abonnement Unibet Coolblue
pi_191829398
Ik mag voor een 2e gesprek komen bij een bedrijf, gaat om een baan voor 32 uur.
In de advertentie stonden 2 bedragen genoemd, dat geldt dan voor een 40-urige werkweek en afhankelijk van leeftijd en ervaring.
Leeftijd en ervaring heb ik, en ik ben de enig overgebleven kandidaat.
Hoe breng ik het salaris ter sprake, ik wil natuurlijk dat hoogst genoemde bedrag gaan verdienen. En 32 uur is 80%, het te benoemen salaris dan ook 80% benoemen?
Oh, en dit bedrijf betaalt per 4 weken, kan ik er dan vanuit gaan dat het vermelde salaris ook op basis van 4 weken is?
pi_191829461
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 15:17 schreef Kaza het volgende:
Hoe breng ik het salaris ter sprake
ik neem aan dat dat voorheen wel ter sprake gebracht wordt... des te later dat is, des te gunstiger het voor jou is.
Als ze inderdaad enkel nog maar één kandidaat hebben en verder met je willen, kun je gewoon aangeven wat jij verwacht te gaan verdienen (en zal het lastig zijn voor hen dat te weigeren, ze hebben immers geen alternatief en dit als zelf aangegeven als richtlijn in die vacature-tekst)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_191829471
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2020 15:17 schreef Kaza het volgende:
Ik mag voor een 2e gesprek komen bij een bedrijf, gaat om een baan voor 32 uur.
In de advertentie stonden 2 bedragen genoemd, dat geldt dan voor een 40-urige werkweek en afhankelijk van leeftijd en ervaring.
Leeftijd en ervaring heb ik, en ik ben de enig overgebleven kandidaat.
Hoe breng ik het salaris ter sprake, ik wil natuurlijk dat hoogst genoemde bedrag gaan verdienen. En 32 uur is 80%, het te benoemen salaris dan ook 80% benoemen?
Boeit niet, als voor beide partijen maar helder is voor hoeveel uur per week het genoemde bedrag is. Het is niet ongewoon om te onderhandelen op fulltime-basis.

Die 2 bedragen is dus de bandbreedte van de schaal? Past jouw salariswens daarbinnen? Waarschijnlijk wel, want je hebt gesolliciteerd. Je wordt, als het aan de werkgever ligt, veelal ingeschaald op basis van de relevante ervaring. Aan jou om een tegenvoorstel te doen en dat te (kunnen) onderbouwen. Dat heet salarisonderhandeling. Is wel een en ander over te vinden...

Cao van toepassing? Kijk ook naar het groeiperspectief. Hoe snel bereik je einde schaal?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 4 maart 2020 @ 15:44:59 #4
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_191829819
Als het per 4 weken is zal het van hun uit inderdaad per 4 weken zijn wat ze benoemen. Toen ik switchtse van maand naar 4 weken werkgever hebben we dit in de onderhandelingen wel specifiek meegenomen, mijn eerste voorstel was o.b.v. maand en zij gaven dus een tegenbod o.b.v. 4 weken :).
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_191831325
quote:
Oh, en dit bedrijf betaalt per 4 weken, kan ik er dan vanuit gaan dat het vermelde salaris ook op basis van 4 weken is?
Ja, uiteraard. Als jij de eerste bent die een salariswens op tafel legt, moet je dus zelf alles omgerekend hebben. Het is niet handig live onderhandelen als je alles steeds om moet rekenen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191831993
Het meest handige vind ik zelf obv fulltime te onderhandelen.

Wrs is er een salarisbandbreedte genoemd in de vacature tekst. Maar je geeft aan dat je eigenlijk al direct voor het maximale wilt gaan. Hoe kijk je dan tegen eventuele salarisgroei aan?
En veelal zal een potentiële werkgever niet bij nieuwe medewerkers direct aan het einde vd schaal willen zitten, want dan is er weinig groei binnen die functie mogelijk. En ben je mogelijk dusdanig senior dat ze sneller weer een nieuwe invulling moeten zoeken als jij door zal groeien.
En hoe dichter je op het einde vd schaal zit hoe groter ze wrs de verantwoordelijkheid achten.

Ik zou kijken naar wat je huidige salaris is, onderzoeken wat je marktwaarde is en daar een percentage overheen doen waar je je goed bij kunt voelen.

Tenzij je natuurlijk op een of andere CEO functie solliciteert dan zou ik voor het maximale gaan, alleen CEO functies hebben vrijwel nooit een (zichtbare) salarisschaal in functieprofielen genoemd.
pi_191835385
Hallo, bedankt voor de antwoorden allemaal.
Momenteel ben ik werkeloos. De werkzaamheden die deze baan vraagt heb ik zo'n 3 jaar geleden voor het laatst gedaan. Toen had ik een lagere functie (met lager salaris) maar kreeg steeds meer taken op mijn bord terwijl ik voor dat lagere baantje betaald kreeg. Werd toen telkens aan het lijntje gehouden als ik om loonsverhoging vroeg en dat was tevens de reden om op te stappen daar. Dus wel de gevraagde ervaring, niet de functie.
Er is wel een CAO maar deze functie kan ik niet vinden.
  donderdag 5 maart 2020 @ 11:00:10 #8
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_191843575
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:50 schreef Kaza het volgende:
Momenteel ben ik werkeloos. De werkzaamheden die deze baan vraagt heb ik zo'n 3 jaar geleden voor het laatst gedaan.
Als je nu niet serieus wil worden genomen door je toekomstig werkgever, dan moet je voor maximaal gaan. Je bent er 3 jaar uit, en je hebt nooit die functie gehad. En zeker niet voor jaren.

Even uitleggen. Meeste bedrijven die een salaris bandbreedte in hun vacature zetten vallen onder een constructie in een CAO. Daar zie je vaak schalen (met een minimum en maximum) en in die schalen zitten dus "jaren". Dat zijn de ervaringsjaren met vergelijkbaar werk. Dat zijn er meestal best een boel. 10 of 12. (voorbeeld, vast niet relevant, https://www.fnv.nl/getmed(...)dtime=20200108085047 rond pagina 40 enzo) Schaal zegt dus iets over de functie, en jaren iets over het aantal jaren dat je die functie al doet.

Ga je voor het maximum, dan zeg jij tegen je nieuwe werkgever - Ik heb dit werk al jaren gedaan. Maar dat lees ik niet. Je had bij je vorige baan een lagere functie. Daar ben je meer en meer werk van een hogere functie gaan doen, zonder promotie die erbij hoort te krijgen (gebeurt best vaak) en toen ben je er 3 jaar uit geweest. Als werkgever zou mijn insteek zijn om jou eerlijk te vragen hoe lang je die complexere werkzaamheden werkelijk hebt uitgevoerd (zeg jij zegt 3 jaar, maar dan moet je wel langer in de lagere functie hebben gezeten) en dan zou ik jou een aanvangssalaris bieden gebaseerd op jouw functie met 1 of 2 ervaringsjaren, omdat je er zo lang uit bent geweest, en omdat je nooit de functie werkelijk had.

Daar zou ik op uitkomen. nu is het aan jou om argumenten te geven om dat anders te zien. Snap je dat inzetten op maximaal ervoor gaat zorgen dat je er niet uit zal komen.

Dus - wel reeel blijven. En misschieen eens kijken of er geen CAO van toepassing is (https://www.fnv.nl/cao-sector)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_191844038
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2020 20:50 schreef Kaza het volgende:
Hallo, bedankt voor de antwoorden allemaal.
Momenteel ben ik werkeloos. De werkzaamheden die deze baan vraagt heb ik zo'n 3 jaar geleden voor het laatst gedaan. Toen had ik een lagere functie (met lager salaris) maar kreeg steeds meer taken op mijn bord terwijl ik voor dat lagere baantje betaald kreeg. Werd toen telkens aan het lijntje gehouden als ik om loonsverhoging vroeg en dat was tevens de reden om op te stappen daar. Dus wel de gevraagde ervaring, niet de functie.
Er is wel een CAO maar deze functie kan ik niet vinden.
Functies staan ook niet altijd specifiek in een cao. Maar op basis van de bandbreedte kan je toch zien welke schaal ie valt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191849093
Ik ben aangenomen 😁.

Was een vreemd gesprek. Meneer begon meteen zelf over het salaris, noemde het hoogste wat dus blijkbaar voor 40 uur per week per maand was en rekende dat ter plekke om naar 4 weken. Dan kom je wel iets lager uit, maar toch een stukje hoger dan het laagst genoemde bedrag.

De 32 uur werden 36 uur, dus ga nog iets meer werken en verdienen dan wat ik zelf had uitgerekend.
Ben helemaal eerlijk geweest over wat ik wanneer gedaan heb dus daar ligt het niet aan.
Ook blijkt er op korte termijn (binnen 1 jaar) doorgroei mogelijk, als het van beide kanten bevalt kom ik daar evt voor in aanmerking.
Ik ben helemaal tevreden.
pi_191849155
Gefeliciteerd ^O^
pi_191850621
Fijn! Gefeliciteerd!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191850675
Sowieso altijd minimaal 2 x de helft vragen.
pi_191850679
Gefeliciteerd! Fijn dat de onderhandelingen goed zijn verlopen.
pi_191850689
Je mag best eisen stellen hoor... al heb jij meer in gedachten dan dat op de vacature staat.
Ik was hier...
  donderdag 5 maart 2020 @ 18:32:28 #16
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_191850831
Niceee!!! Gefeliciteerd joh!
pi_191857754
Dank jullie wel!
pi_192487626
Kleine update: nadat de ingangsdatum 2x verschoven was (iedereen ging thuiswerken wegens corona en ik was nog niet ingewerkt dus kon nog niets doen) vandaag toch eindelijk mijn 1e werkdag gehad.
Volgens mij zijn er niet veel in Nederland die in deze tijd met een nieuwe baan beginnen :-) .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')