abonnement Unibet Coolblue
pi_192118763
Een uitstekend paper van Zhang et al. (10 maart 2020):
Prediction of the COVID-19 outbreak based on a realistic stochastic model
Link: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.10.20033803v1
Directe link paper: https://www.medrxiv.org/c(...).20033803v1.full.pdf

Belangrijkste conclusies:
We find that, (1) instead of aberration, there is a remarkable amount of asymptomatic individuals, (2) an individual with symptoms is approximately twice more likely to pass the disease to others than that of an asymptomatic patient.

From the estimated parameters, we find that about 30% of the infected are asymptomatic, patients with symptoms are about twice as likely to pass a pathogen to others as asymptomatic patients, and current containment measures are effective to reduce the contact and transmission rate.


Oftewel: 30% van de mensen die geïnfecteerd zijn, zijn asymptomatic. Wij (ziekenhuis) hanteren nog altijd het beleid: als je geen klachten hebt, dan ben je niet besmettelijk (wij volgen RIVM). Wat er dus gebeurt: de mensen die de grootste kans hebben op grote problemen na infectie stellen we bloot aan de groep mensen die de grootste kans hebben om geïnfecteerd te zijn.

Mensen met longproblemen, influenza A, COPD, kanker, etc. Deze stellen we bloot aan verpleegkundigen zonder bescherming. De verpleegkundigen die elke dag rondlopen in een ziekenhuis met pakweg 40 SARS-CoVid patiënten.

Je bent maar 2x meer besmettelijk als je symptomen hebt. Dit is voor mij nieuwe informatie en best verontrustend. Ik heb (nog) geen klachten. Misschien heb ik al een tijd geleden SARS-CoVid gehad en daarbij patiënten in het ziekenhuis geïnfecteerd. :{

Daarnaast is het ook wat mensen met de informatie van de overheid doen. Ik weet niet hoe het in jullie omgeving is, maar hier gaan mensen nog allemaal bij elkaar op bezoek. Ja, als je je niet lekker voelt of symptomen hebt, blijf dan thuis. Verder ben je niet besmettelijk, want dat heeft de overheid ons eerder verteld. :{
pi_192118817
Wat is je alternatief? 4 weken niemand zijn huis uit? En dan is het dus letterlijk niemand.
pi_192118960
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:17 schreef Adames het volgende:
Wat is je alternatief? 4 weken niemand zijn huis uit? En dan is het dus letterlijk niemand.
Ik heb zo geen alternatief. Maar het is toch wel erg raar dat veel mensen verkeerd geïnformeerd zijn. Mensen gaan nog naar feestjes in kleine groepen, ouderen gaan nog hun huis uit en spreken af met mensen die geen symptomen hebben, etc. We kunnen er op z'n minst voor zorgen dat iedereen goed geïnformeerd is. Dan kunnen mensen beter een keuze maken.
  woensdag 18 maart 2020 @ 14:23:42 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_192118972
Het gaat niet om t alternatief maar om t gegeven. Ben zelf voorstander van ff niet op bezoek. Maar deze kwestie zou gewoon meer aandacht moeten hebben.
Verder zal ik mijn mond maar houden maar ik wil dit topic wel blijven volgen.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_192119069
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:23 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik heb zo geen alternatief. Maar het is toch wel erg raar dat veel mensen verkeerd geïnformeerd zijn. Mensen gaan nog naar feestjes in kleine groepen, ouderen gaan nog hun huis uit en spreken af met mensen die geen symptomen hebben, etc. We kunnen er op z'n minst voor zorgen dat iedereen goed geïnformeerd is. Dan kunnen mensen beter een keuze maken.
Mee eens.
  woensdag 18 maart 2020 @ 14:31:24 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_192119178
https://nypost.com/2020/0(...)detected-study-says/

quote:
86% of people with coronavirus are walking around undetected, study says

“Stealth” coronavirus cases are fueling the pandemic, with a staggering 86% of people infected walking around undetected, a new study says.

Six of every seven cases – 86% — were not reported in China before travel restrictions were implemented, driving the spread of the virus, according to a study Monday in the journal Science.

“It’s the undocumented infections which are driving the spread of the outbreak,” said co-author Jeffrey Shaman of Columbia University Mailman School, according to GeekWire.

Using computer modeling, researchers tracked infections before and after the Chinese city of Wuhan’s travel ban.

The findings indicated that these undocumented infections with no or mild symptoms — known as “stealth” cases — were behind two-thirds of the reported patients.


“The majority of these infections are mild, with few symptoms at all,” Shaman said, Mercury News reported. “People may not recognize it. Or they think they have a cold.”

These “stealth” cases were then able to transmit the bug that could cause severe symptoms in other people, according to the researchers.


“It will continue to present a major challenge to the containment of this outbreak going forward,” Shaman said, adding that it underscores the importance of restrictions on movement in hard-hit regions.

COVID-19 has spread across the world to 182,400 people, causing at least 7,100 deaths, according to a tally from Johns Hopkins University.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_192119181
Op basis waarvan beoordeel je deze paper als uitstekend?
pi_192119226
Interessant :). Is dit trouwens met andere virussen ook zo? (dat er veel mensen zonder symptomen het verspreiden).

Apart dan wel dat er dus ook een groep is waarbij het zulke ernstige gevolgen heeft, zonder dat men per se oud is of onderliggende medische aandoeningen heeft.
pi_192119690
Paar vragen, hoe verspreid je het zonder symptomen? Stel je ontmoet iemand die het dus heeft maar geen symptomen.
Zolang je geen waterflesje deelt of zoent gaat er niet veel gebeuren toch?
Hierbij werkt geen handgeven, handen wassen en niet je gezicht aanraken ook uitstekend toch?

In dit scenario zijn vooral de kinderen het probleem (dus speeltuinen vermijden,scholen dicht). Of moet je hierbij ook denken aan de buurman die in de tuin rookt of wanneer je in de auto zit en je besmet raakt door het ademen van de bestuurder zonder symptomen?

2. Wat weten we waardoor sommige mensen veel zieker worden dan anderen? Bv mensen onder de 50.
  woensdag 18 maart 2020 @ 14:53:30 #10
483584 incel
Old Enough... To Party!
pi_192119751
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Paar vragen, hoe verspreid je het zonder symptomen? Stel je ontmoet iemand die het dus heeft maar geen symptomen.
Zolang je geen waterflesje deelt of zoent gaat er niet veel gebeuren toch?
Hierbij werkt geen handgeven, handen wassen en niet je gezicht aanraken ook uitstekend toch?

In dit scenario zijn vooral de kinderen het probleem (dus speeltuinen vermijden,scholen dicht). Of moet je hierbij ook denken aan de buurman die in de tuin rookt of wanneer je in de auto zit en je besmet raakt door het ademen van de bestuurder zonder symptomen?

2. Wat weten we waardoor sommige mensen veel zieker worden dan anderen? Bv mensen onder de 50.
Als je alleen maar een deel van iemands uitgeblazen adem inademt kan je het ook krijgen.
pi_192119787
quote:
Ik snap niet echt hoe je Corona met een verkoudheid kan verwarren. Ben nu ook verkouden en heb vooral last van snot en slijm terwijl je dat met Corona juist niet hebt.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_192119809
Ik werk bij de kwetsbaarste ouderen thuis en ben inderdaad bang dat ik ze ongemerkt allemaal besmet :{
  woensdag 18 maart 2020 @ 14:58:12 #13
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_192119883
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Paar vragen, hoe verspreid je het zonder symptomen? Stel je ontmoet iemand die het dus heeft maar geen symptomen.
Zolang je geen waterflesje deelt of zoent gaat er niet veel gebeuren toch?
Hierbij werkt geen handgeven, handen wassen en niet je gezicht aanraken ook uitstekend toch?

In dit scenario zijn vooral de kinderen het probleem (dus speeltuinen vermijden,scholen dicht). Of moet je hierbij ook denken aan de buurman die in de tuin rookt of wanneer je in de auto zit en je besmet raakt door het ademen van de bestuurder zonder symptomen?

2. Wat weten we waardoor sommige mensen veel zieker worden dan anderen? Bv mensen onder de 50.
Iedereen kucht wel eens, iedereen ademt vocht uit, iedereen doet wel eens nagelbijten en zit vervolgens aan producten in een supermarkt. Er zijn 1001 mogelijkheden om het te verspreiden.
pi_192120154
Ik weet natuurlijk niet hoe het met dit virus zit, maar in het algemeen is het wel zo dat ziekteverwekkers zich juist makkelijker kunnen verspreiden indien ze niet (of te laat) worden opgemerkt. Daarom begrijp ik niet goed waarom het RIVM zei dat asymptotische mensen niet besmettelijk zouden zijn. Het zou een gigantisch evolutionair voordeel zijn voor het virus indien het meestal geen klachten zou veroorzaken. Maar aangezien het professionals zijn denk ik dat ze zich wel ergens op gebaseerd hebben. Desondanks keek ik er wel een beetje van op toen ze zeiden dat het niet besmettelijk zou zijn indien je geen symptomen zou hebben.
pi_192120216
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 14:53 schreef incel het volgende:

[..]

Als je alleen maar een deel van iemands uitgeblazen adem inademt kan je het ook krijgen.
Dat zou betekenen dat kwetsbaren niet op straat kunnen rondlopen, in de tuin staan of huis luchten omdat ze het risico loopt besmet te raken.

En al helemaal niet met ov (al richtlijn), naar de supermarkt, sociale interacties of plekken waar mensen maar zijn.
pi_192121655
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 15:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat kwetsbaren niet op straat kunnen rondlopen, in de tuin staan of huis luchten omdat ze het risico loopt besmet te raken.

En al helemaal niet met ov (al richtlijn), naar de supermarkt, sociale interacties of plekken waar mensen maar zijn.
In ieder geval een tijdje, totdat een hoop jonge mensen het hebben gehad of totdat we een medicijn of vaccin hebben. Dat is een optie ja.
pi_192122651
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In ieder geval een tijdje, totdat een hoop jonge mensen het hebben gehad of totdat we een medicijn of vaccin hebben. Dat is een optie ja.
Een jaar lang potdicht binnen houdt bijna niemand vol en is ook niet echt gezond denk ik.
pi_192123681
Deze Corona is echt fucked up, kom maar met de medicijnen. Dat moet best kunnen binnen een paar maanden, vaccinatie (veilige) duurt nog wel een jaar ++.

Dus een thuis test straks (wanneer je symptomen hebt) of je covid-19 hebt en dan gelijk wat medicijnen erin en je bent good to go. Dit zou het meest ideaal zijn voor dit jaar.
  woensdag 18 maart 2020 @ 18:03:21 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192124439
quote:
Dit dus.
Dan zouden er dus in NL al grofweg 10-15.000 mensen besmet zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192138905
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 16:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In ieder geval een tijdje, totdat een hoop jonge mensen het hebben gehad of totdat we een medicijn of vaccin hebben. Dat is een optie ja.
Days from first symptom to death
The Wang et al. February 7 study published on JAMA found that the median time from first symptom to dyspnea was 5.0 days, to hospital admission was 7.0 days, and to ARDS was 8.0 days.[9]

Previously. the China National Health Commission reported the details of the first 17 deaths up to 24 pm 22 Jan 2020. A study of these cases found that the median days from first symptom to death were 14 (range 6-41) days, and tended to be shorter among people of 70 year old or above (11.5 [range 6-19] days) than those with ages below 70 year old (20 [range 10-41] days.[6]

Median Hospital Stay

The JANA study found that, among those discharged alive, the median hospital stay was 10 days.[9]

Bron

Kan ik hieruit concluderen dat bij een lockdown de besmettingen met symptomen na 5 dagen afnemen, ziekenhuisopnames na 7 dagen, IC 8 dagen en het aantal doden 11 (6+5) t/m 46 (41+5) dagen, met een piek op dag 19?

Dus als ze rekening houden met 8 dagen, dat er dan even een dipje lijkt in de ziekenhuisopnames, maar dat er dan na 3 dagen alsnog een golf aan doden komen?

[ Bericht 3% gewijzigd door _I op 19-03-2020 11:11:51 ]
pi_192139235
quote:
Artikel uit Dld van 19 februari

19.02.2020, 18:12 Uhr
Neue Studie Frankfurter Forscher zu Covid-19
Coronaviren werden wohl auch von Gesunden übertragen
quote:
CDC
Q: What are the clinical features of COVID-19?
A: The clinical spectrum of COVID-19 ranges from mild disease with non-specific signs and symptoms of acute respiratory illness, to severe pneumonia with respiratory failure and septic shock. There have also been reports of asymptomatic infection with COVID-19. See also Interim Clinical Guidance for Management of Patients with Confirmed Coronavirus Disease 2019 (COVID-19).

Minimaal al sinds 16 feb.
quote:
Reuters - 22 februari
Wuhan woman with no symptoms infects five relatives with coronavirus: study

A 20-year-old Chinese woman from Wuhan, the epicenter of the coronavirus outbreak, traveled 400 miles(675 km) north to Anyang where she infected five relatives, without ever showing signs of infection, Chinese scientists reported on Friday, offering new evidence that the virus can be spread asymptomatically.
quote:
Reuters 22 februari

Coronavirus incubation could be as long as 27 days, Chinese provincial government says

A 70-year-old man in China’s Hubei Province was infected with coronavirus but did not show symptoms until 27 days later, the local government said on Saturday, meaning the virus’ incubation period could be much longer than the presumed 14 days.
quote:
ACCEPTED MANUSCRIPT 28 februari
A Well Infant with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) with High Viral Load

A well 6-month-old infant with coronavirus disease 2019 (COVID-19) had persistently positive nasopharyngeal swabs to day 16 of admission. This case highlights the difficulties in establishing the true incidence of COVID-19 as asymptomatic individuals can excrete the virus. These patients may play important roles in human-to-human transmission in the community.
@Lenny_Leonard
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')