quote:
Op zondag 19 april 2020 17:47 schreef derLudolf het volgende:[..]
Jazeker! Dat de isolatoren bij die zwaardere masten horizontaal hangen en er lusjes onder hangen was me ook opgevallen, vandaar dat ik dacht dat het was om het geheel op te spannen. Maar ja, wat jij zegt is ook heel logisch natuurlijk. Als het kan combineren ze hoek- en trekmasten zeker?
Als je er op let is er best veel verschil tussen die dingen trouwens.
De fases worden niet gespannen, dat doen ze zelf wel door hun gewicht, maar wel "uitgelijnd".
Dat heet "zichten" en is er voor bedoeld dat de kabels op een bepaalde afstand van elkaar komen te hangen.
Dat doet men door bij de trekmast dmv lieren, die ook worden gebruikt bij het trekken van de fases, door de kabels op gewenste hoogte te krijgen. Ze moeten namelijk op een bepaalde afstand van elkaar hangen zodat er in een latere fase afstandhouders gemonteerd kunnen worden.
Dan wordt er vanuit de mast met tape aangegeven waar de fase ingekort moet worden en waar hij vastgemaakt moet worden aan de isolator.
En een hoekmast moet automatisch ook wel een trekmast zijn, want fases kunnen alleen zo recht mogelijk getrokken worden omdat ze anders tijdens het trekken uit de loopwielen lopen.
Om dat voor te bereiden kan hilarisch zijn.
Als de loopwielen hangen moet er namelijk een nylon touw door de wielen aangebracht worden en dat gaat als volgt:
Je hebt dan een minitrekkertje zoals bijvoorbeeld een Kubota en daar maak je dat touw aan vast en je begint bij de trekmast te rijden naar de volgende mast.
Wat enorm belangrijk is is dat je een zo recht mogelijke lijn rijdt omdat het touw anders uit het wiel kan lopen bij de mast en dan moet je weer naar boven klimmen om het touw weer in het wiel te leggen.
Dus om zo recht mogelijk naar de volgende mast te rijden moet je aardig wat obstakels overwinnen: Hekken al dan niet met prikkeldraad, sloten, maisvelden en noem maar op. Levert echt hilarische situaties op.
Als je dan bij de volgende mast bent maak je het touw vast aan je gordel en klimt aan de buitenkant van de mast naar boven, het touw mag niet door de mast heen gaan natuurlijk.
Eenmaal aangekomen bij de mastarm breng je het touw boven het loopwiel dat je moet hebben en klimt f via de isolators naar beneden f je gebruikt een laddertje die je aan de mastarm kan haken om het touw in het wiel te leggen.
Soms is het terrein zo lastig dat het met een Kubota niet te doen is en dan wordt de lijn met een helicopter van mast tot mast gebracht. Heb ik nog wel foto's en zelfs een krantenartikel van als je daar interesse in hebt. Zal alleen wel even zoeken zijn.
Maar goed, met die nylon lijn wordt dan een dunne staaldraad overgetrokken, daar dan weer mee een dikke staaldraad en daarmee wordt dan uiteindelijk de fase overgetrokken.
Heel verhaal maar een hoekmast is altijd een trekmast omdat fases niet om een hoekje kunnen worden getrokken.
En er zit idd veel verschil in types masten, waarom dat is weet ik eerlijk gezegd niet maar het lijkt landsafhankelijk te zijn qua model.
Het ergste vond ik altijd de duitse masten met die vreselijke punten omhoog bij het uiteinde van de mastarm. Vreselijke dingen om in te klimmen....