Vertel?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 02:56 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Dat geneeskunde daar niet tussen staat is een gevolg van het onderwijssysteem in de VS, waar je je eerst breder orienteert in de exacte vakken (na de middelbare school dus), een toelatingsexamen maakt (MCAT) en pas daarna naar medical school gaat. Er is daar dus niet iets zoals een 'bachelor in de geneeskunde'.
Bij vergelijkbare masteropleidingen in Nederland en Belgie is een bachelor in de geneeskunde wel een vooropleiding waarmee je kunt instromen. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat dat omwille van de benodigde wiskundige voorkennis inderdaad niet de meest ideale / gemakkelijke vooropleiding is om met een master in de epidemiologie te starten.
De statistiek die ik tijdens de opleiding geneeskunde heb gekregen, was beperkt en voornamelijk gericht op het kunnen lezen van wetenschappelijke artikels en het blindelings kunnen toepassen van enkele specifieke 'basis' statistische tests tijdens je scriptie. Echt begrip kwam er niet aan te pas, terwijl het bij een master epidemiologie wel handig is om te weten waar je mee bezig bent natuurlijk.quote:
Patiënten zijn zeer beslist geen oude mensen die ik zie op op de fotoquote:Op zaterdag 14 maart 2020 00:55 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Wie waarschuwen ze, elk land heeft zijn eigen "experts".
[..]
Idd.
Haha zou dat hun gevoel voor humor zijn ?quote:Op zaterdag 14 maart 2020 03:02 schreef Smack10 het volgende:
[..]
China lacht allang dat de besmettingshaard nu Europa is.
Dan was jij een van de uitzonderingen bij geneeskunde neem ik aan. Of misschien waren de studenten die ik gekend heb de uitzondering, die snapten niets van wiskunde...quote:Op zaterdag 14 maart 2020 03:31 schreef MMunkun het volgende:
[..]
De statistiek die ik tijdens de opleiding geneeskunde heb gekregen, was beperkt en voornamelijk gericht op het kunnen lezen van wetenschappelijke artikels en het blindelings kunnen toepassen van enkele specifieke 'basis' statistische tests tijdens je scriptie. Echt begrip kwam er niet aan te pas, terwijl het bij een master epidemiologie wel handig is om te weten waar je mee bezig bent natuurlijk.
Qua pure wiskunde zie je niks tijdens een bachelor geneeskunde, en voor een master epidemiologie is wel meer wiskunde vereist dan de wiskunde die je leert in 6 vwo, onder andere op het gebied van integraalrekening. Dat heb ik zelf moeten bijspijkeren voor en tijdens deze master. De medestudenten van 'exactere' vooropleidingen konden ook al beter programmeren dan ik dat kon en dat is bij sommige vakken (en in de praktijk buiten de opleiding) wel handig.
Geen onoverkomelijjke problemen, maar een evidente doorstroming is het zeker niet. Overigens denk ik ook wel dat een opleiding geneeskunde voordelen heeft. De "praktische vertaling" van je klinische probleem naar de cijfers op je beeldscherm en omgekeerd was voor mij over het algemeen gemakkelijker te maken dan voor studenten zonder medische achtergrond (die indruk had ik in ieder geval, is natuurlijk allemaal gebasseerd op de kleine groep studenten waar ik mee in contact ben gekomen).
Ik heb de indruk dat ik inderdaad een van de weinigen in ons jaar was met een interesse in (de wiskunde achter de) statistiek. Dit vak werd door al mijn vrienden gezien als een 'moetje' en ik denk dat de meesten er weinig van onthouden hebben. Zonde welquote:Op zaterdag 14 maart 2020 03:56 schreef crystal_meth het volgende:
Dan was jij een van de uitzonderingen bij geneeskunde neem ik aan. Of misschien waren de studenten die ik gekend heb de uitzondering, die snapten niets van wiskunde...
Hoho! Vergeet Bruins niet!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:13 schreef Predator40 het volgende:
Iets wat nederland ook had moeten doen na 64 gedetecteerde besmettingen:
The number of cases recorded in the Philippines has risen to 64, following a wave of new infections this week. The country reported its sixth death on Saturday morning.
Metro Manila, home to 12 million people, will placed under lockdown from tomorrow, with schools shut and mass gatherings banned. Domestic land and sea travels to and from Manila will also stop. There is particular concern about the disease spreading rapidly in the capital’s crowded housing settlements.
die kijken duidelijk wel naar andere landen maar wij hebben de RIVMGoden en Rutte ....
Wij kijken naar Italie, en naar Spanje, en naar Frankrijk... dat zijn landen die veel meer op ons lijken!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:13 schreef Predator40 het volgende:
die kijken duidelijk wel naar andere landen maar wij hebben de RIVMGoden, Minister Bruins en Rutte ....
Cuomo had enkele dagen geleden aangedrongen op FDA approval voor "automated testing", dus ik denk dat het dezelfde test is, maar automatisch ipv handmatig uitgevoerd (prepareren van de monsters, toevoegen van reagenten, uitlezen of interpreteren van de resultaten?).quote:Op zaterdag 14 maart 2020 03:54 schreef MMunkun het volgende:
De FDA heeft vandaag een snellere test voor het coronavirus goedgekeurd, ontwikkeld door Roche (je moet natuurlijk wel hun apparatuur hebben als lab om hiervan te kunnen profiteren).
https://www.bloomberg.com(...)at-s-10-times-faster
Hopelijk zijn er ook Nederlandse labo's die hier gebruik van kunnen maken
daar kijken ze ook niet naar hoor...of zijn ze blind ?????quote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:20 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Wij kijken naar Italie, en naar Spanje, en naar Frankrijk... dat zijn landen die veel meer op ons lijken!
Ze zeggen toch van welquote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:21 schreef Predator40 het volgende:
daar kijken ze ook niet naar hoor...of zijn ze blind ?????
Van wat ik er over kan terugvinden op het internet, is het automatiseren van de test inderdaad het vernieuwende / capaciteit verhogende.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:21 schreef crystal_meth het volgende:
Cuomo had enkele dagen geleden aangedrongen op FDA approval voor "automated testing", dus ik denk dat het dezelfde test is, maar automatisch ipv handmatig uitgevoerd (prepareren van de monsters, toevoegen van reagenten, uitlezen of interpreteren van de resultaten?).
natuurlijk niet.....quote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:29 schreef Maikuuul het volgende:
Ik mag hopen dat dit virus zorgt voor een val van dit incompetente kabinet.
Wat een prutsers bij elkaar op een handvol na (Baudet/Wilders o.a)
Achja men krijgt de leiders die men verdient. Dat blijkt maar weer.quote:
iedereen heeft weekend....ik verwacht dat maandag de hele wereld in lockdown gaat ( als ze slim zijn )quote:
Oh dan ga ik pasta inslaan!quote:Op zaterdag 14 maart 2020 05:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
iedereen heeft weekend....ik verwacht dat maandag de hele wereld in lockdown gaat ( als ze slim zijn )
betekend niet dat je geen boodschappen meer kan doen.....quote:
twitter:BNODesk twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 02:34:48Spain reported 2,086 new cases of coronavirus on Friday and 66 new deaths, raising the country's total to 5,232 cases and 133 dead https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
Gebrek aan reagentia (en misschien het nemen van monsters, ik dacht dat het RIVM dat als argument gaf voor het niet meer testen van contacts, teveel werk, omdat er voor elke persoon een nieuw steriel pak aangedaan moest worden of iets dergelijks... ). Nu zijn er maar enkele labs die tests verwerken dacht ik, maar dat zou men makkelijk kunnen uitbreiden, en indien nodig zou men laboranten uit andere sectoren kunnen inschakelen, dus echt nodig lijkt zo'n machine niet, tenzij men duizenden tests per dag zou doen.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 04:26 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Van wat ik er over kan terugvinden op het internet, is het automatiseren van de test inderdaad het vernieuwende / capaciteit verhogende.![]()
Zou dat iets zijn waar Nederland iets aan zou kunnen hebben, of is hier het gebrek aan reagentia de beperkende factor?
Jammer.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 06:06 schreef crystal_meth het volgende:
Gebrek aan reagentia (en misschien het nemen van monsters, ik dacht dat het RIVM dat als argument gaf voor het niet meer testen van contacts, teveel werk, omdat er voor elke persoon een nieuw steriel pak aangedaan moest worden of iets dergelijks... ). Nu zijn er maar enkele labs die tests verwerken dacht ik, maar dat zou men makkelijk kunnen uitbreiden, en indien nodig zou men laboranten uit andere sectoren kunnen inschakelen, dus echt nodig lijkt zo'n machine niet, tenzij men duizenden tests per dag zou doen.
Nog steeds op koers om Italië in een week bij te benen..quote:Op zaterdag 14 maart 2020 06:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijkbaar nog wat cijfers binnen gekomen. Zo dan...twitter:BNODesk twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 02:34:48Spain reported 2,086 new cases of coronavirus on Friday and 66 new deaths, raising the country's total to 5,232 cases and 133 dead https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
Geeft wel aan hoe krap ze zitten...quote:Op zaterdag 14 maart 2020 06:28 schreef MMunkun het volgende:
[..]
Jammer.![]()
Voor wie interesse heeft in het verbruik van tests: ik kreeg gisteren een e-mail over het gebruik van reagentia in Vlaamse laboratoria. Het gaat hierbij om de reagentia die nodig zijn voor het detecteren van het coronavirus.
Het referentielaboratorium in Belgie (KU Leuven) roept universiteiten en andere laboratoria op om het gebruik van deze reagentia tijdelijk stop te zetten voor alle niet-noodzakelijke activiteiten, zoals niet-coronavirus-gerelateerd wetenschappelijk onderzoek.
Ze proberen dus zoveel mogelijk op te sparen voor het geval er een tekort aan reagentie optreedt. Verstandig, denk ik. Hopelijk zijn er in Nederland ook dit soort initiatieven gestart.
Wtf.quote:Op zaterdag 14 maart 2020 06:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Blijkbaar nog wat cijfers binnen gekomen. Zo dan...twitter:BNODesk twitterde op zaterdag 14-03-2020 om 02:34:48Spain reported 2,086 new cases of coronavirus on Friday and 66 new deaths, raising the country's total to 5,232 cases and 133 dead https://t.co/eUoE2b20hL reageer retweet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |