Klopt hoor, klein noodvoorraadje is wel handig. Ikzelf heb dat niet eigenlijk; nooit gehad.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:34 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Een klein noodvoorraadje water in huis hebben is geen slecht idee, ik ben ook wel eens 's avonds thuisgekomen toen er een leiding in de straat was gebarsten. Dan is het toch wel fijn om wat water te hebben. Hele voorraden aanleggen is dan weer een beetje overdreven natuurlijk.
Ik wil ze een foto sturen met een hele wand vol pleepapier hier in de winkel.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:39 schreef Fer_de_Lance het volgende:
[..]
Nou ja, als je die billetjes ziet kan ik me wel voorstellen dat wc-papier hard gaat
Zelfs in China, waar hele steden binnen moesten blijven, mocht per huishouden eens in de twee dagen iemand boodschappen gaan doen.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ik zou een leven zonder toiletpapier toch best lastig vinden. Stel, de boel gaat op slot zoals in Italië, dan is het toch lekker als dat binnen is.
Nou dat ze in de VS flesjes water kopen snap ik wel, leidingwater daar zit namelijk zo vol chloor dat het niet te zuipen is. Ik drink daar ook altijd alleen maar fleswaterquote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:39 schreef Salina het volgende:
[..]
Klopt hoor, klein noodvoorraadje is wel handig. Ikzelf heb dat niet eigenlijk; nooit gehad.
Maar hele multipakken water kopen zoals ik ze in de US en Australie zie doen, koekkoek.
Zijn ze bang dat de waterzuiveringsinstallaties o.i.d. stil komen te liggen ofzo?
Anyway, ik ga maar eens aan de slag vandaag. Dalijk eerst supermarkt. Benieuwd wat ik daar tegen kom, of de paracetamol weer is aangevuld. Even thermometer scoren misschien, kan toch wel handig zijn.
Mocht ik niet meer terug komen, weten jullie waarom. Want -> Brabant.![]()
![]()
Oja, ik sta na eindeloos posten in dit verslavende Caoronaforum nu éindelijk op 2 posts per dag. Stoer.
Met een lockdown is het hebben van water wel handig, als iedereen ziek is incl medewerkers van de watermaatschappij. Maar ook bij electra-uival vraag ik mij af of water nog gaat werken. In Amerika hebben ze al problemen als vrachtwagens geen chloor kunnen aanleveren voor in het water.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:32 schreef Salina het volgende:
[..]
Mensen denken binnen te moeten blijven (quarantaine), daarom hamsteren ze massaal WC-papier EN water. WC-papier kan dan nog handig zijn, maar water?
Virus in het water. Het is niet overal zo goed geregeld als in Nederland.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:39 schreef Salina het volgende:
[..]
Zijn ze bang dat de waterzuiveringsinstallaties o.i.d. stil komen te liggen ofzo?
Binnen dit verhaal hadden ze best wat overledenen door corona kunnen registreren. Al hadden ze nu maar 3 overledenen is dat nog steeds enorm laagquote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:19 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk creatief met statistieken.
Je kunt ook gewoon noteren "overleden aan longontsteking".
De minister van gezondheid Jens Spahn zei eerst dat er niets aan de hand is en dat er ook 20.000 mensen aan de griep zijn overleden.
Het Duitse zorgstelsel kan het nu al niet aan vanwege ernstig personeelstekort (men probeert buitenlanders binnen te halen voor zorgbanen).
Ontkennen, niets doen etc. is het waarmerk van de huidige Duitse regering. Men heeft het alleen maar over de AfD (die hun baantjes bedreigt) en rechts radicalen.
Als de epidemie uitbreidt, dan stort het zorgstelsel ineen
Leidingwater is daar niet te hachelen. Ze hebben daar niet van dat lekkere leidingwater zoals wij hier.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:39 schreef Salina het volgende:
Maar hele multipakken water kopen zoals ik ze in de US en Australie zie doen, koekkoek.
Ik denk dat je dat hamsteren van wc-papier het best antropologisch kunt duiden. Het is een soort totem of fetisj. Aan het materiële voorwerp (in dit geval een voordeelverpakking wc-papier) worden magische krachten toegedicht. Een beetje zoiets als dit:quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is hamsteren van toiletpapier zinvol? Het probleem zit m in de luchtwegen. Niet in de darmen.
Of is het een eerste levensbehoefte?
In de VS ligt het er aan, van gebied tot gebied anders. Er is best goed leidingwater, maar ook een hoop wat ronduit smerig is en naar chloor smaakt. Inclusief in de restaurants de koffie, thee, frisdranken. Maar je hebt best goede gebieden, maar vraag me zo uit mijn hoofd even niet welke. Je kan het chloor in elk geval flink ruiken als het er in zit.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:42 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Leidingwater is daar niet te hachelen. Ze hebben daar niet van dat lekkere leidingwater zoals wij hier.
Hier is vooralsnog helemaal geen limiet nodig. Alles draait gewoon vrolijk door, ook in de supermarkt. Afhankelijk van de tweet van de dag is er een bepaald schap leeg, maar dat zegt nog niksquote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:44 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat hamsteren van wc-papier het best antropologisch kunt duiden. Het is een soort totem of fetisj. Aan het materiële voorwerp (in dit geval een voordeelverpakking wc-papier) worden magische krachten toegedicht. Een beetje zoiets als dit:
[ afbeelding ]
Het machtige wc-papier zal ons beschermen!
Alle gekheid op een stokje, het is natuurlijk nooit verkeerd om een voorraad van dit soort goederen te hebben. Of het nu water is of toiletpapier of lang houdbaar voedsel. Voor het geval je een langere tijd je huis niet uit mag, zelfs niet voor boodschappen, en de overheid het ook niet voor je gaat regelen. Of in het geval van water: als de kraan dicht gaat. Ik zie overigens geen reden waarom het coronavirus dat zou veroorzaken, maar goed.
Wat wel erg storend en asociaal is, is dat mensen zoveel inslaan dat er straks voor anderen niks meer over is. Uit blinde paniek. Iemand die redelijk voorbereid is, heeft al een aardig voorraadje. Iemand die heel serieus bezig is met voorbereiden op noodsituaties, heeft misschien al een voorraad voor maanden opgebouwd. Alleen de mensen die totaal onvoorbereid zijn en afhankelijk zijn van dagelijks naar de supermarkt gaan, die raken nu in blinde paniek en gaan veel meer kopen dan nodig is. Een limiet instellen zoals sommige Australische winkels nu doen, lijkt mij zeer verstandig.
Ja, zuinig met chloor zijn ze nietquote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:44 schreef JK het volgende:
In de VS ligt het er aan, van gebied tot gebied anders. Er is best goed leidingwater, maar ook een hoop wat ronduit smerig is en naar chloor smaakt. Inclusief in de restaurants de koffie, thee, frisdranken. Maar je hebt best goede gebieden, maar vraag me zo uit mijn hoofd even niet welke. Je kan het chloor in elk geval flink ruiken als het er in zit.
Elk begin is moeilijk.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:42 schreef Aventura het volgende:
Ik heb 2 pakjes paracetamol, een extra groot pak wc- papier en 2 pompjes Unicura meegenomen. Tot zover de noodvoorraad.
quote:Hopen dat het snel zomer wordt: ‘Meerderheid zal met corona besmet raken’
,,De meerderheid van de bevolking zal met corona besmet raken.’’ Infectiedeskundige Andreas Voss van ziekenhuis CWZ in Nijmegen windt er geen doekjes om. En geeft antwoord op heel veel vragen.
Lezers van De Gelderlander gebruikten deze week massaal de mogelijkheid om vragen naar de redactie te sturen. 'Mijn zoon heeft keelpijn en koorts, de dokter zegt dat het geen kwaad kan. Maar als hij nu toch corona heeft?'
Het virus zal zich over heel Nederland uitbreiden
Andreas Voss (58), hoogleraar infectiepreventie aan het Radboudumc en medisch manager infectiepreventie bij het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen krijgt dat soort vragen ook. En heeft naast antwoorden ook een overtuiging: ,,Het virus zal zich over heel Nederland uitbreiden. De meerderheid van de bevolking zal met corona besmet raken.'' Een geruststelling: veruit de meeste mensen worden beter en zijn daarna immuun voor het virus.
Het is nagenoeg ondoenlijk om níet besmet te raken, legt Voss uit. ,,Je hebt ten eerste de directe besmetting: dat iemand in je nabijheid hoest of niest, en vervolgens druppels rechtstreeks in mond, neus of oog terecht komen.'' Zijn advies aan iedereen die hoest of niest: mijd contact.
Het virus blijft uren hangen
Maar dan is er nog de indirecte besmetting. Of je besmet kunt raken in een huis waar iemand in het gezin corona heeft, wil een lezer weten. Bijvoorbeeeld via een klink of ander hard oppervlak. Voss: ,,Het virus blijft uren hangen. Al weten we niet alles zeker.''
Dan nog: als je een klink aanraakt waar het virus nog op zit, krijg je niet meteen corona. ,,Probleem is dat mensen zo'n 25 keer per uur met hun handen aan hun gezicht zitten. En daarbij vaak in aanraking komen met hun slijmvliezen in neus, mond en ogen.'' Zo komt het virus in je lijf terecht.
Niet geheel dichttimmeren
Je bent over het algemeen pas besmettelijk als je aan het snotteren of hoesten bent. ,,Je kunt het niet geheel dichttimmeren. Het is net als bij een stuwdam: er komt altijd wel wat water doorheen, maar de stortvloed hou je tegen.‘’
Voss en zijn collega's zijn nu bezig die stortvloed tegen te houden. In de hoop dat het snel zomer wordt: de verwachting is dat het virus dan in kracht zal afnemen. En tegen de tijd dat het weer winter wordt, kan de situatie alweer heel anders zijn. ,,En heeft misschien 15 of 20 procent van de mensen het dan al gehad en is er, in elk geval deels, immuun voor.’’
+900 vandaag toch?quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:24 schreef Zipportal het volgende:
Om 14:00 weer een nieuwe update. GENOT.
Hey, dit is de link die ik plaatste.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 11:48 schreef Kyran het volgende:
Aangezien dit topic belachelijk snel gaat en veel mensen dit niet zullen lezen is het misschien een leuke link voor in OP: https://threadreaderapp.com/thread/1236095180459003909.html
Beschrijft het probleem wat ons te wachten staat.
Done.quote:Op zaterdag 7 maart 2020 10:06 schreef the_actraiser het volgende:
Mods kunnen we vanaf nu ook de meest recente definitie van het virus hanteren aub?
Overigens al sinds 26 februari is in wetenschappelijke kringen de benaming aangepast van nCoV-19 naar SARS-CoV-2.
Dus ook een de topic titel: SARS-CoV-2
SARS-CoV-2[1], voorheen bekend als 2019-nCoV[2] of Wuhan-virus.
Dit geeft ook wel aan dat het niet om een 'griepje' gaat maar om een nieuwe versie van SARS.
Oftewel Severe acute respiratory syndrome. Ernstig acuut respiratoir syndroom.
Dus niet je alledaagse verkoudheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |