Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:09 |
Dag mede ouders, Ik zoek advies over het volgende.. Mijn oudste zit in groep 6 en functioneert op vwo niveau, behalve rekenen/wiskunde...vmbo niveau. Automatiseren vind ze al vanaf groep 3 erg lastig en het wil maar niet, ondanks (beperkte) extra aandacht op school. Morgen heb ik een oudergesprek en ik wil echt een plan maken om haar hier beter in te ondersteunen.. Iemand noemde al eens dyscalculie als mogelijke oorzaak vanwege het automatiseren en het grote niveauverschil met andere vakken.. Met deze gegevens, wat zouden jullie doen? Wat zou een juiste aanpak zijn om dat rekenen/automatiseren te verbeteren? | |
miss_sly | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:17 |
Er worden door NMI (Nederlands Mathematisch Instituut) cursussen gegeven, Foutloos rekenen. Zij pretenderen, garanderen zelfs, dat ze alle kinderen goed en foutloos kunnen leren rekenen. https://www.foutloosrekenen.nl/ Ze zitten op verschillende plaatsen in Nederland. Als je niet voldoende vertrouwen hebt in de mogelijkheden die sschool biedt, zou je hieraan kunnen denken. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:28 |
Oh kijk aan, goede tip! | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:32 |
De link doorgenomen en klinkt als een goede methode....wel prijzig en helaas niet in de buurt. Maar....dit lijkt me een goede "laatste redmiddel" Maarja, eigenlijk vind ik dat ik van school mag verwachten dat ze haar beter ondersteunen.. Op een aantal vakken loopt ze voor dus ik heb al in het begin aangegeven dat ze haar in die tijd dat zij haar andere vakken doet, dat ze met haar gaan rekenen...Dat gebeurt dus niet ![]() Of....verwacht ik teveel van de school? | |
miss_sly | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:37 |
Ik weet niet of je te veel verwacht. Wij lopen tegen hetzelfde aan en overwegen, ondanks de kosten, ook deze uitwijkmogelijkheid. We wachten even de cito's af van de nieuwe school om te kijken of ze er op vooruit gegaan is. Ik ben bang dat de schade opgelopen op de andere school al te groot is (ze zit in groep 7). Ze vraagt er overigens zelf naar, omdat ze het zelf als een gebrek ervaart dat haar rekenkennis niet voldoet. Oveirgens, voor de duidelijkheid: als het een kwestie was/alsnog blijkt te zijn van niet kunnen rekenen, vind ik dat ook prima, hoor. Ze ervaart het zelf als niet voldoende goede uitleg gehad hebben, en wil dat dus graag aanpakken. | |
Friday12 | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:40 |
Het is niet of leraren weinig te doen hebben ofzo... | |
Treinhoer | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:41 |
Hoe is het met het Engels van de kleine? Je kan eens kijken op https://www.khanacademy.org/ Die legt het heel simpel uit. Die begint met videos heel simpel met 1+1, en waarom dat dan twee is. Uiteindelijk met sommetjes en vragen toetsen ze je niveau, waar je bepaalde fouten maakt weten ze dat je die kennis niet voor 100% snapt. Dan krijg je soort van lessen/voorbeelden en videos met zulke onderwerpen. Is ook nog eens gratis, en de filmpjes zijn best leuk. En met allemaal kleurtjes vrij duidelijk. Maar wel in het Engels. Ik weet niet of ze inmiddels al het een en ander hebben in andere talen. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:44 |
Ah, wel goed dat ze dit zelf aangeeft. Ondanks dat ze in groep 7 zit lijkt het me juist heel verstandig om hier iets mee te doen... Als rekenen een opgave is, dan zal ze echt vastlopen op de middelbare school en dat wil je natuurlijk voorkomen ![]() | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:45 |
Er zitten 16 kinderen in de klas, lijkt me dat een beetje extra aandacht wel moet lukken. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:45 |
Haar Engels is best goed, ik sla de link op , kunnen we dit eens proberen ![]() | |
Treinhoer | dinsdag 18 februari 2020 @ 13:49 |
Ook leuk om zelf te doen, je spijkert altijd weer wat kennis bij ![]() | |
tombolafan | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:30 |
Dan moet de leerkracht dus in plaats van instructie voor het geplande vak aan alle kinderen, jouw kind instructie geven in een vak dat zij niet kan? ![]() Begrijp me goed ik vind best dat school hier iets aan kan doen maar haar helpen met rekenen tijdens een andere les doet de rest van de klas tekort imho | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:31 |
Zeker! | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:32 |
Ik bedoel dat als de klas rustig aan het werken is aan een andere taak, lezen bijvoorbeeld, dat de docent mijn dochter dan kan helpen met rekenen... Is toch niet gek? Alle kinderen zijn op dat moment toch rustig aan het werk.. | |
diadakan | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:35 |
je begrijpt dat de docent tijdens die stille momenten en ook de volgende les aan het voorbereiden is. Of de administratie aan het doen is. Observeren, straffen, etc etc. Het is niet zo alsof de docent lekker zit te niksen wanneer de klas zelfstandig aan het lezen is. Edit: jij wil dat je kind op een hoger niveau kan rekenen dan dat jouw kind bereikt met het reguliere lesprogramma. Waarom zou de school daaraan moeten meewerken? en wat doe jezelf met je kind? | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:40 |
Dus de docent mag, in dit geval,zich wel bezig houden met vervelende kinderen, maar extra aandacht aan een goede leerling is too much... Aha ![]() | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:42 |
Je hebt denk ik niet goed gelezen. Mijn dochter functioneert op vwo niveau maar heeft al jaren moeilijkheden met rekenen... Ze zit op een zwakke school en het gemiddelde niveau is vrij laag. Ik heb het idee, dat er daardoor niet voldoende aandacht wordt besteed aan rekenen in z'n algemeen. Of, m'n dochter is daar gewoon heel erg zwak in Of er speelt meer, als in dyscalculie o.i.d. Nu is de tijd om er actief mee aan de slag te gaan. Edit. Wat ik zelf heb gedaan; Extra rekenen, Squla, bijles.. | |
miss_sly | dinsdag 18 februari 2020 @ 15:43 |
Wanneer een kind binnen het reguliere lesprogramma niet volledig de stof leert beheersen die het zou moeten beheersen, is het inderdaad aan de leerkracht/school om hier extra aandacht aan te besteden. Dit zijn de basisskills die kinderen moeten beheersen aan het einde van de basisschool, het gaat niet om punniken of zo. | |
tombolafan | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:13 |
Maar m.i. niet tijdens andere vakken... Dan krijg je over een tijdje een topic 'mn dochter had altijd vwo niveau maar nu alleen nog maar voor rekenen en de rest is slecht' ![]() | |
miss_sly | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:16 |
Dat ligt eraan. Als het kind met lezen al klaar is met AVI kan het zeker wel tijdens lezen extra instructie krijgen voor rekenen. Eventueel van de onderwijsassistent of de IB'er. | |
Nizno | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:18 |
lama edit niet gelezen van TS | |
tombolafan | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:21 |
Ik weet niet of je wel eens in een groep 6 bent? Daar is vrijwel nooit en half uur ofzo dat de docent 'vrij' is... Als de kinderen al zelfstandig werken loop je rond, check je de voortgang, stuur je bij indien nodig en beantwoord je vragen. Je mag best verwachten dat ze hulp krijgt, maar niet op die manier imho | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:24 |
M'n dochter was in groep 4 al klaar met AVI,destijds de afspraak gemaakt dat wanneer de rest gaat lezen, dat zij extra hulp krijgt bij het rekenen. Dat gebeurt helaas niet consequent. Een kind wat zonder inspanning op alle andere gebieden op vwo functioneert maar nog geen simpele som snel kan uitrekenen, ik vind dat raar.... | |
tombolafan | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:24 |
Een onderwijsassistent mag geen instructie geven dus dat kan niet, IB'er zou eventueel kunnen. Maar er zijn niet veel scholen die dermate lang achter elkaar lezen dat je een reken-instructie en het oefenen kan doen. En ts verlangt het dus van de leerkracht zelf, en dat vind ik dus niet heel realistisch | |
miss_sly | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:26 |
Kennelijk heeft TS met school een dergelijke afspraak gemaakt. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:28 |
Juist. ![]() | |
Peacefulll | dinsdag 18 februari 2020 @ 16:49 |
Gelukkig bestaan er verschillen tussen kinderen en is het voor een deel van de kinderen cognitief niet mogelijk om uit te stromen op groep 8 niveau. Zéker niet in het huidige onderwijs. En dan is het inderdaad aan de leerkracht en de school om dit te signaleren en er hulp bij te bieden. Maar nee, niet alle kinderen lukt het om zich in het vaststaande tempo van ons onderwijs zich te ontwikkelen conform het gemiddelde. Met je opmerking over punniken doe je m.i. veel kinderen te kort. TS, ik ben toevallig leerkracht van groep 7. Ik merk dat ik er zelf een beetje moeite mee heb dat er zo gemakkelijk vanuit wordt gegaan dat de leerkracht wel even dit of even dat kan doen. Je zegt dat je kind in een klas met 16 leerlingen zit. Welke vorm van onderwijs is dit? Hebben we het dan al over SO of SBO? Of zit ze met 16 leerlingen in haar jaargroep en zitten er nog leerlingen van een andere jaargroep bij in? Ik moet zeggen dat ik, als ik jouw verhaal zo lees, niet per se heel erg gealarmeerd ben. Ja ze functioneert op andere gebieden blijkbaar op VWO-niveau, dat is erg vroeg zeggen voor een midden-groep-6-leerling. Ik vraag me af hoe je daar bij komt? Ik ben ook wel benieuwd naar haar functioneringsniveau? Dat wil zeggen de Romijnse cijfers waarin de Cito-scores worden uitgedrukt. Is er een onderzoek gedaan naar haar automatiseren? Hoe gaat spelling? Ook daar zit een stukje automatisering bij. Is het probleem dan echt het automatiseren? Hoe zit het met haar inzicht in rekenen? Ik vind het te kort door de bocht om maar gewoon te verwachten dat er meer tijd en aandacht besteed moet worden aan het rekenen van je dochter. Je kan vragen welke mogelijkheden er zijn tot een rekenonderzoek (hoewel je dochter dan wel al meerdere jaren onder een bepaald niveau moet zitten) of extra hulp van een onderwijsassistent? En heel soms is het ook gewoon zo dat een kind op een vakgebied zich iets minder snel ontwikkeld dan gemiddeld. | |
miss_sly | dinsdag 18 februari 2020 @ 17:13 |
Natuurlijk kan het dat een kind niet uitstroomt op het gemiddelde niveau van groep 8. En dat is helemaal niet erg. Het lijkt me wel zaak om de boel al niet halverwege groep 6 op te geven. Zeker niet als een kind met alles goed meekomt of zelfs voorloopt en school zelf heeft toegezegd ermee aan de slag te gaan. Wat betreft het punniken: er zijn basisskills die met name op de basisschool dienen te worden geleerd. Punniken hoort daar niet per se bij. Als een kind halverwege groep 6 niet kan punniken, is er geen man overboord en is daar niet per se aandacht voor nodig. Zaken die betrekking hebben op lezen en rekenen verdienen wel extra tijd en aandacht. Er zijn ook scholen met kleine klassen. | |
diadakan | dinsdag 18 februari 2020 @ 17:26 |
Ik zeg het bewust hard; misschien is je dochter wel niet zo slim op alle vlakken als jij zou willen.... Maar nogmaals wat doe jezelf om je dochter beter te laten rekenen ipv alleen wijzen naar de school. De school die haar nog steeds aflevert op vmbo wiskunde niveau. Er zijn genoeg kinderen die uberhaupt op alles slechts VMBO niveau halen. Moet de basisschool daar niet meer werk in stoppen om bij die kinderen hun onontdekte talent in een bepaald vak aan te wakkeren met extra begeleiding? | |
diadakan | dinsdag 18 februari 2020 @ 17:27 |
Wat is het basisniveau? Ik weet het oprecht niet, maar is vmbo niveau niet het basisniveau? | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:06 |
Mijn dochter zit op een reguliere kleine school... De reden waarom ik voor deze school heb gekozen is vanwege de kleine klassen en dat het onderwijs wordt aangeboden op het niveau van het kind. Die belofte is helaas niet nagekomen.. Vanaf groep 3 worden er cito's afgenomen en bij elk rapport zitten grafieken over het (eind) niveau. Op de gebieden begrijpend lezen, technisch lezen en spelling heeft ze 1tjes. Spelling e.d. kost haar geen moeite. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:10 |
*Zucht* Ik verbaas me vooral over het "disharmonisch profiel", als zij rekenen lastig vind, dan is dat prima.Ik wil zeker weten dat er niks hardnekkigs onder zit om te voorkomen dat zij op de middelbare school in de problemen komt. Als mijn kind een vmbo kind zou zijn, ook prima. Ik ben er zelf ook ooit begonnen, niks mis mee. | |
diadakan | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:25 |
Ik probeer het nog een 3e keer; wat doe jij met jouw dochter on her rekenen te verbeteren? | |
Peacefulll | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:32 |
Ja, dat klopt. Maar (bewuste) kleinere klassen betekent ook wat voor je formatie en vaak ook voor extra inzet naast een leerkracht (aantal uren van een onderwijsassistent, IB enz). Of je hebt een andere onderwijsvorm en daar ben ik wel benieuwd naar. 16 kinderen in één klas is nou eenmaal een aantal dat óf met een andere onderwijsvorm te maken heeft óf bijv een bewuste keuze van de school, dat ook gevolgen kan hebben voor de extra inzet er om heen. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:36 |
Die vraag heb ik in een eerdere post al beantwoord. Dus nogmaals; Extra rekenen spelenderwijs, begeleiden met huiswerk, Squla. | |
Brybry | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:38 |
Het is een gewone school hoor, geen bijzonder onderwijs o.i.d. | |
Peacefulll | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:40 |
Onderwijs op behoefte en niveau van het kind is m.i. een streven, geen keiharde belofte (hoewel dat soms wel zo overgebracht wordt naar ouders, daar ben ik me zeker bewust van). Het jammere is is dat het onderwijs nu met zo veel andere problematiek kampt dat het onderwijsniveau aan het dalen is. En dat merk je... Ga je mee staken de volgende keer als ouder en sympathisant? Om nog even terug te komen op die grafiekjes en het voorspelde uitstroomniveau: staar je er, zeker in groep 6, nog niet blind op. Het zegt echt nog niks. Als je dochter op alles een I scoort en op rekenen bijv een III, dan is rekenen gewoon haar zwakkere kant, maar ontwikkelt ze zich nog steeds op midden groep 6 niveau, en dat is prima. Pas als een kind structureel op een lage IV of V scoort, dan is er misschien reden tot verder onderzoek of overleg. En zonder inzicht in een score kan ik er sowieso maar weinig over zeggen. En ik lees in de OP dat er al aandacht voor haar rekenen is! Mooi toch? | |
silliegirl | dinsdag 18 februari 2020 @ 18:56 |
Zijn de automatiseringsproblemen alleen op het gebied van rekenen of zijn ze breder? Zie je ze elders ook terug (denk aan zelfstandig het ochtendritueel kunnen doen, maar ook hij spelling bijvoorbeeld?). Als het puur bij rekenkundige zaken (optellen, aftrekken, maar ook klokkijken bijv.) naar voren komt ga ik wel echt aan dyscalculie denken. Een kind wat slechte uitleg heeft gehad loopt wellicht ook achter op rekenen, maar dan zou je nog wel moeten zien dat het automatiseren wel lukt daar waar wel uitleg is geweest. Als dat gat zo groot is met haar andere vaardigheden zou ik wel op zoek gaan naar een instantie die haar kan testen op dyscalculie. Als ze dat namelijk heeft, dan ga je haar met bijles etc vooral pesten, maar gaat ze het alsnog niet echt oppakken; die dyscalculie los je daar niet mee op. Je kan dan beter een methode zoeken gericht op de dyscalculie en kijken naar een voortgezet onderwijs school die al zo ver is dat ze compensatie-maatregelen bieden bij dyscalculie (dat is helaas nog niet zo ingeburgerd als dyslexie namelijk). | |
Janneke141 | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:07 |
Als je het mij vraagt is het onderzoek naar dyscalculie zonde van het geld. De faciliteiten die het in de regel oplevert voegen maar weinig toe aan je leerproces. Als je dyscalculieverklaring terecht is, en de school waar je zit een fatsoenlijke vorm van begeleiding heeft, dan kun je je wiskunde-examen op het vwo nog steeds schudden. Dan kun je beter een andere route accepteren. | |
diadakan | dinsdag 18 februari 2020 @ 19:40 |
Weinig succesvol blijkbaar... En dat bedoel ik niet lullig, maar probeer dus iets anders | |
Loj | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:03 |
Ik moet hier toch ook even op reageren. Dit is waarom wij staken. Ik weet (bijna) zeker dat het geen onwil is van de leerkrachten dat ze (te) weinig aandacht hebben voor het rekenen. Ik las ook al dat het niveau op school laag is, dus dan kan het zo maar dat jouw dochter minder prioriteit heeft. (En tijdens dat leeskwartier gok ik zomaar dat er al vele kinderen worden geholpen ![]() Maar je maakt je zorgen en wil rekenen verbeteren. Paar vragen: over wat voor lage scores spreken we? Pas bij D/E en/of 4/5 scores zou ik me zorgen gaan maken. Zit het daarboven? Google maar eens naar redactiesommen, daar heb je hele fijne werkbladen van. Start dan maar eerst eens op M4 en werk vanuit daar naar hogere niveaus. Haalt ze de som uit het verhaal en weet ze hoe ze de sommen moet uitrekenen. Visueel maken en stapjes opschrijven is hierbij belangrijk. Mocht ze echt op 4/5 niveau scoren zou ik bij het gesprek dit uitspreken. Ik denk dat je haar nu wil bijspijkeren om haar straks op een passende middelbare school te krijgen (aanname van een juf). Dan is het fijn als het rekenen beter gaat. Wat doet de school? Wat zijn mogelijkheden binnen de school? En zijn die er niet, wat kunnen jullie doen? Zelf RT inschakelen? Desnoods om alleen haar niveau in kaart te krijgen. Grote kans dat de school ervaringen heeft met RT praktijken in de buurt. Dit kost wel wat helaas, maar als je dochter gemotiveerd is kan dit haar ook meer zelfvertrouwen geven. Wees bij je gesprek eerlijk, spreek je zorgen uit en wees vooral niet te verwijtend. Want ik weet dat er vooroordelen zijn, maar ons beroep is echt zwaar en vooral heel druk! ![]() | |
silliegirl | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:05 |
De faciliteiten ansich voegen misschien weinig toe. Maar weten waarom ze zo’n moeite heeft met rekenen is het vaak wel waard. Dat voorkomt eindeloos pushen, tot frustratie aan toe proberen iets onder de knie te krijgen wat niet lukt. Ik heb tig jongeren na het krijgen van een dyscalculieverklaring horen zeggen dat ze dachten dat ze dom waren en zo onzeker zien worden van de 100’en “doe nou is beter je best” vanuit de omgeving. En ik vind het beter om dan bij voorbaat al een haalbaar traject te kiezen, dan het maar proberen en het vwo vanwege wiskunde een faalervaring (met bijbehorende impact voor zelfbeeld) te laten worden. Als ik een hoop frustratie en onzekerheid kan voorkomen door er wat geld tegenaan te gooien zou ik het, voor mijn eigen kinderen, zonder twijfel doen. | |
Friday12 | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:17 |
En deze instelling is dus het probleem van alle ouders. Zelf niets doen en alles op de leraar afschuiven ![]() | |
Janneke141 | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:21 |
Dat moet je wat mij betreft sowieso voorkomen. De keerzijde van de verklaring is in sommige gevallen dat zowel een leerling, een ouder als een leerkracht zich erachter gaan verschuilen onder het motto 'tja, hij/zij kan het toch niet. Ik heb hier een vel papier waar dat op staat'. Tijdens je schooltijd wil dat nog wel eens praktische voordelen hebben, maar in de grotemensenwereld heb je er niet zo veel aan. | |
Seven. | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:28 |
Misschien verwacht je wel teveel van je dochter ![]() Ik was trouwens precies zo, exacte vakken was ik echt kut in en de rest supergoed. Uiteindelijk zijn bij mij op volwassen leeftijd heel wat kwartjes gevallen, ik draai met gemak business cases in elkaar en ik ben behoorlijk bedreven in excel. Ik kan ook prima beredeneren waarom en hoe ik bepaalde dingen bereken in excel, maar zodra ik moet hoofdrekenen sla ik op tilt. Niet kunnen hoofdrekenen hoeft geen levenslange belemmering te zijn. Ik ben verantwoordelijk voor een afdeling van 100 mensen. | |
Seven. | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:32 |
Ik vind dat helemaal niet raar. | |
silliegirl | dinsdag 18 februari 2020 @ 20:39 |
Dat kan je wel een “keerzijde” noemen, maar je gaat iemand die doof is ook niet eindeloos proberen te leren horen? Of een blinde leren zien? Als iemand in aanleg iets gewoon niet 100% gaat beheersen, kan het echt wel helpen om daarin te ontzien. En als je eenmaal volwassen bent kan je zelf ook creatiever zijn in oplossingen voor een zwakke kant van jezelf zoeken, plus dan zijn die oplossingen vaak minder omvangrijk dan ze nu voor school moeten zijn. Hoe vaak maak jij nog staartdelingen bijvoorbeeld? Ik nooit meer. Denk niet eens dat ik nog zou weten hoe het moet | |
pinquit | woensdag 19 februari 2020 @ 14:02 |
Bedenk wel: stel dat je (of de school) je dochters rekenkennis en -kunde kan opvijzelen naar toch een VWO-niveau, op dat VWO wordt ook van je kind verwacht dat het na een uitleg zelfstandig aan het werk gaat, zelfstandig haar gemaakte huiswerk moet nakijken en als ze het dan nog niet snapt/niet snapt wat ze verkeerd doet, dit zelf moet gaan uitzoeken met de docent. Mijn zoon is echt heel goed in wiskunde, altijd al geweest, maar met die manier van werken op 't VWO gaat het echt helemaal mis hier ![]() |