abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191962629
Ik ben rond 2010 gestart met beleggen. Aanvankelijk met een klein bedrag. Dat bedrag werd steeds groter (omdat ik bijstortte), maar nog steeds alleen met geld dat ik kon missen. De daling bij de Brexit deed mij niets. Ik zag het als een mooie aankoopkans. Twee weken geleden had ik over het Corona-virus hetzelfde gevoel, maar mijn gevoel verandert. In een maand tijd ben ik 20% van mijn belegd vermogen 'kwijtgeraakt'. Bijna alle posities staan inmiddels (vuur)rood. Als ik nu naar mijn portefeuille kijk, dan zie ik één aandeel op > -50%, drie aandelen op > -40%, 3 aandelen op > -30% en maarliefst 7 aandelen op > -20%. Ik voel een enorme drang om te gaan middelen om zo de kostprijs omlaag te krijgen. Bij een beleggingsfonds of ETF is dat (denk ik) een prima idee, maar bij losse aandelen eigenlijk niet. Zo zeggen ook de experts. Bovendien is mijn cash-positie daarvoor niet toereikend. Maar ik voel ook iets anders: misselijkheid. Letterlijk.

Vanwaar dit draadje? Ik ben niet zozeer op zoek naar advies. Mijn portefeuille is opgebouwd rond het thema 'inkomen genereren'. Dat doet mijn portefeuille nog steeds. Deze daling zou mij dus niets moeten doen. Bovendien beleg ik LT en hoef ik - ook als ik alles zou verliezen - geen boterham minder te eten. Toch beïnvloeden de (voorlopige) resultaten van mijn portefeuille mijn gevoel en nachtrust op dit moment meer dan mij lief is. Hopelijk went dat. Maar ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Misschien willen anderen ook wel hun ervaring(en) delen.
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:24:10 #2
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_191962670
Aandelen koop je voor de lange termijn. Als je vaker dan 1x per maand de koersen loopt te controleren is beleggen in aandelen misschien niet de meeste geschikte vorm voor jou...
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:25:31 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_191962703
Gewoon een paar jaar niet meer omkijken naar je aandelen en net na het dieptepunt bijkopen. Komt wel goed.
Mijn hele portefeuille is risicovol belegd. Ben 40% kwijt. Serieus veel geld, maar het komt echt wel weer goed. Gewoon geduld hebben
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_191962722
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:24 schreef bug_me_not2 het volgende:
Aandelen koop je voor de lange termijn. Als je vaker dan 1x per maand de koersen loopt te controleren is beleggen in aandelen misschien niet de meeste geschikte vorm voor jou...
Ik heb het jaren volgehouden om minder dan één keer per maand bij mijn broker in te loggen om naar de portefeuillte te kijken. De laatste weken daarentegen ....

quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:25 schreef Tinkepink het volgende:
Gewoon een paar jaar niet meer omkijken naar je aandelen en net na het dieptepunt bijkopen. Komt wel goed.
Mijn hele portefeuille is risicovol belegd. Ben 40% kwijt. Serieus veel geld, maar het komt echt wel weer goed. Gewoon geduld hebben
Hoe voel jij je eronder? Rationeel kun je goede argumenten hebben om je niet druk te maken, maar dat wil niet zeggen dat het je ook lukt om rustig te blijven.

En is het risico dat je genomen hebt ook het risico dat je voor ogen stond toen je begon? (Ik heb mij daar bijvoorbeeld mogelijk toch in verkeken)

[ Bericht 83% gewijzigd door Groepfunder op 11-03-2020 17:31:58 ]
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:29:47 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_191962818
Geen goed gevoel.
Maar ik beleg niet met gevoel, maar met mijn verstand.
pi_191962860
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:24 schreef bug_me_not2 het volgende:
Heb je zijn verhaal ook gelezen?
  woensdag 11 maart 2020 @ 17:39:37 #7
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_191963087
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:26 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik heb het jaren volgehouden om minder dan één keer per maand bij mijn broker in te loggen om naar de portefeuillte te kijken. De laatste weken daarentegen ....
[..]

Hoe voel jij je eronder? Rationeel kun je goede argumenten hebben om je niet druk te maken, maar dat wil niet zeggen dat het je ook lukt om rustig te blijven.

En is het risico dat je genomen hebt ook het risico dat je voor ogen stond toen je begon? (Ik heb mij daar bijvoorbeeld mogelijk toch in verkeken)
Ja. Ik maak me niet druk (baal wel natuurlijk. Had willen verkopen in januari, maar was te lui). Man en ik hebben (hadden 😢) 25% van ons vrij beschikbare geld in aandelen zitten. Er is nog genoeg spaargeld over, dus voorlopig kunnen we dip gewoon uitzitten. En natuurlijk wist ik dat dit kon gebeuren. Veel rendement = hoog risico. Dus ook de kans alles kwijt te raken.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 11 maart 2020 @ 18:12:09 #8
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_191963832
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:31 schreef GX3 het volgende:

[..]

Heb je zijn verhaal ook gelezen?
Ja. Daarom ook mijn opmerking.
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_191963845
Voelt een beetje alsof je de trein hebt gemist. Je kan dan een taxi nemen (boel verkopen) maar dan kom aan als het feestje al afgelopen is.

Gewoon naar huis gaan en wachten op het volgende feest. Als de boel weer hoog staat.
.
  woensdag 11 maart 2020 @ 18:25:09 #10
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_191964045
Hoe is de koers tov je aankoopbedragen?

Enige wat je nu kan doen is uitzitten.

Of ze gaan weer omhoog, ooit. Of er onstaat een situatie dat we weer met schelpen en kralen gaan ruilen ... En dan is je geld toch nutteloos.

Als je het geld nu niet direct nodig hebt, laten staan dus imho.
Dum de dum
pi_191964198
Als je in 2010 bent begonnen heb je een prachtige tijd meegemaakt. Crises zijn er altijd. Je zegt dat je op KT geen risico loopt of cashbehoefte hebt. Dan vooral blijven zitten. Als je al had willen uitstappen, had je dat voor -25% moeten doen en niet erna.

Er is geen garantie dat Corona nog ergere schommelingen kan veroorzaken, maar als je niet bang hoeft te zijn voor natte voeten op korte termijn, waarom ben je dat dan toch wel?
  woensdag 11 maart 2020 @ 18:38:57 #12
189961 ex
aperture science
pi_191964344
Ach, een deel van mijn salaris zit in RSU's. Deze hele zooi heeft dus direct invloed op 2 dingen voor mij:

1. Mijn huidige geveste RSU's (waar ik een deel van niet heb verkocht)
2. Mijn aankomende RSU's van dit jaar

Beide zijn (uiteraard) minder waard geworden maar:

1. Ik heb het geld niet nodig, dus ik verkoop het niet, daarnaast gaat ons bedrijf het sowieso wel overleven (en uit eindelijk misschien wel profiteren.. Iets met pakketjes bij mensen thuis krijgen vanuit een 'alles winkel' wat handig is tijdens een isolatie).

2. Ik heb genoeg eruit gehaald en opnieuw belegd, dus het risico is gespreid

3. Mijn salaris 'daling' is zuur maar, eigenlijk verdiende ik door de goede koers structureel te veel geld de afgelopen 3 jaar en was ik me hier ook zeer bewust van, daarnaast is mijn basis salaris prima dus mij hoor je niet echt klagen.

Ik maak me er nog niet echt super druk om.. Ons aandeel blijft het ok doen (in totaal 300 dollar gedaald per stuk over de laatste 3 weken) en ik denk dat het wel weer goed komt.

Daarnaast is het ook weer zo dat mocht het ECHT heel erg dalen, ik extra aandelen (of basis salaris) ga krijgen om de pijn te drukken.. dus dit kan zomaar ook heel positief uitpakken over zeg maar, 10 jaar.

Maar het houd me wel bezig hoor, ik kijk er ook vaak naar, het is het gesprek van de dag bij ons en waarschijnlijk moet ik binnenkort verplicht thuis werken voor een paar weken.
The cake is a lie!
pi_191965237
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Hoe is de koers tov je aankoopbedragen?
(...)
Als je het geld nu niet direct nodig hebt, laten staan dus imho.
Dat zijn de individuele percentages die ik in de OP heb genoemd. Ik heb weliswaar een lange periode meegedaan, maar het grootste deel van mijn portefeuille is in een recenter verleden aangeschaft en daarbij heb ik m.n. sectoren gekozen die vorig jaar achterbleven en waarin nu harde klappen vallen. Tel ik het dividend dat ik in de afgelopen 10 jaar heb ontvangen bij de koersverliezen op, dan heb ik imho nog gewoon een positief rendement. Maar in dit tempo gaat die vlieger volgende week al niet meer op.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:31 schreef FrituurVetPet het volgende:
Er is geen garantie dat Corona nog ergere schommelingen kan veroorzaken, maar als je niet bang hoeft te zijn voor natte voeten op korte termijn, waarom ben je dat dan toch wel?
Goede vraag! Ik denk dat er twee dingen spelen. Ten eerste de heftigheid van de koersdalingen. Die zijn gemeen fel, waardoor ik eigenlijk geen tijd heb om aan de nieuwe werkelijkheid te wennen. Misschien herkennen anderen dat ook wel. En ten tweede maakt deze daling mij ervan bewust welk extra risico ik heb genomen door van mijn oorspronkelijke beleggingsstrategie af te wijken. Dat was - zeg ik met de kennis van nu - niet verstandig van me.
pi_191965258
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 18:38 schreef ex het volgende:
Maar het houd me wel bezig hoor, ik kijk er ook vaak naar, het is het gesprek van de dag bij ons en waarschijnlijk moet ik binnenkort verplicht thuis werken voor een paar weken.
Het is fijn dat jij in zo'n gunstige situatie zit. Waarmee ik vooral bedoel: dat je op tijd bent gaan spreiden en zelfs door jouw werkgever wordt gecompenseerd bij extreme koersdalingen. En ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die (onbewust) toch bezig is met de koersdalingen.

Ik ben niet van plan om nu te gaan verkopen. Wel denk ik dat ik twee dingen onder ogen moet zien:
1. Mijn portefeuille was risicovoller dan ik dacht.
2. Het risico van mijn portefeuille was groter dan ik (nu) prettig vind.
In zoverre heeft @bug_me_not2 een punt. En dat verwijt ik mezelf. Als ik niet van mijn beleggingsstrategie was afgeweken, dan was het probleem veel kleiner geweest.
pi_191965392
quote:
0s.gif Op woensdag 11 maart 2020 17:21 schreef Groepfunder het volgende:
Toch beïnvloeden de (voorlopige) resultaten van mijn portefeuille mijn gevoel en nachtrust op dit moment meer dan mij lief is. Hopelijk went dat. Maar ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren. Misschien willen anderen ook wel hun ervaring(en) delen.
Mij bekruipt het gevoel…voor de derde keer genaaid: eerst bij het uiteenspatten van de .com hausse, toen de financiële crisis en nu corona.

Ik heb flink wat verkocht, maar sta nu toch ook in de min.

Aan de andere kant, wat jij ook beschrijft: inkomen genereren. Gezien de snelle daling, verwacht ik ook snel herstel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 11 maart 2020 @ 20:11:40 #16
189961 ex
aperture science
pi_191966230
Ja het scheelt dat ik 'op tijd' wat geld er uit heb gehaald en dat heb geparkeerd. Op zich heb ik er vrede mee als de rest verdampt (ter illustratie: 50k staat opzei, en 50k zit in de markt voor 2020 en ja, dat is de koers van vandaag).

Ik ga het wel merken.. Ik kan er toch niks aan doen dus vind het zonde om me er heel druk over te maken verder. Misschien wat strategie aanpassen (RSU's helemaal niet verkopen, langer vast houden tot 2025+ etc) en me wat meer focussen op maand salaris sparen ipv investeren (dat was tot nu toe de strategie).

Aan de andere kant.. this too shall pass
The cake is a lie!
pi_191971620
Ik ben ook behoorlijke maandlonen verloren afgelopen periode. Vervelend, volgende maand beter 😅 ik zie het werkelijk enkel als getalletjes op m'n beeldscherm, niet meer niet minder. Het geld voelt voor mij uitgegeven op het moment dat het m'n bankrekening verlaat
pi_191971674
Verdiep je in "trading psychology". Er is veel over geschreven en het is goed om je hierin te verdiepen. Het beschermt je tegen irrationele gedrag en helpt je om je eigen gedachtegang beter te begrijpen.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_191985362
Ik ben 2 weken geleden flink ingestapt, nadat de koersen 5% waren gezakt, dat leek mij al een goed instapmoment..
Ik voel mij behoorlijk dom nu. Ik word er een beetje verdrietig van.
Maar aan de andere kant denk ik ook, ik had het geld ook jaren op een spaarrekening kunnen laten staan, had ik ook verlies. Je probeert op het moment een goede keuze te maken met gemiddeld gezien eerder winst dan verlies, dat het dan ook tegen kan zitten hoort er bij..
pi_191986254
quote:
15s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:22 schreef Aniek_ het volgende:
Ik ben 2 weken geleden flink ingestapt, nadat de koersen 5% waren gezakt, dat leek mij al een goed instapmoment..
Ik voel mij behoorlijk dom nu. Ik word er een beetje verdrietig van.
Maar aan de andere kant denk ik ook, ik had het geld ook jaren op een spaarrekening kunnen laten staan, had ik ook verlies. Je probeert op het moment een goede keuze te maken met gemiddeld gezien eerder winst dan verlies, dat het dan ook tegen kan zitten hoort er bij..
Herkenbaar, ben eind vorig jaar begonnen met beleggen, en heb nu sinds de weg naar beneden al 2 keer bij gekocht, en voel me ook elke keer dom als de koersen dan een dag later nog lager staan..
pi_191986330
ik heb vorige week flink wat obligaties verkocht en aandelen gekocht... beetje jammer, maar goed niks aan te doen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_191986342
Behoorlijk wat verloren de aflopen 2 weken (meerdere maandlonen), maar aan de andere kant heb ik gelukkig maar iets van 30% in aandelen zitten en 70% in spaargeld. Misschien is het over een paar maanden weer voor een groot gedeelte herstelt, misschien is het dan nog veel erger dan nu. In dat laatste geval koop ik gewoon weer bij. Het is niet dat ik het geld binnenkort nodig heb, plus op de lange termijn komt het allemaal wel weer goed :)
pi_191988037
In het begint van dit jaar had ik al mijn aandelen verkocht. Mijn vrienden hetzelfde geadviseerd. De heren wisten het beter.
pi_191988307
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 18:00 schreef MrBadGuy het volgende:
Behoorlijk wat verloren de aflopen 2 weken (meerdere maandlonen), maar aan de andere kant heb ik gelukkig maar iets van 30% in aandelen zitten en 70% in spaargeld. Misschien is het over een paar maanden weer voor een groot gedeelte herstelt, misschien is het dan nog veel erger dan nu. In dat laatste geval koop ik gewoon weer bij. Het is niet dat ik het geld binnenkort nodig heb, plus op de lange termijn komt het allemaal wel weer goed :)
Dat denk ik ook, maar de vraag is wel of sommige bedrijven (vooral kleinere) niet failliet gaan.
Een KLM krijgt het waarschijnlijk wel heel zwaar, maar ik denk dat ze wel geholpen worden.
pi_191988334
quote:
0s.gif Op donderdag 12 maart 2020 17:56 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Herkenbaar, ben eind vorig jaar begonnen met beleggen, en heb nu sinds de weg naar beneden al 2 keer bij gekocht, en voel me ook elke keer dom als de koersen dan een dag later nog lager staan..
Precies dat, zelfde timing ook.
Was zo klaar met 0% spaarrente... gelukkig alleen geld ingelegd wat ik kan missen, maar voelt weer als hele erge pech om zo de boot te missen :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')