abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 maart 2020 @ 03:04:23 #241
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019152
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 02:56 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Dat geneeskunde daar niet tussen staat is een gevolg van het onderwijssysteem in de VS, waar je je eerst breder orienteert in de exacte vakken (na de middelbare school dus), een toelatingsexamen maakt (MCAT) en pas daarna naar medical school gaat. Er is daar dus niet iets zoals een 'bachelor in de geneeskunde'.

Bij vergelijkbare masteropleidingen in Nederland en Belgie is een bachelor in de geneeskunde wel een vooropleiding waarmee je kunt instromen. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat dat omwille van de benodigde wiskundige voorkennis inderdaad niet de meest ideale / gemakkelijke vooropleiding is om met een master in de epidemiologie te starten :P .
Vertel?
are we infinite or am I alone
pi_192019276
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 03:04 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Vertel?
De statistiek die ik tijdens de opleiding geneeskunde heb gekregen, was beperkt en voornamelijk gericht op het kunnen lezen van wetenschappelijke artikels en het blindelings kunnen toepassen van enkele specifieke 'basis' statistische tests tijdens je scriptie. Echt begrip kwam er niet aan te pas, terwijl het bij een master epidemiologie wel handig is om te weten waar je mee bezig bent natuurlijk.

Qua pure wiskunde zie je niks tijdens een bachelor geneeskunde, en voor een master epidemiologie is wel meer wiskunde vereist dan de wiskunde die je leert in 6 vwo, onder andere op het gebied van integraalrekening. Dat heb ik zelf moeten bijspijkeren voor en tijdens deze master :) . De medestudenten van 'exactere' vooropleidingen konden ook al beter programmeren dan ik dat kon en dat is bij sommige vakken (en in de praktijk buiten de opleiding) wel handig.

Geen onoverkomelijjke problemen, maar een evidente doorstroming is het zeker niet. Overigens denk ik ook wel dat een opleiding geneeskunde voordelen heeft. De "praktische vertaling" van je klinische probleem naar de cijfers op je beeldscherm en omgekeerd was voor mij over het algemeen gemakkelijker te maken dan voor studenten zonder medische achtergrond (die indruk had ik in ieder geval, is natuurlijk allemaal gebasseerd op de kleine groep studenten waar ik mee in contact ben gekomen).
  zaterdag 14 maart 2020 @ 03:32:45 #243
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192019283
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 00:55 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Wie waarschuwen ze, elk land heeft zijn eigen "experts". :')
[..]

Idd. :')
Patiënten zijn zeer beslist geen oude mensen die ik zie op op de foto
pi_192019288
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 03:02 schreef Smack10 het volgende:

[..]

China lacht allang dat de besmettingshaard nu Europa is. _O-
Haha zou dat hun gevoel voor humor zijn ?
  zaterdag 14 maart 2020 @ 03:36:01 #245
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_192019300
Daarnet melding gekregen dat alle shows/sportwedstrijden in Canada zijn afgelast en alle scholen dicht gaan.

Goede keuze om in Hong Kong te blijven, zowel financieel als voor mijn gezondheid. Canada is qua leefkosten een stuk duurder, daar wil je absoluut niet zonder werk zitten.
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_192019322
De FDA heeft vandaag een snellere test voor het coronavirus goedgekeurd, ontwikkeld door Roche (je moet natuurlijk wel hun apparatuur hebben als lab om hiervan te kunnen profiteren).

https://www.bloomberg.com(...)at-s-10-times-faster

Hopelijk zijn er ook Nederlandse labo's die hier gebruik van kunnen maken :)
  zaterdag 14 maart 2020 @ 03:56:43 #247
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019333
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 03:31 schreef MMunkun het volgende:

[..]

De statistiek die ik tijdens de opleiding geneeskunde heb gekregen, was beperkt en voornamelijk gericht op het kunnen lezen van wetenschappelijke artikels en het blindelings kunnen toepassen van enkele specifieke 'basis' statistische tests tijdens je scriptie. Echt begrip kwam er niet aan te pas, terwijl het bij een master epidemiologie wel handig is om te weten waar je mee bezig bent natuurlijk.

Qua pure wiskunde zie je niks tijdens een bachelor geneeskunde, en voor een master epidemiologie is wel meer wiskunde vereist dan de wiskunde die je leert in 6 vwo, onder andere op het gebied van integraalrekening. Dat heb ik zelf moeten bijspijkeren voor en tijdens deze master :) . De medestudenten van 'exactere' vooropleidingen konden ook al beter programmeren dan ik dat kon en dat is bij sommige vakken (en in de praktijk buiten de opleiding) wel handig.

Geen onoverkomelijjke problemen, maar een evidente doorstroming is het zeker niet. Overigens denk ik ook wel dat een opleiding geneeskunde voordelen heeft. De "praktische vertaling" van je klinische probleem naar de cijfers op je beeldscherm en omgekeerd was voor mij over het algemeen gemakkelijker te maken dan voor studenten zonder medische achtergrond (die indruk had ik in ieder geval, is natuurlijk allemaal gebasseerd op de kleine groep studenten waar ik mee in contact ben gekomen).
Dan was jij een van de uitzonderingen bij geneeskunde neem ik aan. Of misschien waren de studenten die ik gekend heb de uitzondering, die snapten niets van wiskunde... :P
pi_192019366
Het is op. Mijn vertrouwen in de aanpak van onze regering, in de kennis en wijsheid van de RIVM en de GGD, in het iq van mensen om me heen en in een goede afloop van dit snel groeiende probleem.
Ik was gisteren gewoon zenuwachtig en verward na de mededeling van de landelijke maatregelen. Yes, eindelijk! Ze maken een ommezwaai (na Trump?!) en gaan het eindelijk serieus nemen. Maar tegelijk ook: "Jemig, dit gebeurt echt".
En sindsdien, wat een chaos om me heen. Leeggeroofde winkels en mensen die van alles belachelijk vinden, of dat nu om de maatregelen gaat, of omdat de scholen niet sluiten (of toch wel, of half, of...) of omdat mensen hamsteren of juist niet. Opa's en Oma's die zeggen het te snappen, maar die natuurlijk wel die-en-die even knuffelen, want die heeft het toch niet. De irritatie die ontstaat als het beeld van mensen aangaande de regels niet hetzelfde zijn, zoals kinderen onderbrengen bij opa en oma. Kan ik me nu wel of niet ziek melden met mijn net-natte-neus? Ik ben verkouden; heb ik corona?! Mijn werkgever werkt mee of juist niet.
Hele debat uitgezeten (lange zit) en versteld gestaan van de argumenten zijn om dingen te doen en laten, maar nog meer van de zogenaamde 'kennis' van de ziekte die tegen die van alle andere landen indruist. De mailbox stroomt vol van allerlei verenigingen en scholen van de kinderen. Met allemaal hun eigen maatregelen. En al die maatregelen zijn voorlopig en van onbepaalde tijd. We houden u op de hoogte.
Filmpjes en verhalen uit Italië die je raken. Nieuws van oplopend aantal ziekenhuizen in Brabant dat NU AL in code rood zit. Geluiden over code zwart. "Neeeeej, nog niet" Ow, geruststellend.
2 kinderen ziek thuis (heel verschillende symptomen) en 3e wilde perse naar school. Twijfel. Laten gaan. Maandag kijken we opnieuw. Kind komt na paar uur terug, maar 16 kinderen waren gekomen maar de helft hoestte dus ze was er klaar mee. Ze kunnen me wat, maandag gaan ze niet meer. Oudste zoon verkouden. Wil met vriendin afspreken, maar ja, haar ouders werken met demente bejaarden, is dat wel slim? Pfff... wil ik deze verantwoording dragen? Nee! Maar ik wil ook niet deze beslissingen hoeven maken!

Als je me vorig jaar gevraagd had: "Woon je in een georganiseerd land?", zou ik geantwoord hebben: "In een overgeorganiseerd land". En ik had verwacht dat we dit zouden kunnen.
"We zijn voorbereid." Ik had duidelijkheid verwacht. Dit is het plan, gaat in vanaf nu en als A gebeurt, gaan we de volgende fase in en dan doen we het zus en zo. Duidelijkheid en prachtig omkaderd.
Hup, gooi die lockdown erin! Ik ben dat gekloot nu wel zat. Geef mensen die duidelijkheid en hak die knopen door. Gooi het land dicht, redt levens en dan heb je mooi 3 weken de tijd om een strak plan te bedenken voor hoe verder. Kan Japie mooi even bijlezen in de nieuwe vakliteratuur.
pi_192019368
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 03:56 schreef crystal_meth het volgende:
Dan was jij een van de uitzonderingen bij geneeskunde neem ik aan. Of misschien waren de studenten die ik gekend heb de uitzondering, die snapten niets van wiskunde...
Ik heb de indruk dat ik inderdaad een van de weinigen in ons jaar was met een interesse in (de wiskunde achter de) statistiek. Dit vak werd door al mijn vrienden gezien als een 'moetje' en ik denk dat de meesten er weinig van onthouden hebben. Zonde wel ;(

Gelukkig zijn ze klinisch wel heel sterk en zijn ze allemaal bezig de COVID-19 patienten zo goed mogelijk te behandelen ^O^
pi_192019370
Iets wat nederland ook had moeten doen na 64 gedetecteerde besmettingen:

The number of cases recorded in the Philippines has risen to 64, following a wave of new infections this week. The country reported its sixth death on Saturday morning.

Metro Manila, home to 12 million people, will placed under lockdown from tomorrow, with schools shut and mass gatherings banned. Domestic land and sea travels to and from Manila will also stop. There is particular concern about the disease spreading rapidly in the capital’s crowded housing settlements.

die kijken duidelijk wel naar andere landen maar wij hebben de RIVMGoden, Minister Bruins en Rutte .... :'(

[ Bericht 1% gewijzigd door Predator40 op 14-03-2020 04:18:27 ]
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
pi_192019373
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:13 schreef Predator40 het volgende:
Iets wat nederland ook had moeten doen na 64 gedetecteerde besmettingen:

The number of cases recorded in the Philippines has risen to 64, following a wave of new infections this week. The country reported its sixth death on Saturday morning.

Metro Manila, home to 12 million people, will placed under lockdown from tomorrow, with schools shut and mass gatherings banned. Domestic land and sea travels to and from Manila will also stop. There is particular concern about the disease spreading rapidly in the capital’s crowded housing settlements.

die kijken duidelijk wel naar andere landen maar wij hebben de RIVMGoden en Rutte .... :'(
Hoho! Vergeet Bruins niet! :{w
pi_192019382
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:13 schreef Predator40 het volgende:
die kijken duidelijk wel naar andere landen maar wij hebben de RIVMGoden, Minister Bruins en Rutte ....
Wij kijken naar Italie, en naar Spanje, en naar Frankrijk... dat zijn landen die veel meer op ons lijken! :')
  zaterdag 14 maart 2020 @ 04:21:16 #253
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019384
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 03:54 schreef MMunkun het volgende:
De FDA heeft vandaag een snellere test voor het coronavirus goedgekeurd, ontwikkeld door Roche (je moet natuurlijk wel hun apparatuur hebben als lab om hiervan te kunnen profiteren).

https://www.bloomberg.com(...)at-s-10-times-faster

Hopelijk zijn er ook Nederlandse labo's die hier gebruik van kunnen maken :)
Cuomo had enkele dagen geleden aangedrongen op FDA approval voor "automated testing", dus ik denk dat het dezelfde test is, maar automatisch ipv handmatig uitgevoerd (prepareren van de monsters, toevoegen van reagenten, uitlezen of interpreteren van de resultaten?).
pi_192019386
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:20 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Wij kijken naar Italie, en naar Spanje, en naar Frankrijk... dat zijn landen die veel meer op ons lijken! :')
daar kijken ze ook niet naar hoor...of zijn ze blind ?????

het is al een tijdje duidelijk wat er in italie gebeurd....en de afgeloppen dagen in Spanje, Frankrijk en Duitsland en nog steeds geen lockdown, scholen open houden, het OV en nog veel meer bullshit ....

de incompetentie is groot
pi_192019389
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:21 schreef Predator40 het volgende:
daar kijken ze ook niet naar hoor...of zijn ze blind ?????
Ze zeggen toch van wel :P

Ik denk dat het wel duidelijk is wie dit jaar de mol is...
pi_192019394
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:21 schreef crystal_meth het volgende:
Cuomo had enkele dagen geleden aangedrongen op FDA approval voor "automated testing", dus ik denk dat het dezelfde test is, maar automatisch ipv handmatig uitgevoerd (prepareren van de monsters, toevoegen van reagenten, uitlezen of interpreteren van de resultaten?).
Van wat ik er over kan terugvinden op het internet, is het automatiseren van de test inderdaad het vernieuwende / capaciteit verhogende. :Y

Zou dat iets zijn waar Nederland iets aan zou kunnen hebben, of is hier het gebrek aan reagentia de beperkende factor?
  zaterdag 14 maart 2020 @ 04:29:19 #257
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_192019397
Ik mag hopen dat dit virus zorgt voor een val van dit incompetente kabinet.

Wat een prutsers bij elkaar op een handvol na (Baudet/Wilders o.a)
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_192019421
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:29 schreef Maikuuul het volgende:
Ik mag hopen dat dit virus zorgt voor een val van dit incompetente kabinet.

Wat een prutsers bij elkaar op een handvol na (Baudet/Wilders o.a)
natuurlijk niet..... :D
  zaterdag 14 maart 2020 @ 05:00:17 #259
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_192019474
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:38 schreef Predator40 het volgende:

[..]

natuurlijk niet..... :D
Achja men krijgt de leiders die men verdient. Dat blijkt maar weer.

Natuurlijk ook niet helemaal eerlijk om enkel politici de schuld te geven van deze ramp. Maarja wie kiest er nou 3x voor iemand als Rutte als leider van een land :'). Als iemand geen charisma en daadkracht heeft is hij het wel.
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_192019486
Nachtbraak!!!

Nog laatste nieuwtjes?
Moeten zij weten
pi_192019496
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 05:01 schreef H0D3NPYL het volgende:
Nachtbraak!!!

Nog laatste nieuwtjes?
iedereen heeft weekend....ik verwacht dat maandag de hele wereld in lockdown gaat ( als ze slim zijn )
  zaterdag 14 maart 2020 @ 05:46:29 #262
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019604
Ze zijn te laat begonnen met voorbereiden, ze hebben geen duidelijk idee van wat ze willen doen, en ze aanvaarden het als onvermijdelijk. Als ze absolute doelen hadden voorop gesteld, bvb beschermen van de ouderen, dan konden ze concrete maatregelen uitwerken om dat te bereiken. levensmiddelen leveren bij ouderen, kinderopvang bij sluiting van scholen etc.
Maar nu gaat het slechts over risico verkleinen, en ze laten het aan de burger over. Wie niet anders kan zal z'n kinderen bij de grootouders plaatsen, en als die besmet raken en sterven, tja, pech gehad.

Dit is geen constante of jaarlijks weerkerende dreiging als griep of autoverkeer, waar het onmogelijk is om het risico tot nul te herleiden. Dit is een éénmalige gebeurtenis, dan verwacht je dat een overheid die weet dat bepaalde burgers een risico op overlijden van 10% tot 20% lopen er alles aan doet om dat te voorkomen. Epidemiologen kunnen adviezen geven, vertellen hoeveel besmettingen en doden te verwachten zijn, maar die zullen geen extreme maatregelen voorstellen als je er niet naar vraagt.

Ik vraag me trouwens af, hoe verwacht Rutte dat mensen zullen reageren als er veel doden vallen omdat de regering de economische schade wilde beperken? Want na Wuhan, Korea, Iran, Italië kan je niet zeggen dat het onvermijdelijk was, dat men het niet had kunnen voorzien. Als duizenden mensen Rutte verantwoordelijk houden voor de dood van hun moeder of vader, dan zou ik niet in z'n schoenen willen staan.
pi_192019622
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 05:06 schreef Predator40 het volgende:

[..]

iedereen heeft weekend....ik verwacht dat maandag de hele wereld in lockdown gaat ( als ze slim zijn )
Oh dan ga ik pasta inslaan!
Moeten zij weten
pi_192019642
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 05:52 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Oh dan ga ik pasta inslaan!
betekend niet dat je geen boodschappen meer kan doen.....
  zaterdag 14 maart 2020 @ 06:04:13 #265
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_192019654
Blijkbaar nog wat cijfers binnen gekomen. Zo dan...

BNODesk twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 02:34:48 Spain reported 2,086 new cases of coronavirus on Friday and 66 new deaths, raising the country's total to 5,232 cases and 133 dead https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 14 maart 2020 @ 06:06:33 #266
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019659
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 04:26 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Van wat ik er over kan terugvinden op het internet, is het automatiseren van de test inderdaad het vernieuwende / capaciteit verhogende. :Y

Zou dat iets zijn waar Nederland iets aan zou kunnen hebben, of is hier het gebrek aan reagentia de beperkende factor?
Gebrek aan reagentia (en misschien het nemen van monsters, ik dacht dat het RIVM dat als argument gaf voor het niet meer testen van contacts, teveel werk, omdat er voor elke persoon een nieuw steriel pak aangedaan moest worden of iets dergelijks... ). Nu zijn er maar enkele labs die tests verwerken dacht ik, maar dat zou men makkelijk kunnen uitbreiden, en indien nodig zou men laboranten uit andere sectoren kunnen inschakelen, dus echt nodig lijkt zo'n machine niet, tenzij men duizenden tests per dag zou doen.
pi_192019702
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 06:06 schreef crystal_meth het volgende:
Gebrek aan reagentia (en misschien het nemen van monsters, ik dacht dat het RIVM dat als argument gaf voor het niet meer testen van contacts, teveel werk, omdat er voor elke persoon een nieuw steriel pak aangedaan moest worden of iets dergelijks... ). Nu zijn er maar enkele labs die tests verwerken dacht ik, maar dat zou men makkelijk kunnen uitbreiden, en indien nodig zou men laboranten uit andere sectoren kunnen inschakelen, dus echt nodig lijkt zo'n machine niet, tenzij men duizenden tests per dag zou doen.
Jammer. -O-

Voor wie interesse heeft in het verbruik van tests: ik kreeg gisteren een e-mail over het gebruik van reagentia in Vlaamse laboratoria. Het gaat hierbij om de reagentia die nodig zijn voor het detecteren van het coronavirus.

Het referentielaboratorium in Belgie (KU Leuven) roept universiteiten en andere laboratoria op om het gebruik van deze reagentia tijdelijk stop te zetten voor alle niet-noodzakelijke activiteiten, zoals niet-coronavirus-gerelateerd wetenschappelijk onderzoek.

Ze proberen dus zoveel mogelijk op te sparen voor het geval er een tekort aan reagentie optreedt. Verstandig, denk ik :) . Hopelijk zijn er in Nederland ook dit soort initiatieven gestart.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 06:33:48 #268
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019712
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 06:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

BNODesk twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 02:34:48 Spain reported 2,086 new cases of coronavirus on Friday and 66 new deaths, raising the country's total to 5,232 cases and 133 dead https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
Nog steeds op koers om Italië in een week bij te benen..

Spanje stond dus op 3164 gevallen, krijgt er ruim 2000 bij. Italië zag pas zo'n toename (+ >2000) eergisteren (donderdag), toen ze al meer dan 10.000 gevallen hadden...
  zaterdag 14 maart 2020 @ 06:35:09 #269
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192019714
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 06:28 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Jammer. -O-

Voor wie interesse heeft in het verbruik van tests: ik kreeg gisteren een e-mail over het gebruik van reagentia in Vlaamse laboratoria. Het gaat hierbij om de reagentia die nodig zijn voor het detecteren van het coronavirus.

Het referentielaboratorium in Belgie (KU Leuven) roept universiteiten en andere laboratoria op om het gebruik van deze reagentia tijdelijk stop te zetten voor alle niet-noodzakelijke activiteiten, zoals niet-coronavirus-gerelateerd wetenschappelijk onderzoek.

Ze proberen dus zoveel mogelijk op te sparen voor het geval er een tekort aan reagentie optreedt. Verstandig, denk ik :) . Hopelijk zijn er in Nederland ook dit soort initiatieven gestart.
Geeft wel aan hoe krap ze zitten... :{
Ergens (weet niet meer waar het was) bespaarden ze door de 2 monsters die (bij dezelfde persoon) afgenomen werden samen te voegen ipv apart te testen.
  zaterdag 14 maart 2020 @ 06:56:35 #270
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_192019761
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 06:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Wtf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')