abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 maart 2020 @ 10:56:46 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192022304
*O* *O* *O* *O* *O* *O*

https://www.biorxiv.org/c(...)lxHVbny3PjxtEPfhZLuA
quote:
Unieke vondst in Erasmus MC: antilichaam tegen corona

Een wereldprimeur van het Erasmus MC en de Universiteit Utrecht: zij vonden een antilichaam tegen COVID-19. De wetenschappelijke publicatie van de groep van tien wetenschappers ligt voor beoordeling klaar bij het toonaangevende vaktijdschrift Nature.



Geloof het of niet: op de tiende verdieping van het Erasmus MC lag het al even in de ijskast: hét antilichaam dat de infectie van SARS1 en SARS2 blokkeert. Met andere woorden, een allereerste antilichaam tegen het coronavirus. Hoogleraar celbiologie Frank Grosveld (71) blijft er koeltjes onder: "voor springen op tafels ben ik te oud."

Sinds donderdagavond staat het artikel van een team van tien wetenschappers, waar Grosveld deel van uit maakt, online op BioRxiv - een website waarop biologen hun onderzoek kunnen publiceren voordat het beoordeeld is door een vaktijdschrift. De samenvatting rept over een antilichaam tegen SARS2, het coronavirus dat de huidige pandemie veroorzaakt (COVID-19). Het antilichaam kan helpen bij de opsporing en preventie van van deze vorm van corona-infectie. Het werkzame antilichaam is een wereldprimeur.

Disclaimer: het antilichaam moet nog op mensen getest worden (dat duurt nog maanden) en het artikel ligt nog bij vakgenoten ter beoordeling, voordat het toonaangevende vaktijdschrift Nature het publiceert. Maar Grosveld is hoopvol: "we verwachten elk moment een e-mail", zegt de Spinozaprijs-winnaar in zijn lab op de tiende verdieping van Ee-gebouw van het Erasmus MC.

Wat heeft u met uw mede-onderzoekers van de afdeling Virologie en de Universiteit Utrecht gevonden?
"Wij hebben een artikel gepubliceerd over een antilichaam dat wij al hadden geïsoleerd voor de huidige pandemie en dat kruisreageerde (biologische term voor het afweren van een lichaamsvreemde stof, red.) met vershillende coronavirussen. Het antilichaam voorkomt dat het virus nog kan infecteren en kan bovendien goed helpen bij de opsporing van het virus."

Hoe vonden jullie dat?
"Zo'n vijftien jaar geleden startte ik een hobbyproject om te kijken of wij menselijke antilichamen (eiwitten aangemaakt als reactie op antigenen zoals virussen, red.) konden maken in muizen. Dat lukte en leidde uiteindelijk tot de oprichting van een ErasmusMC bedrijf: Harbour Antibodies BV. Inmiddels hebben we vestigingen in Shanghai, Boston en Rotterdam waar de innovatietak zit. Zij ontwikkelen voornamelijk antilichamen om tumoren te genezen."

"Samen met de afdeling Viroscience hierboven en de afdeling Virologie Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht kwamen we in een Europees project terecht: ZAPI (Zoonosex Anticipation and Preparedness Initiative, red.). Doel daarmee was antilichamen ontwikkelen tegen MERS, SARS en nog een coronavirus uit Hongkong (OC-43). In dat project hadden we antilichamen gevonden die kruisreageerden met die drie verschillende virussen om te voorkomen dat ze nog kunnen infecteren.

"Maar die virussen zijn inmiddels al ingedamd, we hebben nu te maken met een ander coronavirus. Van het eerdere onderzoek hadden we nog ongeteste antilichamen in de ijskast staan die niet met alle drie de mutaties reageerden, maar wel met SARS1. Toen de huidige crisis - SARS2 - uitbrak hebben we meteen getest of de antilichamen die met SARS1 reageerden ook reageren op SARS2 en vonden we het nu gepubliceerde antilichaam."

Wat zijn vervolgstappen en wat kunnen we hiermee?
"We proberen nu een farmaceut aan boord te krijgen - dat ziet er overigens goed uit - die het antilichaam op grote schaal kan produceren als medicijn. Voordat het op de markt kan, moet het antilichaam door een uitgebreide ontwikkelingsfase en op toxologische eigenschappen worden getest. Dat proces gaat nu lopen. Ook willen we het antilichaam, naast de ontwikkeling als medicijn, gebruiken om een diagnostische test op te zetten: eentje die iedereen gewoon thuis kan doen zodat mensen makkelijk weten of ze een infectie hebben of niet."



Hoe uniek of groot is dit?
"Dit is bij ons weten het allereerste antilichaam waarvan we weten dat het de infectie blokkeert en er is een goede kans dat dit ook een medicijn wordt dat op de markt komt. Zoiets vinden gebeurt heel weinig. Ik heb gedurende mijn carrière zelf veel aan genregulatie gewerkt: hoe worden genen aan- en uitgezet, wat is het structuur van ons genoom. Daar heb ik gelukkig ook een aantal ontdekkingen kunnen doen, waarbij ik het gevoel had: nu zijn we écht een stap verder. Maar dergelijk onderzoek ging vooral om begrijpen en was van wetenschappelijk belang. Dit antilichaam gaat om toepassen."

U heeft dus nu dé oplossing in handen?
"Als je dit als patiënt zou nemen dan is de verwachting - en dat is nog maar een verwachting - dat de infectie in de patiënt gestopt kan worden. En de patiënt dus de kans krijgt om te herstellen. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen: een echte oplossing is daarom een vaccin, daar werken anderen aan. Een vaccin ontwikkelen duurt echter al gauw twee jaar. Het medicijn van ons is er, als het allemaal werkt, eerder. Alleen dat is dan weer duurder om te produceren.

"Een vaccin bestaat gewoonlijk uit een eiwit dat voorkomt uit een virus of een gedood virus. Als je daar een klein beetje van bij mensen of dieren inbrengt, gaan die daar antilichamen tegen maken en dat eindigt met zogenaamde geheugencellen die onthouden wat ze eerder hebben gezien. Als het virus probeert binnen te dringen, kunnen die geheugencellen daar snel op reageren en het virus afweren. Een antilichaam werkt als als medicijn, maar de patiënt maakt het zelf niet aan. Het blijft een paar weken aanwezig als je het medicijn geeft en dat is genoeg voor herstel, maar waarschijnlijk niet om het virus voor altijd te weren. Daarvoor is het beter als de patiënt eigen immuniteit krijgt."

Dacht u meteen 'hier heb ik nog iets voor', toen dit virus ontstond? Hoe gaat dat?
"Mijn Utrechtse collega Berend Jan Bosch en ik dachten: we moeten iets doen en misschien hebben we wat. We zijn daarom onmiddellijk aan de gang gegaan en dat is met de huidige paniek hard werken, de klok rond. Ik begin om een uur of negen, tot een uur of zeven. Dan ga ik naar huis naar mijn gezin en als thuis de rust is wedergekeerd begin ik weer tot iets na middernacht."

Heeft u er al veel aandacht voor gekregen?
"Nog niet zoveel. Het is nu gepubliceerd op BioRxiv, maar pas als het door de peers is goedgekeurd bij Nature is het écht - wij mogen daarom ook niet uit onszelf naar de pers stappen. Maar als zij ons vragen stellen mogen we die wel beantwoorden. De goedkeuring komt hopelijk binnen een paar dagen en dan stuurt Nature ook een persbericht uit. Je ziet dat de publicatie op BioRxiv al wel wat losmaakt bij vakgenoten op Twitter en LinkedIn. Gisteren heb ik al een record aan e-mails en WhatsApps binnengekregen."

Gaat u financieel binnenlopen met deze vondst?
Lacht. "Dat zie je verkeerd, dit is geen goede businesscase. De kans is aanwezig dat het virus over een maand of twee weg is. Dan heb je als farmaceutische bedrijf een productie gedraaid van miljoenen voor niets- alleen zij kunnen dit soort risico's aan. Bij SARS I en MERS was ook paniek. Tegen de tijd dat er een vaccin en antilichamen waren, was het virus al weg."



Wat vindt u van de huidige aanpak in Nederland?
"We zijn te laks geweest en waren niet goed voorbereid. Er zijn bijvoorbeeld te weinig testen en in het begin zijn er te weinig restricties oplegd, terwijl we zagen wat er in China en daarna Italië gebeurde."

Gaat de test die jullie willen ontwikkelen daar een oplossing voor zijn?
"Dat zouden we graag doen en er is al een goedkope eerste test gemaakt in China maar ik weet niet hoeveel men zou kunnen produceren. Ik heb gevraagd een aantal tests op te sturen om hier uit te proberen, maar vanwege het verbod op vluchten uit China kan dat wel eens moeilijk worden. Een test maken kan sneller dan het maken van een medicijn, want zo'n test hoeft hoeft minder uitgebreid onderzocht te worden. Het wordt niet aan een patiënt toegediend en werkt zo'n beetje hetzelfde als een zwangerschapstest, alleen dan met wangslijm in plaats van urine. Hoeveel de test uiteindelijk gaat kosten weet ik ook nog niet."

Is deze vondst geluk of wijsheid?
"Wij hebben in ons eerste onderzoek met SARS, MERS en OC43 een slimmigheid uitgehaald - voordat deze crisis uitbrak. Daarna hadden we geluk dat er antilichamen bij zitten die ook aan het nieuwe virus binden. Wij lagen daarom voor op anderen, maar er zullen ongetwijfeld, ook door ons, nog meer antilichamen tegen SARS2ontwikkeld worden."

https://www.erasmusmagazi(...)ichaam-tegen-corona/


[ Bericht 84% gewijzigd door Starhopper op 14-03-2020 11:04:13 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 14 maart 2020 @ 10:59:37 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192022343
Nog niet peer-reviewed en dergelijken, eerst maar eens afwachten. Er staat zelfs duidelijk boven dat er enorm veel papers over SARS-CoV-2 binnen stromen, iedereen wil natuurlijk de kans grijpen nu.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 maart 2020 @ 11:05:33 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192022432
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:59 schreef heywoodu het volgende:
Nog niet peer-reviewed en dergelijken, eerst maar eens afwachten. Er staat zelfs duidelijk boven dat er enorm veel papers over SARS-CoV-2 binnen stromen, iedereen wil natuurlijk de kans grijpen nu.
Artikel uit Erasmus Magazine toegevoegd :) Klinkt wel aardig serieus :) Ik ben benieuwd! Hulde iig!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 14 maart 2020 @ 11:06:23 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_192022444
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:05 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Artikel uit Erasmus Magazine toegevoegd :) Klinkt wel aardig serieus :) Ik ben benieuwd! Hulde iig!
Voorlopig uiteraard nog een verstandige korrel zout erbij, maar een beginnetje is altijd goed ja :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_192022465
Sinds de eerste gevallen zijn er om de paar dagen berichten over een vaccin oid. Tot nu toe nog niks wat grondig is getest en op de markt kan worden gebracht, dat zal allemaal ook nog wel een behoorlijke tijd duren.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 maart 2020 @ 11:08:28 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192022484
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:07 schreef MrBadGuy het volgende:
Sinds de eerste gevallen zijn er om de paar dagen berichten over een vaccin oid. Tot nu toe nog niks wat grondig is getest en op de markt kan worden gebracht, dat zal allemaal ook nog wel een behoorlijke tijd duren.
Ja, ze moeten eerst gaan testen en dat duurt een lange tijd :') Tegen die tijd heb je een vaccin niet meer nodig :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_192022514
Dit is een beetje natuurlijk mosterd na de maaltijd, voor de problemen waar wij zelf nu in zitten gaat dit niks doen. Er kan geen medicijn ontwikkeld worden binnen een paar maanden.

Voor de gewone burger is dit hoopgevend nieuws nutteloos dit jaar.
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 maart 2020 @ 11:14:59 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192022572
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:10 schreef Xenorium het volgende:
Dit is een beetje natuurlijk mosterd na de maaltijd, voor de problemen waar wij zelf nu in zitten gaat dit niks doen. Er kan geen medicijn ontwikkeld worden binnen een paar maanden.

Voor de gewone burger is dit hoopgevend nieuws nutteloos dit jaar.

-O- -O- -O- -O-

Kunnen ze niet gewoon gaan testen op afgeschreven oudjes?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 14 maart 2020 @ 11:15:46 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192022583
Dit wordt vast wel gedeeld met landen waar ze zo'n testprogramma er wat sneller doorheen jagen en dan zijn we er ook.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_192022591
Leuk maar over een paar maanden is de hele wereld al infected, dan heeft zo'n antilichaam niet meer zoveel zin
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2020 @ 11:17:40 #11
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_192022608
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:14 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

-O- -O- -O- -O-

Kunnen ze niet gewoon gaan testen op afgeschreven oudjes?
definieer afgeschreven oudjes ?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_192022613
70+ Volgens Italiaanse criteria

[ Bericht 82% gewijzigd door barry888 op 14-03-2020 11:18:46 (Aanvulling) ]
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 maart 2020 @ 11:18:30 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192022618
quote:
7s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:17 schreef just me het volgende:

[..]

definieer afgeschreven oudjes ?
80+ers in Italie die geen behandeling krijgen want te oud.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 14 maart 2020 @ 11:21:02 #14
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192022653
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:18 schreef barry888 het volgende:
70+ Volgens Italiaanse criteria
Ooh sorry, ik dacht 80+ :@
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  † In Memoriam † zaterdag 14 maart 2020 @ 11:22:47 #15
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_192022680
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 11:18 schreef barry888 het volgende:
70+ Volgens Italiaanse criteria
Pfff daar val ik nog net niet onder
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_192022882
Het duurt nog we even. Maar ik vermoed dat nood ook wet gaat breken. Iets met shortcuts meer middelen, en testen die normaliter niet op mensen gedaan zouden worden.
Whatever...
pi_192023057
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 10:59 schreef heywoodu het volgende:
Nog niet peer-reviewed en dergelijken, eerst maar eens afwachten. Er staat zelfs duidelijk boven dat er enorm veel papers over SARS-CoV-2 binnen stromen, iedereen wil natuurlijk de kans grijpen nu.
Ja, grote kans dat ze dingen moeten aanpassen. Duurt ook nog wel een hele tijd. Daarna wellicht testen, maar die kans kan ook klein zijn. Zie je zo vaak in de wetenschap dat je er na verloop van tijd niets meer van hoort.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 19:01:23 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_192031503
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 19:04:39 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_192031575
Je hebt aan een neutraliserend antilichaam als medicijn minder dan een vaccin.

Maar alle beetjes helpen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_192035622
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 19:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Je hebt aan een neutraliserend antilichaam als medicijn minder dan een vaccin.

Maar alle beetjes helpen.
Minder, maar wel sneller.
Whatever...
  Moderator zaterdag 14 maart 2020 @ 21:54:26 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_192035792
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 21:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Minder, maar wel sneller.
Directer inderdaad
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')