Maar toen kwam ik tot de ontdekking dat ik klassieke muziek ook wel interressant vind. Het begon met lichte piano muziek met zang meer popachtig, maar nu wil ik eens klassiek gaan verkennen
Ben vooral geintereseerd in lichte muziek en vrolijke muziek
Kan iemand mij nu aanraden waar ik mijn aandacht dan op moet richten
welke namen welke stukken?
Ik ben een leek op dit gebied
bij voorbaat dank,
Ik
quote:Ik had het nèt al goedgezet
Op woensdag 15 januari 2003 19:38 schreef Feanturi het volgende:
Kan iemand het topic eventjes goed zetten
zit een typfoutje in
quote:zoals ik al zei ik heb er weinig kennis van
Op woensdag 15 januari 2003 19:38 schreef TipX het volgende:
Probeer eens 'de vier jaargetijden'...word je vast vrolijk van
quote:Vivaldi
Op woensdag 15 januari 2003 19:40 schreef Feanturi het volgende:waar moet ik dan naar zoeken?
wie heeft het gecomponeert? (als ik dat goed zeg)
En vermijdt altijd Strauss.
hebben jullie ook algemen tips om deze interresse verder uit te bouwen?
quote:Boeken lezen over de ontwikkeling van de klassieke muziek.
Op woensdag 15 januari 2003 19:59 schreef Feanturi het volgende:
hebben jullie ook algemen tips om deze interresse verder uit te bouwen?
quote:Waarom Strauss vermijden?
Op woensdag 15 januari 2003 19:58 schreef Seborik het volgende:
Mja, de traditionele beginnerscursus klassiek met op een rijtje De Vier Jaargetijden van Vivaldi, de Brandenburgse Concerten van Bach, het eerste pianoconcert van Tchaikovsky, de 41ste Symfonie van Mozart, de Mondschein Sonate van Beethoven en zijn vijfde en negende symfonie, het Elvira Madigan pianoconcert van Mozart, de negende symfonie van Dvorak.En vermijdt altijd Strauss.
quote:Het eerste pianoconcert van Tchaikovsky is hartstikke vrolijk.
Op woensdag 15 januari 2003 20:11 schreef SportsIllustrated het volgende:
Overigens: als je vooral op zoek bent naar vrolijke en lichte muziek, zou ik de voornoemde werken van de heren Tchaikovsky en Beethoven even links laten liggen.
En die 2 Beethoven's ook, nou ja, de vijfde misschien wat minder en een enkele passage uit de negende, maar als je niet spontaan in de lach schiet bij het vierde deel van de vijfde van Beethoven, maar keihard gaat janken, dan is er toch flink wat mis, bij wijze van spreken.
quote:ik zal ze wel eens uittesten, het is meer humeur afhankelijk ook natuurlijk. je moet alles eens proberen om te kunnen oordelen voor jezelf
Op woensdag 15 januari 2003 20:11 schreef SportsIllustrated het volgende:
Overigens: als je vooral op zoek bent naar vrolijke en lichte muziek, zou ik de voornoemde werken van de heren Tchaikovsky en Beethoven even links laten liggen.
quote:Oh, dan ben ik in de war met een ander werk van de grote Rus.:@
Op woensdag 15 januari 2003 20:19 schreef Seborik het volgende:[..]
Het eerste pianoconcert van Tchaikovsky is hartstikke vrolijk.
En die 2 Beethoven's ook, nou ja, de vijfde misschien wat minder en een enkele passage uit de negende, maar als je niet spontaan in de lach schiet bij het vierde deel van de vijfde van Beethoven, maar keihard gaat janken, dan is er toch flink wat mis, bij wijze van spreken.
Het vierde deel van de vijfde is de grootste anti-climax uit de muziekgeschiedenis, vind ik - althans, het laatste gedeelte.
Maar om iemand die om licht en vrolijk vraagt een noodlots-symphonie aan te raden .
Overigens: Beethovens Waldstein Sonate vind ik zelf fantastisch, toen ik de muziek net leerde kennen. En Schumanns Piano Concert en Kinderkreis.
jullie meningen?
deze naam heb ik net doorgekregen van een vriend van me.
Dat er toch nog mensen zijn die ik ken die een interresse delen
quote:Ik ken niet zoveel van 'm, maar z'n derde pianoconcert is geweldig!
Op woensdag 15 januari 2003 20:55 schreef Feanturi het volgende:
Rachmaninovjullie meningen?
Persoonlijk vind ik dat ook Gershwin goede stukken heeft geschreven. Zoals Rhapsody in Blue, An American in Paris en z'n pianoconcert in F
Verder is ook alles van Mahler aan te raden
[edit] Mahler is niet altijd even vrolijk [/edit]
quote:Rachmaninoff is mijn persoonlijke held en alles behalve vrolijk.
Op woensdag 15 januari 2003 20:55 schreef Feanturi het volgende:
Rachmaninovjullie meningen?
Klassieke meesters - deel 1 - Rachmaninoff.
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-01-2003 00:24]
quote:Mja, die ga ook eens proberen...
Op woensdag 15 januari 2003 22:14 schreef Seborik het volgende:[..]
Rachmaninoff is mijn persoonlijke held en alles behalve vrolijk.
Klassieke meesters - deel 1 - Rachmaninoff.
quote:Alles wat doorstreept is, heb ik al gedaan... ik ga die anderen eens proberen, en die meneer Rach.. thx.
Op woensdag 15 januari 2003 19:58 schreef Seborik het volgende:
Mja, de traditionele beginnerscursus klassiek met op een rijtje De Vier Jaargetijden van Vivaldi, de Brandenburgse Concerten van Bach, het eerste pianoconcert van Tchaikovsky, de 41ste Symfonie van Mozart, de Mondschein Sonate van Beethoven en zijn vijfde en negende symfonie, het Elvira Madigan pianoconcert van Mozart, de negende symfonie van Dvorak.En vermijdt altijd Strauss.
Weet iemand echt enkele namen van echte klassieke "hits". Een beetje gevarieerd zodat ik me kan orienteren op dit gebied. Dus echt stukken die bij iedereen bekend in de oren klinken.
quote:Mozart - Eine Kleine Nachtmuzik
Op zondag 19 januari 2003 13:02 schreef Brick_Top het volgende:
Naja, hier dan maar verder.![]()
Weet iemand echt enkele namen van echte klassieke "hits". Een beetje gevarieerd zodat ik me kan orienteren op dit gebied. Dus echt stukken die bij iedereen bekend in de oren klinken.
en het gehele Requiem van Mozart.
quote:De Bolero van Ravel.
Op zondag 19 januari 2003 13:02 schreef Brick_Top het volgende:
Naja, hier dan maar verder.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |