abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 maart 2020 @ 07:38:51 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_192019918
Discussie over #hamsteren: ’trieste egoïsten’ of rationeel?.
Schappen leeg, tumult alom.
quote:
AMSTERDAM - Ons land heeft zich grotendeels neergelegd bij de corona-maatregelen van het kabinet. De ernst wordt overal gevoeld. We maken ons vooral druk om #hamsteren.

quote:
De afgelopen 48 uur gaan de boeken in als de dagen waarop het ’nuchtere volkje’ werd bevangen door massahysterie, zo klinkt het op sociale media. Talloze toespelingen op het hamstergedrag passeren de revue.

„Na 40 jaar vrijheid in Europa zitten we ineens weer in de DDR”, schrijft iemand. „Ik zet morgen de wekker in de hoop brood te kunnen kopen”, verzucht een ander. „De bizarre realiteit in 2020: wel wifi, geen bifi.”

Allereerst zorgt het hamstergedrag voor een hoop lol. Een ’gratis rol toiletpapier bij een sixpack corona’ werkt op de lachspieren. De GIF’jes – korte animatievideo’s – vliegen je om de oren, meme-makers hebben de tijd van hun leven.

Nederland heeft zijn voorkeuren. Een gebrek aan pasta is de meest gehoorde klacht, terwijl in het kielzog van de Italiaanse penne ook pesto en kip snel in de verdrukking raken. Aardappelen vliegen eruit. Brood. Paracetamol.

Het thuiswerken bevalt Nederland overigens goed, zo blijkt.

Als klap op de vuurpijl is daar natuurlijk wc-papier, hoewel diarree geen specifiek kenmerk van Covid-19 is. „Ik heb nog net de laatste toiletrollen bemachtigd! Het schap is nu gewoon leeg”, zei Pien van Raalte donderdag al tegen een verslaggever van De Telegraaf, vlak nadat ze de AH bij de Dam uitloopt. Columiste Sylvia witteman verkneukelt zich vandaag om ’vers’ pleegerei.

De stemming op Twitter is gemengd, maar veruit de meesten slaken een kreet van afkeuring; mensen zijn ’helemaal gek geworden’, een stelletje ’debielen’ en vooral ’egoïsten’, die eens gauw ’normaal moeten gaan doen’. „Ikke ikke ikke en de rest kan stikke” is een veelgehoorde kreet.

„Ik schaam me voor de Nederlanders, triest volk”, stelt iemand. De ’nuchtere Nederlander’ is een ’sprookje’.

Premier Rutte gaf vandaag geen snoeihard waardeoordeel maar riep op te stoppen met hamsteren; dat treft ook „mensen die hard voor ons aan het werk zijn” en na een lange dag de schappen leeg aantreffen, zegt hij. „Ik vind dat niet sociaal.”

Het hamstergedrag brengt de nodige irritatie met zich mee, een soms ’grimmige sfeer’ hangt in de supermarkten, zo vertelde winkelend publiek aan Telegraaf-verslaggevers. De nodige verwijten klinken – terecht of niet.

De grote vraag: hoe gaat dat morgen? „Voor iedereen die denkt dat de winkels morgen weer bomvol liggen: een leeg geplunderde toko in één avond weer volledig bevoorraad krijgen, is onmogelijk”, stelt een Twitteraar. Albert Heijn benadrukt dat de distributiecentra ’vol liggen’. Consumenten worden opgeroepen ’boodschappen te doen zoals u dat normaal ook doet’. Er wordt ’hard gewerkt’ om de schappen vol te krijgen.

Tegelijkertijd is er steun voor de hamsteraars. Die zijn helemaal niet losgezongen van de werkelijkheid, zeggen sommigen. De Rijksoverheid vraagt niet voor niets om een noodpakket met ’houdbaar eten’ aan te houden – los van de coronacrisis. Onder meer publicist Syp Wynia vindt het hamstergedrag niet zo vreemd.

„Het probleem is niet dat mensen denken dat er niet voldoende voorraad is in supermarkten. Het probleem is dat mensen bang zijn dat ze volgende week plotseling binnen moeten blijven, en dat er dan dus geen boodschappen gedaan kunnen worden”, verdedigt een ander de hamsteraars. „Mag men alsjeblieft zelf uitmaken of je wil hamsteren of niet?”, aldus nog een ander. „Als je wordt opgedragen thuis te blijven, zul je toch moeten.”

Toch blijven alle autoriteiten oproepen: hamster niet. „Hamsteren is echt niet nodig, er is voldoende voedsel in Nederland”, aldus het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Telegraaf-lezer Roelof Keijser is er wel uit. „Wat ik in de supermarkt zag, was dat niet het corona-virus ons leven ontwricht, maar het verregaande egoïsme en de hysterie waarmee mensen hamsteren”, schreef hij. „Triest.”
Bron: De Telegraaf
==========================================
De eerste persoon die ik zie hamsteren vandaag krijgt een sneer van mij aan zijn of haar broek! :Y
(Ach, ik begrijp het aan de andere kant ook wel weer... ;) )

Noodpakketten: https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/

[ Bericht 1% gewijzigd door Bocaj op 14-03-2020 07:49:44 ]
  zaterdag 14 maart 2020 @ 07:43:14 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_192019943
Ik heb zes kratten bier gehamsterd. Mocht het echt allemaal naar de tering gaan dan wil ik wel lekker dronken kunnen worden en kut roepen naar de buuf.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 07:49:04 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192019968
Hamsteren zou nooit nodig moeten zijn want je moet altijd genoeg in huis hebben in t geval van nood. Dat mensen hamsteren wil zeggen dat 99% van NL geen voorraad heeft.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_192019986
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 07:49 schreef Nikonlover het volgende:
Hamsteren zou nooit nodig moeten zijn want je moet altijd genoeg in huis hebben in t geval van nood. Dat mensen hamsteren wil zeggen dat 99% van NL geen voorraad heeft.
Dat getal haal je ook maar ergens uit de lucht.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 14 maart 2020 @ 07:54:43 #5
65846 Bocaj
47th President.
pi_192019995
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 07:49 schreef Nikonlover het volgende:
99% van NL geen voorraad heeft.
Ik heb eigenlijk een hekel aan boodschappen doen, en ga pas inkopen doen als in de koelkast alleen nog koffiemelk, mayo en ketchup staat... en de kasten ook zo goed als leeg... :')
WC papier is er altijd! ;) Koop altijd als ermee gestunt wordt! (Page met dat lieve labrador hondje, weet je wel?!)
pi_192020015
De goedkopere supermarkten hebben nu dus gouden tijden door het coronavirus? De kans om besmet te worden in de supermarkten is nu echter wel groter geworden. Dat is dan wel een minpuntje.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:01:44 #7
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_192020020
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 07:54 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk een hekel aan boodschappen doen, en ga pas inkopen doen als in de koelkast alleen nog koffiemelk, mayo en ketchup staat... en de kasten ook zo goed als leeg... :')
WC papier is er altijd! ;) Koop altijd als ermee gestunt wordt! (Page met dat lieve labrador hondje, weet je wel?!)
Je kan altijd dus een pot mayo leeg slurpen in geval van nood :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:02:28 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_192020024
Je hoeft niet voor jaren op de plank te hebben, maar voedsel en water voor een week of 2 is altijd handig. Niet alleen nu. Ik zou het in ieder geval in huis nemen.
Wat wel fout is, is natuurlijk de hele supermarkt leeghalen en over een maand als er tekorten zijn moet woekerwinsten doorverkopen
The End Times are wild
pi_192020025
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:00 schreef torentje het volgende:
De goedkopere supermarkten hebben nu dus gouden tijden door het coronavirus? De kans om besmet te worden in de supermarkten is nu echter wel groter geworden. Dat is dan wel een minpuntje.
De kans is bij de Lidl groter dan in de Ah.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_192020075
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:03 schreef halfway het volgende:

[..]

De kans is bij de Lidl groter dan in de Ah.
Waarschijnlijk heb je gelijk, omdat bij de Lidl de rijke vrekken hun inkopen doen, aangezien het inkopen bij de Lidl goedkoper is.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:29:23 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192020140
Speltheorie zou denk ik zeggen wel voorraad aanleggen maar geen schap leegtrekken.

Voor je eentje de hele super naar je rukbunker brengen maakt dat de rest niks heeft, wat jouw positie op meerdere manieren verzwakt.

Een super vol en iedereen zonder eten wordt ‘m ook niet.

Rustig hamsteren dus. Laat wat staan voor de rest.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_192020169
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:02 schreef LXIV het volgende:
Je hoeft niet voor jaren op de plank te hebben, maar voedsel en water voor een week of 2 is altijd handig. Niet alleen nu. Ik zou het in ieder geval in huis nemen.
Wat wel fout is, is natuurlijk de hele supermarkt leeghalen en over een maand als er tekorten zijn moet woekerwinsten doorverkopen
Water?
Zijn de leidingen vergiftigd?
Wat is er mis met de kraan?
J’ai faim.
pi_192020182
Het "hamsteren" door de kudde levenlozen van gisteren zou ik eerder plunderen noemen, het is er één morele stap van verwijderd.
J’ai faim.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:39:23 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192020215
Het is een onduidelijke boodschap (hihaho) vanuit de overheid. Enerzijds zoveel mogelijk thuisblijven om het virus niet te verspreiden, anderzijds dat je niet mag hamsteren en gewoon dagelijks naar de super moet.
Beter had de overheid ingegrepen en duidelijk aangegeven hoelang je niet naar buiten mag en hoeveel boodschappen je dan nodig hebt.
Er worden nu al evenementen in mei afgezegd, dus lijk je ook tot die tijd beperkt naar buiten te mogen. Ja dan wil je wel t/m juni spullen in huis hebben.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:40:29 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192020219
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:32 schreef rododendronneke het volgende:

[..]

Water?
Bij een echte ramp kun je er niet zeker van zijn dat er nog drinkwater uit de kraan komt.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:41:10 #16
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_192020226
quote:
De stemming op Twitter
:') :') :')
Searchers after horror haunt strange, far places.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:44:25 #17
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_192020251
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:32 schreef rododendronneke het volgende:

[..]

Water?
Idd, Wuhan had ook gewoon water nog.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 14 maart 2020 @ 08:52:40 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_192020311
Dat je wat extra in huis kan ik misschien nog inkomen, maar het gewoonweg asociale hamsteren dat nu gebeurd slaat echt nergens op. Wat moet je in vredesnaam met een maandvoorraad aan toiletpapier in huis? Dat kun je toch niet eten?

Ik was gisteren in de lokale supermarkt en inderdaad pasta, conserven, toiletpapier etc allemaal nagenoeg leeg. Mensen zijn gewoon collectief gek geworden lijkt het wel, terwijl het echt nergens voor nodig is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_192020379
Sommigen hebben echt voor maanden meegenomen. In de AH maakte ik daar een grap over toen ik een man tegenkwam die letterlijk 4 dozen pasta van de kar haalde. Hij zei dat zijn 4 kinderen van het weekend terug zouden komen van vakantie en eters zijn. Ze zouden een week blijven... Yeah right.

Je hebt spreiding toch wel genoeg om huis om de week door te komen. Koop je een week of twee extra.

Of van die wijven die bang zijn dat chloor op raakt. Crap!
pi_192020453
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:34 schreef rododendronneke het volgende:
Het "hamsteren" door de kudde levenlozen van gisteren zou ik eerder plunderen noemen, het is er één morele stap van verwijderd.
Precies, degene die hamsterden gunnen de armere klanten slechts lege schappen in goedkopere supermarkten. Zodat de armere klanten veel meer reistijd kwijt om zijn om hun dagelijkse maaltijden bij elkaar te krijgen.
pi_192020536
Het valt hier in Groningen nog wel mee. Maar ik dacht ook ik neem 2 extra pakken pasta mee zodat ik het aantal winkelbezoeken kan terugbrengen mocht dat beter zijn. Als meerdere mensen op dat niet onverstandige en gematigde idee komen is het schap leeg natuurlijk, en dat was ook zo.

WC-papier heb ik donderdag nog gehaald. Ik ben heel merkvast qua WC-papier en dat is er wel vaker niet omdat het Kruidvat gewoon een kutwinkel is, maar het was er deze keer wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 09:15:47 #22
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_192020576
Tja, niemand vertrouwt de loze woorden van Mark Rutte. :') Ik had de meeste spullen wel op voorraad thuis, alleen verwacht ik net als vele anderen dat er nog draconische maatregelen genomen gaan worden. Denk maar aan dat vele winkels gesloten gaan worden en dat steden en provincies echt op slot gaan.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 09:16:40 #23
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_192020590
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 09:15 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Tja, niemand vertrouwt de loze woorden van Mark Rutte. :') Ik had de meeste spullen wel op voorraad thuis, alleen verwacht ik net als vele anderen dat er nog draconische maatregelen genomen gaan worden. Denk maar aan dat vele winkels gesloten gaan worden en dat steden en provincies echt op slot gaan.
Yeah right :')
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_192020631
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 08:02 schreef LXIV het volgende:
Je spreekt jezelf tegen;
quote:
Dit spreekt het individu aan om voedsel voor twee weken in huis te nemen,
quote:
en dit spreekt aan als iedereen het deed.
Google is your friend, abuse your friends
  zaterdag 14 maart 2020 @ 09:26:43 #25
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_192020701
NL is na Amerika de grootste voedselproducent ter wereld.
Binnen 2 weken hebben de mensen door dat er genoeg voorraad is en zijn we van dat hamsteren af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')