quote:
Nee, je kan dit gewoon doen met een NL paspoort. Neem een document mee waarop duidelijk is dat je niet in NL staat ingeschreven. Bijv. De uitschrijving uit NL of deinschrijving in daar waar je nu woont.
De goederen mogen in NL, voordat je op Schiphol komt niet in gebruik genomen zijn! Bon, verpakking etc moeten dus allemaal toonbaar en nog in tact zijn.
Onze ervaring is dat soms bij duurdere aanschaffingen je de benodigde stempel niet voor de incheck krijgt, maar dat je naar een balie achter de Incheck wordt verwezen. Houdt rekening in de tijdschema hiermee!
Wij zaten vaak op Schiphol onze labeltjes, verpakkingen etc te verwijderen nadat we de stempels hadden gekregen, maar voordat we de koffers incheckten. Maar dat was omdat het land waar wij toen woonden een lastige procedure had voor import. Om discussie te voorkomen gaven we alles aan als household goods.
Afhankelijk van de winkelier kun je dit 1 op 1 met hemzelf regelen, of wordt je gedwongen een tussenpersoon als Global Blue te gebruiken. Deze tussenpersonen kost je helaas wel een deel van je btw teruggave.
Als de winkelier 1 op 1 wil meewerken, is dat het fijnst. Wij hadden een brief naar de winkelier klaar bij ons, waarin we de gestempelde bon konden doen. Die konden we op Schiphol direct op de brievenbus doen. De winkelier heeft daarmee zijn bewijsstukken voor zijn btw administratie.
Vraag aan de winkelier dus twee bonnen! Een krijgt hij er van jou terug, met uitvoer stempel en een wil je natuurlijk voor je eigen admin houden (maar tegenwoordig is een scan of foto wellicht ook voldoende)
Oh ja, als je pech hebt heb je een half vliegtuig Aziaten voor je, die zijn over het algemeen niet zo georganiseerd en kunnen je tijdschema flink in de war sturen.
Wellicht is mijn verhaal wat warrig, maar vraag maar raak (ben over twee uurtjes weer thuis)
[ Bericht 2% gewijzigd door Essebes op 22-02-2020 15:54:20 ]
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)