SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 15 februari 2023 11:02 schreef Nanukerst het volgende:
Ik schop deze even omhoog...Oh wow, ik ken je verhalen en ik vind je altijd overkomen als een fijne moeder om te hebben dus ik snap je gevoelens en ik denk dat elk kind in zn handjes mag knijpen met jullie als gezinSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik kan geen andere kant belichten voor je helaasmaar ik begrijp je helemaal
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 12:58 schreef vlindertje89 het volgende:
@:NanukerstSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is een goede vraag! Mijnes is 6 jaar jonger dan ik namelijk.quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:08 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk dat een preconceptueel gesprek ook kan helpen om een reële inschatting te maken van de risico's van een zwangerschap op latere leeftijd (in combinatie met je voorgeschiedenis). We doen met z'n allen nu alsof het iets heel risicovols is op allerlei uitkomsten, maar volgens mij ligt dat vaak best wat genuanceerder.
Voorbeeld: we hebben het altijd over maternale leeftijd en het risico op aangeboren afwijkingen (m.n. trisomieën), maar, zo vroeg ik me af: welke rol speelt de leeftijd van de man hierin? Oudere vrouwen hebben gemiddeld genomen een oudere partner en hij draagt de helft van het genetisch materiaal aan. Een rondje PubMed leerde me dat er zeker bewijs is dat 40+ mannen een verhoogde kans hebben op een kind met aangeboren genetische aandoeningen. Maar daar hoor je dus nooit iemand over![]()
Wat ik maar wil zeggen: een herhaling van het consult geeft misschien een goede kijk op het het er nu voorstaat in plaats van dat je blijft zitten met het idee dat je 5 jaar ouder bent en het dus vast een groter probleem zal zijn.
quote:Op donderdag 16 februari 2023 13:29 schreef Nanukerst het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
Ik ken jouw geschiedenis en verhaal niet. Maar ik wil wel zeggen: het klinkt helemaal niet zweverig of gek, het is juist mooi dat je aan jezelf hebt gewerkt, meer van jezelf bent gaan houden en deze inzichten hebt opgedaan. Eigenlijk zou je iedereen deze groei gunnen, want het is ontzettend waardevol. Maar niet iedereen kan en/of wil dat. Daarom denk ik ook dat je best trots op jezelf mag zijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:49 schreef vlindertje89 het volgende:
Wat er al niet kan gebeuren in tweederde jaar..
Gezien het lieve meeleven hier altijd, een update. Wordt een nogal lange lap tekst, bij voorbaat excuus
Klein stukje context: sinds september 2023 ben ik in therapie voor twee angststoornissen, waarvan ik er eentje (sociale angststoornis, met name angst voor ziek worden als in darmen over de zeik en dan reacties van andere mensen daarop) al sinds mijn 19e had en de ander (angst om ziek te worden, en dan met name dat ik iets acuut levensbedreigends zou hebben wat ik niet op tijd door heb om aan de bel te kunnen trekken en omdat ik alleen ben, ook niemand anders dat dan kan doen en ik dus doodga) sinds het hormonen prikken voor eicellen invriezen in 2021. Die eerste angst is inmiddels wel zo goed als weg, de tweede wel al stuk verminderd maar zeker nog wel zodanig aanwezig dat ik er regelmatig last van heb.
En dan de echte update.
Ik merk de laatste weken/maanden dat mijn kinderwens niet meer zo sterk is. Of eigenlijk, ik zelfs twijfel of ik die nog wel heb. Alleen wil ik het nu in elk geval niet, hoe dat is als ik weer in een relatie zou zitten weet ik natuurlijk niet, maar de wens is nu in elk geval niet meer zo aanwezig. Zodanig dat ik mijn 'wil kinderen' op dating app heb aangepast naar 'sta open voor kinderen'.
Toen ik ging nadenken over hoe dat zo komt, kwamen er een aantal dingen naar boven.
Ik merk dat ik meer stil sta bij vragen als wil ik wel een kind op déze wereld zetten, ben ik emotioneel stabiel genoeg om een kind een goed leven te kunnen geven, heb ik genoeg energie om een leuke moeder te kunnen zijn, kan ik het ook aan als mijn kind om welke reden dan ook zorgintensief blijkt te zijn of wordt, en los van of ik het aan kan, wil ik een kind het wel aandoen, dat risico op een moeilijk leven? Ik heb zelf best een aantal keer geworsteld met een gevoel van waarom ben ik hier eigenlijk, waarom moet ik dit leven leiden, wat heeft het voor zin - en ook dat ik soms die zin niet zag en er eigenlijk liever niet was geweest. Wat nou als ik mijn kind dat ook 'aan zou doen', dat mijn kind zich ook zo gaat voelen? Ik vind het kortom nogal een verantwoordelijkheid die er op me rust als ik de beslissing maak een kind op de wereld te zetten, en denk dat ik me daar ook bewuster van ben geworden de afgelopen tijd. Of misschien meer: ik voel die verantwoordelijkheid en de 'zwaarte' ervan nu meer. Al is dat misschien ook omdat ik nu alleen ben en/of het feit dat ik nog niet geheel van mijn angsten af ben, en voelt dat anders als de angsten niet meespelen en je die verantwoordelijkheid met iemand deelt. Dat zou goed kunnen.
Dat is denk ik alleen niet wat ook zorgt voor het echt anders voelen, ipv alleen dat de wens er wel erg is maar ik daar in mijn huidige situatie niet naar zou handelen. Wat dat denk ik wel is, en wat ook wel een kernpunt is geweest in therapie: dat ik inmiddels wat meer van mezelf hou. En dat ik denk dat ik daardoor niet meer zo die 'noodzaak' voel om dat gebrek daaraan in te 'moeten' vullen met de onvoorwaardelijke liefde van en voor een kind. Omdat die leegte niet zo leeg meer is. Niet dat ik een kind eerder echt bewust zo om die reden wilde, maar nu 'terugkijkend' denk ik wel dat dat er in meespeelde. En misschien ook dat ik door minder beperkingen door mijn angst ook meer zie dat ik ook een volwaardig/waardevol leven kan hebben zonder een kind als invulling daarvan. Dat ik meer voel dat ik méér ben dan iemand die goed kan zorgen, en ook meer kán dan dat. Ik heb me echt heel lang gevoeld alsof ik al moeder was maar nog geen eigen kindje had, alsof er een stukje van mijzelf/mijn leven miste, ik incompleet was, en ik wist eigenlijk zelfs niet hoe ik verder zou moeten als dat nooit compleet/opgevuld zou worden. En dat voelt nu niet meer (zo sterk) zo. En dat is zó fijn!
Klinkt misschien een beetje zwaar/gek/zweverig, maar ik vond het best een mooi en ook wel emotioneel inzicht.
En misschien komt die kinderwens wel weer als ik in een relatie zit en/of als ik nog wat verder ben in therapie (er spelen denk ik ook wel dingen mee zoals dat ik een zwangerschap / bevalling op dit moment echt niet zie zitten met al die lichamelijke klachten en risico's en triggers daardoor etc, en mogelijk als de angsten echt compleet weg zijn dat ik dan ook meer energie heb enz, en/of dat ik die dingen samen met iemand wel aan zou durven gaan en alleen niet). Maar als dat zo is, dan is dat wel uit 'betere' redenen dan een leegte in mezelf opvullen, en als aanvulling op mijn leven ipv invulling ervan. Dat is ook wel erg veel 'druk' om (onbewust) op een kind te leggen, dat is niet eerlijk. En misschien krijg ik een superleuke relatie en verdwijnen al mijn angsten, en blijft het alsnog zo.
In elk geval de conclusie: ik geloof dat ik, in elk geval op dit moment, er dus ook wel oké mee zou zijn als ik geen kinderen zou krijgen. En ik had nooit gedacht dat ooit te zullen zeggen, dus dat voelt heel gek en onwennig - maar het geeft ook best wel veel rust.
Ik denk dat we best in een vergelijkbare situatie zitten/zaten danquote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:35 schreef Rozenbloem het volgende:
[..]
Ik ken jouw geschiedenis en verhaal niet. Maar ik wil wel zeggen: het klinkt helemaal niet zweverig of gek, het is juist mooi dat je aan jezelf hebt gewerkt, meer van jezelf bent gaan houden en deze inzichten hebt opgedaan. Eigenlijk zou je iedereen deze groei gunnen, want het is ontzettend waardevol. Maar niet iedereen kan en/of wil dat. Daarom denk ik ook dat je best trots op jezelf mag zijn.
Voor mezelf vind ik dit soort geluiden ook wel rustgevend en fijn om te lezen. Ik had tot voor kort een best sterke kinderwens, maar zat niet in de juiste relatie en ben al een poos vrijgezel. Nu merk ik langzamerhand dat die wens wat meer naar de achtergrond verschuift. Ik vraag me ook af of ik het wel aankan en of het handig is, al denk ik ook dat het met de juiste partner en in een goede relatie misschien wel weer anders kan voelen. Het is iig niet meer zo op de voorgrond. Ik zit nu wel in een leeftijdscategorie waar veel vriendinnen en leeftijdsgenoten zwanger worden en blijf er dus wel mee geconfronteerd worden. Maar wat jij hebt doorgemaakt, hoe je er nu naar kunt kijken en de rust die dat brengt, vind ik daarom zeker inspirerend!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |