Dan heb je het stuk niet helemaal gelezen, want het gaat in eerste instantie helemaal niet over beelden, maar over of er met de geboden is gerommeld.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt. Maar ik ken deze uitleg al. Ik vind hem alleen niet overtuigend. Vooral niet als je naar de realiteit kijkt: mensen die voor standbeelden buigen, ze zoenen, ze aanraken in de hoop een zegening te krijgen, er kaarsjes voor opsteken ... Het is gewoon precies hetzelfde als wat je in elke willekeurige polytheistche godsdienst ziet.
Het probleem hiermee is dat je mensen een relatie met God ontneemt, door allerlei dingen en mensen tussen hen en God in te plaatsen, terwijl er maar 1 mediator is tussen mens en God, en dat is Jezus. Er is geen 'co mediatrix', geen heilige die met zijn goede werken jouw gebrek aan meriet kan aanvullen, en geen bisschop die als 'alter christos' dient. Het systeem houdt je weg van God, dat is het hele eieren eten.
Bidden tot de doden?quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt. Maar ik ken deze uitleg al. Ik vind hem alleen niet overtuigend. Vooral niet als je naar de realiteit kijkt: mensen die voor standbeelden buigen, ze zoenen, ze aanraken in de hoop een zegening te krijgen, er kaarsjes voor opsteken. ... En nee, ik weet dat het niet om het beeld zelf gaat, maar de persoon die wordt vertegenwoordigd. Ware het niet dat de bijbel verbiedt om tot de doden te bidden, en zegt dat de doden niets meer denken of doen. De doden zijn dood en wachten op de wederopstanding. Heti s dus gewoon precies hetzelfde als wat je in elke willekeurige polytheistche godsdienst ziet, ookal wordt er een spin aangegeven.
Het probleem hiermee is dat je mensen een relatie met God ontneemt, door allerlei dingen en mensen tussen hen en God in te plaatsen, terwijl er maar 1 mediator is tussen mens en God, en dat is Jezus. Er is geen 'co mediatrix', geen heilige die met zijn goede werken jouw gebrek aan meriet kan aanvullen, en geen bisschop die als 'alter christos' dient. Het systeem houdt je weg van God, dat is het hele eieren eten.
Ik heb het stuk inderdaad niet gelezen omdat ik vandaag andere stukken erover heb gelezen: men stelt dat Augustinus het derde gebod onder het tweede heeft geschaard, dat de benummering per denominatie verschilt ... Maar nogmaals: kijk naar de realiteit. De tien geboden zoals in het OT staan, zijn door God gegeven. Ze hebben geen correctie of verbetering nodig. En het probleem is dat je in de praktijk hetzelfde soort dingen ziet als in het heidendom. God waarschuwt hiervoor, omdat hij weet dat zodra je dat soort dingen ziet, je op een dwaalspoort komt die niet tot Hem leidt. God wil dat voorkomen. Hij waarschuwt constant voor de praktijkten van de heidenen, dat we niet als hen moeten doen. En toch gebeurt het.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan heb je het stuk niet helemaal gelezen, want het gaat in eerste instantie helemaal niet over beelden, maar over of er met de geboden is gerommeld.
Wat jij verder wel of niet onchristelijk vindt, acht ik niet zo belangrijk. Ik vertrouw wat dat betreft liever op de overleveringen van de eerste christenen, de kerkvaders en, inderdaad, de heiligen.
Vertel gewoon eens even heel eerlijk:quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Bedankt. Maar ik ken deze uitleg al. Ik vind hem alleen niet overtuigend. Vooral niet als je naar de realiteit kijkt: mensen die voor standbeelden buigen, ze zoenen, ze aanraken in de hoop een zegening te krijgen, er kaarsjes voor opsteken. ... En nee, ik weet dat het niet om het beeld zelf gaat, maar de persoon die wordt vertegenwoordigd. Ware het niet dat de bijbel verbiedt om tot de doden te bidden, en zegt dat de doden niets meer denken of doen. De doden zijn dood en wachten op de wederopstanding. Heti s dus gewoon precies hetzelfde als wat je in elke willekeurige polytheistche godsdienst ziet, ookal wordt er een spin aangegeven.
De heiligen zijn gestorven, of niet dan?quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Bidden tot de doden?
Waar haal jij vandaan dat Katholieken denken dat ze bidden tot doden?
Dit wordt weer een juweeltje.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb het stuk inderdaad niet gelezen omdat ik vandaag andere stukken erover heb gelezen: men stelt dat Augustinus het derde gebod onder het tweede heeft geschaard, dat de benummering per denominatie verschilt ... Maar nogmaals: kijk naar de realiteit. De tien geboden zoals in het OT staan, zijn door God gegeven. Ze hebben geen correctie of verbetering nodig. En het probleem is dat je in de praktijk hetzelfde soort dingen ziet als in het heidendom. God waarschuwt hiervoor, omdat hij weet dat zodra je dat soort dingen ziet, je op een dwaalspoort komt die niet tot Hem leidt. God wil dat voorkomen. Hij waarschuwt constant voor de praktijkten van de heidenen, dat we niet als hen moeten doen. En toch gebeurt het.
Ik weet ook dat je op de kerkvaders vertrouwt, zoals de Jezuieten tijdens het concilie van Trent ook als alternatief hebben voorgesteld.
Het probleem is dat je niet op mensen kunt vertrouwen voor je eigen spiritualiteit. Niet op een paus, noch op een dominee, of wat dan ook. Als je een dag voor God komt te staan, en je rekenschap af moet leggen voor wat je in je leven hebt gedaan, kun je niet zeggen "ik heb op de kerkvaders vertrouwd". Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen spiritualiteit en de bijbel is ons gegeven ter correctie, ter heiligmaking, die onontbeerlijk is.
Waren Mozes en Elias dood toen zij aan Jezus verschenen?quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De heiligen zijn gestorven, of niet dan?
Volgens het katholieke geloof zijn ze natuurlijk niet echt dood, maar leven verder.
Maar de bijbel leert niet dat je doorleeft nadat je sterft. De bijbel leert dat je tot de wederopstanding helemaal geen gedachten hebt, en niets kunt doen.
Bidden tot heiligen, bidden tot Maria, is bidden tot de doden.
Ik ben dit soort vragen een beetje beu.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vertel gewoon eens even heel eerlijk:
Heb je ooit dogmatische werken van katholieken gelezen, of enkel over katholieken?
Je toont namelijk aan geen flauw idee te hebben van wat de katholieke kerk daadwerkelijk leert, eerder een regurgitatie van wat anti-katholieken al vanaf de 16e eeuw proberen te verkopen als 'wat de katholieke kerk leert'.
Dat is een domme vraag. Mozes had een speciale wederopstanding en Elias is nooit gestorven. De uitzonderingen zijn niet de regel.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Waren Mozes en Elias dood toen zij aan Jezus verschenen?
Meest evident...quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben dit soort vragen een beetje beu.
Je doet net alsof de meest evidente dingen 'anti-katholieke propaganda' zijn.
Terwijl iedereen het 'Wees gegroet Maria kent'.
Iedereen kent ook de bedankjes in kerken voor de heiligen die dit en dat of zus of zo voor je hebben gedaan.
Je wilt toch niet ontkennen dat katholieken tot heiligen en Maria bidden en geloven van hen bepaalde gunsten en zegeningen te ontvangen?
Geef eens antwoord op mijn vraag.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Meest evident...
Wat betekent kecharitomene volgens jou?
Waar het staat? Volgens mij blijkt dat uit de stellingen die toen zijn ingenomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dit wordt weer een juweeltje.
Vertel eens: waar staat precies dat de Jezuiëten tijdens het Concilie voorgesteld hebben om de kerkvaders 'als alternatief' te gebruiken?
Dat gaat dus niet, aangezien je opnieuw aantoont geen flauw benul te hebben van de katholieke - en orthodoxe - leer, maar je eigen interpretatie van wat jij denkt (op basis van bij elkaar gegoogelde anti-katholieke propaganda sites) dat de katholieke kerk leert gebruikt om vervolgens dat in te zetten om mij iets te vragen... terwijl dat dus helemaal niet speelt.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geef eens antwoord op mijn vraag.
Noem die stelling eens.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar het staat? Volgens mij blijkt dat uit de stellingen die toen zijn ingenomen.
Waar kan ik dat vinden, dat Mozes een speciale wederopstanding genoot?quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is een domme vraag. Mozes had een speciale wederopstanding en Elias is nooit gestorven. De uitzonderingen zijn niet de regel.
Je verziekt het topic met dit soort spelletjes. Ik heb je een vraag gesteld, discussieer normaal of discussier niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat gaat dus niet, aangezien je opnieuw aantoont geen flauw benul te hebben van de katholieke - en orthodoxe - leer, maar je eigen interpretatie van wat jij denkt (op basis van bij elkaar gegoogelde anti-katholieke propaganda sites) dat de katholieke kerk leert gebruikt om vervolgens dat in te zetten om mij iets te vragen... terwijl dat dus helemaal niet speelt.
Nogmaals: wat betekent kecharitomene?
Het is geen spel. Ik heb je gisteren al laten zien dat je alles voor zoete koek slikt zodra het maar je beeld van de snode jezuïeten en hun hoerige babylonische opperhoofd, de paus, bevestigt.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je verziekt het topic met dit soort spelletjes. Ik heb je een vraag gesteld, discussieer normaal of discussier niet.
Waren Mozes en Elias door de paus zalig verklaard?quote:Op
zaterdag 28 maart 2020 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
"De heiligen zijn gestorven, of niet dan?"
Mozes en Elias waren niet heilig?
Dat lijkt me nogal irrelevant. De vraag is of zij heilig waren, en zo ja, waarom zij dan niet gestorven zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waren Mozes en Elias door de paus zalig verklaard?
Je doet alsof het allemaal bijster ingewikkeld is, terwijl het dat niet is.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is geen spel. Ik heb je gisteren al laten zien dat je alles voor zoete koek slikt zodra het maar je beeld van de snode jezuïeten en hun hoerige babylonische opperhoofd, de paus, bevestigt.
Hoe kan ik überhaupt antwoord geven op vragen die niet voortkomen uit wat de katholieke kerk daadwerkelijk leert, maar wat jij denkt dat de katholieke kerk leert?
Natuurlijk is dat irrelevant voor jou. Opnieuw een duik.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat lijkt me nogal irrelevant. De vraag is of zij heilig waren, en zo ja, waarom zij dan niet gestorven zijn.
Let wel, dat zijn jouw woorden: de mens leeft niet door hierna. Heiligen ook niet. Mozes en Elias dan weer wel. Waarom?
Wanneer je met bronnen omgaat zoals jij dat doet is alles simpel inderdaad: de paus als de grote antichrist die uit puur satanisch genot de mensheid en God zelf wil bepiepelen.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je doet alsof het allemaal bijster ingewikkeld is, terwijl het dat niet is.
Waarom zou ik duiken? Je hebt tot op heden nog geen enkele legitieme kritiek op de katholieke kerk geuit, enkel allerhande bij elkaar geraapte beschuldigingen die, bij nader inzien, niet uit de koker van Rome komen, maar uit die van de uitpuilende archiefkast van types als jij.quote:Op zaterdag 28 maart 2020 22:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat irrelevant voor jou. Opnieuw een duik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |