Gaat over de geniale, maar supergestoorde schaker en ex-wereldkampioen Bobby Fischer.
Ik kan mij zijn (koude) oorlogsvoering in de tweestrijd tegen Boris Spasski (S.U.) bij de strijd op de WK-titel in 1972 in Reykjavik nog goed herinneren.
Daarna is de man van de openbare aardbodem verdwenen en schijnt ie een zwervend bestaan te leiden.
Deze docu is een soort zoektocht naar Bobby Fischer en lijkt mij de moeite van het zien of opnemen zeker waard.
[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 14-01-2003 18:26]
Hoewel Fischer natuurlijk tegenwoordig een antisemitische gek is. Maar goed, dat draagt wel bij aan de mythe.
quote:Goeie tip, ik ga B&vD ervoor laten schieten
Op dinsdag 14 januari 2003 18:24 schreef golfer het volgende:
Even een sport-aanradertje:
Vanavond Nederland-2, 22.53-23.45 de documentaire: "Bobby Fischer, De dolende koning".
quote:Dat dillema heb ik nu ook.
Op dinsdag 14 januari 2003 18:30 schreef Fogerty het volgende:Goeie tip, ik ga B&vD ervoor laten schieten
Ik las dat hij naast zijn schaakklok ook bezig is met een nieuwe manier van stukken neerzetten aan het begin van een partij m.b.v. een computer. Iemand die hier meer van weet?
Eén van de grote mysteries in de sport.
Hij dacht toch dat er,tijdens z'n match tegen Spasski, KGB agenten op de eerste rij zaten om hem te hypnotiseren ?
quote:Jaren geleden. Pracht boek.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:29 schreef the-O het volgende:
Hij dacht erg veel, en als het niet over schaken ging, vaak ook erg krom.
Zijn er Fokkers die het prachtboek De Koning van Donner gelezen hebben?
Dat is toch het boek waar ie in beschrijft hoe zijn behandeling in het verpleegtehuis verloopt ?
quote:Misschien kan Anatoli 'zolang ik win, was ik mijn haar niet' Karpov dat vanavond bevestigen. Over hypnotiseurs gesproken, probeer maar eens langs die ogen van Karpov te kijken.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:20 schreef tong80 het volgende:
Hij dacht toch dat er,tijdens z'n match tegen Spasski, KGB agenten op de eerste rij zaten om hem te hypnotiseren ?
[Dit bericht is gewijzigd door dwerg op 14-01-2003 21:43]
quote:Dan haal ik verschillende boeken door elkaar.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:38 schreef the-O het volgende:
Nee, de beste man schreef zijn hele leven over schaken, alsof het voetbalwedstrijden waren.
Was zelf grootmeester en heeft meerdere keren tegen Fischer gespeeld.
Weet wel dat ie altijd op ene Prins aan het kankeren was.
quote:Klopt en er was een heel gedoe over de opstelling van de matchtafel en het soort stoel waarin gespeeld mocht worden, kan ik mij nog herinneren.
Op dinsdag 14 januari 2003 21:20 schreef tong80 het volgende:
Videoband klaarlegt.Eén van de grote mysteries in de sport.
quote:Er was toch ook iets met de Yoghurt die Spasski tijdens de partijen kreeg ?
Op dinsdag 14 januari 2003 21:44 schreef golfer het volgende:[..]
Klopt en er was een heel gedoe over de opstelling van de matchtafel en het soort stoel waarin gespeeld mocht worden, kan ik mij nog herinneren.
quote:Precies!
Op dinsdag 14 januari 2003 21:41 schreef tong80 het volgende:[..]
Weet wel dat ie altijd op ene Prins aan het kankeren was.
Enkele hoofdstukken:
De vrijpion heeft een ziel, wensen en angsten
Mogen omstanders denken?
Ik beveel Jan Hendrik Timman de strenge tucht aan
De loper springt, het paard gaat
Vrouwen en schaken
Het seautoscopische zien
En dat zijn pas de kopjes, wereldboek.
Aanrader!
quote:Josh Waitzkin. Speelt nog steeds, maar anoniem.
Op dinsdag 14 januari 2003 22:21 schreef SunChaser het volgende:
Kennen jullie de film: Searching for Bobby Fischer, waarin ben Kingsley een jongetje drilt dat wel eens de nieuwe BF kan worden. Erg goede film, mooi spel en goede rollen.
Aanrader!
J.
quote:Achteraf de perfecte muziek. Wat een goede docu!
Op dinsdag 14 januari 2003 22:59 schreef SunChaser het volgende:
Begint al goed: filmmuziek gejat van A Beautiful Mind.
quote:Ben benieuwd.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:48 schreef SunChaser het volgende:[..]
Achteraf de perfecte muziek. Wat een goede docu!
Morgen op m'n gemak kijken.
Is ie gek of geniaal ?
quote:Gek. Iemand die zich zo gedraagd is niet geniaal. Vooral het laatste stuk over 11/09/01 is bizar.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:49 schreef tong80 het volgende:Is ie gek of geniaal ?
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 14-01-2003 23:53]
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 14-01-2003 23:54]
En om op tong's vraag te antwoorden: gek EN geniaal.
quote:offtopic: wat een zaadfilm was dat. Overacting in het kwadraat.
Op dinsdag 14 januari 2003 22:59 schreef SunChaser het volgende:
Begint al goed: filmmuziek gejat van A Beautiful Mind.
Heerlijk onsportief die Kortsjnoy tegen Polgar.
Ook de beelden van dat bezeten schaken tussen Karpov en Kasparov vond ik geweldig.
quote:Vond ik nou ook.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:54 schreef the-O het volgende:[..]
offtopic: wat een zaadfilm was dat. Overacting in het kwadraat.
Mooie documentaire over een geniale gek.
J.
quote:Dat kun je al, ook al ben je niet zo goed.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:57 schreef SunChaser het volgende:
Wat ik bizar vind is dat er mensen zijn die tegen elkaar kunnen schaken ZONDER bord en stukken.
Blindsimultaan daarentegen is iets voor de GM's. Blindsimultaan dammen lijkt me het moeilijkst.
J.
quote:Inderdaad. Dat was echt enorm mooi.
Op dinsdag 14 januari 2003 23:54 schreef the-O het volgende:Ook de beelden van dat bezeten schaken tussen Karpov en Kasparov vond ik geweldig.
Maar sowieso een hele mooie docu. Geen spijt dat ik Isabella
bij BvD er voor heb laten schieten.
Wat is die vent vreselijk gestoord (geworden) en wat een anti-semiet is het.
quote:Dat van dat de Joden alle afrikaanse olifanten wilden afschieten omdat hun slurfen hen aan onbesneden penissen deden denken vond ik zo idioot dat het wel weer grappig was.
Op woensdag 15 januari 2003 13:34 schreef golfer het volgende:
Intussen video bekeken.
Was inderdaad de moeite waard.Wat is die vent vreselijk gestoord (geworden) en wat een anti-semiet is het.
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 23:54 schreef the-O het volgende:
Heerlijk onsportief die Kortsjnoy tegen Polgar.
En antisemiet: die man is werkelijk anti-alles geworden. Zijn reactie op de aanslag op het WTC sprak boekdelen. Je vraagt je af waar die diepe haat vandaan komt.
Ook zoiets, meteen bij het begin van de de documentaire, dat hij vertelt hoe hij begonnen is met schaken. Eerst tegen zijn zusje, maar toen zij geen zin meer had tegen zichzelf: één zet met wit, één zet met zwart, 'en meestal won ik'. Bij elk ander had je er om geglimlacht, maar bij Fischer had ik toch een vreemd gevoel bij die opmerking. Een gespleten persoonlijkheid? Je zou het wel gaan denken. Maar zeker een fascinerende documentaire.
Wat ik erg leuk vond, waren de beelden van 1962, met Hans Böhm en Tim Krabbé, die ontspannen een potje speelden in Reykjavik.
quote:1972.
Op woensdag 15 januari 2003 15:00 schreef dwerg het volgende:Wat ik erg leuk vond, waren de beelden van 1962, met Hans Böhm en Tim Krabbé, die ontspannen een potje speelden in Reykjavik.
quote:Nou moe. Wat een domme fout. Dat ben ik niet van me gewend.
Op woensdag 15 januari 2003 15:32 schreef golfer het volgende:
1972.
quote:Zo..dat was niet normaal.
Op woensdag 15 januari 2003 13:34 schreef golfer het volgende:
Intussen video bekeken.
Was inderdaad de moeite waard.Wat is die vent vreselijk gestoord (geworden) en wat een anti-semiet is het.
quote:en daarna Rinus Michels.
Op woensdag 15 januari 2003 19:38 schreef SunChaser het volgende:
Regilio Tuur.
quote:Die is nog gekker dan Bobby.
Op woensdag 15 januari 2003 19:38 schreef SunChaser het volgende:
Regilio Tuur.
En zeker dommer.
J.
quote:Moest jij ook aan [naam weggelaten to protect the innocent] denken, vroeg ik me tijdens de docu al af
Op woensdag 15 januari 2003 13:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar sowieso een hele mooie docu.
quote:Dit is zelfs voor mij te cryptisch.
Op woensdag 15 januari 2003 22:56 schreef Fogerty het volgende:[..]
Moest jij ook aan [naam weggelaten to protect the innocent] denken, vroeg ik me tijdens de docu al af
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 17:05 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dit is zelfs voor mij te cryptisch.
Fascinerende documentaire.
Nigel Short die via internet een match met 8-0 verliest en beweert dat het Bobby Fischer wel moet zijn geweest.
Geniale gek.
quote:Idd heel mooi verhaal van Short, hij is zeker van z'n zaak en wil dat blijven geloven ook
Op vrijdag 17 januari 2003 20:19 schreef tong80 het volgende:
Net gekeken.Fascinerende documentaire.
Nigel Short die via internet een match met 8-0 verliest en beweert dat het Bobby Fischer wel moet zijn geweest.
Geniale gek.
quote:het probleem is dat je tegenwoordig met een schaakcomputer of zo ook moet kunnen winnen van iemand die het uit z'n hoofd doet.
Op vrijdag 17 januari 2003 20:21 schreef mitt het volgende:[..]
Idd heel mooi verhaal van Short, hij is zeker van z'n zaak en wil dat blijven geloven ook
Maar goed, short weet natuurlijk wel hoe fischer vroeger speelde en zo.
quote:Hij stelde hem een strikvraag waar in feite alleen Fischer het antwoord op moest weten.
Op vrijdag 17 januari 2003 20:25 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
het probleem is dat je tegenwoordig met een schaakcomputer of zo ook moet kunnen winnen van iemand die het uit z'n hoofd doet.
Maar goed, short weet natuurlijk wel hoe fischer vroeger speelde en zo.
En z'n tegenstander wist idd het antwoord.
Conclusie van Short : Het moet Fischer wel zijn geweest.
quote:Het ging hier om "vluggertjes" van 3 minuten. Dan kun je domweg geen computer raadplegen wegens tijdgebrek.
Op vrijdag 17 januari 2003 20:25 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
het probleem is dat je tegenwoordig met een schaakcomputer of zo ook moet kunnen winnen van iemand die het uit z'n hoofd doet.
J.
quote:Ah. Ik weet niks van computerschaakprogramma's af.
Op zaterdag 18 januari 2003 00:37 schreef Juan Zueco het volgende:[..]
Het ging hier om "vluggertjes" van 3 minuten. Dan kun je domweg geen computer raadplegen wegens tijdgebrek.
J.
Maar ik vind zo'n anekdote van Short wel bijdragen aan de legende die Fischer toch al is.
quote:Absoluut mee eens.
Op zaterdag 18 januari 2003 00:46 schreef I.R.Baboon het volgende:Maar ik vind zo'n anekdote van Short wel bijdragen aan de legende die Fischer toch al is.
* Juan Zueco denkt stiekum ook dat de tegenstander van Nigel destijds Bobby was.
Zeker gezien de strikvraag van Short.
Anyway, er zijn meer van dit soort anekdotes over Bobby bekend.
J.
quote:Jeps, en zo'n verhaal maakt het ook weer zo mooi.
Op zaterdag 18 januari 2003 00:46 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Maar ik vind zo'n anekdote van Short wel bijdragen aan de legende die Fischer toch al is.
quote:632 Teletekst vr 06 aug
*******SCHAKEN**************************
******** 2/2
**In zijn strijd tegen uitlevering aan
de VS heeft Bobby Fischer,die in Tokio
wordt vastgehouden,al zijn hoop op Ruud
Lubbers gevestigd.
De oud-wereldkampioen wil dat Lubbers,
de Hoge Commissaris voor Vluchtelingen
bij de VN,hem de status van vluchteling
bezorgt.Fischer schond de economische
sancties in 1992 tegen het voormalige
Joegoslavië door een illegale wedstrijd
(een herhaling van de WK-tweekamp uit
1972) te spelen tegen Boris Spassky.
Fischer verdween na die wedstrijd in de
anonimiteit.Vorige maand werd hij op
vliegveld van Tokio met een ongeldig
paspoort aangehouden.
Twijfel of ik 'm gezien heb, moet haast wel. Na het topic gelezen te hebben, denk ik van wel.quote:00.10-00.40 uur,Ned.1: STUDIO SPORT
EXTRA
n.a.v. het overlijden van
schaaklegende Bobby Fischer
een herhaling van de
Studio Sport-documentaire
'De dolende koning'
Ik heb ook wel met verbazing zitten kijken.quote:Op vrijdag 18 januari 2008 23:58 schreef golfer het volgende:
Ik sla hem over.
Heb geen zin mij weer te ergeren aan die gek.
Ik vond 't ook weer prachtig om te zien. Wat een geweldig eigenzinnige kerel was dat.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 02:56 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb ook wel met verbazing zitten kijken.
Toch interessant wel hoor
Ja! De spanning was voelbaar. Zo rap als Kasparov een zet deed, prachtig.quote:(Mooi trouwens die partijtjes tussen Kasparov en Karpov, dem).
Blind simultaan dammen is makkelijker dan hetzelfde bij schaken, omdat je daar terugkerende patronen hebt.quote:Op woensdag 15 januari 2003 00:08 schreef Juan Zueco het volgende:
Een zelfhatende Jood met geen respect voor wie of wat dan ook. Ben je ook zo'n fan van Geert Wilders?quote:Op zaterdag 19 januari 2008 10:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat een geweldig eigenzinnige kerel was dat.
Ik heb Wilders nog nooit zien schaken en al helemaal niet zo briljant als Fischer.quote:Op zaterdag 19 januari 2008 11:04 schreef Evil_Jur het volgende:
Een zelfhatende Jood met geen respect voor wie of wat dan ook. Ben je ook zo'n fan van Geert Wilders?
quote:Die partij waar ze allebei in tijdnood zitten en razendsnel zetten.Op zaterdag 19 januari 2008 02:56 schreef Ryan3 het volgende:
(Mooi trouwens die partijtjes tussen Kasparov en Karpov, dem).
Even schoppen met de zelfde vraag. Google heeft me niet echt geholpen.quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 21:30 schreef Arcee het volgende:
Weet iemand ook of en waar deze docu nog te bekijken is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |