vraag @TS
quote:
99s.gif Op dinsdag 31 maart 2020 13:24 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dus niet voor jezelf? Waarom wil jij dat maken voor je onderburen? Heb je een bestaande vluchtroute geblokkeerd?
pi_192425129
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 21:46 schreef bartos het volgende:
Als het echt alleen een vlucht route is wat is er mis met de normale vlucht touwladder:
https://www.abcblusser.nl(...)2pm-s2kaAiZ3EALw_wcB
https://www.google.com/se(...)=5646492667463836738
Is opzich nog niet eens een heel gek idee inderdaad!.
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 23:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die is bedoeld om aan een vensterbank te hangen zodat je van boven naar beneden kunt vluchten.
De buren van TS moeten hier echter van beneden naar boven vluchten waar er een dakraam en geen vensterbank is.

Maar je zou zo'n ladder kunnen aanpassen zodat deze in een houder aan het plafond zit waar je hem beneden met een koord uit kunt trekken.
Dan krijg je deze situatie.
[ afbeelding ]
Alleen is er bij het onderste tuk geen muur om tegenaan te rusten wat het daar erg wiebelig maakt.

Deze staat misschien wat steviger:
https://www.rhpreventie.nl/vluchtladder-regenpijp.html

@:draadstalig
We hebben nu foto's gezien vanaf bovenaan de trap maar hoe ziet het er uit bij het dakraam?
Is het van binnenuit te openen? (staande op een ladder en met haast)
Is er op het dak iets van houvast waaraan je je vanuit het dakraam kan ophijsen?

En hoe kom je vervolgens van het dak af?
Met name op deze manier. Ik ga dit van het weekend eens proberen. Hij is van binnenuit te openen ja, dus dat hoeft opzich geen probleem te zijn.

Nu ik er zo over na denk is dit waarschijnlijk de meest veilig oplossing wel!
Een hoertje dat aan de belastingadviseur vraagt of ze nog wat kan aftrekken, is nooit grappig...
pi_192428369
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 april 2020 08:02 schreef qajariaq het volgende:
In ieder geval even bij bij de brandweer checken of ze het een goede oplossing vinden voordat je geld uitgeeft. Ik kan me niet voorstellen dat de voorgestelde 'oplossingen' als veilig worden aangemerkt.
Dit. Vooral ook omdat het hoogste punt in het trappenhuis de plek is waar all rook zich verzamelt. Daar moet je dan zonder iets te kunnen zien en zonder adem te halen dat dakraam openprutsen. Als je bewusteloos raakt val je 4m naar beneden bovenop de rest van je familie. Dat lukt echt niet.

Als het officieel niet hoeft zou ik de buren aanraden om zo'n touwladder te kopen om uit het slaapkamerraam te klimmen. Als het officieel wel moet dan heb je niets aan doe-het-zelf oplossingen die toch niet door de brandweer goedgekeurd worden.
pi_192428746
Hou er ook nog even rekening mee dat het beklimmen en zelfs afdalen van een min of meer vrij hangende touwladder toch wel serieus oefening vereist. Dat doe je niet zomaar even, dat ding vliegt alle kanten op waarbij je tegen de muur knalt. Als de onderkant wegdraait (en dat doet ie) dan zal je puur op armkracht de zaak moeten herstellen.

Geef die buren een telefoon en laat ze 112 bellen, dan komt de brandweer je halen met behulp van een hoogwerker. En natuurlijk kan je de buren een (verzegelde) sleutel van je woning geven als daar wel een fatsoenlijke vluchtroute is. Dat lijkt me goedkoper en realistischer dan hun schoonmoeder circusacts te laten doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')