abonnement Unibet Coolblue
pi_192200595
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 09:58 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Hamsteren is primair een bezigheid voor zelfbehoud ten koste van een ander. Of dat nu met 2 pakken pasta is of 20.

Als het dan al moet gebeuren is het wel beter om nog wat over te houden voor een ander idd
Hangt af van de achterliggende intentie. Als je wat extra haalt zodat je niet naar de supermarkt hoeft als je ziek bent, is dat natuurlijk niet louter egoïstisch. Ik wil twee weken in quarantine kunnen als het nodig is.
pi_192200669
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:05 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Hangt af van de achterliggende intentie. Als je wat extra haalt zodat je niet naar de supermarkt hoeft als je ziek bent, is dat natuurlijk niet louter egoïstisch. Ik wil twee weken in quarantine kunnen als het nodig is.
Jouw intentie is dus zelfbehoud, ten koste van een ander. Hoewel relatief met 2 pakjes pasta. Maar toch. Je mag het van mij een andere naam geven maar ik vind dat een egoïstisch motief.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2020 10:10:47 ]
pi_192200698
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:09 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Jouw intentie is dus zelfbehoud, ten koste van een ander. Je mag het van mij een andere naam geven maar ik vind dat een egoïstisch motief.
Wat vind jij van iemand met symptomen die boodschappen gaat doen?
pi_192200756
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:03 schreef SeLang het volgende:
Je moet ook hamsteren voordat er een crisis is. Zelf heb ik permanent een voorraad van weken tot maanden. Er kan altijd een noodsituatie uitbreken (blijkt ook nu weer). En dat is niet alleen maar voor zelfbehoud, je ontlast daarmee ook het systeem tijdens zo'n noodsituatie.
Als iedeteen vooraf zou hamsteren, zouden we het geen hamsteren noemen maar gewoon consumentengedrag. Voorraadbeheer zal op dat gedrag afgestemd worden en dan heeft niemand ergens last van. Dat klopt. Echter is dat niet de huidige situatie. Derhalve gaat het nu massaal hamsteren direct ten koste van anderen. En het vormt een self fulfilling prophecy voor al degene die hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niet meer voldoende is om de vetrollen in stand te kunnen houden
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 maart 2020 @ 10:17:03 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192200784
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:09 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Jouw intentie is dus zelfbehoud, ten koste van een ander. Hoewel relatief met 2 pakjes pasta. Maar toch. Je mag het van mij een andere naam geven maar ik vind dat een egoïstisch motief.
Nee. Haar intentie (en ook de mijne) is juist dat je je als verantwoordelijk burger kunt gedragen door in volledige quarantaine te gaan voor 2 weken zodat je geen anderen besmet. Zelf ben ik niet zo bang voor het virus.

En wat betreft laten bezorgen: wie zegt dat dat allemaal blijft draaien? Als je jezelf kunt helpen dan moet je dat doen en niet vertrouwen op hulp van anderen. Die capaciteit moet je gebruiken om zwakkeren te helpen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Persoonlijk vind ik dus juist jouw instelling egoïstisch, want jij rekent op een bailout door anderen terwijl jij ook wel voor jezelf kunt zorgen. :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192200787
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Als iedeteen vooraf zou hamsteren, zouden we het geen hamsteren noemen maar gewoon consumentengedrag. Voorraadbeheer zal op dat gedrag afgestemd worden en dan heeft niemand ergens last van. Dat klopt. Echter is dat niet de huidige situatie. Derhalve gaat het nu massaal hamsteren direct ten koste van anderen. En het vormt een self fulfilling prophecy voor al degene die hamsteren omdat ze bang zijn dat er straks niet meer voldoende is om de vetrollen in stand te kunnen houden
Dan is het preppen.

Overigens raadt het rode kruis ieder huishouden aan om voor 2 weken eten in huis te hebben.
pi_192200812
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:11 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Wat vind jij van iemand met symptomen die boodschappen gaat doen?
Is dit een opstapje naar het nobele 'ja maar ik besmet niemand'argument? Wil je daarmee zeggen dat je voor het behoud van anderen hamstert?

Je kan ook gewoon accepteren dat hamsteren primair egoïstisch is. Daar vind ik niets mis mee, maar ga je zelf dan niet afvragen waarom anderen het egoïstisch noemen. Zelfbehoud is voor de overgrote meerderheid het motief.
  zondag 22 maart 2020 @ 10:19:11 #233
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_192200818
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 09:48 schreef -Straw- het volgende:
Wat extra pasta meenemen is niet egoïstisch. Het hele pastaschap leeghalen wel.
In principe beiden, maar het tweede een stuk erger dan het eerste.

Met m'n wel aanwezige maar niet hysterische extra voorraad ben ik zelf ook egoïstisch, maar zo nu en dan moet je dat wel zijn.
pi_192200826
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:17 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Dan is het preppen.

Overigens raadt het rode kruis ieder huishouden aan om voor 2 weken eten in huis te hebben.
Noem het zoals je wil. De distributie zal er op afgestemd zijn als iedereen dat doet. Dat is echter niet de situatie.
  zondag 22 maart 2020 @ 10:19:59 #235
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_192200830
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:17 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Dan is het preppen.

Overigens raadt het rode kruis ieder huishouden aan om voor 2 weken eten in huis te hebben.
Wel een uitdaging als gezin! Dan moet je al bijna wel een vrieskist hebben.
pi_192200838
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:19 schreef Eightyone het volgende:

[..]

In principe beiden, maar het tweede een stuk erger dan het eerste.

Met m'n wel aanwezige maar niet hysterische extra voorraad ben ik zelf ook egoïstisch, maar zo nu en dan moet je dat wel zijn.
Kijk @-Straw- zo kan het dus ook.
pi_192200865
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:20 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Kijk @:-Straw- zo kan het dus ook.
Ik heb geen 2 weken voorraad. Ben het gewoon niet met je eens.
  Moderator zondag 22 maart 2020 @ 10:23:43 #238
236264 crew  capricia
pi_192200876
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:19 schreef Aventura het volgende:

[..]

Wel een uitdaging als gezin! Dan moet je al bijna wel een vrieskist hebben.
Dit. Twee weken eten voor een gezin is echt wel even anders dan voor mijzelf alleen.
Definitely not CIA
pi_192200890
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:22 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Ik heb geen 2 weken voorraad. Ben het gewoon niet met je eens.
Dat mag. Leg mij eens uit dam, als je wil, hoe het niet primair zelfbehoud is om te hamsteren. #changemymind
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 maart 2020 @ 10:24:52 #240
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192200893
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:19 schreef Aventura het volgende:

[..]

Wel een uitdaging als gezin! Dan moet je al bijna wel een vrieskist hebben.
Je kunt prima leven op droogvoer en wat vitaminepillen. Zoals ik eerder postte doe ik dat regelmatig, maandenlang achter elkaar, als ik buiten de bewoonde wereld ben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192200903
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:23 schreef capricia het volgende:

[..]

Dit. Twee weken eten voor een gezin is echt wel even anders dan voor mijzelf alleen.
Je kan ook een noodvoorraad aan van die maaltijdrepen inslaan. Het is meer dat je in een noodgeval zoals een overstroming, niet op een houtje hoeft te bijten.
  zondag 22 maart 2020 @ 10:26:13 #242
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_192200909
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat mag. Leg mij eens uit dam, als je wil, hoe het niet primair zelfbehoud is om te hamsteren. #changemymind
Wat wil je nou bereiken met deze discussie? :') Het is sowieso offtopic.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_192200913
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee. Haar intentie (en ook de mijne) is juist dat je je als verantwoordelijk burger kunt gedragen door in volledige quarantaine te gaan voor 2 weken zodat je geen anderen besmet. Zelf ben ik niet zo bang voor het virus.

En wat betreft laten bezorgen: wie zegt dat dat allemaal blijft draaien? Als je jezelf kunt helpen dan moet je dat doen en niet vertrouwen op hulp van anderen. Die capaciteit moet je gebruiken om zwakkeren te helpen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.

Persoonlijk vind ik dus juist jouw instelling egoïstisch, want jij rekent op een bailout door anderen terwijl jij ook wel voor jezelf kunt zorgen. :)
Jouw eerste en tweede alinea conflicteren.

Verder vul je voor mij in hoe ik hiermee om ga. Daar gaat het niet om. Ik reageer op de kennelijke verbazing over dat hamsteren als egoïstisch wordt gezien. Dat vind ik hypocriet. Hamsteren is primair een egoïstisch bezigheid. Dat anderen niet besmetten verhaal kan meespelen maar is hooguit een secundaire motivatie.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2020 10:28:45 ]
pi_192200926
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Dat mag. Leg mij eens uit dam, als je wil, hoe het niet primair zelfbehoud is om te hamsteren. #changemymind
Als je goed hebt gelezen zei ik dat het niet louter egoïstisch is. Ik ontken nergens dat er een element van zelfbehoud meespeelt.

Naar de winkel gaan terwijl je ziek bent zie ik wel als louter egoïstisch.
  zondag 22 maart 2020 @ 10:27:32 #245
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_192200930
Ik wil bloem kopen om zelf wat broodjes te bakken, nergens te vinden :') al een week.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 maart 2020 @ 10:31:18 #246
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192200982
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:26 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Hamsteren is primair een egoïstisch bezigheid. Dat anderen niet besmetten verhaal kan meespelen maar is hooguit een secundaire motivatie.
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, kennelijk :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_192200988
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:27 schreef -Straw- het volgende:

[..]

Als je goed hebt gelezen zei ik dat het niet louter egoïstisch is. Ik ontken nergens dat er een element van zelfbehoud meespeelt.
Niet 'een element' maar de hoofdmotivatie is zelfbehoud. Dat je het ook kan spinnen als niet louter uit zelfbehoud zie ik ook wel in.
quote:
Naar de winkel gaan terwijl je ziek bent zie ik wel als louter egoïstisch.
Terwijl je corona-klachten hebt en niet (negatief) getest.

Negatief geteste mensen met klachten vind ik niet meer egoïstisch dan de anderen.
pi_192201010
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, kennelijk :)
Persoonlijk maken, maakt je verhaal niet sterker.

Jij verbaasde jezelf over waarom mensen het egoïstisch noemen om te hamsteren. Ik heb je dar geprobeerd uit te leggen. Doe er verder mee wat je wil (niks waarschijnlijk).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2020 10:33:34 ]
pi_192201078
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:27 schreef Scorpie het volgende:
Ik wil bloem kopen om zelf wat broodjes te bakken, nergens te vinden :') al een week.
Hier bij de AH XL was er alleen nog biologische tarwebloem. :D Dus dan die maar gekocht.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 maart 2020 @ 10:38:59 #250
78918 SeLang
Black swans matter
pi_192201112
quote:
1s.gif Op zondag 22 maart 2020 10:33 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

Persoonlijk maken, maakt je verhaal niet sterker.

Jij verbaasde jezelf over waarom mensen het egoïstisch noemen om te hamsteren. Ik heb je dar geprobeerd uit te leggen. Doe er verder mee wat je wil (niks waarschijnlijk).
De waarheid ligt ergens in het midden. Er zitten meerdere kanten aan deze zaak. Sommige mensen zijn puur egoïstisch bezig. Anderen hamsteren voor hun bejaarde ouders. Weer anderen (waaronder ikzelf) hebben uitsluitend gekocht om minimaal 2 weken in quarantaine te kunnen om geen anderen te hoeven te besmetten of het systeem te overbelasten (maar ik heb amper wat gekocht want ik had alles al).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')