quote:
Op maandag 2 maart 2020 11:27 schreef speknek het volgende:[..]
Ik denk dat veel kritiek op het RIVM voortkomt uit een verkeerd begrip wat er hier gebeurt.
Het RIVM, lijkt mij, is allang niet meer bezig met
containment. De geest is uit de fles. In China hebben ze een complete stad van 11 miljoen mensen hermetisch afgesloten en het is toch verspreid naar de rest van de wereld. De analogie zou zijn Nederland hermetisch af te sluiten, maar dat kan niet, maakt de kuur erger dan de kwaal, en uiteindelijk zou he waarschijnlijk toch niet succesvol zijn.
Het lijkt me wat het RIVM doet (en andere westerse landen) is het virus trachten te
vertragen. Zorgen dat het de ziekenhuizen niet overspoelt en in de tussentijd wachten op virusremmers en een vaccin. Ze zijn niet op zoek naar patient zero. Er is geen patient zero nu het al zo wijd verspreid is.
Bij dat beleid past niet mensen in Hazmatsuits die complete steden afsluiten, en iedereen die testkits thuiskrijgt, ookal zijn dat misschien de beelden waar je op zou hopen.
Niks mis met het willen vertragen. Dat is juist een prima insteek, want helemaal tegenhouden doe je het niet. Ik heb ook echt niet de verwachting dat ze gebieden hermetisch gaan afsluiten etc.
Alleen als je de eerste patiënten mist, omdat je weigert om te testen, heb je dus keihard gefaald. De enige vorm van vetraging die er nu is het vertraging bij het bevestigen van het aantal besmette personen. Er zijn waarschijnlijk al tientallen besmettingen in het land. Als mensen al op 21 februari al dusdanig eklachten hebben gekregen dat ze opgenomen moeten worden zijn ze waarschijnlijk enige dagen ervoor al besmet. Patiënt zero mist nog steeds en wij hebben geen idee hoeveel mensen er besmet zijn geraakt.
Als ze het al missen al mensen onder hun neus met longontstekingen op een IC komen te liggen dan is de kans heel groot dat er tientallen mildere gevallen ook onbekend zijn gebleven. Je kan een virus niet vertragen als je beleid zo slap is.