twitter:rivm twitterde op donderdag 27-02-2020 om 21:20:37Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/80e0vcVakc
#coronavirus #ncov #patiënt #virus https://t.co/UGQPIdJ7Tl reageer retweet
quote:Meeste berichten over coronavirus zijn betrouwbaar, maar er is ook nepnieuws
Er wordt veel gewaarschuwd voor nepnieuws over het coronavirus, maar de meeste gedeelde nieuwsberichten zijn betrouwbaar. De meeste links gaan naar serieuze nieuwssites, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) of het RIVM.
Tegelijkertijd is nepnieuws honderden keren verspreid en daarmee heeft het waarschijnlijk vele duizenden mensen bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en datajournalistiek platform Pointer van de KRO-NCRV naar nieuwsberichten die via Twitter zijn gedeeld.
Tussen woensdag 19 februari en donderdag 5 maart werden 20 berichten uit dubieuze of onbetrouwbare bronnen minstens tien keer geretweet. In totaal gebeurde dat ten minste 768 keer. De oorspronkelijke verspreiders hadden opgeteld bijna 900.000 volgers.
Veel nepberichten gaan ook rond via WhatsApp of Facebook-groepen, maar die sociale media zijn niet of nauwelijks in kaart te brengen. Zo verspreiden mensen nagemaakte screenshots, afkomstig van een legitieme bron, met daarin valse berichten.
Verborgen agenda
Populair op Twitter was een lijst met een onjuist aantal gevallen van besmetting door het virus. Die link werd bijna 45.000 keer bekeken; het RIVM voelde zich genoodzaakt om erop te reageren.
Veel berichten zijn afkomstig van sites als Xandernieuws, WantToKnow en Ella Ster. Dat zijn bekende complotsites, zegt nepnieuwsexpert Peter Burger van de Universiteit Leiden.
Ze verspreiden bijvoorbeeld geruchten dat het coronavirus in feite een biowapen is en dat de verspreiding is 'georkestreerd', zoals bijvoorbeeld WantToKnow schrijft, of dat er een verborgen agenda achter het virus zit. Die theorie wordt niet gestaafd.
Bronquote:11:03
Een 86-jarige Nederlandse man is overleden aan de gevolgen van een besmetting met het nieuwe coronavirus, meldt het RIVM.
Laat dan een test doen.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 13:29 schreef kree het volgende:
Net gebeld door werkgever dat we er allemaal wel mee moeten oppassen en snel ziek melden etc.
Nu ben ik al verkouden al maanden trouwens net als 50% in het ov die loopt te snotteren.
Ok dan, zou me hiervoor nooit ziek melden trouwens normaal.
Dus vroeg waar leg je de grens, nou we hebben het maar op koorts hebben gehouden voor nu.
Weet niet eigenlijk of het nu ineens wel niet heel ver gaat met maatregelen?
Hoe dan en waarom? Ik maak me niet echt zorgen tis verkouden net zoals ik alle jaren heb voel me niet ziek etc. Denk dat ze bij de huisarts ook wel wat beters te doen hebben.quote:
Wat heb je te verliezen met een test? Je vraagt zelf waar ligt de grens.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:13 schreef kree het volgende:
[..]
Hoe dan en waarom? Ik maak me niet echt zorgen tis verkouden net zoals ik alle jaren heb voel me niet ziek etc. Denk dat ze bij de huisarts ook wel wat beters te doen hebben.
Was btw wel gister in het outbreak gebied Brabant.
Meer de vraag wanneer moet je je zelf zorgen gaan maken? Een snotneus en beetje verkouden zegt niet zo heel veel natuurlijk want heeft iedereen.
quote:RIVM: Aantal coronadoden stijgt naar tien
AMSTERDAM - Het aantal sterfgevallen door het nieuwe coronavirus in Nederland is in een dag tijd verdubbeld: de ziekte COVID-19 heeft nu tien mensen het leven gekost, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Donderdag stond het dodental nog op vijf.
Alle overledenen zijn ouderen "met onderliggend lijden". Het totale aantal mensen bij wie het virus is vastgesteld, is met 190 gestegen tot 804.
Volg de laatste ontwikkelingen rond de coronacrisis in ons liveblog.
Neen, de maatregelen om besmettingen bij werkenden te voorkomen gaan niet te ver Aangezien de allerrijksten en rijken zelf niet langdurig werken in infectiehaarden zoals bedrijven.. De allerrijksten en rijken lopen dus niet dezelfde hogere kans om besmet te worden zoals de werkenden, kunnen dus elk risico uitsluiten, iets dat de werkenden niet kunnen.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 13:29 schreef kree het volgende:
Net gebeld door werkgever dat we er allemaal wel mee moeten oppassen en snel ziek melden etc.
Nu ben ik al verkouden al maanden trouwens net als 50% in het ov die loopt te snotteren.
Ok dan, zou me hiervoor nooit ziek melden trouwens normaal.
Dus vroeg waar leg je de grens, nou we hebben het maar op koorts hebben gehouden voor nu.
Weet niet eigenlijk of het nu ineens wel niet heel ver gaat met maatregelen?
Niks natuurlijk, maar ik heb ook totaal geen vermoeden dat ik het heb ofzo?quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:15 schreef Benzyl het volgende:
[..]
Wat heb je te verliezen met een test? Je vraagt zelf waar ligt de grens.
Als jij zegt dat je je laten testen op corona laten ze je echt geen week wachten hoor..quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:18 schreef kree het volgende:
[..]
Niks natuurlijk, maar ik heb ook totaal geen vermoeden dat ik het heb ofzo?
Lijkt me vrij zinloos om daarvoor nu een afspraak te maken bij de huisarts voor over een week ofzo.
Ok meld me ziek met verkoudheid en dan? Krijg ik doorbetaald met 0-uur contract? Denk het niet he? Of anders vertel me.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Neen, de maatregelen om besmettingen bij werkenden te voorkomen gaan niet te ver Aangezien de allerrijksten en rijken zelf niet langdurig werken in infectiehaarden zoals bedrijven.. De allerrijksten en rijken lopen dus niet dezelfde hogere kans om besmet te worden zoals de werkenden, kunnen dus elk risico uitsluiten, iets dat de werkenden niet kunnen.
Ok ja dat denk ik. Maar de symptomen zijn zo zelfde als simpel verkoud zijn dat heel NL zich dan nu wel kan gaan melden bij de huisarts toch?quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:18 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als jij zegt dat je je laten testen op corona laten ze je echt geen week wachten hoor..
Klopt, je moet je alleen melden als je én klachten hebt met de luchtwegen/-holtes én koorts (38+ graden) hebt.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:20 schreef kree het volgende:
[..]
Ok ja dat denk ik. Maar de symptomen zijn zo zelfde als simpel verkoud zijn dat heel NL zich dan nu wel kan gaan melden bij de huisarts toch?
quote:Op donderdag 12 maart 2020 19:59 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Volgens mij toont hij gewoon goed leiderschap. Laat ons de experts volgen en niet populisten die hier een slaatje uit willen slaan.
quote:Op donderdag 12 maart 2020 21:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat hield die lockdown-motie eigenlijk in? Ik word niet veel wijzer van die ene regel.
Verder ben ik positief over de wijze waarop het kabinet deze crisis aanvliegt. Begrijp ook goed dat je vergaande maatregelen, zoals die vandaag zijn aangekondigd, niet direct van stal haalt.
Waarom. Ik ga er vanuit dat hij zich zo goed mogelijk laat voorlichten en geen overhaaste paniekbeslissingen neemt. Het is geen film he iedereen blijft braaf een paar weken thuis en aan het einde schijnt het zonnetje en gaat het leven keurig verder.quote:Op donderdag 12 maart 2020 21:40 schreef vipergts het volgende:
[ afbeelding ] Op donderdag 12 maart 2020 19:33 schreef Oostwoud het volgende:
[ afbeelding ]Wat is die Rutte toch een enorm incompetente flapdrol wanneer echt leiderschap gevraagd wordt.twitter:wrvandenbroek twitterde op donderdag 12-03-2020 om 15:41:55Minister president Mark Rutte:"We raadplegen onze deskundigen en niet een historicus of jurist" Daarmee een sneer uitdelend naar Thierry Baudet. Overigens zijn die deskundigen niet zo deskundig want dan waren veel eerder drastische maatregelen genomen! https://t.co/w6hjOaHILM reageer retweet
De boodschapper aanvallen, wat origineel.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 00:21 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Aldus iemand die zichzelf op Twitter "Echte Nederlander" noemt en in zijn bio heeft staan: "Realist, haat nep nieuws van en manipulatie door de overheid en msm."
Dan doe je een mondkapje op. Als ze dat niet zien zitten sturen ze je naar huis, en meldt je je bij je gemeente voor een aanvullende uitkering.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:19 schreef kree het volgende:
[..]
Ok meld me ziek met verkoudheid en dan? Krijg ik doorbetaald met 0-uur contract? Denk het niet he? Of anders vertel me.
Maar kan nu al zeggen dat mijn werkgever daar niet op zit te wachten en ik ook niet eigenlijk
Aangezien de discussie erom gaat wiens advies je wel of niet ter harte moet nemen lijkt het me wel relevant wie de boodschapper is ja...quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:22 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
De boodschapper aanvallen, wat origineel.
Ook met nulurencontracten heb je soms recht op doorbetaling.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:19 schreef kree het volgende:
[..]
Krijg ik doorbetaald met 0-uur contract? Denk het niet he?
Nee, de discussie ging over de leiderschapskwaliteiten van Rutte. Je bent af.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Aangezien de discussie erom gaat wiens advies je wel of niet ter harte moet nemen lijkt het me wel relevant wie de boodschapper is ja...
Het staat gewoon in die tweet: Minister president Mark Rutte:"We raadplegen onze deskundigen en niet een historicus of jurist" Daarmee een sneer uitdelend naar Thierry Baudet.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:24 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Nee, de discussie ging over de leiderschapskwaliteiten van Rutte. Je bent af.
Fijn voor die tweet. Lees je ook wat eronder staat?quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:25 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het staat gewoon in die tweet: Minister president Mark Rutte:"We raadplegen onze deskundigen en niet een historicus of jurist" Daarmee een sneer uitdelend naar Thierry Baudet.
Ok dan heb ik het nog nietquote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Klopt, je moet je alleen melden als je én klachten hebt met de luchtwegen/-holtes én koorts (38+ graden) hebt.
Gehehe nouja zover hoef ik niet te gaan denk. Heb geen hekel aan me werk hoor. Maar werd wel even gemeld zo door wgquote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:23 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dan doe je een mondkapje op. Als ze dat niet zien zitten sturen ze je naar huis, en meldt je je bij je gemeente voor een aanvullende uitkering.
Jij ook een fijne dag. Ik groet je op z'n Romeins, wel zo hygiënisch.quote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:27 schreef DireStraits7 het volgende:
Weet je, je hebt gelijk. Prima joh. Fijne dag nog.
Dat laatste is niet gezegd, dus met één van de twee verschijnselen moet je nog steeds thuisblijven.quote:
Klopt er staat iets over in het contract. Maarja dat stuk skip ik meestal soort van omdat nooit van toepassing geweest. Hmms zal het eens opzoekenquote:Op vrijdag 13 maart 2020 14:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ook met nulurencontracten heb je soms recht op doorbetaling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |