FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Kleurverschil gordijnen
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 19:36
Mede FOK!kers :W

Vorig jaar oktober hebben we 2 witte plissé gordijnen besteld. Een brede (150cm) en een smalle (80cm). Vanaf het eerste moment hebben we eigenlijk al problemen ervaren met de levering. Het brede gordijn was goed, het smalle gordijn was vies (vette vegen van vingers). Deze hebben we teruggestuurd om vervolgens een nieuwe te bestellen. Deze bleek niet compleet te zijn; van die dopjes voor het ophangsysteem waren niet aanwezig. Wederom hebben we deze teruggestuurd en een nieuwe besteld. Deze laatste bleek goed te zijn.

Nu blijkt er kleurverschil te zitten in de gordijnen. De kleine is spierwit, maar de brede eerder crémekleurig. Hierover hebben we via de mail de klantenservice benaderd die aangaf dat hier niets aan te doen was. Het had te maken met batchnummers van de leveranciers. Gordijnen van hetzelfde batchnummer matchen qua "witheid" wél, gordijnen met een verschillend batchnummer níet.

Zojuist heb ik teruggestuurd dat ik graag van hun zou horen welke oplossing of tegemoetkoming zij in gedachte hadden. Voor alle duidelijkheid; dit verhaal van batchnummers staat nergens vermeldt op hun website/algemene voorwaarden. Dit is mijns inziens ook niet iets wat ik zelf had kunnen weten. Als er op mijn bestelbon bij beide exemplaren "wit" staat, dan ga ik er vanuit dat deze allebei wit zijn.

Nu verwacht ik, gezien de dramatische afhandeling van de klantenservice m.b.t. onze eerdere retourzendingen, dat ze niet bereid zijn water bij de wijn te doen.

Mijn vragen:

- Heb ik recht op een oplossing van hun kant? Over kleurverschil m.b.t. batchnummers staat immers niets vermeldt, nooit van gehoord ook.

- Als ze, waar ik bang voor ben, niets tegemoet willen komen; hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Bedankt voor jullie adviezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2020 19:37:40 ]
SimonedeBeauvoirdonderdag 13 februari 2020 @ 19:54
Je bestelling komt niet overeen met wat ze hebben geleverd dus in de fik met dat bedrijf
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 19:57
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 19:54 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Je bestelling komt niet overeen met wat ze hebben geleverd dus in de fik met dat bedrijf
Dat was ook mijn eerste gedachte idd :P
Ferdonderdag 13 februari 2020 @ 20:22
Tja, ijs wit, warm wit, crème wit, in principe klopt het met wat ze leveren. Internet aanbieder?
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 20:25
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:22 schreef Fer het volgende:
Tja, ijs wit, warm wit, crème wit, in principe klopt het met wat ze leveren. Internet aanbieder?
Klopt dit echt? :P Want voor alle duidelijkheid; het verhaal erachter klinkt logisch, daar ligt het niet aan. Waar het wel aan ligt is dat ze die informatie niet hebben verstrekt. Niet aan mij en niet op de website onder de productinformatie en/of algemene voorwaarden. Dus hoe kan ik weten dat wanneer ik 2 “witte” gordijnen bestel en naast elkaar ophang, de ene “crème wit” en de ander “ijs wit” is? Dat verschil in kleur is enorm.

En ja, internetaanbieder.
Ferdonderdag 13 februari 2020 @ 20:28
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:25 schreef mosrednA het volgende:

[..]

Klopt dit echt? :P Want voor alle duidelijkheid; het verhaal erachter klinkt logisch, daar ligt het niet aan. Waar het wel aan ligt is dat ze die informatie niet hebben verstrekt. Niet aan mij en niet op de website onder de productinformatie en/of algemene voorwaarden. Dus hoe kan ik weten dat wanneer ik 2 “witte” gordijnen bestel en naast elkaar ophang, de ene “crème wit” en de ander “ijs wit” is? Dat verschil in kleur is enorm.

En ja, internetaanbieder.
Volgens mij viel dit vroeger onder service van de zaak. Je betaalde toen toch veel te veel voor zulke gordijnen. Dan kon zo’n foutje vaak wel hersteld worden. Maar in de internet tijd is er amper marge om dit te herstellen.
Peterdonderdag 13 februari 2020 @ 20:29
Hebben de gordijnen dezelfde typenummers/namen etc?
Mag je er vanuit gaan dat het één lijn is?
Of zijn ze los te bestellen en staat er alleen 'wit' ?
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 20:57
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:28 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij viel dit vroeger onder service van de zaak. Je betaalde toen toch veel te veel voor zulke gordijnen. Dan kon zo’n foutje vaak wel hersteld worden. Maar in de internet tijd is er amper marge om dit te herstellen.
Ja goed, ik heb aangegeven ze ook allebei terug te willen sturen (uiterst zorgvuldig verpakt uiteraard) om van hun 2 nieuwe te ontvangen. Hier zijn ze nog niet op ingegaan.

Ik hoef ook echt geen grote tegemoetkoming, maar even retourneren voor een andere set lijkt me niet teveel gedoe, ook voor hun niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:29 schreef Peter het volgende:
Hebben de gordijnen dezelfde typenummers/namen etc?
Mag je er vanuit gaan dat het één lijn is?
Of zijn ze los te bestellen en staat er alleen 'wit' ?
Van het eerste gordijn is geen verpakking meer aanwezig. Op het gordijn zelf staat nergens een typenummer aangegeven.

Of ik er vanuit mag gaan dat het 1 lijn is; lijkt me wel. Het is exacte hetzelfde gordijn als het andere, en zo wordt deze ook op hun website geadverteerd (notabene met 1 dezelfde afbeelding). Maw; het enige verschil in zowel productomschrijving en het adverteren is de maat met corresponderende prijs.

Ik weet niet precies hoe je het laatste bedoeld; maar ze zijn inderdaad los te bestellen, er staat alleen “wit”, de afbeelding van alle verschillende maten is hetzelfde, het is hetzelfde merk en zelfs de productomschrijving is gelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2020 21:02:43 ]
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 20:58
@Peter het is zegmaar 1 merk (solona) die je kan aanvinken onder filteropties. Dan kun je aanvinken “plissé gordijnen” en dan staat er van dat merk (en die lijn) precies dát gordijn in alle verschillende maten.
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 21:00
Ik denk dan;
Het adverteren is 1:1 gekopieerd, dan mag ik er ook van uit gaan dat de gordijnen 1:1 kopiëen van elkaar zijn, muv de afmetingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2020 21:03:31 ]
trein2000donderdag 13 februari 2020 @ 21:06
Het lijkt mij wel een feit van algemene bekendheid dat stof naar gelang het verfbad iets van kleur kan wisselen :@.

Ik gok dat je nergens recht op hebt? Ja retour sturen binnen 14 dagen mits geen maatwerk.
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 21:12
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:06 schreef trein2000 het volgende:
Het lijkt mij wel een feit van algemene bekendheid dat stof naar gelang het verfbad iets van kleur kan wisselen :@.
Naja dat blijkt dan. Wij wisten dit niet. Toevallig nog over gehad vandaag met een vriend en mijn ouders, die hadden er ook nog nooit van gehoord.

quote:
Ik gok dat je nergens recht op hebt? Ja retour sturen binnen 14 dagen mits geen maatwerk.
Tja, dat zou dan alleen gelden voor het kleine gordijn. De grote is immers vorig jaar al besteld.

Maar een vraag aan jou dan; kun je er als verkoper redelijkerwijs van uit gaan dat dit algemene kennis is die een klant hoort te hebben? Want zoals ik al eerder aangaf; ze adverteren notabene met dezelfde informatie (ook afbeelding), muv de prijs en afmetingen. Dan communiceer je toch dat ze hetzelfde zijn qua kleur?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2020 21:12:47 ]
Peterdonderdag 13 februari 2020 @ 21:12
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 20:58 schreef mosrednA het volgende:
@:peter het is zegmaar 1 merk (solona) die je kan aanvinken onder filteropties. Dan kun je aanvinken “plissé gordijnen” en dan staat er van dat merk (en die lijn) precies dát gordijn in alle verschillende maten.
Dan zou je toch mogen aannemen dat, ookal bestel je in delen, het hetzelfde product en kleur is..
Maar in hoeverre het nonconformiteit is.. en aan terugsturen heb je nu ook weinig.
Wellicht zijn ze gevoelig voor een slechte review?
qajariaqdonderdag 13 februari 2020 @ 21:18
quote:
7s.gif Op donderdag 13 februari 2020 19:36 schreef mosrednA het volgende:
het smalle gordijn was vies (vette vegen van vingers). Deze hebben we teruggestuurd om vervolgens een nieuwe te bestellen.
Heb je werkelijk de oude retour gezonden, geld terug en een nieuwe besteld of heb je een klacht ingediend dat het vies was en geruild? In dat laatste geval sta je wel sterk, in het eerste geval heb je geen poot om op te staan lijkt mij.

De kleur kan schelen per batch, dat is redelijk algemeen bekend (en het staat er vaak ook wel op). Daarnaast zal een gordijn wat al een jaar hangt van kleur veranderd zijn.

Wil je matchende gordijnen dan zal je twee nieuwe moeten bestellen of krijgen.
trein2000donderdag 13 februari 2020 @ 21:26
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:12 schreef mosrednA het volgende:

[..]

Naja dat blijkt dan. Wij wisten dit niet. Toevallig nog over gehad vandaag met een vriend en mijn ouders, die hadden er ook nog nooit van gehoord.
[..]

Tja, dat zou dan alleen gelden voor het kleine gordijn. De grote is immers vorig jaar al besteld.

Maar een vraag aan jou dan; kun je er als verkoper redelijkerwijs van uit gaan dat dit algemene kennis is die een klant hoort te hebben? Want zoals ik al eerder aangaf; ze adverteren notabene met dezelfde informatie (ook afbeelding), muv de prijs en afmetingen. Dan communiceer je toch dat ze hetzelfde zijn qua kleur?
Ja daar kun je als je het mij vraagt wel van uit gaan. Ik bedoel toen jij in de op begon over terugsturen wist ik al welke kant het opging. En ik werk niet in de gordijnenbranche hoor.

Daarnaast, dat gordijn wat hangt is inderdaad al verkleurd. Het zou me niks verbazen dat het echte verschil heel klein is.
#ANONIEMdonderdag 13 februari 2020 @ 21:30
Hmm, naja klinkt het als dikke pech. Dan maar weer opzoek naar andere. Leer voor de volgende keer. ;(

Bedankt voor jullie adviezen ^O^
RubenSosazaterdag 15 februari 2020 @ 11:52
Dat krijg je ervan als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten en bestelt bij een internetaanbieder :')
#ANONIEMwoensdag 3 juni 2020 @ 11:38
Even een update.

Ingebrekestelling verstuurd, Hornbach in verzuim getreden. 2 Dagen voor de dagvaarding schikten ze alsnog door gordijnen te leveren van dezelfde kleur wit. Deze komen vandaag binnen. Daar bovenop een schadeloosstelling van ongeveer ¤150,-.

Uiteindelijk opgelost dus.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2020 12:04:54 ]
#ANONIEMwoensdag 3 juni 2020 @ 12:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 11:52 schreef RubenSosa het volgende:
Dat krijg je ervan als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten en bestelt bij een internetaanbieder :')
:')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2020 12:13:31 ]
baskickwoensdag 3 juni 2020 @ 21:04
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 11:38 schreef mosred het volgende:
Even een update.

Ingebrekestelling verstuurd, Hornbach in verzuim getreden. 2 Dagen voor de dagvaarding schikten ze alsnog door gordijnen te leveren van dezelfde kleur wit. Deze komen vandaag binnen. Daar bovenop een schadeloosstelling van ongeveer ¤150,-.

Uiteindelijk opgelost dus.
Update jij het topic van TS of heb je je verkeerde account gebruikt? Je hebt er nogal wat :+

Fijn dat het opgelost is :Y Dure gordijnen, dat je daadwerkelijk zou gaan dagvaarden, of principekwestie?
#ANONIEMwoensdag 3 juni 2020 @ 21:09
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 21:04 schreef baskick het volgende:

[..]

Update jij het topic van TS of heb je je verkeerde account gebruikt? Je hebt er nogal wat :+

Fijn dat het opgelost is :Y Dure gordijnen, dat je daadwerkelijk zou gaan dagvaarden, of principekwestie?
Is een oud account die iets teveel privacy-dingetjes in de pohi had, + een beetje ragequit :+ Dit is verder mn enige.

En inderdaad een principekwestie. Ik was goed voorbereid, en het zou voor de kantonrechter komen, waardoor ik mezelf had kunnen vertegenwoordigen. De kans dat ik zou winnen was aanzienlijk.

Dat laatste in combinatie met de relatief lage kosten was voor mij voldoende motivatie om de gok te wagen.

En met resultaat dus :P Dagvaarding was dus op 2 dagen na nog niet betekent, dus die kosten heb ik niet hoeven maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-06-2020 21:35:44 ]
Donnawoensdag 3 juni 2020 @ 21:16
Hebben ze nou alles opnieuw geleverd, of alleen dat ene 'anders witte' gordijn?

Normaliter als je 1 bestelling van gordijnen doet, komt alles van dezelfde rol (hetzelfde verfbad dus). Als er vervolgens aan 1 gordijn iets mankeert is het verfbad voor het nieuwe gordijn altijd anders (tenzij je geluk hebt en het een weinig populaire stof is, dan kan je nog wel eens dezelfde rol hebben). Een ander verfbad hoeft niet per se zichtbaar kleurverschil te betekenen, maar het kan wel helaas.
Zeker bij lichte kleuren valt dit dan erg op.
#ANONIEMwoensdag 3 juni 2020 @ 21:54
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 21:16 schreef Donna het volgende:
Hebben ze nou alles opnieuw geleverd, of alleen dat ene 'anders witte' gordijn?

Normaliter als je 1 bestelling van gordijnen doet, komt alles van dezelfde rol (hetzelfde verfbad dus). Als er vervolgens aan 1 gordijn iets mankeert is het verfbad voor het nieuwe gordijn altijd anders (tenzij je geluk hebt en het een weinig populaire stof is, dan kan je nog wel eens dezelfde rol hebben). Een ander verfbad hoeft niet per se zichtbaar kleurverschil te betekenen, maar het kan wel helaas.
Zeker bij lichte kleuren valt dit dan erg op.
Hier moet ik even op terugkomen. Er is namelijk echt een hoop gebeurd nog in de weken na het openen van dit topic.

Zal morgen even kijken of ik tijd heb!
Claudia_xdonderdag 4 juni 2020 @ 09:57
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2020 21:54 schreef mosred het volgende:

[..]

Hier moet ik even op terugkomen. Er is namelijk echt een hoop gebeurd nog in de weken na het openen van dit topic.

Zal morgen even kijken of ik tijd heb!
Ik ben benieuwd! Fijn dat het is opgelost, maar wat een slechte service van het bedrijf.
Cue_donderdag 4 juni 2020 @ 10:03
eigenlijk hadden ze bij het retoursturen van het kleine gordijn moeten aangeven dat ze ook het grote gordijn zouden moeten wisselen, want andere batch.

Vind niet dat het een risico mag zijn voor de klant. Niet als het door een fout is vanuit het bedrijf.
Als je gewoon extra zou bestellen, dan is het eigen risico.

Maargoed, wel fijn dat het is opgelost :)
praadjezaterdag 6 juni 2020 @ 21:54
Fijn dat het opgelost is maar inderdaad is het normaal dat er kleurverschil is als je apart besteld of retourneert en een andere terug krijgt.

In diezelfde orde, als mijn opoe vroeger wol ging halen keken ze ook altijd naar het nummer om te zien of het uit dezelfde batch kwam en nam dan alle wol die ze nodig had tegelijk mee want de kans dat de volgende batch lichter of donkerder zou zijn was altijd groot.
qajariaqzaterdag 6 juni 2020 @ 22:00
quote:
99s.gif Op donderdag 13 februari 2020 21:18 schreef qajariaq het volgende:
Heb je werkelijk de oude retour gezonden, geld terug en een nieuwe besteld of heb je een klacht ingediend dat het vies was en geruild?
Hier heeft @TS nooit antwoord op gegeven. Vind ik nog steeds wel een essentieel verschil.