abonnement Unibet Coolblue
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 17:19:31 #1
319979 Fok-it
All is well
pi_191522066
Dag luitjes.

Misschien wel het meest basale filosofieboek wat er bestaat is de wereld van sofie die ik op dit moment ook aan het lezen ben. Buiten dat het verhaal opzichzelf niet heel boeiend is en de personages erg tenenkrommend zijn de informatie stukken interessant om een beginnetje te maken voor allen die meer willen weten over de geschiedenis van de filosofie en de daaruit voortkomende filosofen. Echter wil ik hierna wel verder maar weet niet goed waar ik moet beginnen. Wat vinden jullie hier geschikte boeken voor?

Voor degene die al meer belezen is in dit onderwerp: kiezen jullie gewoon de stromingen die jullie boeiend vonden of per tijdvak? En voor de filosofie-studenten onder ons @naatje_1: wat wordt er bijv behandeld in den beginnen als intro?

Graag hoor ik wat tips :)
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191522135
Ik heb een (Engels) boek over wetenschapsfilosofie gehad. Dat was mijn inleiding in/kennismaking met de filosofie. Wel studieboek dus.
Somebody that I used to know
  zaterdag 15 februari 2020 @ 17:35:51 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_191522276
Je begint bij Diogenes.

En als je dat goed begrepen hebt dan blijf je daar een beetje in hangen... mede doordat je kiest om onder een brug te wonen en jezelf elke zondag af te trekken op het marktplein.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 17:46:45 #4
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_191522409
Introductie in de filosofie gebeurt op de universiteit middels voornamelijk de historische vakken. Plato en Aristoteles zijn daarbij onvermijdelijk, qua invloed. Plato schreef echt fantastisch, het Symposium is bijvoorbeeld zeer de moeite waard om te lezen voor de leuk.

Een fijne plek om te starten wat dat betreft is de History of Philosophy Podcast Without Any Gaps. Afleveringen van 20 minuten die je op een heldere wijze langs de klassieke filosofie meenemen.

Vervolgens is de Meditaties van Descartes een fijn werk om te lezen dat de breuk tussen voormodern en modern aangeeft. Door de essayistische stijl een werk dat enigszins zonder hulp te lezen is, wat niet geldt voor die andere breukreus Kant. Kritiek van de Zuivere Rede is geen makkelijke kost, maar is cruciaal voor de hedendaagse filosofie. De Stanford Encyclopedia of Philosophy kan je hier wellicht op weg helpen.

Een filosoof die lekker leest en absoluut niet mag ontbreken is Nietzsche, maar Nietzsche ga je niet ten volle waarderen als je de hiervoor beschreven traditie niet een beetje eigen hebt gemaakt. De filosoof met de hamer begrijp je als je weet waar hij op in hamert. Hierin is Afgodenschemering een mooi werk. Nietzsche legt de basis voor de postmoderne kritiek van de meest invloedrijke filosoof van de vorige eeuw, Foucault. Foucault schrijft fijn, maar is ook enigszins ondoorgrondelijk.

Dit wat betreft de continentale traditie. Een fijne introductie in metafysica vanuit analytische hoek is het boek Metaphysics van Van Inwagen. Verder ben ik niet enorm te spreken over de analytische traditie.

Onlosmakelijk verbonden met de filosofie is logica en daarvoor kan ik Argumentatie en formele structuur van De Jong aanraden.

Ik denk dat het meeste werk hiervan online staat of is uitgegeven via Boom filosofie en dan is het via bol.com beschikbaar.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_191522500
Het boek Think (of Denk) van Simon Blackburn is misschien wel een goed begin. Het is erg lastig om te beginnen omdat er gewoon zo veel is. Ik zou pas later beginnen met de klassieke boeken zoals Meditaties van Descartes e.d. Wat historische context is ook handig, bijvoorbeeld in Anthony Kenny's A History of Western Philosophy. Voor wetenshapsfilosofie misschien Alan Chalmers What is this thing called science.

Daniel Dennett's Gereedschapskist voor het denken is ook erg aan te raden.

Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen is ook goed.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 17:53:23 #6
319979 Fok-it
All is well
pi_191522514
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:46 schreef naatje_1 het volgende:
Introductie in de filosofie gebeurt op de universiteit middels voornamelijk de historische vakken. Plato en Aristoteles zijn daarbij onvermijdelijk, qua invloed. Plato schreef echt fantastisch, het Symposium is bijvoorbeeld zeer de moeite waard om te lezen voor de leuk.

Een fijne plek om te starten wat dat betreft is de History of Philosophy Podcast Without Any Gaps. Afleveringen van 20 minuten die je op een heldere wijze langs de klassieke filosofie meenemen.

Vervolgens is de Meditaties van Descartes een fijn werk om te lezen dat de breuk tussen voormodern en modern aangeeft. Door de essayistische stijl een werk dat enigszins zonder hulp te lezen is, wat niet geldt voor die andere breukreus Kant. Kritiek van de Zuivere Rede is geen makkelijke kost, maar is cruciaal voor de hedendaagse filosofie. De Stanford Encyclopedia of Philosophy kan je hier wellicht op weg helpen.

Een filosoof die lekker leest en absoluut niet mag ontbreken is Nietzsche, maar Nietzsche ga je niet ten volle waarderen als je de hiervoor beschreven traditie niet een beetje eigen hebt gemaakt. De filosoof met de hamer begrijp je als je weet waar hij op in hamert. Hierin is Afgodenschemering een mooi werk. Nietzsche legt de basis voor de postmoderne kritiek van de meest invloedrijke filosoof van de vorige eeuw, Foucault. Foucault schrijft fijn, maar is ook enigszins ondoorgrondelijk.

Dit wat betreft de continentale traditie. Een fijne introductie in metafysica vanuit analytische hoek is het boek Metaphysics van Van Inwagen. Verder ben ik niet enorm te spreken over de analytische traditie.

Onlosmakelijk verbonden met de filosofie is logica en daarvoor kan ik Argumentatie en formele structuur van De Jong aanraden.

Ik denk dat het meeste werk hiervan online staat of is uitgegeven via Boom filosofie en dan is het via bol.com beschikbaar.
_O_

Toppertje. Dankje. Hier heb ik veel aan.

Jammer dat meeste lectuur best prijzig is maar Plato is wel een goede start om mee te beginnen ja.

Ik ben niet echt van de Engelstalige podcasts moet ik zeggen maar zal er eens naar kijken
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 17:55:39 #7
319979 Fok-it
All is well
pi_191522546
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:52 schreef Discombobulate het volgende:
Het boek Think (of Denk) van Simon Blackburn is misschien wel een goed begin.
Nice, dank :) Klinkt goed inderdaad
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191522911
Somebody that I used to know
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 18:21:20 #9
319979 Fok-it
All is well
pi_191522960
quote:
Zeker interessant ja. Maar misschien niet echt een beginnersboek
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191523029
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:35 schreef SpecialK het volgende:
Je begint bij Diogenes.

En als je dat goed begrepen hebt dan blijf je daar een beetje in hangen... mede doordat je kiest om onder een brug te wonen en jezelf elke zondag af te trekken op het marktplein.
:')
pi_191523103
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:53 schreef Fok-it het volgende:

[..]

_O_

Toppertje. Dankje. Hier heb ik veel aan.

Jammer dat meeste lectuur best prijzig is maar Plato is wel een goede start om mee te beginnen ja.

Ik ben niet echt van de Engelstalige podcasts moet ik zeggen maar zal er eens naar kijken
Kijk eens op veilingen en zo, heb op die manier een hele stapel oude oxford vertalingen van o.a. plato gekocht voor een paar euro.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191523155
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:29 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kijk eens op veilingen en zo, heb op die manier een hele stapel oude oxford vertalingen van o.a. plato gekocht voor een paar euro.
wist niet dat jij zoiets las :o
pi_191523172
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:21 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Zeker interessant ja. Maar misschien niet echt een beginnersboek
Hoezo niet? Ik zei dus : het was mijn eerste kennismaking met filosofie. Wel direct hard studeren en op universitair niveau, maar wel zeer helder en toegankelijk uitgelegd (en ik werd ook nog eens goed in Engels lezen want dat kon ik ook amper).
Somebody that I used to know
pi_191523179
Wat is je eigen achtergrond en opleidingsniveau?
Somebody that I used to know
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 18:36:27 #15
319979 Fok-it
All is well
pi_191523226
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:34 schreef Postbus100 het volgende:
Wat is je eigen achtergrond en opleidingsniveau?
Hbo denkniveau schat ik. Geen idee. Ben meer een autodidact :+
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191523284
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:32 schreef CharlesKinbote het volgende:

[..]

wist niet dat jij zoiets las :o
Momenteel is het vooral de intentie en blijft het bij literatuur gerelateerd aan mijn eigen vakgebied, maar ik heb wel eens wat uit die richting gelezen en nog op mijn leeslijstje staan. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 18:42:31 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_191523299
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Momenteel is het vooral de intentie en blijft het bij literatuur gerelateerd aan mijn eigen vakgebied, maar ik heb wel eens wat uit die richting gelezen en nog op mijn leeslijstje staan. :)
Je zou zoiets inderdaad ook wel tweedehands kunnen zoeken ja, maar als ik een boek koop wil ik ook wel dat hij van mooie kwaliteit is :@
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_191523322
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 18:42 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Je zou zoiets inderdaad ook wel tweedehands kunnen zoeken ja, maar als ik een boek koop wil ik ook wel dat hij van mooie kwaliteit is :@
Ja juist, het zijn juist boeken met karakter, dik 200 jaar oud. :o Je moet zoeken op lots zo noemen ze dat op veilingen vaak, op catawiki hebben ze speciale secties voor boeken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_191523374
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 15 februari 2020 @ 18:48:42 #20
319979 Fok-it
All is well
pi_191523396
quote:
Zat er al te kijken ja.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Moderator zaterdag 15 februari 2020 @ 19:01:07 #21
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_191523634
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 17:53 schreef Fok-it het volgende:

[..]

_O_

Toppertje. Dankje. Hier heb ik veel aan.

Jammer dat meeste lectuur best prijzig is maar Plato is wel een goede start om mee te beginnen ja.

Ik ben niet echt van de Engelstalige podcasts moet ik zeggen maar zal er eens naar kijken
De podcasts zijn ook uitgeschreven en als boek te verkrijgen ;)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 15 februari 2020 @ 21:42:37 #22
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_191527653
Heb niks met filosofie, maar heb Candide gelezen van van Voltaire.
Lekker kort verhaal, vrij recht toe recht aan.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  zondag 16 februari 2020 @ 00:55:24 #23
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_191531754
Ga eerst een lekker op zoek naar filosofen in wikipedia. Dat is totaal gratis (al zijn donaties welkom).

Of ga naar een boekwinkel in 2e hands boeken... en kijk naar een verzameld werk over diverse filosofen. Een betere introductie kun je niet krijgen en dat voor een paar euro.

Ik heb zelf ook zo'n boek thuis waar aan de belangrijkste filosofen in meer dan 2.000 jaar geschiedenis (te beginnen bij de oude Grieken) 1 tot iets van 3 bladzijden zijn geweid.
Okay dat boek is momenteel onvindbaar, maar er zijn meerdere van dat soort boeken.

Dus als je hier serieus in bent, zou ik beginnen bij boekhandels in 2e hands boeken (maar je kunt zo ook vinden in de grotere kringloop winkels.

Succes!
pi_191531790
Ik heb een kast vol boeken staan. Ik heb zelf filosofie op de EUR gedaan. Ik vond een boek erg fijn als beginner zal morgen even de titel en auteur doorgeven.
  zondag 16 februari 2020 @ 01:00:03 #25
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_191531815
Chronologisch is de beste manier. Maar als je gewoon voor de lol leest, zou ik een basisboek lezen en daarna de stromingen eruit pikken die je het meest aanspreekt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')