abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17083887
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:11 schreef snellejelle het volgende:
Dat wee'k eik niet. Wel weet ik dat er bijna geen openbaar vervoer is en dat je er niet met een huurauto kunt komen... Je moet dus wel een taxi charteren voor een hele dag maar dat kost maar iets van 50 euro ofzo...
Ik las op de site van het min. v. buitenlandse zaken in het reisadvies voor Cyprus:
quote:
Het is buitenlanders, die Cyprus via het noorden zijn binnengekomen, niet toegestaan van het noorden van het eiland naar het zuiden te reizen. Bij overschrijding van de scheidslijn van noord naar zuid loopt u het risico gearresteerd te worden en een gevangenisstraf (en eventueel een boete) opgelegd te krijgen die kan oplopen tot één jaar.
Lekkere boel daar
pi_17084274
quote:
It is possible to travel to the north of Cyprus from the south by crossing at the United Nations-controlled Ledra Palace checkpoint in Nicosia. But tourists may only cross between 0800-1300 and must return by 1700 the same day. You may not take a hire car through the checkpoint, although it is possible to hire one once you have crossed into the north. Goods bought in the north may be confiscated at the checkpoint on return to the south.
Ik zou zeker even door het centrum van Noord-Nicosia rijden om het verschil te zien met het Zuiden. Verder, als je tijd hebt, is er een leuk haventje met een oud fort in Kyrenia.
De stranden zijn in het Noorden bovendien mooier dan in het Zuiden.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
pi_17084316
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:24 schreef devzero het volgende:

Lekkere boel daar

Noord naar Zuid kan niet inderdaad. Andersom wel.
pi_17086794
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 12:38 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Ik zou zeker even door het centrum van Noord-Nicosia rijden om het verschil te zien met het Zuiden. Verder, als je tijd hebt, is er een leuk haventje met een oud fort in Kyrenia.
De stranden zijn in het Noorden bovendien mooier dan in het Zuiden.

Dat klinkt goed. Ga ik zeker doen. Voor het strand ga ik overigens niet (in maart ).
pi_17088347
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 14:03 schreef devzero het volgende:

[..]

Dat klinkt goed. Ga ik zeker doen. Voor het strand ga ik overigens niet (in maart ).

Nou het kan in maart al best aangenaam zijn op Cyprus Alleen het zeewater is natuurlijk wel erg koud! mocht je nou toch niet naar Noord gaan moet je zeker even op de muur in Nicosia gaan kijken, kun je al goed het verschil tussen noord en zuid zien! Het heeft wel wat weg van Berlijn in vroegere tijden.... Vanaf de bovenste verdieping van een warenhuis in Nicosia heb je trouwens een erg mooi uitzicht over beide delen van de stad, weet alleen niet meer welk warenhuis maar zoveel grote warenhuizen zijn er niet
pi_17089360
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 14:48 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Nou het kan in maart al best aangenaam zijn op Cyprus Alleen het zeewater is natuurlijk wel erg koud! mocht je nou toch niet naar Noord gaan moet je zeker even op de muur in Nicosia gaan kijken, kun je al goed het verschil tussen noord en zuid zien! Het heeft wel wat weg van Berlijn in vroegere tijden.... Vanaf de bovenste verdieping van een warenhuis in Nicosia heb je trouwens een erg mooi uitzicht over beide delen van de stad, weet alleen niet meer welk warenhuis maar zoveel grote warenhuizen zijn er niet

Bedoel je Woolworth's? Aan het einde van Ledra street (de grote winkelstraat) loop je ook tegen de greenline aan. Maar erg veel is er niet te zien.
pi_17092531
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 15:21 schreef ChillyWilly het volgende:

[..]

Bedoel je Woolworth's? Aan het einde van Ledra street (de grote winkelstraat) loop je ook tegen de greenline aan. Maar erg veel is er niet te zien.

Yupz die is het! Nou, bij de greenline is een vrij hoge muur met een trap waar je op kunt om aan de andere kant te kijken, kun je toch een flink deel verwoest Nicosia zien.... Ik vond het wel indrukwekkend!
pi_17094520
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 17:10 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Yupz die is het! Nou, bij de greenline is een vrij hoge muur met een trap waar je op kunt om aan de andere kant te kijken, kun je toch een flink deel verwoest Nicosia zien.... Ik vond het wel indrukwekkend!

Ja, maar het enige dat je ziet is de bufferzone. Van Turks Cyprus zie je weinig.
pi_17100403
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:25 schreef ChillyWilly het volgende:
Ja, maar het enige dat je ziet is de bufferzone. Van Turks Cyprus zie je weinig.
Toen ik 11 was en op vakantie was in de Harz (duitsland) was ik ook onder de indruk van de grens en dat was ook maar een stuk kale grond met wat torens (kinderhand ... ).

Woolworths... ik zal er aan denken en als ik het niet vergeet een paar foto's nemen en hier posten.

pi_18531280
Ik heb zojuist besloten om van de zomer ook naar Cyprus te gaan. Ik weet nog niet precies waar ik heen ga, maar aan de berichten die ik hier al allemaal lees heb ik al veel gehad.
Zijn er nog dingen spectaculair veranderd sinds vorige zomer? Kan iemand mij vertellen of er (betrouwbaar) openbaar vervoer is in Cyprus of dat je beter een auto kan huren (info over kosten zou ook welkom zijn.)

Nog een vraagje over het Troodos-gebergte: Zijn hier goede mogelijkheden voor hike-wandeltochten?
pi_18587055
ik ben er een aantal jaar geleden in Papphos geweest. Het openbaar vervoer is daar op zich wel goed geregeld maar wel wel anders dan hier ... Je koopt daar een kaartje voor een vast tarief, het maakt dus niet uit of je nu bij de eerste of de laatste halte uitstapt, en je betaald niet net zoals hier per zone.
Verder kent de bus in Paphos geen bustijden, maar je gaat gewoon bij de halte staan en zie maar wanneer de goede bus komt (deze rijden wel minimal 1 keer per kwartier, dus je hoeft nooit lang te wachten).
Wat ik wel van te voren heb gedaan is in de boeken van de touroperator het busnummer van de benodigde bus opgezocht, dat is wel zo handig.
pi_18590885
Ik had een auto gehuurd en als je de bergen in gaat is dat zeker aan te raden; die auto koste me 17 pond per dag (nog geen 30 euro) en benzine is redelijk goedkoop. Troodos gebergte: ja er zijn zeker leuke wandeltochten. Ik was er afgelopen maand en de temperatuur was er redelijk (in de bergen sneeuw), in de zomer lijkt het me te warm.

Vergis je overigens niet in de afstanden; als ik nog een keertje naar cyprus zou gaan dan zou ik ipv 1 vaste startplaats overal een paar nachtjes blijven. Ik zat nu in Larnaka, en een tocht naar de kikos monestry (zeker doen) was toch iets van 2.5 uur.
pi_18592412
Bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik Limassol als uitvalsbasis neem. Dit ligt redelijk centraal, zodat ik vrij gemakkelijk uit kan wijken naar zowel westen, noorden en oosten. Afstanden zijn dan nog redelijk groot, maar dat is zo nog wel te doen. Ik ga waarschijnlijk wel zelf een auto huren, vind ik toch net even iets fijner als met OV, hoewel het helemaal niet slecht klinkt. Ik heb voor mezelf (mede dankzij dit topic) al een heel lijstje in mijn hoofd met dingen die ik wil gaan doen/zien, dus dat komt allemaal goed. Nu nog een leuke plek om te slapen en dan ben ik er helemaal klaar voor. Iemand toevallig tips voor verblijfsplaats in Limassol? (Appartement, pension of hotel, is niet zo belangrijk voor mij)
  woensdag 21 april 2004 @ 19:27:30 #39
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18592805
Als je van geschiedenis & cultuur houdt moet je zeker het westelijk deel van het eiland hebben. Het Kikos klooster is ook zeer de moeite waard, dat ligt vrij hoog.
Een auto huren is zeer zeker aan te bevelen. Leuk is een 4x4, daar kun je de bergen mee in (met een nissan sunny gaat het ook, maar dan kun je je voorbereiden veel heuvels in de 1 te moeten doen ).
Veel & lekker eten voor weinig kan er ook, vooral in de minder toeristische plaatsen. Omgerekend 20 euro p.p voor een hele avond (veel) eten en drinken. Verder is de zomer wel erg heet, ik was er in mei en toen was het al dagelijks 25-35 graden.
pi_18597420
4x4 vond ik niet nodig. Met mn toyota (zonder airco) ging het prima, slecht een paar kaar naar zn 2 terug moeten gaan. De wegen in de bergen zijn redelijk goed tenzij je van de "hoofdwegen" afgaat.
  donderdag 22 april 2004 @ 00:34:43 #41
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18600035
quote:
Op woensdag 21 april 2004 22:37 schreef devzero het volgende:
De wegen in de bergen zijn redelijk goed tenzij je van de "hoofdwegen" afgaat.
Juist.
En daar had ik het over, want daar wordt het interessant
pi_18600228
Mjah, dan valt het denk ik wel tegen. Dit is het "ergste" waar ik heb gereden.

donderdag 22 april 2004 @ 01:05:57 #43
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18600437
quote:
Op donderdag 22 april 2004 00:49 schreef devzero het volgende:
Mjah, dan valt het denk ik wel tegen. Dit is het "ergste" waar ik heb gereden.

[afbeelding]

Ik ga vast nog eens terug.
Maar het kan nog veel 'erger': wij kwamen op een gegeven moment in een houthakkers pleisterplaats, waar ze nauwelijks konden geloven dat we niet lek waren gereden op weg daarheen. Stonden alleen maar terreinwagens. Dat was wel grappig, totdat bleek dat het al 4 uur was en we toch liever niet in het donker weer terugwilden in die sunny.
Cyprus herbergt echt nog flink wat ongerepte natuur.
pi_18853002
Ik ag dus half mei ,^O^ , maar opeens kwam de vraag... euro's of niet daar? Weet iemand dat?
pi_18853869
CYP (Cypriotische pond). 1 pond is ongeveer 1.87 euro. Zie bv teletekst voor huidige wisselkoers.
pi_19239302
Kunnen jullie mij misschien vertellen met welke reisorganisatie jullie naar Cyprus zijn geweest? Ik zoek namelijk een stage bij een bedrijf dat reizen naar Cyprus organiseert, vandaar

[ Bericht 0% gewijzigd door snellejelle op 19-05-2004 12:42:04 ]
  zondag 25 juli 2004 @ 14:26:54 #47
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_20844683
*Grooote schop*

We zijn van plan om in november naar Cyprus te gaan. Nou lees ik hier veel over strand-hangen en uitgaan enzo, maar het idee is om toch wel veel dingen te bekijken enzo.
Welke plaatsen zijn niet zo lloret-de-mar-achtig, maar wel de moeite waard?
Niet te toeristisch, maar wel met de nodige culturele bezienswaardigheden?
Geluk is een richting, geen punt
pi_20845986
quote:
Op zondag 25 juli 2004 14:26 schreef Yvonnetje het volgende:
Welke plaatsen zijn niet zo lloret-de-mar-achtig, maar wel de moeite waard?

Echt lloret achtige taferelen (grote hotels etc) zul je niet vinden op Cyprus. Ayia Napa komt het dichtst in de buurt van de "spaanse taferelen", gevolgd imo door Limassol. Maar November is niet zo het toerisme seizoen, dus daar zul je niet veel last van hebben.
quote:
Niet te toeristisch, maar wel met de nodige culturele bezienswaardigheden?
Cyprus is een brok van culturele bezienswaardigheden Wat je kunt doen is een auto huren en dan van plaats naar plaats hoppen. Want ook al is het een eiland, het was groter dan ik had verwacht. Bv ik zat in Laranca (oosten) en de bronnen van Aphrodite heb ik helaas niet gezien omdat te ver was (westen) En ik zat er vrnl voor werk en dan ga je niet je paar vrije daagjes de hele dag in de auto zitten, op het Kikos klooster na. De bergen zijn echt een aanrader, ook als je van wandellen houdt. Je kunt ook als uitvals basis Nicosia nemen.

Hoe het inTurks-Cyprus is weet ik niet. Je kunt daar ook naar toe, hoewel er waarschijnlijk nog geen rechtstreekse vluchten naar toe gaan. Je hebt dan iid helemaal geen last van toeristen
  zondag 25 juli 2004 @ 16:15:41 #49
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_20846873
Dankje!

We zijn niet van plan om naar het Turkse gedeelte te gaan, het is dan ook ramadan dus niet echt makkelijk...
Hoe is het openbaar vervoer? Rijden er veel bussen e.d.? We zijn dus van plan om zelf rond te reizen, niet de hele vakantie in dezelfde plaats te zitten.
We hebben zo'n 2,5 / 3 weken daar, dus -bijna- alles zien moet te doen zijn toch?!
Geluk is een richting, geen punt
pi_20848885
Ik heb geen ervaring met het openbaar vervoer op cyprus. En aangezien mijn reisboeken over cyprus bij mijn ouders liggen (die willen in de herfst gaan ) kun ik daar ook niet uit citeren. Even snel zoeken gaf me wel deze link: Cyprus bus services

2.5/3 weken is een mooi periode, dan kun je rustig aan doen en niet gehaast van "attractie" naar "attractie" te rennen.

Over ramadan gesproken, vlakbij (ongeveer 1 km) het vliegveld ligt een oude moskee. Hoewel hij niet meer wordt gebruikt voor "diensten" schijnt het wel een belangrijk islamitisch bedevaartsoord te zijn. Ik vond het wel een "leuke" plek en ik raad zeker aan om er even te kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')