abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 maart 2020 @ 13:31:09 #1
319979 Fok-it
All is well
pi_192047410
Discussie over #hamsteren: ’trieste egoïsten’ of rationeel?.
Schappen leeg, tumult alom.
quote:
AMSTERDAM - Ons land heeft zich grotendeels neergelegd bij de corona-maatregelen van het kabinet. De ernst wordt overal gevoeld. We maken ons vooral druk om #hamsteren.

quote:
De afgelopen 48 uur gaan de boeken in als de dagen waarop het ’nuchtere volkje’ werd bevangen door massahysterie, zo klinkt het op sociale media. Talloze toespelingen op het hamstergedrag passeren de revue.

„Na 40 jaar vrijheid in Europa zitten we ineens weer in de DDR”, schrijft iemand. „Ik zet morgen de wekker in de hoop brood te kunnen kopen”, verzucht een ander. „De bizarre realiteit in 2020: wel wifi, geen bifi.”

Allereerst zorgt het hamstergedrag voor een hoop lol. Een ’gratis rol toiletpapier bij een sixpack corona’ werkt op de lachspieren. De GIF’jes – korte animatievideo’s – vliegen je om de oren, meme-makers hebben de tijd van hun leven.

Nederland heeft zijn voorkeuren. Een gebrek aan pasta is de meest gehoorde klacht, terwijl in het kielzog van de Italiaanse penne ook pesto en kip snel in de verdrukking raken. Aardappelen vliegen eruit. Brood. Paracetamol.

Het thuiswerken bevalt Nederland overigens goed, zo blijkt.

Als klap op de vuurpijl is daar natuurlijk wc-papier, hoewel diarree geen specifiek kenmerk van Covid-19 is. „Ik heb nog net de laatste toiletrollen bemachtigd! Het schap is nu gewoon leeg”, zei Pien van Raalte donderdag al tegen een verslaggever van De Telegraaf, vlak nadat ze de AH bij de Dam uitloopt. Columiste Sylvia witteman verkneukelt zich vandaag om ’vers’ pleegerei.

De stemming op Twitter is gemengd, maar veruit de meesten slaken een kreet van afkeuring; mensen zijn ’helemaal gek geworden’, een stelletje ’debielen’ en vooral ’egoïsten’, die eens gauw ’normaal moeten gaan doen’. „Ikke ikke ikke en de rest kan stikke” is een veelgehoorde kreet.

„Ik schaam me voor de Nederlanders, triest volk”, stelt iemand. De ’nuchtere Nederlander’ is een ’sprookje’.

Premier Rutte gaf vandaag geen snoeihard waardeoordeel maar riep op te stoppen met hamsteren; dat treft ook „mensen die hard voor ons aan het werk zijn” en na een lange dag de schappen leeg aantreffen, zegt hij. „Ik vind dat niet sociaal.”

Het hamstergedrag brengt de nodige irritatie met zich mee, een soms ’grimmige sfeer’ hangt in de supermarkten, zo vertelde winkelend publiek aan Telegraaf-verslaggevers. De nodige verwijten klinken – terecht of niet.

De grote vraag: hoe gaat dat morgen? „Voor iedereen die denkt dat de winkels morgen weer bomvol liggen: een leeg geplunderde toko in één avond weer volledig bevoorraad krijgen, is onmogelijk”, stelt een Twitteraar. Albert Heijn benadrukt dat de distributiecentra ’vol liggen’. Consumenten worden opgeroepen ’boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet’. Er wordt ’hard gewerkt’ om de schappen vol te krijgen.

Tegelijkertijd is er steun voor de hamsteraars. Die zijn helemaal niet losgezongen van de werkelijkheid, zeggen sommigen. De Rijksoverheid vraagt niet voor niets om een noodpakket met ’houdbaar eten’ aan te houden – los van de coronacrisis. Onder meer publicist Syp Wynia vindt het hamstergedrag niet zo vreemd.

„Het probleem is niet dat mensen denken dat er niet voldoende voorraad is in supermarkten. Het probleem is dat mensen bang zijn dat ze volgende week plotseling binnen moeten blijven, en dat er dan dus geen boodschappen gedaan kunnen worden”, verdedigt een ander de hamsteraars. „Mag men alsjeblieft zelf uitmaken of je wil hamsteren of niet?”, aldus nog een ander. „Als je wordt opgedragen thuis te blijven, zul je toch moeten.”

Toch blijven alle autoriteiten oproepen: hamster niet. „Hamsteren is echt niet nodig, er is voldoende voedsel in Nederland”, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Telegraaf-lezer Roelof Keijser is er wel uit. „Wat ik in de supermarkt zag, was dat niet het corona-virus ons leven ontwricht, maar het verregaande egoïsme en de hysterie waarmee mensen hamsteren”, schreef hij. „Triest.”
Bron: De Telegraaf
==========================================
De eerste persoon die ik zie hamsteren vandaag krijgt een sneer van mij aan zijn of haar broek! :Y
(Ach, ik begrijp het aan de andere kant ook wel weer... ;) )

Noodpakketten: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_192047438
Als de hamsteraars risicogroepen zijn dan snap ik het wel.
Je wilt niet met lege handen komen te staan terwijl het virus voortwoekert.
Google is your friend, abuse your friends
pi_192047448
Was wel grappig net bij de kassa....stond ik dan met mijn 4 flessen wijn tussen al die mensen met bomvolle karretjes. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_192047912
Moet men lekker zelf weten. Het lijkt mij zonde. Vond het wel jammer dat ik geen nieuwe spaghetti kon kopen, maar ik kan het gelukkig ook zelf maken. En is ook nog eens lekkerder.

De meeste dingen die men koopt zou ik zelf toch nooit halen. Zoals troep in blik.
  zondag 15 maart 2020 @ 14:52:11 #5
65846 Bocaj
47th President.
pi_192049161
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:33 schreef Hathor het volgende:
Was wel grappig net bij de kassa....stond ik dan met mijn 4 flessen wijn tussen al die mensen met bomvolle karretjes. :')
Hier ook: Broodjes, beleg, pak koffie, Cola en Sinaasappelsap! ;)
Iemand hamsterde 10 zakken potgrond! :D
Ze hadden het niet druk vandaag op zondag.
Afgelopen donderdag, vrijdag & zaterdag wel zeer! (Winkel was ook vrij leeggeroofd!)
pi_192049314
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 14:52 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Afgelopen donderdag, vrijdag & zaterdag wel zeer! (Winkel was ook vrij leeggeroofd!)
Als je dan toch thuis moet zitten: het is nu natuurlijk de tijd van het jaar om je tuin te doen ;) En natuurlijk je eigen groenten te verbouwen voor het geval dat.... :+
pi_192049319
quote:
14s.gif Op zondag 15 maart 2020 13:57 schreef Wigle het volgende:
Moet men lekker zelf weten. Het lijkt mij zonde. Vond het wel jammer dat ik geen nieuwe spaghetti kon kopen, maar ik kan het gelukkig ook zelf maken. En is ook nog eens lekkerder.

De meeste dingen die men koopt zou ik zelf toch nooit halen. Zoals troep in blik.
Wat is er nou weer troep aan bonen uit blik?
pi_192049366
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:00 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]

Als je dan toch thuis moet zitten: het is nu natuurlijk de tijd van het jaar om je tuin te doen ;) En natuurlijk je eigen groenten te verbouwen voor het geval dat.... :+
Het is koud, nat en winderig, niet echt ideaal om in de tuin te gaan zitten rommelen.
pi_192049512
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:04 schreef Hathor het volgende:

[..]

Het is koud, nat en winderig, niet echt ideaal om in de tuin te gaan zitten rommelen.
Nee nu niet, maar later deze week of volgende week misschien wel, en dan heb je wel mooi die tig liter potgrond klaar liggen ;)

Ennuhhhh....proost alvast, hè :+
  zondag 15 maart 2020 @ 15:19:37 #10
65846 Bocaj
47th President.
pi_192049661
quote:
Zoals troep in blik.
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 15:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Wat is er nou weer troep aan bonen uit blik?
Niets! Meestal is het de groente+zout+uitlek water...
Suiker even mee opletten maar voor de rest is blik/glas bijna net zo gezond als vers! :Y
pi_192050299
Panic buying en hamsteren zijn niet hetzelfde.
pi_192050317
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 14:52 schreef Bocaj het volgende:

[..]

de potgrond heeft die gewoon nodig voor zijn tuin, dat heb ik ook geregeld gehaald.... maar nu opeens is het hamsteren? :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_192050722
Ik zeg he nog een keer die Corona-virus is een sociaal experiment. Daar heeft het alle schijn van. Hoe weet je of je corona hebt en geen griep? Zelfs ik heb niet gehamsterd.
Time for new flavor in ya ear!
  zondag 15 maart 2020 @ 16:14:47 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_192050894
Door te hamsteren creëer je juist schaarste. Dikke egoïsten dus.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  zondag 15 maart 2020 @ 16:56:02 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_192051819
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:14 schreef inslagenreuring het volgende:
Door te hamsteren creëer je juist schaarste. Dikke egoïsten dus.
Ieder voor zich.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 15 maart 2020 @ 17:53:38 #16
168739 Red_85
'echt wel'
pi_192053460
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 16:56 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Ieder voor zich.
Terwijl dat dus helemaal niet hoeft.

Wat ik me wel afvraag is wat je de aankomende 1,5 a 2 maanden moet doen met 9 maanden pleepapier in huis.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_192053659
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat ik me wel afvraag is wat je de aankomende 1,5 a 2 maanden moet doen met 9 maanden pleepapier in huis.
Joh, dat komt toch wel op. Neemt alleen ruimte in.
  zondag 15 maart 2020 @ 18:18:45 #18
117098 Hathor
Effe niet
pi_192054100
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 17:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Paar tubes lijm erbij en je kan een flinke kluit papier mache maken, kan je landschapjes maken voor je modeltreintjes.
  Moderator zondag 15 maart 2020 @ 18:33:21 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192054405
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2020 18:18 schreef Hathor het volgende:

[..]

Paar tubes lijm erbij en je kan een flinke kluit papier mache maken, kan je landschapjes maken voor je modeltreintjes.
je kan het altijd nog naar de buurman zijn huis gooien alstie tof doet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 18 maart 2020 @ 09:51:44 #20
65846 Bocaj
47th President.
pi_192113241
Hamsterwoede leidt tot topomzet voor supermarkten.
quote:
DIEMEN - Nederlandse consumenten die vanwege het coronavirus zaken als zeep, toiletpapier en houdbaar voedsel insloegen, hebben voor een forse omzetstijging gezorgd voor de supermarkten.

Volgens onderzoeksbureau Nielsen werd er vorige week voor 998 miljoen euro uitgegeven in de supermarkten. Alleen in de kerstweek van 2017 gaven Nederlandse consumenten in één week meer uit. De omzet lag een derde hoger dan in dezelfde week vorig jaar.
pi_192113533
Hoe lullig het ook is, tijdens een crisis altijd inleggen op aandelen van voedsel fabrikanten of bijv supermarkten, de omzet is er altijd ook al zakt soms de waarde van je aandeel, maar dividend word altijd wel uitgekeerd zelfs in de slechtste jaren deed AH dat bijv. in tegenstelling tot praktisch elk ander dividend uitkerende aandelen.
pi_192113967
Bifi is hondenvoer.
No matter what your name is.
  woensdag 18 maart 2020 @ 10:40:30 #23
65846 Bocaj
47th President.
pi_192114093
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2020 10:34 schreef BitchIMakeYouFamous het volgende:
Bifi is hondenvoer.
Honden lusten het ook ja. En makkelijk te geven inderdaad! :Y
pi_192114139
een aantal kennissen werkte voor Vezet, het bedrijf dat voor Albert Heijn onder andere de groentes verpakt tot zakjes. Zodra er mooi weer in aankomst is, volgt er daar een "barbecue-alarm".
dan is er even geen verlof mogelijk voor het personeel. verwacht dat dit nu ook van toepassing is. men werkt daar in ploegendiensten 24 uur per dag.

het hamsteren of panic buying is wellicht dom en overbodig, het geeft geen echte schaarste. hoogstens 4 uur later is het schap weer aangevuld.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 18 maart 2020 @ 10:43:03 #25
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_192114152
quote:
Zoals troep in blik.
Zonder bruine bonen geen chili con carne. :9

Of verbouw je die zelf op je balkonnetje?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')