abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192493504
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:55 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je zegt de technische kennis te hebben om vast te kunnen stellen dat 5g niet schadelijk is. Maar dan valt het mij tegen dat je niet snapt dat de satellieten er totaal niets mee te maken hebben. Die zorgen namelijk voor de verbindingen naar de masten. En heb je ook de medische kennis.

Een zaak is zeker. Er zijn onderzoeken gedaan naar magnetische velden en daar blijkt uit dat machinisten veel meer kans hebben op leukemie en lymfeklier kanker.

https://www.reuters.com/a(...)idUSHO97905220070529

maw er is nog te weinig onderzoek mbt 5g of het gezond of ongezond is. De meningen zijn compleet verdeeld tussen de kenners. Dat heeft ook te maken met het feit dat technische kennis en medische kennis elkander raken.
Ik zeg niet dat het er niets mee te maken af, ik vroeg me af wat het ermee te maken heeft binnen de gezondheidsdiscussie. Daarnaast zorgen satellieten niet voor de verbindingen naar de masten, die verbinding is vrijwel zonder uitzondering bekabeld.

Bewijzen dat 5G niet ongezond is is per definitie onmogelijk.

Proving a negative
https://en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)#Proving_a_negative
pi_192493584
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er komen satellieten als aanvulling op het 5G netwerk.

Die ga je niet met je smartphone gebruiken (logisch, een bereik van 400km ga je niet redden met 0,25Watt zendvermogen) maar ze zullen wel gebruikt worden om een fijnmazig netwerk op te zetten waarmee je bijvoorbeeld op zee of midden in de woestijn nog perfect internet hebt, mits je de juiste apparatuur hebt. Maar je kan ze ook inzetten om zendmasten voor 4G of 5G op onhandige locaties toch van internet te voorzien.

En je hebt natuurlijk ook nog concurrentie op dat gebied, meerdere bedrijven storten zich momenteel op die markt en lanceren duizenden satellieten (en de eerste is inmiddels ook al failliet, want het is duur).

5G is niet meer dan een verzamelnaam voor het communicatieprotocol én de frequentiebanden van deze "5th Generation".

Kijk je naar de frequenties die 5G gebruikt dan wordt een oude TV frequentie gebruikt voor long range (700MHz), een frequentie die tussen de 2 WiFi banden in zitten voor medium range (3500MHz) en een voor mobiele telefonie "nieuwe" frequentie voor short range (26GHz -> 26.000MHz).

De verbindingen voor de zendmasten van 5G zijn nu deels bedraad en deels straalverbindingen met andere masten, afhankelijk van de situatie. Glasvezel is uiteraard te prefereren vanwege de lage latency en hoge data doorvoer maar in gebieden waar dat niet aanwezig is (platteland) zullen ze vaak onderling met straalverbindingen werken (en straks ook met de ondersteunende satellieten als dat nodig is).

In feite is maar 1 nieuwe frequentie in gebruik genomen voor 5G en dat is de 26GHz band.
Het voordeel van 26GHz is dat zeer veel kanalen aan kan met een grote bandbreedte.
Nadeel van die hoge frequenties is dat radiosignaal met een kortere golflengte amper door muren en deuren komt. Het is dus vooral praktisch op pleinen, in concerthallen, stadions, winkelstraten, ofwel plekken met "vrij zicht" en veel mobiele devices op een klein oppervlak.
26GHz uitrollen op het platteland zal weinig nut hebben: je bereik is waardeloos en er zijn onvoldoende mensen om al die capaciteit te benutten.

Er wordt overigens in Nederland al getest met het 5G protocol maar nog niet op 5G frequenties omdat deze nog niet zijn geveild. Een protocol is niets anders dan de manier waarop de 5G apparatuur met elkaar communiceert, dit is bij 5G opgedeeld in 3 lagen, deels gebaseerd op de oude LTE techniek: http://www.techplayon.com/5g-nr-radio-protocol-stack-layer-2-layer-3

Het is logisch dat je een protocol kan testen op bestaande frequenties, de 5G frequenties zijn gekozen omdat ze nog beschikbaar zijn (of weer vrij zijn gekomen, zoals de 700MHz TV band) maar het is niet beperkt tot die frequenties als je het wil testen.

In het Noorden van Nederland is er sowieso uitstel omdat het afluisterstation bij Burum (hier vlakbij) wegens overlappende frequenties (3,5GHz) last zou kunnen hebben van storing als het 5G netwerk wordt uitgerold. Dit park wordt waarschijnlijk verhuisd naar het buitenland, waarbij gedacht wordt aan de Alpen of de Pyreneeën, waar weinig stoorsignaal zal zijn.

Dit zijn de oude frequenties die geveild zijn voor 2G t/m 4G:

[ afbeelding ]

Dit zijn de frequenties die voor de zomer geveild gaan worden voor 5G (al weet ik niet of dat uitgesteld gaat worden vanwege de huidige crisis):

[ afbeelding ]
Als je de hoeveelheid satellieten bekijkt kun je toch niet meer spreken van een aanvulling. Dat kun je zelfs een leek toch niet wijsmaken. Ze zijn schijnbaar noodzakelijk om een deken te leggen rondom de aarde om iedere mm te voorzien van 5g.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 12:10:43 #253
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192493612
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er komen satellieten als aanvulling op het 5G netwerk.

Die ga je niet met je smartphone gebruiken (logisch, een bereik van 400km ga je niet redden met 0,25Watt zendvermogen) maar ze zullen wel gebruikt worden om een fijnmazig netwerk op te zetten waarmee je bijvoorbeeld op zee of midden in de woestijn nog perfect internet hebt, mits je de juiste apparatuur hebt. Maar je kan ze ook inzetten om zendmasten voor 4G of 5G op onhandige locaties toch van internet te voorzien.

En je hebt natuurlijk ook nog concurrentie op dat gebied, meerdere bedrijven storten zich momenteel op die markt en lanceren duizenden satellieten (en de eerste is inmiddels ook al failliet, want het is duur).

5G is niet meer dan een verzamelnaam voor het communicatieprotocol én de frequentiebanden van deze "5th Generation".

Kijk je naar de frequenties die 5G gebruikt dan wordt een oude TV frequentie gebruikt voor long range (700MHz), een frequentie die tussen de 2 WiFi banden in zitten voor medium range (3500MHz) en een voor mobiele telefonie "nieuwe" frequentie voor short range (26GHz -> 26.000MHz).

De verbindingen voor de zendmasten van 5G zijn nu deels bedraad en deels straalverbindingen met andere masten, afhankelijk van de situatie. Glasvezel is uiteraard te prefereren vanwege de lage latency en hoge data doorvoer maar in gebieden waar dat niet aanwezig is (platteland) zullen ze vaak onderling met straalverbindingen werken (en straks ook met de ondersteunende satellieten als dat nodig is).

In feite is maar 1 nieuwe frequentie in gebruik genomen voor 5G en dat is de 26GHz band.
Het voordeel van 26GHz is dat zeer veel kanalen aan kan met een grote bandbreedte.
Nadeel van die hoge frequenties is dat radiosignaal met een kortere golflengte amper door muren en deuren komt. Het is dus vooral praktisch op pleinen, in concerthallen, stadions, winkelstraten, ofwel plekken met "vrij zicht" en veel mobiele devices op een klein oppervlak.
26GHz uitrollen op het platteland zal weinig nut hebben: je bereik is waardeloos en er zijn onvoldoende mensen om al die capaciteit te benutten.

Er wordt overigens in Nederland al getest met het 5G protocol maar nog niet op 5G frequenties omdat deze nog niet zijn geveild. Een protocol is niets anders dan de manier waarop de 5G apparatuur met elkaar communiceert, dit is bij 5G opgedeeld in 3 lagen, deels gebaseerd op de oude LTE techniek: http://www.techplayon.com/5g-nr-radio-protocol-stack-layer-2-layer-3

Het is logisch dat je een protocol kan testen op bestaande frequenties, de 5G frequenties zijn gekozen omdat ze nog beschikbaar zijn (of weer vrij zijn gekomen, zoals de 700MHz TV band) maar het is niet beperkt tot die frequenties als je het wil testen.

In het Noorden van Nederland is er sowieso uitstel omdat het afluisterstation bij Burum (hier vlakbij) wegens overlappende frequenties (3,5GHz) last zou kunnen hebben van storing als het 5G netwerk wordt uitgerold. Dit park wordt waarschijnlijk verhuisd naar het buitenland, waarbij gedacht wordt aan de Alpen of de Pyreneeën, waar weinig stoorsignaal zal zijn.

Dit zijn de oude frequenties die geveild zijn voor 2G t/m 4G:

[ afbeelding ]

Dit zijn de frequenties die voor de zomer geveild gaan worden voor 5G (al weet ik niet of dat uitgesteld gaat worden vanwege de huidige crisis):

[ afbeelding ]
Ja ik snap dat de capaciteit van het apparatuur accuraat moet zijn.

Al met al is het wel een hele ontwikkeling als ik de Tech sites moet geloven. Een hele nieuwe generatie van een intelligent, geïntegreerd netwerk. Een mijlpaaltje zeg maar.

Dat heeft een hoop voordelen natuurlijk.
Daarbij vraag ik me af of de nadelen ook effectief onderzocht zijn.
A child is born with no state of mind.
pi_192493615
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:04 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het er niets mee te maken af, ik vroeg me af wat het ermee te maken heeft binnen de gezondheidsdiscussie. Daarnaast zorgen satellieten niet voor de verbindingen naar de masten, die verbinding is vrijwel zonder uitzondering bekabeld.

Bewijzen dat 5G niet ongezond is is per definitie onmogelijk.

Proving a negative
https://en.wikipedia.org/wiki/Burden_of_proof_(philosophy)#Proving_a_negative
Klopt, in Nederland verwacht ik sowieso niet dat zendmasten met satellieten worden verbonden, de internetverbindingen zij hier prima en anders kan het nog over land met straalverbindingen. Het is ook geen bergachtig gebied. Maar het kán eventueel wel zo ingezet worden, als je in Ghana een zendmast wil neerzetten zou die kunnen communiceren met zo'n satelliet.
Maar goed, puur theoretisch inderdaad.
pi_192493621
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:09 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als je de hoeveelheid satellieten bekijkt kun je toch niet meer spreken van een aanvulling. Dat kun je zelfs een leek toch niet wijsmaken. Ze zijn schijnbaar noodzakelijk om een deken te leggen rondom de aarde om iedere mm te voorzien van 5g.
De meeste satellieten zijn niet geschikt voor internet, en degenen waar op dit moment gebruik van wordt gemaakt voor internet zijn ook niet geschikt voor 5G want ze zijn te ver weg. Heb je ooit op satelliet internet gezeten? Als je al een beetje snelheid hebt, kom je niet om de tergende latency heen. Daarnaast is het schreeuwend duur.
pi_192493692
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:09 schreef Cherni het volgende:

[..]

Toch is het een aanvulling. Voor een land als Nederland is het in feiten helemaal niet nodig, ons 4G (en straks ook 5G) netwerk is prima.

Het werkt ook niet met een normale mobiele telefoon, je zal een geschikte ontvanger moeten hebben. Dat is geen schotelontvanger zoals bij geostationaire satellieten (die ook veel hoger zitten) maar er is wel een speciale antenne nodig.

Voorbeeld van een antenne voor het Starlink systeem:

Ik denk dat je teveel vanuit "Nederland" denkt, de dekking zoals we hier hebben is echt bizar goed omdat ze dichtbevolkt zijn. Op zee of in een natuurgebied wordt het al hard minder.
pi_192493693
Daarnaast, de meeste mensen die denken op satelliet internet zitten, maken in feite gewoon gebruik van een lokale antenne met een radiomast die op een satellietontvanger lijkt. Daar kun je overigens nog wel redelijke snelheden met een acceptabele latency mee krijgen.
pi_192493720
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Toch is het een aanvulling. Voor een land als Nederland is het in feiten helemaal niet nodig, ons 4G (en straks ook 5G) netwerk is prima.

Het werkt ook niet met een normale mobiele telefoon, je zal een geschikte ontvanger moeten hebben. Dat is geen schotelontvanger zoals bij geostationaire satellieten (die ook veel hoger zitten) maar er is wel een speciale antenne nodig.

Voorbeeld van een antenne voor het Starlink systeem:

[ afbeelding ]

Ik denk dat je teveel vanuit "Nederland" denkt, de dekking zoals we hier hebben is echt bizar goed omdat ze dichtbevolkt zijn. Op zee of in een natuurgebied wordt het al hard minder.
Voor satelliet internet zijn er ook installaties met een normale schotelontvanger, de kop is wel heel anders uiteraard en daarna zit er een soort modem tussen. Zelf gehad toen er nog geen telefoonpaal in mijn buurt stond en ik dus geen DSL kon krijgen, noch uitzicht had op de radiomast.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 12:18:29 #259
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192493728
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:11 schreef illusions het volgende:

[..]

De meeste satellieten zijn niet geschikt voor internet, en degenen waar op dit moment gebruik van wordt gemaakt voor internet zijn ook niet geschikt voor 5G want ze zijn te ver weg. Heb je ooit op satelliet internet gezeten? Als je al een beetje snelheid hebt, kom je niet om de tergende latency heen. Daarnaast is het schreeuwend duur.
Is dat nog zo?

quote:
The new space race – private LEO satellites

A new space race is emerging among tech companies to deploy LEO satellite constellations to deliver high-speed internet service to emerging markets and business customers. In February, SpaceX launched its fifth batch of 60 Starlink satellites to orbit. This will bring around 300 Starlink satellites currently in orbit with a long-term goal of 30,000.

Amazon is asking the FCC to support an expeditious grant to operate a system comprising 3,236 satellites. Dubbed as the Kuiper System, it will deliver high-throughput, low-latency broadband service to millions of underserved customers. In the FCC letter, Mariah Dodson Shuman, corporate counsel for Kuiper Systems, wrote: “Affording equitable access to spectrum and orbital resources will increase investment, innovation, and consumer choice.”

London-based OneWeb – whose investors include Virgin Group, Coca-Cola, and Softbank – recently launched 34 OneWeb satellites into orbit, the first of 10 launches in 2020. OneWeb plans to officially open for business in 2021 and will begin by selling services to governments and corporate customers that provide internet service to airplanes, boats and other vessels.

Each of these companies recognizes the potential of private satellite constellations to not only provide Internet connectivity to rural areas but satisfy the global networking services of tomorrow.

https://www.futurithmic.c(...)-role-of-satellites/

pi_192493749
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:18 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Is dat nog zo?
[..]

Ja, je tekst zegt het zelf al. ;)

OneWeb plans to officially open for business in 2021 and will begin by selling services to governments and corporate customers

Dat gaat overigens tienduizenden euro's kosten en er zal een enorme wachtlijst op staan. Dit soort dingen zijn vrijwel nooit voor het grote publiek beschikbaar.

Voor de geïnteresseerden, dit was mijn provider:

http://www.skydsl.eu/en-DE/Personal/Internet-via-satellite

En die 50mbit maken ze overigens nooit waar, denk meer aan rond de 3mbit. ;)
pi_192493790
quote:

[..]

Klopt, geostationaire satellieten zoals de Astra 1, 2 en 3 zitten op zo'n 36.000km boven de evenaar, dus vanaf Nederland is dat nog verder. Dat geeft aardig wat latency.

De satellieten van o.a. Starlink zijn niet stationair, dus heb je er minimaal honderden nodig om een dekkend netwerk te krijgen zodat je altijd een satelliet hebt die binnen je bereik voorbij komt.

Ik noem nu uiteraard Astra en Starlink maar dat kan je ook invullen voor de andere systemen: ging puur om het verschil tussen de satellieten op 400km hoogte en de geostationarie (niet bewegende) boven de evenaar.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 12:22:48 #262
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192493807
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:19 schreef illusions het volgende:

[..]

Ja, je tekst zegt het zelf al. ;)

OneWeb plans to officially open for business in 2021 and will begin by selling services to governments and corporate customers
Ja daar kan je wel in stilstaan of zo... maar die ontwikkelingen staan niet opeens stil toch? Voor je het weet is het 2021 hoor dat is echt niet 3021 of zo :D
pi_192493834
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:22 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Ja daar kan je wel in stilstaan of zo... maar die ontwikkelingen staan niet opeens stil toch? Voor je het weet is het 2021 hoor dan is echt niet 3021 of zo :D
En dan wordt het bij corporate customers beschikbaar die het weer voor enkele duizenden aan een particulier met een grote jacht beschikbaar stellen. Dit komt bijna nooit bij het grote publiek.

Overigens beweert mijn provider dit:

Online gaming with skyDSL
Most online games have no special requirements regarding latency. Especially web-based online games work with skyDSL significantly better than with conventional slow internet connections.

Compleet gelogen. Latency is de belangrijkste factor bij online gamen en een satelliet provider als hen kan gewoon geen goeie latency bieden, technisch onmogelijk tenzij ze van LOE satellieten gebruik maken maar dat doen ze niet, ik ken het bedrijf.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 12:25:28 #264
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192493840
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Klopt, geostationaire satellieten zoals de Astra 1, 2 en 3 zitten op zo'n 36.000km boven de evenaar, dus vanaf Nederland is dat nog verder. Dat geeft aardig wat latency.

De satellieten van o.a. Starlink zijn niet stationair, dus heb je er minimaal honderden nodig om een dekkend netwerk te krijgen zodat je altijd een satelliet hebt die binnen je bereik voorbij komt.

[ afbeelding ]

Ik noem nu uiteraard Astra en Starlink maar dat kan je ook invullen voor de andere systemen: ging puur om het verschil tussen de satellieten op 400km hoogte en de geostationarie (niet bewegende) boven de evenaar.
Amazon heeft geïnvesteerd in zo’n 3000 dacht ik?

Mooi gifje :)
pi_192493914
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:25 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Amazon heeft geïnvesteerd in zo’n 3000 dacht ik?

Mooi gifje :)
Ja, na iedere Starlink lancering kan je de "trein van satellieten" overigens ook zelf zien. Heel mooi gezicht.

Na verloop van tijd kiezen die satellieten hun eigen baan en worden het meer "individuele" stipjes die voorbij komen. Maar zeker de eerste dag / dagen na een lancering zie je die trein.

Er loopt een SpaceX topic op FOK! waar die lanceringen aangekondigd worden (Twitter account van Elon Musk volgen kan ook) en dan is het even kijken wanneer ze voorbij komen.

https://findstarlink.com is wel een handige site, je vult je locatie in en hij meldt wanneer je naar buiten moet hollen en in welke richting je moet kijken. Moet wel onbewolkt zijn uiteraard.

https://www.satflare.com/track.asp?q=starlink is wat complexer maar ook completer.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 12:36:17 #266
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192493980
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:24 schreef illusions het volgende:

[..]

En dan wordt het bij corporate customers beschikbaar die het weer voor enkele duizenden aan een particulier met een grote jacht beschikbaar stellen. Dit komt bijna nooit bij het grote publiek.
Dat vraag ik me oprecht af. Waarom al die satellieten?

quote:
5G has arrived, and new equipment is currently being installed in densely populated cities across the globe. In many cases, the demand for 5G capacity is exceeding infrastructure improvements, especially in sparsely populated areas that are difficult to access.

For years, satellite communication has remained standalone technology, independent of mobile networking. Now with the next generation of satellites – built from 5G architecture – they will integrate with networks to manage connectivity to cars, vessels, airplanes and other IoT devices in remote and rural areas.

In the near future, 5G signals will beam down from space and support our ‘terrestrial’ 5G infrastructure on Earth. The end result is a new space race for satellites – promising to offer customers a seamless wireless experience across the entire globe.

With that in mind, let’s examine the new communication satellites, and how they contribute to 5G:
Een groot intelligent en geïntegreerd netwerk.
Waarom zou dit niet juist voor het grote publiek zijn?
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 12:37:33 #267
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192493991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, na iedere Starlink lancering kan je de "trein van satellieten" overigens ook zelf zien. Heel mooi gezicht.

Na verloop van tijd kiezen die satellieten hun eigen baan en worden het meer "individuele" stipjes die voorbij komen. Maar zeker de eerste dag / dagen na een lancering zie je die trein.

Er loopt een SpaceX topic op FOK! waar die lanceringen aangekondigd worden (Twitter account van Elon Musk volgen kan ook) en dan is het even kijken wanneer ze voorbij komen.

https://findstarlink.com is wel een handige site, je vult je locatie in en hij meldt wanneer je naar buiten moet hollen en in welke richting je moet kijken. Moet wel onbewolkt zijn uiteraard.

https://www.satflare.com/track.asp?q=starlink is wat complexer maar ook completer.
Oh wow! Dank u :)
pi_192494048
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

https://www.space.com/spacex-starlink-satellites.html

rebuilding the internet in space.

Het worden in de toekomst enorme aantallen. Er zijn sites die spreken van 20.000 tot zelfs 40.000 stuks.
pi_192494169
quote:

[..]

Klopt. GPS is mij bekend mbt satellieten. Maar het gaat er nu om hoe het zich ontwikkeld. Daar gaat wat mij betreft de discussie over. Het project van Musk en welke toegevoegde waarde het heeft. Ook mbt een controle systeem etc. en zowel de positieve als negatieve effecten.
pi_192497202
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:53 schreef Cherni het volgende:

[..]

Klopt. GPS is mij bekend mbt satellieten. Maar het gaat er nu om hoe het zich ontwikkeld. Daar gaat wat mij betreft de discussie over. Het project van Musk en welke toegevoegde waarde het heeft. Ook mbt een controle systeem etc. en zowel de positieve als negatieve effecten.
Maar wat hebben satellieten er dan mee te maken? Waarom zou dat dan schadelijk zijn?

Overigens heb ik het geen moment over GPS gehad, maar over satelliet internet.
  dinsdag 7 april 2020 @ 16:09:48 #271
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_192497263
Misschien een idee om dat naar het 5G topic te verhuizen?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_192497497
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 16:06 schreef illusions het volgende:

[..]

Maar wat hebben satellieten er dan mee te maken? Waarom zou dat dan schadelijk zijn?

Overigens heb ik het geen moment over GPS gehad, maar over satelliet internet.
Ik zeg nergens dat het schadelijk is voor de gezondheid juist omdat ik het niet weet en zelfs deskundigen het niet eens over de onderzoeken die hebben plaats gevonden.

Satellieten die gebruikt worden voor internet. Dat is toch waar Musk mee bezig is? Waarom stuur je dit soort satellieten anders de lucht in die gigantische aantallen. Leg mij dat dan uit Hij zegt het notabene zelf. Internet rebuilding in space.

Volgens mij begrijpen we elkander niet. Jij hebt het over het nu en niet de ontwikkeling.
pi_192497530
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 16:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het schadelijk is voor de gezondheid juist omdat ik het niet weet en zelfs deskundigen het niet eens over de onderzoeken die hebben plaats gevonden.

Satellieten die gebruikt worden voor internet. Dat is toch waar Musk mee bezig is? Waarom stuur je dit soort satellieten anders de lucht in die gigantische aantallen. Leg mij dat dan uit Hoi zegt het notabene zelf. Internet rebuilding in space.

Volgens mij begrijpen we elkander niet. Jij hebt het over het nu en niet de ontwikkeling.
Nee, ik heb het erover dat het niets met het 5G vraagstuk te maken heeft. Wat maakt de uplink van die 5G masten uit? Het gaat over de straling van die masten die wel/niet schadelijk zou zijn.
pi_192497878
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 12:36 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Dat vraag ik me oprecht af. Waarom al die satellieten?
[..]

Een groot intelligent en geïntegreerd netwerk.
Waarom zou dit niet juist voor het grote publiek zijn?
Nu is ieder systeem net iets anders maar in grote lijnen:

quote:
Starlink is een gepland satellietnetwerk van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX voor het aanbieden van internettoegang. Door duizenden satellieten in een lage aardbaan te plaatsen hoopt het bedrijf wereldwijd breedbandinternet te kunnen leveren, tegen een prijs die vergelijkbaar is met huidige (bekabelde) internetverbindingen. De gebruiker heeft hiervoor een antenne nodig die “zo groot als een pizzadoos” is.

Een van de doelen van Starlink is volgens SpaceX’ directeur Elon Musk het verdienen van geld om de ontwikkeling van SpaceX marsraket Starship en aanverwante missies mee te financieren. Er zijn vergunningen voor het operationeel netwerk met tot 12.000 satellieten en SpaceX vroeg in oktober 2019 een vergunning voor een uitbreiding met nog eens 30.000 satellieten aan.[1] Na twee lanceringen met ieder 60 satellieten was Starlink in januari 2020 gemeten naar het aantal satellieten reeds het grootste satellietnetwerk ter wereld.

Elon Musk wil met Starlink drie tot vier procent van de internetmarkt bedienen. Het netwerk richt zich op het platteland waar geen hoogwaardig internet is en 5G-techniek onaantrekkelijk is vanwege de afstanden. Hij richt zich niet op stedelijke gebieden; een satellietnetwerk zou volgens hem nooit genoeg bandbreedte voor een dichtbevolkt gebied kunnen leveren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starlink

En naast het platteland moet je ook denken aan scheepvaart. Als je op een schip internet kan krijgen tegen de kosten van een vaste aansluiting dan is er eigenlijk geen reden om dat niet te hebben. Midden op de oceaan kan je dan nog lekker op FOK! rondhangen ;)

En wat dacht je van landen waar censuur is? Als je daar zo'n antenne naar binnen kan smokkelen kan de lokale overheid je niet eens tracken op het internet.

Journalisten idem, waar je ook bent, of er internet is of niet, je neemt je rugtas mee met een ontvanger en je hebt internet, je kan je video's naar je nieuwsnetwerk uploaden, etc.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-04-2020 17:01:18 ]
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 17:12:31 #275
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192498099
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nu is ieder systeem net iets anders maar in grote lijnen:
[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Starlink

En naast het platteland moet je ook denken aan scheepvaart. Als je op een schip internet kan krijgen tegen de kosten van een vaste aansluiting dan is er eigenlijk geen reden om dat niet te hebben. Midden op de oceaan kan je dan nog lekker op FOK! rondhangen ;)

En wat dacht je van landen waar censuur is? Als je daar zo'n antenne naar binnen kan smokkelen kan de lokale overheid je niet eens tracken op het internet.

Journalisten idem, waar je ook bent, of er internet is of niet, je neemt je rugtas mee met een ontvanger en je hebt internet, je kan je video's naar je nieuwsnetwerk uploaden, etc.
En ook luchtruim toch, vliegtuigen enzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')