abonnement Unibet Coolblue
pi_191613107
Ik ben sinds eind vorig jaar gaan samen wonen en hebben een koophuis gekocht.
Nu krijgen wij vandaag allebei een aanslagbiljet.
Allebei krijgen wij op dit adres wegenheffting, water/riool etc.
Voor ons beide zijn alle bedragen verschillend en betaald mijn vriendin een paar honderd euro meer.
Hoe kan dit en klopt dit wel?
Ik snap de logica hier niet van omdat we op hetzelfde adres wonen.
pi_191613335
Zijn ze misschien voor verschillende belastingjaren? Of heeft de één eigenaren belasting (onroerende zaakbelasting en watersysteem heffing gebouwd) en de andere gebruikersbelasting (afvalstoffenheffing, zuiveringsheffing)?
pi_191613710
Een eigenaargedeelte, andere gebruikersgedeelte?
No bitch to me
pi_191613892
Waarschijnlijk staat de één als hoofdeigenaar en de ander als hoofdbewoner geregistreerd.

Zou het kunnen zijn dat jij als eerste genoemd staat in het hoofdcontract en je vriendin zich als eerste op dit adres heeft ingeschreven bij de gemeente?
So we just called him Fred too
pi_191614892
Het gaat over 1 belastingjaar.
Het huis is van ons beide, allebei dezelfde eigenaar, hetzelfde deel van het huis.
Er is geen hoofdeigenaar of hoofdbewoner, we zijn beide hoofdeigenaar van het huis.
Dus alles is gewoon 50/50 verdeeld.
pi_191615032
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 13:55 schreef 0108daniel het volgende:
Het gaat over 1 belastingjaar.
Het huis is van ons beide, allebei dezelfde eigenaar, hetzelfde deel van het huis.
Er is geen hoofdeigenaar of hoofdbewoner, we zijn beide hoofdeigenaar van het huis.
Dus alles is gewoon 50/50 verdeeld.
Zou je een geanonimiseerde versie willen laten zien?
pi_191615107
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 13:55 schreef 0108daniel het volgende:
Het huis is van ons beide, allebei dezelfde eigenaar, hetzelfde deel van het huis.
Hebben jullie een deel van een woning gekocht?Is er iets gesplitst bij de koop, of juist samengevoegd? Daar kan nog wel eens iets mis gaan.
pi_191615260
bij ons was t dat de gemeentelijke delen bij de man en de waterschapsdelen bij de oudste bewoner kwamen (in ons geval ik, de vrouw).. heel onhandig.. gelukkig waren ze heel ge-emancipeerd, want toen ik erover belde kon natuurlijk alles op één naam gezet worden (man), het duurde een tijd voor ik ze kon overtuigen alles aan mij te sturen omdat ik dus de administratie doe, daarom belde ík en niet mijn man..
pi_191616061
Nee, wij hebben gewoon de hypotheek kunnen krijgen, er is niets geplitst of samengevoegd.
Het gekke is dat zowel mijn vriendin als ik waterschap, wegenheffing, riool etc moeten betalen en haar bedrag een stuk hoger is.
Ik heb hierbij een screenshot, misschien maakt dat het 1 en ander duidelijk.

pi_191616240
Even bellen?
  vrijdag 21 februari 2020 @ 15:59:25 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_191616630
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 15:15 schreef 0108daniel het volgende:
Nee, wij hebben gewoon de hypotheek kunnen krijgen, er is niets geplitst of samengevoegd.
Het gekke is dat zowel mijn vriendin als ik waterschap, wegenheffing, riool etc moeten betalen en haar bedrag een stuk hoger is.
Ik heb hierbij een screenshot, misschien maakt dat het 1 en ander duidelijk.

[ afbeelding ]
Let op dat sommige heffingen zowel een eigenarendeel als een ingezetenendeel hebben. Als je in een koophuis woont, betaal je beide (maar per huishouden wel elk deel maar 1 keer)

Op deze aanslag zie ik in elk geval wel het eigenarendeel, maar niet het ingezetenen-/gebruikersdeel van het waterschap:
• Verontreinigingsheffing ¤185,46
• Watersysteemheffing ¤104,51
• Wegenheffing ¤15,37

https://www.wshd.nl/belastingtarieven-2020

Kan het zijn dat die op de andere aanslag staan, maar de waterschapsheffingen 'wegenheffing gebouwd' en 'watersysteemheffing gebouwd' juist niet?
pi_191616809
Bedankt Freako.
Als ik kijk naar de aanslag van mijn vriendin dan staat er bij haar 'gebruiker'
Maar het huis staat wel op onze beide namen met allebei hetzelfde deel.
En waarom zou een gebruiker een paar honderd euro meer moeten betalen.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 16:26:07 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_191616980
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:13 schreef 0108daniel het volgende:
Bedankt Freako.
Als ik kijk naar de aanslag van mijn vriendin dan staat er bij haar 'gebruiker'
Maar het huis staat wel op onze beide namen met allebei hetzelfde deel.
OK, dan is dat het dus.

Als er meer dan 1 eigenaar is, legt het waterschap toch maar 1 aanslag voor het eigenarendeel op, het wordt niet verdeeld over de eigenaren. Je moet het onderling maar verrekenen. :).

Hetzelfde geldt voor het gebruikersdeel: Als er meer dan 1 ingeschrevene is op een adres, legt het waterschap toch maar 1 aanslag op.

Om te bepalen wie van de eigenaren en wie van de bewoners de aanslag krijgt, zullen waarschijnlijk regels opgesteld zijn door het belastingkantoor. Wat ze nog wel eens doen, is dat de eerstgenoemde eigenaar in het kadaster de aanslag voor het eigenarendeel krijgt en de oudste bewoner het gebruikersdeel. Maar een muntje opgooien had net zo goed gekund. ;).

Als je voor volgende jaren beide delen op 1 aanslag wil hebben, kun je een verzoek indienen bij SVHW. Het bedrag verandert er niet om.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 16:30:35 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_191617016
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:13 schreef 0108daniel het volgende:
Bedankt Freako.
Als ik kijk naar de aanslag van mijn vriendin dan staat er bij haar 'gebruiker'
Maar het huis staat wel op onze beide namen met allebei hetzelfde deel.
En waarom zou een gebruiker een paar honderd euro meer moeten betalen.
Voor de zekerheid: op haar aanslag staan geen posten van de gemeente ('OZB eigenaar' en 'Riool eigenaar') neem ik aan?
pi_191617093
Dan word het al wat duidelijker.
Ik zal inderdaad een verzoek indienen bij de SVHW om het gewoon als 1 aanslag te krijgen, maakt het ook overzichtelijker.

En inderdad, op haar aanslag staan geen OZB eigenaar en riool eigenaar.
pi_191617096
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:37 schreef 0108daniel het volgende:
Dan word het al wat duidelijker.
Ik zal inderdaad een verzoek indienen bij de SVHW om het gewoon als 1 aanslag te krijgen, maakt het ook overzichtelijker.

En inderdad, op haar aanslag staan geen OZB eigenaar en riool eigenaar.
Dan is dat het inderdaad. Je kunt vragen dat vanaf volgend jaar op één naam te zetten, dat wordt over het algemeen niet met terugwerkende kracht gedaan.
pi_191617122
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:13 schreef 0108daniel het volgende:
Bedankt Freako.
Als ik kijk naar de aanslag van mijn vriendin dan staat er bij haar 'gebruiker'
Maar het huis staat wel op onze beide namen met allebei hetzelfde deel.
En waarom zou een gebruiker een paar honderd euro meer moeten betalen.
Ik vermoed dat de gebruikersaanslag een stuk hoger is omdat jullie WOZ-waarde niet zo hoog is. De eigenaarslasten zijn op de WOZ-waarde gebaseerd.
pi_191617311
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:37 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Dan is dat het inderdaad. Je kunt vragen dat vanaf volgend jaar op één naam te zetten, dat wordt over het algemeen niet met terugwerkende kracht gedaan.
Geen probleem dat het niet met terugwerkende kracht gedaan kan worden, het bedrag blijft hetzelfde :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:40 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Ik vermoed dat de gebruikersaanslag een stuk hoger is omdat jullie WOZ-waarde niet zo hoog is. De eigenaarslasten zijn op de WOZ-waarde gebaseerd.
Dit begrijp ik niet helemaal.
Waarom zou een gebruiker meer moeten betalen dan een eigenaar ook al zijn wij beide eigenaar?
De WOZ-waarde is 141.000
Maar het huis is ruim 20.000 euro hoger getaxeerd een aantal maanden geleden.
pi_191617792
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 16:54 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Geen probleem dat het niet met terugwerkende kracht gedaan kan worden, het bedrag blijft hetzelfde :)
[..]

Dit begrijp ik niet helemaal.
Waarom zou een gebruiker meer moeten betalen dan een eigenaar ook al zijn wij beide eigenaar?
De WOZ-waarde is 141.000
Maar het huis is ruim 20.000 euro hoger getaxeerd een aantal maanden geleden.
Voor de hoogte van de eigenarenbelasting is het belangrijk hoe hoog de WOZ-waarde is. Hoe hoger je WOZ-waarde, hoe meer je moet betalen. Die is dus niet zo hoog.

Gebruikersbelasting is afhankelijk van met hoeveel mensen je er woont.

Dat jullie allebei eigenaar zijn, maakt niet uit. De belasting wordt niet hoger of lager als er meer eigenaren zijn.

En je hebt dus geluk dat je WOZ-waarde zo laag is. Als je woning een paar maanden geleden op ¤ 20.000 meer is getaxeerd, is je WOZ-waarde zeer waarschijnlijk te laag.
  vrijdag 21 februari 2020 @ 17:30:31 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_191617866
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 17:26 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Voor de hoogte van de eigenarenbelasting is het belangrijk hoe hoog de WOZ-waarde is. Hoe hoger je WOZ-waarde, hoe meer je moet betalen. Die is dus niet zo hoog.

Gebruikersbelasting is afhankelijk van met hoeveel mensen je er woont.

Dat jullie allebei eigenaar zijn, maakt niet uit. De belasting wordt niet hoger of lager als er meer eigenaren zijn.

En je hebt dus geluk dat je WOZ-waarde zo laag is. Als je woning een paar maanden geleden op ¤ 20.000 meer is getaxeerd, is je WOZ-waarde zeer waarschijnlijk te laag.
Waardepeildatum is 01-01-2019. Tenzij art 18 lid 3 Wet WOZ.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 21 februari 2020 @ 17:31:27 #21
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_191617879
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 17:26 schreef Victoriaatje het volgende:
Als je woning een paar maanden geleden op ¤ 20.000 meer is getaxeerd, is je WOZ-waarde zeer waarschijnlijk te laag.
Niet perse. De woz-waarde heeft als peildatum 1-1-2019 en niet 1-1-2020.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_191618191
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 17:31 schreef Elpis het volgende:

[..]

Niet perse. De woz-waarde heeft als peildatum 1-1-2019 en niet 1-1-2020.
Weet ik. Maar er zijn weinig plekken waar de waarde met 10-15% is gestegen, dus dan is 141.000 waarschijnlijk aan de lage kant.

Bij nader inzien: nee, er zijn wel degelijk dat soort stijgingen geweest. Zeker in dit segment. Dus vergeet wat ik zei!

[ Bericht 9% gewijzigd door Victoriaatje op 21-02-2020 18:19:11 ]
  vrijdag 21 februari 2020 @ 18:13:01 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_191618483
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 13:55 schreef 0108daniel het volgende:
Het gaat over 1 belastingjaar.
Het huis is van ons beide, allebei dezelfde eigenaar, hetzelfde deel van het huis.
Er is geen hoofdeigenaar of hoofdbewoner, we zijn beide hoofdeigenaar van het huis.
Dus alles is gewoon 50/50 verdeeld.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 13:55 schreef 0108daniel het volgende:
Het huis is van ons beide, allebei dezelfde eigenaar, hetzelfde deel van het huis.
Er is geen hoofdeigenaar of hoofdbewoner, we zijn beide hoofdeigenaar van het huis.
Dus alles is gewoon 50/50 verdeeld.
Daar kunnen de registratiesystemen van de overheid niet mee overweg, dus is er administratief altijd sprake van een hoofdeigenaar en een hoofdbewoner.

De hoofdeigenaar (de eerstgenoemde in de eigendomsakte) krijgt de rekening voor het eigenaarsdeel, de hoofdbewoner (die gene zich als eerste op het adres heeft ingeschreven) krijgt de rekening voor het bewonersgedeelte. Meestal is dat dezelfde persoon, maar soms (zoals in jullie geval) kan dat verschillen.
So we just called him Fred
pi_191619709
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 18:13 schreef Fred het volgende:

[..]

[..]

Daar kunnen de registratiesystemen van de overheid niet mee overweg, dus is er administratief altijd sprake van een hoofdeigenaar en een hoofdbewoner.

De hoofdeigenaar (de eerstgenoemde in de eigendomsakte) krijgt de rekening voor het eigenaarsdeel, de hoofdbewoner (die gene zich als eerste op het adres heeft ingeschreven) krijgt de rekening voor het bewonersgedeelte. Meestal is dat dezelfde persoon, maar soms (zoals in jullie geval) kan dat verschillen.
Bedankt.
Dan zal ik waarschijnlijk als eerste in de eigendomsakte staan omdat ik dus 'eigenaar' ben.
Hoewel wij tegelijk zijn ingeschreven op het adres omdat wij dit huis hebben gekocht zal het terugvallen op de persoon die als eerste in de eigendomsakte staat, ik dus :)
pi_191625758
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 19:57 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

Bedankt.
Dan zal ik waarschijnlijk als eerste in de eigendomsakte staan omdat ik dus 'eigenaar' ben.
Hoewel wij tegelijk zijn ingeschreven op het adres omdat wij dit huis hebben gekocht zal het terugvallen op de persoon die als eerste in de eigendomsakte staat, ik dus :)
Tegelijk? Misschien tijdens dezelfde afspraak. Er is voor zover ik weet altijd een volgorde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_191677362
Ik heb zojuist even een mail gestuurd om dit op 1 naam te laten zetten zodat alles dus als 1 aanslag binnen komt.
Dit is wat overzichtelijker en minder papierwerk + dat het direct duidelijk is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')