abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_522853
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie van zelfmoord vinden. Vinden jullie het egoistisch? Vinden jullie het zinvol?
Waarom denken jullie dat mensen het doen?

Ik denk, dat het eigenlijk een logisch gevolg is van veel wetenschap, niet dat ik tegen wetenschap ben, juist ervoor.
Maar als je een overdosis wetenschap krijgt, weet je dat het leven geen doel heeft, het enige wat je dan weerhoudt van zelfmoord is je instinct om te overleven...

en jullie?

ja
pi_522889
quote:
Op 05 december 2000 22:38 schreef Singularity het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie van zelfmoord vinden. Vinden jullie het egoistisch?
Nee, ik vind het niet egoistisch. Zelfmoord is je eigen keuze, die je onder andere laat afhangen van wat voor gevolgen het voor nabestaanden heeft.
quote:
Vinden jullie het zinvol?
Het is niet nuttig om te doen, maar kan wel een oplossing zijn.
quote:
Omdat ze denken dat ze geen uitzicht hebben op een kwalitatief aanvaardbaar leven.
quote:
Ik denk, dat het eigenlijk een logisch gevolg is van veel wetenschap, niet dat ik tegen wetenschap ben, juist ervoor.
Maar als je een overdosis wetenschap krijgt, weet je dat het leven geen doel heeft, het enige wat je dan weerhoudt van zelfmoord is je instinct om te overleven...
Door wetenschap kan je inderdaad de indruk krijgen dat het leven geen doel heeft. Maar omdat het dagelijks leven je bevalt kan je het net zo goed voortzetten.
  woensdag 6 december 2000 @ 15:39:59 #3
4217 F-fact
Lopen tot de zon komt
pi_524996
quote:
Ik vraag me eigenlijk af wat jullie van zelfmoord vinden. Vinden jullie het egoistisch?
Ik heb het een tijd egoïstisch gevonden, maar onder andere door er hier veel over te lezen vind ik het niet egoïstisch mits je het op een beetje nette manier doet, zodat anderen er zo min mogelijk last van hebben (voor een trein springen vind ik dus wel egoïstisch).
Vinden jullie het zinvol?
Voor sommige mensen kan het de enige uitweg lijken, maar echt zinvol is het niet nee

Geen idee

zou kunnen, kan er niks zinnigs over zeggen

Kijk mij eens het gras zien groeien......... En iedereen maar denken dat ik niks doe
  woensdag 6 december 2000 @ 16:11:42 #4
7049 Logos
Nothing's Impossible
pi_525081
't is de makkelijkste uitweg voor al je problemen. Het probleem is dat je er meer problemen mee creert, maar ja, daar heb je zelf dan geen last meer van.

Ja, het is egoistisch en laf.

>edit<
... al denk ik dat de omgeving ook een grote rol speelt en een grote rol kan spelen in het voorkomen ervan.

[Dit bericht is gewijzigd door Logos op 06-12-2000 16:13]

Het vuiltje in je oog dat je er maar niet uit krijgt.
pi_525450
quote:
Wolfje schreef:
Nee, ik vind het niet egoistisch. Zelfmoord is je eigen keuze, die je onder andere laat afhangen van wat voor gevolgen het voor nabestaanden heeft.
Mensen die zelfmoord plegen zijn al voorbij het punt dat ze rekening houden met de gevolgen voor anderen. Als je voor jezelf geen uitweg meer ziet, ga je je ook niet meer verdiepen in hoe pijnlijk dit is voor je omgeving. Geen egoïstische daad dus, maar een wanhoopsdaad.

Sommigen doen het zelfs ter 'bescherming' van degenen van wie ze houden. De depressieve gedachten hebben de overhand genomen en resulteren in de (onterechte) overtuiging dat iedereen beter af is zonder hen.

quote:
Singularity schreef
Depressie. En mensen kunnen door allerlei oorzaken depressief raken. Hoewel de aanleg voor een depressie ook aangeboren kan zijn.
quote:
Logos schreef
Ja, het is egoistisch en laf.
Het vereist juist een heleboel moed om zelfmoord te plegen.
  donderdag 7 december 2000 @ 09:53:13 #6
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_527935
Ik vond het egoïstisch, tot ik het van dichtbij meemaakte. dan ben je eerst boos, hoe kan iemand je zo laten zitten?
Dan "weet" je op gegeven moment dat het de enige uitweg voor haar was. Dat jouw verdriet in het niet valt bij datgene wat zij moet hebben gevoeld, afgeleid uit het feit wat ze gedaan heeft.
Dan heb je respect.

En als je op gegeven moment zo ver komt dat je op het punt staat haar te begrijpen, en zelf ook zo triest bent, maar het lef gelukkig niet hebt, dan weet je ook hoe sterk je er voor moet zijn, omdat mensen die het doen wel duizend keer eerder op het punt moeten hebben gestaan, maar toen hun omgeving nog zwaarder woog dan hun verlangen.

Doodsverlangen is geen opwelling.

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  donderdag 7 december 2000 @ 11:52:49 #7
4217 F-fact
Lopen tot de zon komt
pi_528427
Dit soort berichten bedoelde ik dus in mijn vorige reactie. Mensen die het van dichtbij hebben meegemaakt zijn wat dat betreft een stuk wijzer dan mensen die dat niet hebben meegemaakt. Ik zal dus ook nooit meer zeggen dat zelfmoord egoïstisch is.
Kijk mij eens het gras zien groeien......... En iedereen maar denken dat ik niks doe
pi_528431
ik vind zelfmood laf behalve als je er al jaren mee zit en er geen oplossingen meer zijn voor het een of ander...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_529395
quote:
Op 07 december 2000 09:53 schreef sataN het volgende:
Dan "weet" je op gegeven moment dat het de enige uitweg voor haar was. Dat jouw verdriet in het niet valt bij datgene wat zij moet hebben gevoeld, afgeleid uit het feit wat ze gedaan heeft.
Dan heb je respect.

En als je op gegeven moment zo ver komt dat je op het punt staat haar te begrijpen, en zelf ook zo triest bent, maar het lef gelukkig niet hebt, dan weet je ook hoe sterk je er voor moet zijn, omdat mensen die het doen wel duizend keer eerder op het punt moeten hebben gestaan, maar toen hun omgeving nog zwaarder woog dan hun verlangen.

Doodsverlangen is geen opwelling.

Helemaal mee eens.
Toen ik het voor het eerst meemaakte (ik heb het helaas al drie keer van heel dichtbij mee moeten maken) was ik 14. Ik had nog nooit nagedacht over het hoe en waarom iemand tot zo'n daad komt. Sindsdien heb ik er veel over gelezen, gepraat, nagedacht en het nog twee keer moeten 'verwerken' toen anderen hetzelfde besluit namen uit het leven te stappen.

Ik schrijf verwerken tussen aanhalingstekens, want ik vraag me af wat verwerken eigenlijk is. Hoe doe je dat? Wanneer heb je iets verwerkt? Kan je met zoiets rigoreus ooit weer verder zoals het ooit was? Kan de een dat makkelijker dan de ander? Verwerken is een werkwoord, maar hoe doe je dat? Heelt tijd alle wonden? (moeilijke vragen die ik mezelf al heel lang stel, gelukkig zit ik hier in het filosofie-forum)

Een voorbeeld:
Dit jaar heeft een vriendin van me zelfmoord gepleegd. Ik heb dat nog lang niet 'verwerkt', maar het lijkt alsof haar man dat wel al heeft gedaan. Twee maanden later al ontmoette hij een ander waar hij nu nog steeds mee samen is. Terwijl hij nog geen jaar met mijn vriendin getrouwd was toen het gebeurde. Ergens neem ik hem dat kwalijk. Was ze dan zo onbelangrijk voor hem? Of is hij gewoon beter in verwerken dan ik? Neemt hij het haar misschien toch (bewust of onbewust) kwalijk, ookal zegt hij van niet? Of heeft hij het verdrongen en gaat de echte klap later nog komen?

zaterdag 9 december 2000 @ 15:17:49 #10
6218 Yvet
Hier zolang het leuk is (nu!)
pi_534592
Ik vind het niet egoistisch en heb dat ook nooit gevonden. Ik heb het zelf ook van dichtbij meegemaakt en toen wist ik ook dat er voor hem geen andere uitweg was dan deze. We hadden het er van te voren al over gehad en ik stond er, na lang praten, echt achter.

Dit jaar met het vak sociologie heb ik ook geleerd dat een Emile Durkheim onderzoek heeft verricht nara zelfmoord. Een opzichzelf zo individuele actie, is helemaal niet zo individueel als dat men denkt dat het is. Uit onderzoek is nl gebleken (ja, ik heb ook een hekel aan onderzoekjes), dat er een grote correlatie bestaat tussen de sociale bindingen die een 'groep personen hebben (dus bijvoorbeeld tot welke kerk men behoord)' en het relatieve aantal zelfmoordacties in zo'n groep. Als de groepsbinding heel sterk is, zoals bij een katholieke gemeenschap, dan wordt er veel minder zelfmoord gepleegd. Als ik er logisch naar kijk, snap ik het ook wel, maar ik was er zelf nog niet op gekomen, pas toen ik dit onderzoek tegenkwam in m'n boek begon ik erover na te denken.

Zo heel individueel is de keus dus niet, dus kan het ook niet egoistisch zijn, of zit ik nou fout?

Yvette

I am too young to know I'm young
I'm too selfish to be strong
Am I too old
To allow my adolescence to go on
  maandag 11 december 2000 @ 14:55:40 #11
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_539400
quote:
Op 09 december 2000 15:17 schreef Yvet het volgende:
Ik heb het zelf ook van dichtbij meegemaakt en toen wist ik ook dat er voor hem geen andere uitweg was dan deze.
Voor alles bestaat een uitweg. Tis alleen de vraag of je dat nog aan kan om naar die uitweg te komen.
pi_539548
zelfmoord is egoistisch, je doet iets waar anderen ontzettend door worden gekwetst, je laat mensen die van je houden en om je geven in de steek. Zij kunnen achterblijven met het idee van "shit misschien had ik toch iets kunnen doen!". Je doet het meestal, denk ik, toch omdat je er zelf van overtuigd bent dat je dood wil.
Ik vind het een erg egoistisch besluit om zomaar anderen op te zadelen met schuld gevoelens, verdriet en een heel scala aan andere nare emoties. Jij voelt je kut, jij wil graag uit het leven stappen, jij vind dat er niemand van je houd, etc. Waar zijn in het verhaal dan je ouders, je vrienden en de mensen om je heen? Het gaat er alleen maar om hoe jij je voelt, niet hoe anderen zich voelen en hoe anderen erover denken.

Zoals al eerder gezegd werd, er is altijd een uitweg, er is altijd een alternatief.

pi_539806
En_Sabah_Nur,

Ik vind het egoistisch om van een ander te verwachten dat hij/zij blijft leven omdat jíj het anders zo moeilijk hebt.
Diegene moet dan zijn leven maar verder leven, met alle ellende die diegene doormaakt, omdat anderen het anders zo moeilijk krijgen? Dat verwachten is pas egoistisch.

pi_539855
dus is het egoistisch, je denkt aan jezelf en niet aan de MEERDERHEID die je achter laat. Stel je zou blijven dan is dat veel minder egoistisch, je denkt aan meerdere mensen niet alleen je zelf.
The needs of the many, outweigh the needs of the few.
  † In Memoriam † maandag 11 december 2000 @ 17:32:35 #15
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_539867
Als er iets is wat niet aan een democratisch proces is onderworpen dan is dat wel zelfdoding.
Er wordt niet gestemd over partner keuze en al helemaal niet overzelfdoding.

Er komt een moment dat het verbieden en tegengaan van de dood wreed wordt.

The future is after you
pi_539887
En_Sabah_Nur,

Maar nu ga je ervan uit dat mensen die niet meer willen leven, veel mensen achter zich hebben staan. En dat is nu juist vaak het probleem. Mensen die er een eind aan maken, hebben vaak het gevoel (terecht of onterecht) dat er niemand om hen geeft. Typisch kenmerk van een depressieve geest. Je kunt ze dus niet verwijten dat ze egoistisch zijn, hoogstens dat ze het niet meer helder zien.

[Dit bericht is gewijzigd door Xenia op 11-12-2000 17:40]

pi_539905
quote:
Op 11 december 2000 17:32 schreef otaku-san het volgende:
Er komt een moment dat het verbieden en tegengaan van de dood wreed wordt.
Bij ernstig zieke mensen, is het sowieso een ander verhaal. Wie zijn wij -gezonde mensen- om van iemand te verlangen door te leven als dat leven zoveel pijn doet?
  maandag 11 december 2000 @ 21:03:42 #18
4217 F-fact
Lopen tot de zon komt
pi_540617
quote:
Op 11 december 2000 17:25 schreef En_Sabah_Nur het volgende:
dus is het egoistisch, je denkt aan jezelf en niet aan de MEERDERHEID die je achter laat.
En wat nou als je niemand achter je hebt staan??
Ik denk dat daar nou juist een van de grote problemen ligt.
  † In Memoriam † maandag 11 december 2000 @ 21:15:22 #19
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_540679
quote:
Op 11 december 2000 17:46 schreef Xenia het volgende:
Bij ernstig zieke mensen, is het sowieso een ander verhaal. Wie zijn wij -gezonde mensen- om van iemand te verlangen door te leven als dat leven zoveel pijn doet?
ik heb het niet over alleen ernstig zieke mensen, ik ben ooit eens op de radio geweest over zelfdoding. mensen die niet meer verder willen leven, om wat voor reden dan ook, moeten de mogelijheid hebben om er op een mesnwaardige manier een iend aan te maken.
Het voor een trein springen is een enorme belasting voor de trein bestuurder en hard voor degene die ervoor springt. Je kan zeggen, dan weet je tenminste zeker dat degene die hret doet het ook echt wil, maar desondanks is het wreed zoowel voor de getroffenne als voor de bestuurder.
als men makkelijjk aan de middellen kan komen zal er zeker meer mensen sterven die gered hadden kunnen worden, maar er kan gezecht worden, het was hun keuze op dat moment, respecteer dat.
hoe komt een normaal iemand eigenlijk aan een vuurwapen, heb je daarwel eens over nagedacht, dood gaan is helemaal niet zo eenvoudig.
voor de meesten geld dat de methode als je echt wil nogal hard en wreed is.

[Dit bericht is gewijzigd door otaku-san op 11-12-2000 21:19]

The future is after you
  dinsdag 12 december 2000 @ 12:38:58 #20
3802 DrBeavis
Just a Teen Age Dirtbag
pi_542872
kijk mensen die zelfmoord plegen, zien geen andere uitweg meer...Die komen dus niet meer zelf tot een oplossing en soms is het dan voor hun eigen rust beter om er maar helemaal mee op te houden. Wie zijn wij dan om dat egoistisch te vinden? Je leeft toch om gelukkig te zijn/worden?
"Als de leugen geen vleugels meer geeft en de waarheid is in de war...Dan zijn keizers slechts hulpjes en huilt de oude nar."
pi_549950
quote:
Op 11 december 2000 17:25 schreef En_Sabah_Nur het volgende:
dus is het egoistisch, je denkt aan jezelf en niet aan de MEERDERHEID die je achter laat. Stel je zou blijven dan is dat veel minder egoistisch, je denkt aan meerdere mensen niet alleen je zelf.
The needs of the many, outweigh the needs of the few.
Je denkt dat het gaat over mensen die in een dip zitten. Iemand met een ernstige depressie (iets anders dan een dip!) is ERNSTIG ZIEK! Deze ziekte (in die mate althans)is zo ongeveer het ergste wat je kan overkomen! Denk niet dat een dergelijk persoon niet anders zou willen...
  vrijdag 15 december 2000 @ 10:32:45 #22
6979 Rat
Wel zo gezellig!
pi_554324
Ik kijk tegen zelfmoord hetzelfde als tegen euthanasie, bij uitzichtsloos lijden is het wellicht het beste en zeker niet egoistisch. Uitzichtsloos lijden kan daarbij ook puur geestelijk zijn. Het is dat ik iedere keer toch nog wel ergens een lichtpuntje zag anders had ik er ook al lang aan toegegeven.
Wie een kuil graaft voor een ander, wordt moe.
  vrijdag 15 december 2000 @ 15:06:00 #23
5108 equilan
DE elfengodin
pi_555226
Ik vind zelfmoord niet per definitie egoistisch.
Ik kan het niet begrijpen, want zou het zelf nooit kunnen doen (denk ik nu) maar ik weet dat er mensen zijn die het leven echt niet meer zien zitten. Wie ben ik dan om te zeggen dat je door moet gaan??

Wat ik wel egoistisch vind is om zelfmoord te plegen en daar verder niet bij na te denken.
Ik vind, dat als je eenmaal besloten hebt die stap te nemen, regel het dan ook goed!!
Voor de trein springen of van een flat af, dat heeft veel te veel impact op argeloze voorbijgangers of machinisten en dergelijke, dat kun je niet maken!!
Of, zoals ik laatst hoorde, een jongen die zichzelf heeft opgehangen aan zn broeksriem op zolder aan een balk. Zijn veetienjarige broertje komt hem zoeken en treft hem daar zo aan, gezicht verwrongen, tong blauw..

Dat is toch afschuwelijk?? Kijk dat je zelf niet meer wilt leven, zal ik niets over zeggen, dat kan ik niet.
Maar om dan anderen op te zadelen met een levensgroot trauma??
Ja, dat vind ik ontzettend egoistisch.

Elfensex is superspannend...
pi_556322
it's beter to burn out
  † In Memoriam † vrijdag 15 december 2000 @ 21:02:40 #25
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_556362
quote:
Op 15 december 2000 15:06 schreef equilan het volgende:
<knip>
Voor de trein springen of van een flat af, dat heeft veel te veel impact op argeloze voorbijgangers of machinisten en dergelijke, dat kun je niet maken!!
Of, zoals ik laatst hoorde, een jongen die zichzelf heeft opgehangen aan zn broeksriem op zolder aan een balk. Zijn veetienjarige broertje komt hem zoeken en treft hem daar zo aan, gezicht verwrongen, tong blauw..

Dat is toch afschuwelijk?? Kijk dat je zelf niet meer wilt leven, zal ik niets over zeggen, dat kan ik niet.
Maar om dan anderen op te zadelen met een levensgroot trauma??
Ja, dat vind ik ontzettend egoistisch.

Ja hoor, dat doen mensen voor de lol of om te shocken.
Kom op zeg, kun jij zomaar aan een dodelijke hoeveelheid slaappillen komen, of iets dergelijks.
Ze zeggen wel dat het zo makkelijk is om aan een vuurwapen te komen, maar weet jij waar je daarvoor naar toe moet en denk je echt dat je dat vuurwapen ook echt krijgt en niet geript wordt.
Komop zeg, waar jij mee aankomt is ingegeven door wanhoop omdat wij dat zo geregeld hebben dat het gewoon niet naders kan.

Omdat wij zo menselijk en vol mededogen zijn , weet je wel

The future is after you
pi_562140
blaat
  dinsdag 19 december 2000 @ 13:45:18 #27
5108 equilan
DE elfengodin
pi_564793
quote:
Op 15 december 2000 21:02 schreef otaku-san het volgende:
Ja hoor, dat doen mensen voor de lol of om te shocken.
Kom op zeg, kun jij zomaar aan een dodelijke hoeveelheid slaappillen komen, of iets dergelijks.
Ze zeggen wel dat het zo makkelijk is om aan een vuurwapen te komen, maar weet jij waar je daarvoor naar toe moet en denk je echt dat je dat vuurwapen ook echt krijgt en niet geript wordt.
Komop zeg, waar jij mee aankomt is ingegeven door wanhoop omdat wij dat zo geregeld hebben dat het gewoon niet naders kan.

Omdat wij zo menselijk en vol mededogen zijn , weet je wel

Dat ben ik zeer beslist niet met je eens!! Als iemand zelfmoord wil plegen, vind die persoon daar wel een manier voor. Er zijn een flink aantal huis- tuin en keuken manieren die zeer afdoende zijn. Ik ga niets opnoemen, het lijkt me niet de bedoeling om in dit topic de beste manier om zelfmoord te plegen te bespreken, maar die manieren zijn er wel degelijk!!

Ja, misschien is het wel makkelijker om van een flat af te springen, of voor de trein, maar dat noem ik dus egoistisch. Als je dan dood wilt, neem ik aan dat dat niet een beslissing is waar je een paar minuten over nadenkt. Daar zal, over het algemeen, een behoorlijke tijd aan voorafgaan, toch??
Dan vind ik dat je op zn minst de moeite kan nemen er stil bij te staan wat je de achterblijvers aandoet...even nadenken over de manier waarop je deze wereld verlaat.

pi_564837
Ben ik met je eens Equilan, het is helaas alleen zo dat je daar (als zelfmoordenaar) niet bij stil staat...
(ik toen iig niet)
Ik dacht wel aan allerlei manieren, maar de dingen die vaak in het nieuws komen schieten toch sneller door je hoofd. De keukenmaniertjes heb ik toen eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan.

Je bent zo met jezelf bezig dat je niet op de gevolgen voor anderen let. Ik ben toen in die "denkfase" tot de conclusie gekomen dat de reden het niet waard was.
Ik durfde mezelf goed in de ogen te kijken en toen ben ik gaan bouwen aan mijn eigenwaarde. Da's toch behoorlijk goed gelukt moet ik zeggen anders had ik nu ook niet de hobbies die ik nu heb.

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 19-12-2000 14:09]

TA! RA! NIS!
  dinsdag 19 december 2000 @ 14:07:21 #29
5108 equilan
DE elfengodin
pi_564859
Ja ik kan me best voorstellen dat het inderdaad niet het eerste is waar je bij nadenkt, als je zelfmoord wilt plegen, de manier waarop je het doet en welke impact dat heeft op ander mensen...

Maar aan de andere kant, dat komt toch ook regelmatig in het nieuws....

Nouja, ik denk dat ik er eigenlijk niet over kan oordelen, wat weet ik er nou van??
Dus oke, ik neem mn woorden terug dat het egoistisch is....ik ga er van uit dat degeen die zelfmoord pleegt niet bewust iemand anders een trauma aan wil doen, toch??

dinsdag 19 december 2000 @ 16:52:37 #30
6271 aa
Schatje ik mis je
pi_565484
Ik denk dat ik niet zo gauw zelfmoord zou kunnen plegen. Ik bedoel, het is zo ontzettend definitief. Er is geen weg terug. Al je verlangens zul je bijvoorbeeld nooit meer waar kunnen maken. Er zijn toch be paalde stadia in een mensenleven die je ook gewoon wil beleven, ik dan tenminste. De studententijd bijvoorbeeld.
Ik geloof dat er een boekje van René Diekstra bestaat over zelfmoord. Het is dan de bedoeling dat diegenen die zelfmoord willen plegen, dat boekje gaan lezen. Daarin worden ze, voor zover ik begrepen heb, opgeroepen bijvoorbeeld naar hun lagere school te gaan. Terug te kijken hoe het toen was. En naar de universiteit gaan waar ze heen hadden gewild [het boekje zal wel voor middelbare scholieren zijn]. Zo word je dan gedwongen om zeg maar vooruit te zien op wat je allemaal nog had kunnen doen, als je geen zelfmoord zou plegen.
Ik vind zelfmoord niet bij voorbaat egoïstisch, maar voor zover ik erover kan oordelen lijkt het me toch beter niet alleen zo'n beslissing te doorstaan. Probeer altijd te overleggen met je naasten, of zij misschien een uitweg van de problemen zien.

Wacht even, ik heb hier een link gevonden:
http://diekstra.com/Columns/Zo_leuk_is_het_leven_niet.htm

Het boek heet blijkbaar 'Als leven pijn doet'.

[b]Stapelverliefd op Emel O+ | EMEL IS VAN MIJ!!![/b][br]"Van de maan af gezien zijn we allen even groot."
  woensdag 3 januari 2001 @ 14:27:11 #31
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_614675
Ik vind zelfmoord wel een daad verricht uit egoistisch oogpunt.. maar daar is toch helemaal niets mis mee ?!? Het is toch meer dan logisch dat iemand die niet langer wil leven in de eerste instantie aan zich zelf denkt.. Ieder mens handelt vaak uit egoisme ..want je wil er uiteindelijk zelf toch beter van worden..
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_614685
ik denk ook niet dat zelfmoord een oplossing is maar het is wel een uitweg voor sommige mensen, al keur ik die niet goed .. het is hun leven en hun oplossing (soms) dus laat ik me daar verder niet over uit, het enigste dat ik weet is dat er niets erg genoeg is om zelfmoord te begaan, je maakt er meer mee kapot dan je lief is

Sterkte

The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_617738
Over dat egoisme, (over)leven is nou eenmaal egoistisch. Dat jij eet en drinkt en allemaal mooie spullen koopt of wat dan ook is toch ook egoistisch?

Een jongen die ik redelijk goed kende, is dus ook voor een trein gesprongen. En om op iemand als hij achteraf nog effe lekker te gaan zitten katten vinnik ook niet echt eerlijk. Iedereen denkt maar aan hoe verschrikkelijk het is voor degene die de boel moet opruimen, maar het lijkt wel alsof niemand meer denkt aan het slachtoffer (of dader) of de familie en vrienden. Na zijn dood zei zelfs mijn oom (die kende hem via mijn nicht) dat hij hem een lul vond en dat hij laf geweest was. De stomme eikel

Iedereen moet zelf maar bepalen of zijn of haar leven zinvol genoeg is.

donderdag 4 januari 2001 @ 03:15:37 #34
2618 Beezz
Criticaster
pi_617812
quote:
1.Vinden jullie het egoistisch?
2.Vinden jullie het zinvol?
3.Waarom denken jullie dat mensen het doen?
1. nee, het is je eigen leven en je mag doen wat je wilt ermee... maar je kan wel rekening houden met de mensen om je heen..

2. een eind aan je leven maken is nooit zinvol, maar als je denkt dat je niet anders kan, het zijt zo...

3. als mensen geen uitweg meer zien in hun problemen, eenzaam of verdrietig zijn..

zaterdag 6 januari 2001 @ 13:38:25 #35
6539 -Cypher-
Graaf Cypher
pi_626048
Als je zo'n gevoel hebt is het het beste denk ik om het te negeren want als je later es een dag hebt dat je helemaal happy bent denk je er misschien op terug denk je "stom"
Death is the greates kick of all... That's why they save it for last
pi_627291
Waarom wordt er altijd zo meilijk gedaan over mensen die geestelijke problemen hebben en zelfmoord plegen? Als iemand vreselijk veel lichamelijke pijn heeft en euthanasie aanvraagt, zeg je toch zeker ook niet dat ie maar effe geduld moet hebben, want misschien dat het ooit wel weer s over gaat?! Als het zo simpel was, zou iemand natuurlijk nooit zelfmoord plegen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')